Så kan rygerne lære det!
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-11-09 11:26

Apple vil ikke udsætte medarbejderne for helbredsrisikoen ved at arbejde
med kontamineret materiale:

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1258615.ece

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 11:36

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Apple vil ikke udsætte medarbejderne for helbredsrisikoen ved at arbejde
> med kontamineret materiale:
>
> http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1258615.ece

og endnu engang er kommentarerne til en artiklen til mere morskab end
artiklen selv ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-09 13:55

Thomas von Hassel wrote:

> og endnu engang er kommentarerne til en artiklen til mere morskab end
> artiklen selv ....

Og det er en ikke alt for godt oversat version af denne...

<http://consumerist.com/5408885/smoking-near-apple-computers-creates-biohazard-voids-warranty>

Desuden vil den heller ikke holde jvf. dansk-/EU garanti-/reklamationsret...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 14:06

> [...]
> zard-voids-warranty>
>
> Desuden vil den heller ikke holde jvf. dansk-/EU

Hvis din maskine fejler fordi den er opløst invendigt pga. nikotin
partikler så kan jeg godt love dig at din garanti ikke vil dække en
reperation. Det samme hvis den er fuldt af støv og hundehår og derfor
ikke bliver kølet korrekt og brænder sammen. Det vil går ind under
forkert brug/misligehold.

/thomas

Fra : Niels poulsen

Dato : 23-11-09 14:43

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> reperation. Det samme hvis den er fuldt af støv og hundehår og derfor
> ikke bliver kølet korrekt og brænder sammen. Det vil går ind under

Det er heller ikke nogle cigrat med en jont

--
Niels Poulsen

Bovangen 57 B

Telefon 61287171

http://www.facebook.com/npoulsen1?ref=profile

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-09 17:25

Niels poulsen wrote:

> Det er heller ikke nogle cigrat med en jont

Hov, hov Niels, - den slags holder jeg mig fra. - Faktisk har jeg
aldrig fået så meget som et hiv af den slags skidt. - Alene lugten er
nok til, jeg ikke skal 'nyde' noget.!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-09 17:29

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> reperation. Det samme hvis den er fuldt af støv og hundehår og derfor
> ikke bliver kølet korrekt og brænder sammen. Det vil går ind under

Tja, jeg har en all-risk forsikring, der dækker *alt* - også, hvis jeg
skulle blive så arrig på den, at jeg gav den et spark, så den røg hen i
den anden ende af stuen... - Selvom jeg nu nok tror, det vil være
skadestuen, /jeg/ skal på istedet for...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 14:50

On 2009-11-23 11:25:32 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Apple vil ikke udsætte medarbejderne for helbredsrisikoen ved at
> arbejde med kontamineret materiale:
>
> http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1258615.ece
>
> /Lars

Tøhø - hvor hysterisk kan man blive

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 15:00

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Tøhø - hvor hysterisk kan man blive

Som tidligere service teknikker kan jeg sagtens forstå det ... der er
ikke noget mere ulækkert end en G5 som har stået 6 år i et lille kontor
sammen med en storryger ... det er ikke _sundt_ ...

/=thomas

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 15:15

On 2009-11-23 14:59:57 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> ikke noget mere ulækkert end en G5 som har stået 6 år i et lille kontor
> sammen med en storryger ... det er ikke _sundt_ ...

Næ, livet er en farlig ting at blive udsat for

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 15:23

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Næ, livet er en farlig ting at blive udsat for

eh ? så at blive udsat med års aflejringer af nikotin og tjære er helt
ok ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 17:18

On 2009-11-23 15:23:01 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> eh ? så at blive udsat med års aflejringer af nikotin og tjære er helt
> ok ?
>
> /thomas

Synes bare folk generelt er blevet sarte.
Komfurer bliver vel det næste "man" ikke vil røre ved...fordi der
sidder fedt og skidt på dem.
Ingen tvivl om at rygning sikkert er skadeligt, men at det udgør en
sundshedsrisiko for Apple medarbejdere at røre ved dem, synes jeg er
hysteri

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 18:19

> [...]

> Ingen tvivl om at rygning sikkert er skadeligt, men at det udgør en
> sundshedsrisiko for Apple medarbejdere at røre ved dem, synes jeg er

prøv at forestille dig hvis en medarbjeder skal arbejde med den slags
udstyr hver dag, 5 dage om ugen i flere år ... giver den slags policies
mening nu ?

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 22:52

On 2009-11-23 18:19:27 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> prøv at forestille dig hvis en medarbjeder skal arbejde med den slags
> udstyr hver dag, 5 dage om ugen i flere år ... giver den slags policies
> mening nu ?

Altså. Hvis det er så farligt så skal de altså bære åndedrætsværn,
sikkerhedsbriller og kittel når de åbner noget som helst der kan have
været kontamineret med cigarretrøg. Det er hysteri, som ikke kan måles.

Vil man så mikroskopere min mac for at se om der forefindes
tjærepartikler i min blæser for derefter at ophæve min garanti? Surt at
en eller anden gik igennem min stue med en smøg! Ups. Der røg garanti
på TV, Playstation og Wii.

Hvor meget skal man ryge for at det er et problem? Man kan få voldsomme
allergiske reaktioner overfor parfumer? Skal man nægte at reparere
folks computere hvis de har siddet og brugt computeren med parfume på?

Det er langt langt ude. Burde have værer på "The Onion" den der historie

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 22:58

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
> folks computere hvis de har siddet og brugt computeren med parfume på?
>
> Det er langt langt ude. Burde have værer på "The Onion" den der historie

jeg snakker om ekstreme tilfælde her .... jeg brude næsten have taget et
par billeder af de slemme maskiner jeg har haft på mit bord gennem
tiderne ... jeg tror selv rygerne her ville frabede sig at skulle
arbejde med et par af dem ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 23:21

Palle wrote:

> [...]
> computere hvis de har siddet og brugt computeren med parfume på?
>
> Det er langt langt ude. Burde have værer på "The Onion" den der historie

Det minder mig om en oplevelse, en gammel veninde havde, da hun i sine
unge dage leverede / hentede store dyre luksusbiler for AVIS/Østergård i
Italien. Hun skulle på et tidspunkt levere en Mercedes 300SL på et
værksted i Milano, hvor den skulle erstatte en skadet ditto. Hun blev
noget overrasket, da hun kørte den ind i værkstedshallen. - Alle
mekanikere og andet personale var i kridhvide kitler og dragter med
Mercedes logo på ryggen, - og der var ikke en snavset plet nogen steder.
- Alt var pinligt rent.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-09 17:09

> [...]
> mekanikere og andet personale var i kridhvide kitler og dragter med
> Mercedes logo på ryggen, - og der var ikke en snavset plet nogen steder.

LEAN......))

M.

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 19:49

On 2009-11-23 14:59:57 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Som tidligere service teknikker kan jeg sagtens forstå det ... der er
> ikke noget mere ulækkert end en G5 som har stået 6 år i et lille kontor
> sammen med en storryger ... det er ikke _sundt_ ...

Hvorfor egentlig ikke? der kommer jo ikke røg ud af en maskine der har
stået og åndet røg i 5 år? Komponenterne er garanteret belagt med
tjære, men det er da ret nemt at omgås. Det lyder som om folk får
nikotin sprayet ned i lungerne når de åbner maskinen. Det er jo ikke
tilfældet.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 19:53

> [...]

> tjære, men det er da ret nemt at omgås. Det lyder som om folk får
> nikotin sprayet ned i lungerne når de åbner maskinen. Det er jo ikke

Med mindre du har arbejdet med en støvet og nikotion befængt computer så
snakker du imod bedre vidende.

Ang. passiv rygning, så er tommelfinger reglen at hvis du kan lugte det,
så får du det også ind i kroppen ..*

/thomas

* lille disclaimer, jeg er relativt allergisk over for nikotin + har
peridosk astma så ja, jeg har noget i mod rygere og deres
affaldsprodukter.

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 22:31

On 2009-11-24 19:53:10 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Med mindre du har arbejdet med en støvet og nikotion befængt computer så
> snakker du imod bedre vidende.

Altså.. Du er lidt hurtig på aftrækkeren Thomas. Jeg placerede et
spørgsmålstegn i første afsnit for at indikere at det var tale om et
spørgsmål eller noget der kunne stilles spørgsmål ved. Jeg prøver ikke
at pådutte dig noget eller påstå noget modsat.

Men jeg tillader mig at undre mig. Nikotin er en (jeg mener endda den
er lugtfri) nervegift som optages igennem lungerne når den indåndes.
min opfattelses er for det første ikke, at det rent faktisk er nikotin
der sidder i computeren men tjærestoffer og alt muligt andet. De nye
"smarte" elektroniske dampcigarretter indeholder jo netop nikotin, men
er helt og aldeles lugtfri.

> Ang. passiv rygning, så er tommelfinger reglen at hvis du kan lugte det,
> så får du det også ind i kroppen ..*

Korrekt. Men min gamle toxikologi lærer forklarede engang: Alle stoffer
er dødelige, hvis de forefindes i de rigtige mængder. Så hvis man
bliver syg af at åbne en rygers Apple computer, så dør man
øjeblikkeligt af at gå en tur langs Vesterbrogade. Fordi du kan lugte
benzinen på en tankstation betyder det jo heller ikke du har drukket en
liter 95 oktan.

Hvis du gennem støvet fra en maskine på et værsted indånder så meget
giftstof fra cigaretrøg at du bliver syg, så indånder du alt for meget
støv (påstå nu ikke at det er sundt), og så vil jeg give "Lyrik" helt
ret, så vil det være på sin plads at bære åndedrætsværn, eller arbejde
i et aftræksskab.

--
Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 22:21

Palle wrote:

> [...]
> men det er da ret nemt at omgås. Det lyder som om folk får nikotin
> sprayet ned i lungerne når de åbner maskinen. Det er jo ikke tilfældet.

Med et omskrevet velkendt citat... "De er skære de antirygere"....
Antirygerne betragter jeg - meget stærkt sagt - som en flok skadedyr,
der fører sig frem på en politisk bølge. - Jeg er ryger, ja! - og det
bliver jeg nok ved med, sålænge jeg kan trække vejret. Hvad angår mine
computere, så står de under et skrivebord undt. den, der står på
'kontoret', som samtidig er mit soveværelse, og da jeg aldrig ryger
eller har røget derinde, er det ikke noget problem.

- Faktisk er der statistisk set flere, der får livsvarige skader af
trafikulykker, hvor der er alkohol indblandet end af rygning. Så lad os
også få et totalforbud mod al alkohol i Danmark. Det gælder både øl, vin
og spiritus... - Men uha nejda, - det er jo 'kultur', og sikke et
ramaskrig, der vil lyde...

Jeg vil dog sige, at jeg fuldt ud respekterer folk, der pga. sygdom ikke
kan tåle røg og derfor heller ikke ryger, når sådanne er tilstede -
heller ikke, når de besøger mig her i mit eget hjem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 22:26

> [...]
> også få et totalforbud mod al alkohol i Danmark. Det gælder både øl, vin
> og spiritus... - Men uha nejda, - det er jo 'kultur', og sikke et

Fakta er bare, at hvis der var nogen der "opfandt" tobak og alkohol
idag, så ville det _aldrig_ bliver godendt til salg ... og den største
grund til at det ikke bliver forbudt i dag er at staten er afhænig af
indtægterner fra skat og afgifter ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 22:50

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> idag, så ville det _aldrig_ bliver godendt til salg ... og den største
> grund til at det ikke bliver forbudt i dag er at staten er afhænig af

Muligt, men hvorfor går du så ikke lige så hårdt efter alkoholiske
drikke? - Hvad vil du sige, hvis du nu i morgen eftermiddag, når du
kører hjem fra arbejde, bliver påkørt og invalideret for resten af livet
af en ikke-ryger spritbilist?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 22:56

> [...]
> drikke? - Hvad vil du sige, hvis du nu i morgen eftermiddag, når du
> kører hjem fra arbejde, bliver påkørt og invalideret for resten af livet

Jeg ved ikke om du kan sidestille passiv rygning med spritbilisme ....
og så vil jeg da gerne se noget statistik på dødsfald pga. tobak i
frhodl til spritkørsel ... det er så nemt at snakke i øst og vest uden
hårde facts ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 23:29

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> og så vil jeg da gerne se noget statistik på dødsfald pga. tobak i
> frhodl til spritkørsel ... det er så nemt at snakke i øst og vest uden

Du svarer ikke på spørgsmålet, men snakker udenom... Alkohol er fuldt ud
lige så skadelig som rygning, - så vil du være ligeglad, hvis en
spritbilist gjorde dig invalid for livstid?

Og nej, jeg er ikke afholdmand. Jeg elsker et rigtig godt glas rødvin
til en god middag, men det er desværre ikke tit, jeg får det pga. den
hjertemedicin jeg får. De to ting kan ikke forenes - desværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 23:32

> Du svarer ikke på spørgsmålet, men snakker udenom... Alkohol er fuldt ud
> lige så skadelig som rygning, - så vil du være ligeglad, hvis en
> spritbilist gjorde dig invalid for livstid?

nej, bestemt ikke ...men jeg syens ikke jeg snakker uden om .. jeg siger
at jeg ikke er sikker på at du kan korrolere spritdrab med
rygning/passiv rygning mht. dødelighed og tab af livskvalitet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-09 00:38

Thomas von Hassel wrote:

> nej, bestemt ikke ...men jeg syens ikke jeg snakker uden om .. jeg siger
> at jeg ikke er sikker på at du kan korrolere spritdrab med
> rygning/passiv rygning mht. dødelighed og tab af livskvalitet ...

Jo, du snakker i allerhøjeste grad udenom... Jeg må jo så blot
konstatere, at du ikke vil give et konkret svar....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 08:04

> Jo, du snakker i allerhøjeste grad udenom... Jeg må jo så blot
> konstatere, at du ikke vil give et konkret svar....

suk ... det konkrete svar er: "jeg er ikke sikker på at alkohol skader
så meget som tobak når du _kun_ kigger på sekundære skader .. f.eks.
passiv rygning, spritkørsel osv. Men hele den diskussion er værdiløs,
fordi ingen af os har hårde facts ... jeg ved ikke engang om det er
undersøgt.

Det eneste jeg kan finde er omkostninger direkte forbundet til
alkohol/rygning, altså behandlingsomkostninger, sygedagpenge, tabt
arbejdsfortjeneste m.m.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-09 18:57

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Det eneste jeg kan finde er omkostninger direkte forbundet til
> alkohol/rygning, altså behandlingsomkostninger, sygedagpenge, tabt

Jeg synes absolut ikke, det er et 'sekundært' spørgsmål - tværtimod. Om
der er lavet direkte undersøgelser tør jeg heller ikke sige, men det har
jævnligt været diskuteret i både radio og TV.

Her er det bl.a. blevet nævnt, at fx. en 90-100% lammet efter en
trafikulykke koster den danske stat op mod 800.000kr. årligt og
gradueret nedefter i forhyold til invaliditetsgrad.

En eller anden cheflæge fra Rigshospitalet har for nogle uger siden
udtalt i 'Orientering' (DR P1), at man regner med, at i op mod 20% af
alle trafikulykker i Danmark, er der indblandet spirituskørsel i større
eller mindre grad. Og at alene sprit-ulykkerne kostede det danske
samfund ca. 2,1 milliarder årligt.

.....En lidt grotesk sammenligning. - Det svarer til, at samtlige danske
skoleelever fra 1. til og med 10. klasse vil kunne få en 15" MBP med 4gb
RAM og 500gb HD + nødvendigt software til skolebrug.....

Og så en lidt mere seriøs. De 2,1 mia. svarer til 4x det beløb, det
årligt vil koste at opbygge og drive en 100% landsdækkende ambulance
helikoptertjeneste - inkl. bygning af helioporter ved samtlige nuværende
danske sygehuse, der endnu ikke har en helioport. (Jvf. en udtalelse fra
Bent Hansen i forb. med hele diskussionen om placering af det midtjyske
storsygehus).

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 20:11

> [...]
> alle trafikulykker i Danmark, er der indblandet spirituskørsel i større
> eller mindre grad. Og at alene sprit-ulykkerne kostede det danske

Det kan da vel kun være et argument for at alle biler i EU forsynes med
alkolåse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 20:24

> Jeg synes absolut ikke, det er et 'sekundært' spørgsmål - tværtimod. Om
> der er lavet direkte undersøgelser tør jeg heller ikke sige, men det har
> jævnligt været diskuteret i både radio og TV.

Du læser kun det du vil ? .. jeg skrev "sekundære skader" ikke sekundært
spørgsmål. Sekundært ment som skader på _andre_ end den person der
ryger/drikker etc.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-09 22:58

> - Faktisk er der statistisk set flere, der får livsvarige skader af
> trafikulykker, hvor der er alkohol indblandet end af rygning.

Det passer simpelthen ikke. Jeg vil påstå, at jeg kan se på næsten
enhver person over 60, om de er rygere eller ej. Nu er jeg selvfølgelig
barsk og definerer livsvarig skade som manglende evne til at bestå en
Cooper-test. Jeg kan ikke se, at man har meget livkvalitet ud af at
hoste og hakke og ikke være i stand til at løbe efter bussen.
Jeg ved godt, at enkelttilfælde ikke duer statistisk, men mine
forældre, der er sidst i halvfjerdserne, har aldrig røget. De løber hver
morgen og laver gymnastik. Min mor disker op med store middage uden
problem. De er friske i pæren, man kan gå lange ture i skoven med dem,
og man mærker ikke, at de er ældede.
Jeg kan f.eks. sammenligne med mine onkler, der røg, drak og nød
livet. Nå nej, det kan jeg ikke, for de er nemlig døde. En enkelt kom
vist et par år forbi de tres, men det klarede de andre ikke. Så er der
min svigerfamilie. To sidder på plejehjem efter blodpropper i hjernen.
Resten hoste og hakker. De fleste måtte gå på førtidspension pga.
dårlige lunger. Det er selvfølgelig aldrig cigaretternes skyld. De har
alle været udsatte for røg eller sådan noget på deres arbejde.
Min morfar var storryger, og han præsterede faktisk at blive 86.
Han måtte gå på førtidspension før de tres pga. dårlig ryg. Han havde
tydeligt rygerlunger og måtte opgive at ryge før de 70. Han prustede og
hvæsede de sidste tyve år af sit liv. Han kunne gå kortere og kortere.
Til sidst var han forpustet bare af at sidde i en stol. Men han levede i
mange år. Det var som om, det stillesiddende liv præserverede ham, så
han ikke blev slidt.
Jeg vil nødig nævne navne, men overvægtige kvinder, der tager
p-piller og ryger er klassiske eksempler på blodpropper i hjernen. De
udsætter sig for tre risikofaktorer. Dem har jeg set flere af bl.a. i
familien. Jeg kan derimod ikke lige komme på skader efter trafikulykker.
Min kone havde vist en fætter, der blev slået ihjel som ung, længe før
jeg kom ind i billedet. Jeg havde en kusine, der fik en lettere
hjerneskade af en trafikulykke. Så i vores familie fører cigaretterne
20-2

> Så lad os også få et totalforbud mod al alkohol i Danmark. Det gælder både
> øl, vin og spiritus... - Men uha nejda, - det er jo 'kultur', og sikke et
> ramaskrig, der vil lyde...

Det mener du ikke, forbuddet mod rygning har givet? Det har været en
lang, sej kamp. Jeg husker indædte diskussioner mellem rygere og
ikke-rygere allerede for 25 år siden, da jeg var ung. Det er først de
sidste par år, ikke-rygerne har fået overtaget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 23:58

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Cooper-test. Jeg kan ikke se, at man har meget livkvalitet ud af at
> hoste og hakke og ikke være i stand til at løbe efter bussen.

Bortset fra, jeg aldrig har løbet efter en bus, så jo, det passer skam.
Når man lægger alle skader forårsaget af alkohol sammen, så er der
større udgifter og flere livsvarige mén end ved rygeskader. - Jeg har
det faktisk fra en ret så kendt professor, debatør og (ikke)-ryger
Færgemand, der er her på Århus sygehus. - Grunden til, jeg sætter 'ikke'
i parantes, er, at jeg véd fra nogle af hans kolleger, at han elsker en
god cigar.

> [...]
> morgen og laver gymnastik. Min mor disker op med store middage uden
> problem. De er friske i pæren, man kan gå lange ture i skoven med dem,

Tja, og min onkel blev 93 og han havde røget cigarer stort set hele
livet. Og han var lige så frisk bortset fra døvhed, men få ham til at få
et høreapparat. Det kunne ingen i familien få ham til.! - Min egen
far holdt op med at ryge (cigarer og pibe) pga. et mavesår. Han blev kun
72, men han var direkte slidt op pga. hårdt manuelt arbejde som
landmand. - Det var jo dengang, hvor der ikke var så mange maskiner til
hjælp som nu om dage...

> [...]
> jeg kom ind i billedet. Jeg havde en kusine, der fik en lettere
> hjerneskade af en trafikulykke. Så i vores familie fører cigaretterne

Er man disponeret for en eller anden sygdom, så tror jeg, man får den
uanset, hvor 'politisk korrekt', man lever. Jeg ryger som sagt selv, og
jeg ryger fortrinsvis cigaretter, men ruller dem selv - af pibetobak. -
Det kom jeg til, da min afdøde Kirsten ikke kunne lide lugten af en sur
pibe... Faktisk har jeg aldrig inhaleret, men kan utrolig godt lide
selve smagen af tobak.

> [...]
> ikke-rygere allerede for 25 år siden, da jeg var ung. Det er først de
> sidste par år, ikke-rygerne har fået overtaget.

Alkohol er fuldt ud lige så skadelig, så jo, hvis der skal være ligeret,
så bør det også forbydes totalt...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-09 16:24

> Alkohol er fuldt ud lige så skadelig, så jo, hvis der skal være ligeret,
> så bør det også forbydes totalt...

Det mener jeg altså ikke. Alkohol skader heldbreddet, hos den trods alt
mindre procentdel, der har et overforbrug. Rygning skader helbreddet hos
alle, der ryger. Til gengæld giver alkohol en rus nu og her, som rygning
ikke gør. I den rus, kan man køre spirituskørsel eller på anden vis være
skyld i ulykker, der skader en selv eller andre.
Jeg tror, at skadevirkningerne fra rygning er stærkt
underdrevne, da noget nær halvdelen af befolkningen traditionelt har
røget. Virkningerne er dermed nærmest blevet normale. Når ældre har
dårlige lunger, hoster og har tegn på astma, så giver mange ikke
cigaretterne skylden, men mener, det blot skyldes alderen eller noget,
vedkommende er blevet udsat for på sit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 17:13

> Det mener jeg altså ikke. Alkohol skader heldbreddet, hos den trods alt
> mindre procentdel, der har et overforbrug. Rygning skader helbreddet hos
> alle, der ryger.

Også en del »passive« rygere ...

> [...]

> cigaretterne skylden, men mener, det blot skyldes alderen eller noget,
> vedkommende er blevet udsat for på sit arbejde.

Ja, jeg kender en del voldsomt handicappede i 60-års alderen, ja, helt
ned i 50-års alderen. Handicappet: rygerlunger.

De kan ikke gå op ad en trappe til en lejlighed, uden at holde flere
pauser undervejs ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-09 19:47

Per Rønne wrote:
> [...]
> ned i 50-års alderen. Handicappet: rygerlunger.
>
> De kan ikke gå op ad en trappe til en lejlighed, uden at holde flere

Ja, ja... Det kan jeg heller ikke, men det er af helt andre årsager - en
dårlig hofte og kronisk iskiars....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 20:09

> [...]
> cigaretterne skylden, men mener, det blot skyldes alderen eller noget,
> vedkommende er blevet udsat for på sit arbejde.

Rygerkørsel er garanteret også skyld i masser af ulykker og brande.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 25-11-09 16:39

On 2009-11-24 22:58:08 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Jeg vil nødig nævne navne, men overvægtige kvinder, der tager
> p-piller og ryger er klassiske eksempler på blodpropper i hjernen.

Jeg så i øvrigt et program i fjerneren for nyligt, der mente (det var
altså seriøse forskere der mente det) at fremtidens store dræber ville
blive diabetes pga fedme. Sukker er rent faktisk et stof man bliver
afhængig af, på linie med narkotika.
Man mente at 25% af den danske befolkning allerede er afhængige af sukker.

Nå, det var bare et sidespark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-09 19:30

Steen wrote:

> [...]
> afhængig af, på linie med narkotika.
> Man mente at 25% af den danske befolkning allerede er afhængige af sukker.

Ja, og inden år 2025 vil godt 1 million danskere være diabetikere... -
Jeg så også den udsendelse, og en værre gang skræmmekampagne skal man
godt nok lede længe efter.!

- Jeg kender tilfældigvis lidt til ham, da han er formand for
diabetesforeningen. Han er ganske enkelt fanatiker om en hals. Jeg har
haft en rimelig skarp diskussion med ham for nogle år siden i forb. med
et landsmøde i nyreforeningen. Han ville ganske enkelt have, at alle
danskere er tvangs-donorer, og at man på ingen måde kan sige fra. - Det
var så grelt, at selv formanden for nyreforeningen måtte bede ham holde
mund eller dæmpe sig noget....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 20:22

> Han ville ganske enkelt have, at alle
> danskere er tvangs-donorer,

fin idé ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 07:02

> fin idé ....

Min holdning er at alle som /default/ skal være registrerede donorer, at
forældrene kan fravælge det for deres mindreårige børn men at børnene
default-sættes på deres 18 års fødselsdag - naturligvis med mulighed for
at de selv kan ændre på det.

Samtidig bør voksne der ikke er registrede som donorer ikke have adgang
til donor-organer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 15:07

Per Rønne wrote:

> [...]
> at de selv kan ændre på det.
>
> Samtidig bør voksne der ikke er registrede som donorer ikke have adgang

Nu synes jeg, vi skal stoppe. - Det er jo det rene nazisme! - Og hvor er
de menneskerettigheder, vi/I pukler så meget på...???

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 16:02

> Nu synes jeg, vi skal stoppe. - Det er jo det rene nazisme! - Og hvor er
> de menneskerettigheder, vi/I pukler så meget på...???

Der ville da her være fuldstændige menneskerettigheder. Er man ligeglad
og gør man intet er man registreret donor, vil man absolut ikke være
donor kan man vel heller ikke forvente selv at skulle modtage organer,
hvis man kommer i bekneb.

Og her undtager jeg jo netop børn under 18 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 16:07

> Nu synes jeg, vi skal stoppe. - Det er jo det rene nazisme! - Og hvor er
> de menneskerettigheder, vi/I pukler så meget på...???

menneskerettigheder ?! .. .vi snakker jo ikke om at vi skal til at
overfalde folk på gaden og tage deres nyrrer fra dem mens de stadig
lever!

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 17:32

Thomas von Hassel skrev:

> menneskerettigheder ?! .. .vi snakker jo ikke om at vi skal til at
> overfalde folk på gaden og tage deres nyrrer fra dem mens de stadig
> lever!

"Can we have your liver then?"

(Og jeg afventer Mortens prompte placering af citatet )

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 17:57

> "Can we have your liver then?"
>
> (Og jeg afventer Mortens prompte placering af citatet )

Hvorfor skal jeg & Monty Python nu blandes ind i den suppe?

Jeg spørger blot ydmygt: "Is there anyone for tennis?"

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 18:07

Morten Lind skrev:

> Hvorfor skal jeg & Monty Python nu blandes ind i den suppe?

Fordi det er sjovt.

> Jeg spørger blot ydmygt: "Is there anyone for tennis?"

Den tror jeg altså ikke jeg har set

Til gengæld kan du købe nogen filmplakater i Grand for mig.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-09 03:33

> Til gengæld kan du købe nogen filmplakater i Grand for mig.

Gerne - hvilke?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 17:30

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nu synes jeg, vi skal stoppe. - Det er jo det rene nazisme! - Og hvor er
> de menneskerettigheder, vi/I pukler så meget på...???

Står der noget om organdonation i menneskerettighederne? Hvor?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 22:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Står der noget om organdonation i menneskerettighederne? Hvor?

Nej, men der står en hel del om tvang!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 22:56

> Nej, men der står en hel del om tvang!

vi er enige om at hvis du er i en sitatuion hvor dine organer kan bruges
så skal du ikke selv bruge dem mere ? .... i så tilfælde, hvorfor så
ikke hjælpe dem der _kan_ bruge dine organer til noget ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-09 23:28

> vi er enige om at hvis du er i en sitatuion hvor dine organer kan bruges
> så skal du ikke selv bruge dem mere ? .... i så tilfælde, hvorfor så
> ikke hjælpe dem der _kan_ bruge dine organer til noget ?

Bortset måske fra nyrer og halve levere
Ellers er diskussionen om organdonation ofte lidt ude af proportioner.
Chancen for, at man vil kunne komme til at donere et organ er jo mildt
sagt minimal. Det kræver jo, at man bliver udsat for en ulykke og ligger
hjernedød hen, mens man stadig er ved godt helbred i øvrigt. Det virker
ofte som om, folk tror, at siger man ja til organdonation, så ender man
også med at donere. Langt de fleste af os bliver forholdsvis gamle,
hvorefter vi bliver syge og dør. Så kan vores organer ikke bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 23:30

> [...]
> også med at donere. Langt de fleste af os bliver forholdsvis gamle,
> hvorefter vi bliver syge og dør. Så kan vores organer ikke bruges.

netop derfor er det vel vigtigt at _når_ der er organer som er egnede
"kommer på markedet" også bliver udnyttet ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-09 01:09

Thomas von Hassel wrote:

> vi er enige om at hvis du er i en sitatuion hvor dine organer kan bruges
> så skal du ikke selv bruge dem mere ? .... i så tilfælde, hvorfor så
> ikke hjælpe dem der _kan_ bruge dine organer til noget ?

For det første, fordi det er mod min etik og tro. - Og nej, jeg er
absolut ikke Jehovas Vidne tilhænger! Men livet er for mig noget mere
værdifuldt end nutidens manglende forståelse for, hvad livet egentlig er.

For det andet, så accepterer jeg ikke hjernedødskriteriet. Det har jeg
set lidt for meget til, at jeg hverken kan eller vil.

Jeg véd ikke, om du så de indslag i både DRTV 1 og TV2 i går om ham
belgieren, der iflg. lægerne havde ligget i koma i 23 år og som flere
gange var blevet erklæret for hjernedød. Og at det så viser sig, at han
har kunnet høre, forstå og følge med i alt, hvad lægerne har diskuteret
om ham, og endda flere gange har villet slukke for respiratoren, så de
kunne bruge hans organer...

Jeg synes, det er uhyggeligt at tænke på, at de står ved siden af sengen
og diskuterer, hvordan og hvornår de nu bedst kan gøre det - eller rent
ud sagt myrde ham..., mens han ligger og forstår hvert et ord, mens han
inde i sig selv råber og skriger - "...nej, jeg er i live og forstår det
hele..."

Eller - En af mine gamle kammerater derhjemmefra var ude for en alvorlig
ulykke og lå i respirator i godt 2 år og var erklæret for 'klinisk død'.
Faktisk var jeg selv indlagt på stuen ved siden af pga. et mindre uheld
med et par fingre... Da de så slukkede for respiratoren trak han selv
vejret uden besvær. - Godt 3 år efter ulykken vågnede han op, og stort
set det eneste mën, han har, er lidt problemer med balancen.

Eller - En dame lå i koma og var også erklæret for 'klinisk død' i godt
21 år, og en morgen, da sygeplejersken kom ind til hende, var hun
pludselig vågen. Sygeplejersken fik sig noget af et chok, da hun -
patienten - pludselig sagde "...tak fordi du sagde god morgen, hver
morgen, du kom ind til mig".... - Jeg kendte sygeplejersken ret godt, da
både hendes søn og jeg var med i samme forening.

Jeg kan sagtens nævne adskillige andre lignende tilfælde, men de to her,
er to, jeg personligt har oplevet/kendt.

Den eneste gang, jeg overhovedet har overvejet, om jeg skulle give en
nyre væk, - hvis den kunne bruges, - var til Kirsten, mens hun levede, -
for hun kunne så sandelig godt have brugt det! - Men selv hun var meget
stærkt imod i det hele taget at blive transplanteret og mod mere eller
mindre tvungen organdonation.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 06:04

> [...]
> belgieren, der iflg. lægerne havde ligget i koma i 23 år og som flere
> gange var blevet erklæret for hjernedød.

Koma er noget andet end [hjerne]død, og jeg har intetsteds set at han
skulle have været erklæret netop hjernedød.

<http://videnskab.dk/content/dk/blogs/hjernebloggen/koma-debat_mangler_n
uancer>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Rom_Houben>

<http://www.google.dk/search?q=%22Rom+Houben%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&r
ls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-09 13:15

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> <http://www.google.dk/search?q=%22Rom+Houben%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&r
> ls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

Jeg er udmærket klar over forskellen mellem koma og hjernedød. Hvad den
aktuelle sag angår, så tror jeg nu mere på, hvad han selv fortalte via
sit writeboard.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 14:04

> Jeg er udmærket klar over forskellen mellem koma og hjernedød. Hvad den
> aktuelle sag angår, så tror jeg nu mere på, hvad han selv fortalte via
> sit writeboard.

Jeg ser intetsteds at han skulle have fortalt at skulle have været
erklæret hjernedød.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-09 12:07

> For det andet, så accepterer jeg ikke hjernedødskriteriet. Det har jeg
> set lidt for meget til, at jeg hverken kan eller vil.

Et spændende emne. Jeg gad da egentlig godt bruge et halvt år på at
finde ud af hvordan den optimale hjernedød ser ud
Man møder tit nogen i trafikken.

Hvad er de objektive kriterier for hjernedød i dag?

> [...]
> morgen, du kom ind til mig".... - Jeg kendte sygeplejersken ret godt, da
> både hendes søn og jeg var med i samme forening.

Det er tydeligvis ikke alle sygeplejerske der gør som de plejer på en
sygelig måde
Det er en speciel oplevelse at pleje en "grøntsag" hvor man ikke har
scannet hjernen. Men det er nu det mest almindelige i dag.

Sidst jeg så en CT-scanning, var der ingen gyri (hjernevindinger) og
sulci (hjernefurer). Dead or alive?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-09 21:44

Flemming Rubini skrev:

> Sidst jeg så en CT-scanning, var der ingen gyri (hjernevindinger) og
> sulci (hjernefurer). Dead or alive?

Afhænger vel af om det var thorax der blev scannet? :D

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-09 22:17

> Afhænger vel af om det var thorax der blev scannet? :D

Nyder du at tvære mig ud med dine vittigheder, wa!!!

))

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-09 22:25

Flemming Rubini skrev:

> Nyder du at tvære mig ud med dine vittigheder, wa!!!

Jamen, det er jo rigtigt :)

Iøvrigt, hvis du er så nem at tvære at man slet ikke opdager det, så må
du vist hellere i skarp træning

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 06:04

> Nej, men der står en hel del om tvang!

Jeg er nu ikke i stand til at se nogen tvang her. Man vil altid kunne
melde fra - og den eneste konsekvens af at melde fra vil være at man
ikke selv kan modtage organer, hvis man kommer i nød.

Naturligvis bør man kunne fortryde, og omgøre den beslutning man har
truffet som måske 18-årig. Men ikke så sent at man kan se at man selv
står og mangler et donor-organ. Man kan jo heller ikke forsikre sig /med
tilbagevirkende kraft/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-09 13:12

Per Rønne wrote:

> [...]
> truffet som måske 18-årig. Men ikke så sent at man kan se at man selv
> står og mangler et donor-organ. Man kan jo heller ikke forsikre sig /med

Per, - det du skriver her, er jo direkte både tvang og psykisk terror
helt ned på det personlige plan - præcis den fremgangsmåde, de bnruger i
Kina.

Jeg hverken kan eller vil acceptere en sådan fremgangsmåde!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 13:42

> [...]
> Kina.
>
> Jeg hverken kan eller vil acceptere en sådan fremgangsmåde!

hold the press .. jeg er enig med Erik ... selvom jeg fastholder at alle
skal være _donorer_ som standard så skal der ikke være begrænsinger den
anden vej ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 14:04

> [...]
> Kina.
>
> Jeg hverken kan eller vil acceptere en sådan fremgangsmåde!

Jeg ser ingen tvang her. Hvori ser du tvangen?

At default-værdien sættes til ja til at være donor - eller til at
fravalg også må medføre fravalg af at modtage donororganer, hvis det
skulle blive nødvendigt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 26-11-09 15:11

On 2009-11-26 07:02:14 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> forældrene kan fravælge det for deres mindreårige børn men at børnene
> default-sættes på deres 18 års fødselsdag - naturligvis med mulighed for

Enig i, at de fleste skal forpligte sig som donorer - og man evt.
/selv/ skal framelde sig ordningen.

> Samtidig bør voksne der ikke er registrede som donorer ikke have adgang
> til donor-organer ...

Aahh...det ved jeg nu ikke lige om jeg er helt enig i. Tanken lyder
umiddelbart reel nok, men læger (tror jeg - kun fordi jeg ser TV)
afgiver vel et løfte om at redde alle. Det skulle nødig blive som i
USA, hvor folk bare kan gå hjem og lægge sig til at dø, bare fordi man
ikke er med i den rigtige klub...

Det er godtnok en bred debat vi har fået sparket gang i, her i gruppen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 16:02

> [...]

> afgiver vel et løfte om at redde alle. Det skulle nødig blive som i
> USA, hvor folk bare kan gå hjem og lægge sig til at dø, bare fordi man

Nu er der jo så mangler på organer ...

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 16:20

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Det er godtnok en bred debat vi har fået sparket gang i, her i gruppen

Yep....sådan har det altid været her i hyggegruppen, og det ´ dæili`

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 16:53

Morten Lind wrote:

> Yep....sådan har det altid været her i hyggegruppen, og det ´ dæili`

Og så er der jo lige det, at ordet "care" har en meget bred betydning på
mange områder.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 27-11-09 13:53

On 2009-11-26 16:19:41 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Yep....sådan har det altid været her i hyggegruppen, og det ´ dæili`
>
> M.

Lærkevej i går, havde lidt af samme problemstilling.
Lars Hjortshøj var den pernitne entrepenør, der skulle ned i et hul og
så nogle kloakrør efter.

"Vil du ha' jeg skal ned i det hul? Der er jo både murbrokker og
knækkede fliser derned, som jeg kan komme til skade på"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-09 14:17

> [...]

> "Vil du ha' jeg skal ned i det hul? Der er jo både murbrokker og
> knækkede fliser derned, som jeg kan komme til skade på"

Din udtalelse minder mig om, da jeg hjalp min svoger med at bygge hus.
Han havde en brovtende jord og betonarbejder til at køre en rendegraver.
Fuld var han formentlig også. Han havde parkeret på kanten af et flere
dybt hul vi arbejdede i, et kommende bryggers. Samtidigt bankede han
graben ned i vores solide trillebører så de næsten gik fra hinanden.
Jeg klagede til bossen over at gravkoen ikke var sikret, ved at spærre
hydraliken som man skal, og at han kørte så voldsomt at alt materiale
snart var smadret.
Jeg havde nær fået bank da, vedkommende blev sat fra posten.
Jeg blev selv placeret på maskinen, og de næste ti timer måtte jeg
konstant slås for at slå sikringen til, og skabe den nødvendige
sikkerhed. Aldrig har jeg følt mig så dum og mobbet.
De følgende to weekender blev en familiefar slået ihjel på grund af han
fik en rendegraver i hovedet ved præcis samme type arbejde.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 17:30

Per Rønne skrev:

> Min holdning er at alle som /default/ skal være registrerede donorer, at

Kan du ikke slå et dækkende dansk ord op for begrebet "default" i dine
fine ordbøger?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 18:02

> Kan du ikke slå et dækkende dansk ord op for begrebet "default" i dine
> fine ordbøger?

Standard er vel et rimeligt bud, men måske synes Per, at engelsk lyder
bedre, ser bedre ud på skrift eller blot passer bedre ind i hans verden?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 18:11

Morten Lind skrev:

> Standard er vel et rimeligt bud, men måske synes Per, at engelsk lyder
> bedre, ser bedre ud på skrift eller blot passer bedre ind i hans verden?

Det er et ret godt spørgsmål, fordi vi bruger "default" hele tiden i den
engelsktalende programmeringsverden. "Standard" er ikke dårligt, måske
"standardvalg" eller "standardopsætning"?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 18:26

> Standard er vel et rimeligt bud, men måske synes Per, at engelsk lyder
> bedre, ser bedre ud på skrift eller blot passer bedre ind i hans verden?

Nu anbragte jeg så også ordet i /kursiv/ ... og så synes jeg ikke helt
øvrigt:

default sb.
1 forsømmelse; 2 (mht. betaling) misligholdelse; 3 (jura) udeblivelse
(fra …
default vb.
1 ikke opfylde en pligt; 2 (jura, & i sport) udeblive (og derved tabe)

Jeg skulle til min Oxford English Dictionary for at finde:

default, n.

I. Failure of something, want, defect.

†1 a. Absence (of something wanted); want, lack, scarcity of; = fault n.
1. Obs. or arch.

†b. absol. Lack of food or other necessaries; want, poverty. Obs.

c. for default of (obs.), in default of: through the failure or want of,
in the absence of; †in default: failing these (this, etc.).
=

Kan dog også findes i Shorter Oxford English Dictionary, på iPhone .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 18:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> c. for default of (obs.), in default of: through the failure or want of,
> in the absence of; †in default: failing these (this, etc.).

angivelse]« .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-09 22:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke slå et dækkende dansk ord op for begrebet "default" i dine
> fine ordbøger?

Det er jo ikke sikkert, de kan vise standardbegreber som standard.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 20:12

> [...]

> afhængig af, på linie med narkotika.
> Man mente at 25% af den danske befolkning allerede er afhængige af sukker.

Videnom? Det er dælme interessant og måske alarmerende for os mennesker,
at mus foretrækker sukker fremfor kokain. Så stor respekt havde jeg
trods alt ikke for sukker. Anders Fink-Jensen mener det er den samme
mekanisme i dopaminsystemet som er involveret. Og alligevel vinder
sukkeret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 26-11-09 15:13

On 2009-11-25 20:12:27 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]

> Videnom? Det er dælme interessant og måske alarmerende for os mennesker,
> at mus foretrækker sukker fremfor kokain.

Lige præcis. Et glimrende program, der udmærker sig specielt ved at
dukke op på skærmen, lige inden So Ein Ding indtager fladskærmen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 20:56

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Tøhø - hvor hysterisk kan man blive

Jeg synes nu ikke det er hysterisk.

En computer som har været udsat røg er bare mega ulækker og jeg har
siddet med nogle der er så inficeret at det nærmer sig det umulige at
skille dem ad og afhjælpe et problem.

Desuden er nikotin fedtet og noget af det værste en computer kan
udsættes for.

Bortset fra det så er mange Mac brugere slet ikke rygere. Langt de
fleste jeg kender som bruger Mac har ikke den last.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 21:36

On 2009-11-23 20:55:35 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> [...]
>
> Bortset fra det så er mange Mac brugere slet ikke rygere. Langt de
> fleste jeg kender som bruger Mac har ikke den last.

Jeg er ryger - men jeg sidder alligevel ikke og damper ved min computer.
Der er sgu' så meget der er megaulækkert - jeg vader rundt i mudder og
hestelort til dagligt.
Somme tider er jeg nødt til at rense noget af med mine bare hænder - og
kan jeg ikke tåle den slags, så skulle jeg nok finde et andet job.

I Kina dør der tusindvis af mennesker hvert år i minerne, og så sidder
vi her i vesten og nægter at være i selskab med en stump plastic, der
har været i nærkontakt med en ryger.

Jeg gentager lige min påstand - vi er blevet for sarte og magelige

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 21:47

> [...]

> I Kina dør der tusindvis af mennesker hvert år i minerne, og så sidder vi
> her i vesten og nægter at være i selskab med en stump plastic, der har

Det ene har intet med det andet at gøre. I en perfekt verden er
cigaertter forbudt og minerne er drevet af Roomba'er ..

> Jeg gentager lige min påstand - vi er blevet for sarte og magelige

muder og hestelort er i en helt anden liga sammenlignet med nikotinslam
.... jeg ved godt hvad jeg ville vælge...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 24-11-09 07:53

On 2009-11-23 21:46:53 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det ene har intet med det andet at gøre. I en perfekt verden er
> cigaertter forbudt og minerne er drevet af Roomba'er ..

Vi kan sagtens blive enige om, at den perfekte verden ikke findes.
Men de Apple-medarbejdere der ikke vil røre en ryger-computer, hvordan
mon de kommer hjem fra arbejde?
I en bil, på cykel, på gåben?

Nå, det er den uendelige debat - og vi kan sagtens have forskellige
meninger, uden at have ret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-09 22:33

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Nå, det er den uendelige debat - og vi kan sagtens have forskellige
> meninger, uden at have ret.

Der er jo masser af den slags eksempler, og det er svært at trække en
grænse. På den ene side er det stoffer, der kan være farlige. På den
anden side er det i meget små mængder, og man bliver udsat for masser af
den slags hver dag.
For nogle år siden var det fremme, at Nivea-creme var meget
farlig. Der var bl.a. en tv-udsendelse om det. Den indeholder
konserveringsmidler og andre stoffer, der har hormonlignende virkning,
og som bl.a. kan påvirke børns udvikling. Er det skørt? Masser af
mennesker bruger og har brugt Nivea-creme uden umiddelbare problemer.
For nylig i forbindelse med forbuddet mod almindelige glødepærer
hørte jeg en ekspert i radioen. Han fortalte, at hvis en energisparepære
går i stykker, skal man lufte ud en halv time, hvor ingen må komme ind i
rummet. Derefter skal man rydde op. Man må ikke bruge støvsugeren eller
en kost, for de skal senere bruges i andre rum og kan bringe de farlige
stoffer videre rundt i huset. Derefter skal man lufte ud en halv time
igen. Er det skørt? Hvor mange milliliter farlige dampe kan en
energisparepære indeholde? Er det ikke hurtigt fortyndet i luften?
Hvis ovenstående er farligt, så er tobaksrøg og dets
efterladenskaber bestemt også farlige. Det er blot fordi, mange
mennesker i årevis har anset rygning som noget naturligt og en del af
hverdagen. Man kan lige så godt vende det på hovedet og anse rygning for
noget helt unaturligt og farligt, der på alle måder skal bekæmpes. Det
hele er et spørgsmål om holdning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 25-11-09 16:43

On 2009-11-24 22:33:03 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Det hele er et spørgsmål om holdning.

Præcis - og jeg tillader mig at skære groft i dit indlæg.
Det var min pointe fra starten - man kan vælge fra eller til, men man
burde måske klappe hesten inden man hidser sig op over andres valg.

Hvis man ikke vil risikere at røre en computer der tilhører en ryger,
skulle man måske kigge sig om efter noget andet at lave.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-09 15:15

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> vi er blevet for sarte og magelige

Enig.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 15:35

> Enig.

sludder ... der er bare nogle af os der gerne vil være fri for alt for
meget gift i hverdagen ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 22:35

On 2009-11-24 15:34:50 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> sludder ... der er bare nogle af os der gerne vil være fri for alt for
> meget gift i hverdagen ...

Så få et andet job end at reparere Apple computere hvis det er for
risikabelt. En måde at minimere indgiften af farlige stoffer kan jo
også være at værne sig. Og det er ikke ualmindeligt at arbejde med
handsker, værn eller aftræksskabe. Med mindre du arbejder med at hugge
skibe op på en strand i Indien.

--
Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-09 23:01

Palle wrote:

> [...]
> være at værne sig. Og det er ikke ualmindeligt at arbejde med handsker,
> værn eller aftræksskabe. Med mindre du arbejder med at hugge skibe op på

Enig! Men hvor er det dog tit, man ser både den ene og anden slags
håndværker, der er komplet ligeglad med div.
beskyttelsesforanstaltninger. - Jeg har fx. lige fået nyt køkken, og
skulle derfor også have repareret og malet bagefter. For første gang i
mit efterhånden halvlange liv har jeg set en maler bruge en maske, når
der blev arbejdet med en ganske alm. malerrulle og pensel!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-09 16:49

fPalle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
> også være at værne sig. Og det er ikke ualmindeligt at arbejde med
> handsker, værn eller aftræksskabe. Med mindre du arbejder med at hugge

Hæ, hæ...godt brølt, løve - den kære Thomas ville falde om, hvis han kom
ud i den virkelige virkelighed, hvor vi arbejder med syre, olier,
giftige væsker og alt det, der skal til for at få jeres biler til at
understøtte jeres magelighed

Men jeg kan regne ud, at Thomas sidder hjemme hver dag, for det er da
alt for farligt at stikke næsen ud, he, he...

No offence, Thomas - du kom blot lige i vejen for en gedigen
værkstedshumor

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-09 17:55

Morten Lind skrev:

> [...]
> ud i den virkelige virkelighed, hvor vi arbejder med syre, olier,
> giftige væsker og alt det, der skal til for at få jeres biler til at

Nåhåå? Og garanteret også børnearbejde! Sort!

Fik I en sur smiley så sidst arbejdstilsynet var forbi?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 18:38

> Nåhåå? Og garanteret også børnearbejde! Sort!
>
> Fik I en sur smiley så sidst arbejdstilsynet var forbi?

Så se her:

<http://blogs.zdnet.com/perlow/?p=11673&tag=nl.e539>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-09 19:04

Per Rønne skrev:

> Så se her:
>
> <http://blogs.zdnet.com/perlow/?p=11673&tag=nl.e539>

Nu var det Morten jeg tænkte på og ikke Apple.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 20:11

> Nu var det Morten jeg tænkte på og ikke Apple.

Derfor kan man vel godt linke til et link der støtter Apples synspunkt
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-09 22:59

Per Rønne skrev:

> Derfor kan man vel godt linke til et link der støtter Apples synspunkt

Jojo, det er jo skrevet på en Mac.

Jeg blev bare lidt forvirret over dit mentale kvantespring, men jeg tror
jeg er med igen.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-09 16:42

> sludder ... der er bare nogle af os der gerne vil være fri for alt for
> meget gift i hverdagen ...

> /thomas

Hov, hov.....er du holdt op at læse indenad? Jeg forholder mig hverken
til gift eller andet.

_læs_: Jeg er enig med Steen i, at vi er blevet for sarte og magelige.

M.

Fra : Lyrik

Dato : 24-11-09 13:34

On 24 Nov., 19:53, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> * lille disclaimer, jeg er relativt allergisk over for nikotin + har
> peridosk astma så ja, jeg har noget i mod rygere og deres
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så røg har intet med din astma at gøre? Hvis en reparatør er bange for
at indånde "støvet fra nikotin" så kan han jo gøre det alle andre med
støvede omgivelser må gøre, nemlig iføre sig en maske. Det er en
ganske almindelig hverdagsagtig ting at gøre. Der er ingen ansatte der
siger:"Åh nu skal jeg iføres maske, så kan jeg ikke arbejde!"
Så der er ingen undskyldning for Apple USAs afvisninger andet end
profit og flugt fra garanti.

Man har nylig opdaget at giftstoffet natriumklorid har fundet vej til
hjemmene via almindelige supermarkeder. Giftstoffet er så potent at ni
gram kan slå en gris ihjæl! Det er ganske frygteligt med en sådan
"Biohazard!"

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 21:37

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> siger:"Åh nu skal jeg iføres maske, så kan jeg ikke arbejde!"
> Så der er ingen undskyldning for Apple USAs afvisninger andet end

vås

> [...]
> hjemmene via almindelige supermarkeder. Giftstoffet er så potent at ni
> gram kan slå en gris ihjæl! Det er ganske frygteligt med en sådan

ok

/thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 23-11-09 19:09

> prøv at forestille dig hvis en medarbjeder skal arbejde med den slags
> udstyr hver dag, 5 dage om ugen i flere år ... giver den slags policies
> mening nu ?

Har man lignende policies når det drejer sig om flammehæmmende matriale
(BFR)?

--
Carl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 19:17

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> Har man lignende policies når det drejer sig om flammehæmmende matriale
> (BFR)?

no idea .. men eftersom de er ved at blive udfaset ... sikkert...

/thomas

Fra : Erik Andersen

Dato : 24-11-09 13:31

Lars Kongshøj skrev:
> Apple vil ikke udsætte medarbejderne for helbredsrisikoen ved at arbejde
> med kontamineret materiale:
>
> http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1258615.ece
>
> /Lars

En lille anekdote..

Da jeg var i lære i 1992 som radiomekaniker, var vi ude og hente et
stort Philips TV hos en kunde. Fejlen var beskrevet som om at Fokus
kredsløb var defekt og farvene var dårlige. (Fokus = skarphed)
Nå, jeg fik til opgave at lave TV, og gik så i gang med at fejlfinde.
Det første jeg vil gøre var at rense skærmen, da det så lidt beskidt ud.
Da jeg så fik renset skærm med den skrappe glasrens og lidt knofedt - ja
så viste det sig at billedet var 100% ok. Billedet var skarpt og
farverne var helt OK

Kunden fik regning før kørsel og "rengøring"

Det er meget normalt at TV apperater er fuldstændig klistret ind i
nikotin - men jeg har da aldrig hørt om danske radioværksteder der ikke
vil modtage sådan et TV

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 24-11-09 06:23

On 24 Nov., 13:31, Erik Andersen <ea...@eacon.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er meget normalt at TV apperater er fuldstændig klistret ind i
> nikotin - men jeg har da aldrig hørt om danske radioværksteder der ikke
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis man accepterer Apples holdning om ikke at reparere en Mac der er
købt ekstra garanti, på fordi et firma har anbragt nikotin på deres
"hazardliste" så bliver der utålelige tilstande. Samme firma har
Calcium karbonat, brintoverilte, klor og et sukkerstof på deres
"Biohazardliste!" Calcium karbonat er kalken i vores drikkevand! Ilt
er ikke mere ilt det er en agressiv gasart der kan forårsage voldsom
ildløs og overtænding af ejendomme-Bip!-Bip! Biohazard for ilt den
skadelige agressive gasart!
Så bliver det næste at automekanikere nægter at reparere rygeres
biler!

Hvad med kloakarbejdere? de er udsat for at vade rundt i sundheds-
hazards. Og så videre og så videre. Alle nægter og masser af fanatiske
idioter giver dem ret i deres benægtelser!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 15:15

> [...]

> er ikke mere ilt det er en agressiv gasart der kan forårsage voldsom
> ildløs og overtænding af ejendomme-Bip!-Bip! Biohazard for ilt den

Det vist noget du finder på ...

> Så bliver det næste at automekanikere nægter at reparere rygeres
> biler!

Jep, god idé ... alt hvad der kan gøres for at irriterere rygerne er jeg
100% for ...

> Hvad med kloakarbejdere? de er udsat for at vade rundt i sundheds-
> hazards. Og så videre og så videre. Alle nægter og masser af fanatiske
> idioter giver dem ret i deres benægtelser!

Mon ikke kloakarbejderne har behørigt sikkerhdsudstyr på hvis de skal
arbejde med ting som er potentielt sundhedsskadelige ?

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 22:38

On 2009-11-24 15:14:59 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jep, god idé ... alt hvad der kan gøres for at irriterere rygerne er jeg
> 100% for ...

Spar besværet. Tror de har styr på den del selv

> Mon ikke kloakarbejderne har behørigt sikkerhdsudstyr på hvis de skal
> arbejde med ting som er potentielt sundhedsskadelige ?

Nå! Så er vi da heldigvis gået hen og blevet enige om den sag
Apples medarbejdere er vel heller ikke forhindret i at tage deres
forbehold?

--
Palle

Fra : Lyrik

Dato : 24-11-09 09:42

On 24 Nov., 15:14, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> Mon ikke kloakarbejderne har behørigt sikkerhdsudstyr på hvis de skal
> arbejde med ting som er potentielt sundhedsskadelige ?
,,,,,,,,,,,,
De har en stor overdødelighed og kan derfor nægte at arbejde. Hver
gang der bygges en bro dør der arbejdere. Så den sidste bro er bygget.
I kulminer dør der folk. Ikke mere kul. Jo for "Mine arbejdere skal
ikke pålægges farligt arbejde-vel?"Hvis Apples eksempel på nægtelse af
reparation af rygercomputere, bliver main stream, så er vi på en
glidebane der ikke stopper før alle sidder inaktive tilbage.
Nu må det stoppe!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 18:39

> [...]

> reparation af rygercomputere, bliver main stream, så er vi på en
> glidebane der ikke stopper før alle sidder inaktive tilbage.

hop ned fra din høje hest vil du ? Bortset fra det, så har det
garanteret intet med Apple at gøre, men derimod en fagforning eller
lign. organ der har opstillet reglerne ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 22:44

On 2009-11-24 18:39:13 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hop ned fra din høje hest vil du ? Bortset fra det, så har det
> garanteret intet med Apple at gøre, men derimod en fagforning eller
> lign. organ der har opstillet reglerne ...

Det er garanteret også fuldstændigt rigtigt. For at undgå søgsmål hvor
en eller anden hvid og tynd amerikaner vil have 10 milliarder dollars
fordi han har kigget på ryger computere. Men at fagforeningerne har
opfundet "faren", gør det jo ikke mindre grotesk. De skulle hellere
stille krav til arbejdsgiverne (Apple mv.) om at beskytte medarbejderne
imod denne naturligt forekomne fare.

--
Palle

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-11-09 09:26

Palle skrev:
> [...]
> opfundet "faren", gør det jo ikke mindre grotesk. De skulle hellere
> stille krav til arbejdsgiverne (Apple mv.) om at beskytte medarbejderne

Er rygning naturligt forekommende? Jeg vil vurdere at det er et
spørgsmål om kultur.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 09:44

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Er rygning naturligt forekommende? Jeg vil vurdere at det er et
> spørgsmål om kultur.

Så naturligt som at urfolk har røget, drukket og gnasket rusmidler af
forskellig art meget meget længe ...

/thomas