Vises på Windows, ikke påMac
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-11-09 19:52

Jeg har fremstillet et organisationsdigram til visning påmin skoles
hjemmeside:

http://www.karlslundeskole.dk/Infoweb/Indhold/Infosider/Organisation/Org
anisationsdiagram.htm

Det vises korrekt på Windows, ikke på Mac (har prøvet både Safari og
Firefox).

Jeg har været nødt til at sætte diagrammet op med tabellayout i
Publisher af følgende grunde:

Skoleintras dokumenteditor er håbløs til den slags.

Word er for upræcis til formået.

Siden skal kunne omredigeres af både mig og andre. Det skal kunne gøres
i et program, som er tilgængeligt for de fleste. Derfor er
Publisherdokumentet gemt inde på intranettet. Hvis man vil redigfere,
downloades dette dokument, gemmes som webside og uploades igen.

Sådan har jeg gjort det på windows (VMware). Det er altså bare et
tabellayout med forskellige farve- og kantvalg til cellerne, tekst og
links. Nogle af cellerne indeholder pile skrevet med Zapf Dingbats.
Hvorfor kan det ikke vises korrekt på Mac?

Tilsvarende sider fremstillet i Word virker fint. Og det kan være, at
jeg bliver nødt til at forsøge mig med det. Kan det tænkes indlægger
nogle begrænsninger, så at grafikken i tabellayoutet ikke kan komme
igennem?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-09 19:59

Hej Ove,

> Det vises korrekt på Windows, ikke på Mac (har prøvet både Safari og

Det har ikke noget at gøre med om du kører Mac eller Windows. Det har
kun noget at gøre med, hvilken browser du benytter.

> [...]
> links. Nogle af cellerne indeholder pile skrevet med Zapf Dingbats.
> Hvorfor kan det ikke vises korrekt på Mac?

Nej, det er ikke "bare" et tabellayout. Du har anvendt VML til at
specificere diagrammet i. VML er en standard for notering af
vektorgrafik udviklet af blandt andet Microsoft. VML understøttes kun af
Internet Explorer.

Alle andre browsere (såfremt de understøtter denne type grafik)
understøtter SVG, som er en standard udviklet af W3C (dem der i øvrigt
standardiserer fx HTML). Internet Explorer understøtter ikke SVG.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-11-09 21:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> understøtter SVG, som er en standard udviklet af W3C (dem der i øvrigt
> standardiserer fx HTML). Internet Explorer understøtter ikke SVG.

Det er rigtigt, at jeg har brugt vektoriseret grafik til at lave et par
diagonale pile. Det hjalp ikke at fjerne dem. Men vis jeg herefter
kopierer indholdet af Publisherdokumentet over i Word og gemmer som
webside, får jeg et resultat, som Safari gerne vil vise.

Det er særdeles bøvlet at uploade sider til Skoleintra, der indeholder
grafik. Så jeg ender vel med at lave de pile som skrift.

Tak for interessante svar.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 21:27

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er særdeles bøvlet at uploade sider til Skoleintra, der indeholder
> grafik. Så jeg ender vel med at lave de pile som skrift.

Bøvlet ? .. hvordan kan det være bøvlet ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-11-09 21:55

> Bøvlet ? .. hvordan kan det være bøvlet ?
>
> /thomas

Billederne skal indsættes via Skoleintras editor. De følger ikke med ved
upload af en side, jeg har gjort færdig på computeren. Hvis man åbner en
side som den foreliggende i Skoleintras editor og gemmer, vil indholdet
gå i vild uorden.

Nu har jeg imidlertid gjort som ovenfor beskrevet. Siden kan vises i
Safari, hvor nogle af pilene imidlertid fejlagtigt vises med
understregning.

Firefox kan ikke vise de pile, som jeg har lavet med Wingdings. Ingen
gængse skrifter har diagonale pile med med spids i begge ender. Derfor
har jeg været nødt til at bruge to pile til formålet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 20:01

> [...]

> anisationsdiagram.htm
>
> Det vises korrekt på Windows, ikke på Mac (har prøvet både Safari og

Det har ikke noget at gøre med mac eller windows .. Firefox på windows
kan heller ikke finde ud af det. Det output du får fra publisher har
intet med standards compliant html at gøre .. kun IE kan finde hoved og
hale i det.

Jeg vil nok prøve få det eksporteret til et billede ,jpg eller png
istedet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 20:56

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> anisationsdiagram.htm
>
> Det vises korrekt på Windows, ikke på Mac (har prøvet både Safari og

Det vises heller ikke korrekt her med SeaMonkey 1.1.18, Shiira 1.2.2,
2.2, Opera 10.0 eller iCab 4.5...

mvh. Erik Richard