hjemmeside med masser af "???"
Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-11-09 16:25

Jeg har puslet lidt med at forsøge mig udi at lave en hjemmeside og er
stødt på et irriterende problem.

Jeg arbejder med KompoZer, og jeg har et antal for mange gange været ude
for, at når jeg har redigeret i taksten og så lægger siden op igen, så
vises der "?" for hvert "æ", "ø" og "å" - og jeg kan ikke få det til at
holde op.

Kender nogen en forklaring og har et bud på en løsning, beliver jeg
bestemt glad for det.
Hans

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-11-09 17:23

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> holde op.
>
> Kender nogen en forklaring og har et bud på en løsning, beliver jeg

Ja, din fil er gemt i en anden encoding end den din server 'lover' at
filen vil være gemt i.

Hvis du har Firefox, kan du prøve at åbne siden og taste cmd+i (ell.
højreklikke og vælge 'View page info'). Øverste kan du se feltet
'encoding'. Din fil skal gemmes i KompoZer med samme encoding, eller du
skal ændre den header din server sender til at matche den encoding du
bruger i KompoZer.

Jeg vil foreslå, du vælger enten iso-8859-1 eller utf-8. Bruger du
andet, skal du ha' en rigtig go' grund.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-11-09 00:07

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg vil foreslå, du vælger enten iso-8859-1 eller utf-8. Bruger du
> andet, skal du ha' en rigtig go' grund.

Jamen, jeg takker og prøver.

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 00:32

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg vil foreslå, du vælger enten iso-8859-1 eller utf-8. Bruger du
> andet, skal du ha' en rigtig go' grund.

Og det er ANDRE der vurderer om grunden er god, ikke en selv :)

Seriøst, det sparer mange problemer at bruge et standard-tegnsæt.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-09 10:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Og det er ANDRE der vurderer om grunden er god, ikke en selv :)
>
> Seriøst, det sparer mange problemer at bruge et standard-tegnsæt.

Ja, men selvom man holder sig til de to ovenstående giver det jo
problemer alligevel. Mange teksteditorer gemmer i utf-8, men Apache,
MySQL etc. (som folk ofte render ind i) vil rigtig gerne snakke
iso-8859-1. Det sucks!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 21:06

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> problemer alligevel. Mange teksteditorer gemmer i utf-8, men Apache,
> MySQL etc. (som folk ofte render ind i) vil rigtig gerne snakke

Tjoh. Kan jeg trøste dig med at det var meget værre i gamle dage?

Der er alt andet ikke så langt til vi er på Unicode over hele linien.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-09 21:43

> Tjoh. Kan jeg trøste dig med at det var meget værre i gamle dage?

Nej, men det er da rart ikke at være alene ;)

> Der er alt andet ikke så langt til vi er på Unicode over hele linien.

Nej - heldigvis.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 22:36

Peter Farsinsen skrev:

> Nej, men det er da rart ikke at være alene ;)

Lad mig blot kort nævne at jeg indenfor det sidste år har konstateret at
# har forskellig tegnværdi i dansk og svensk EDBDIC. Du vil ikke vide
mere :D

> Nej - heldigvis.

Altså bare ikke i de systemer der ikke understøtter 16-bit tegn, men kun
8. Der er ingen ende på elendighederne, men om vi kan få de unge til at
tro på det