| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Bonneville 1965, krumtaplejer Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  22-11-09 15:13 |  
  |  
 
            Hej NG
 Er ved at renovere ovenstående, og er nu nået til mine krumtaplejer.
 det viser sig at rullelejet i træksiden ikke har fungeret som leje, men 
 nærmere som bøsning. Dvs. akslen har roteret indvendigt i lejet med slitage 
 til følge. Nogen der ved en masse om fastgørelse af lejer på slidte aksler? 
 Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til en 'glidepasning'. 
 Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med Loctite? Vil en tynd 
 folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel mm) være en ide? Måske i 
 forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man centrering af lejet?   ????
 Håber at nogen seriøse mennesker har nogle gode ideer   
-- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en 
 gunstig lejlighed...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Gruby (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  22-11-09 16:55 |  
  |  
 
            On Sun, 22 Nov 2009 15:12:57 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
 <cfr@c.invalid> wrote:
 Hej Carsten.
 >
 >Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til en 'glidepasning'. 
 >Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med Loctite? Vil en tynd 
 >folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel mm) være en ide? Måske i 
 >forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man centrering af lejet?   ????
 >
 Hvis det er så meget at du kan få 5/100 ind mellem aksel og leje ville
 jeg seriøst overveje en anden mulighed.
 Du kan få lagt crom på akslen og få den slebet på originalmål igen.
 Pacht & Tetens kan klare den opgave. 
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
 Velocette Venom Clubman 1960
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  22-11-09 20:10 |  
  |   
            Steen Gruby skrev:
 > On Sun, 22 Nov 2009 15:12:57 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
 > <cfr@c.invalid> wrote:
 > 
 > Hej Carsten.
 >> Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til en 'glidepasning'. 
 >> Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med Loctite? Vil en tynd 
 >> folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel mm) være en ide? Måske i 
 >> forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man centrering af lejet?   ????
 >>
 > Hvis det er så meget at du kan få 5/100 ind mellem aksel og leje ville
 > jeg seriøst overveje en anden mulighed.
 > Du kan få lagt crom på akslen og få den slebet på originalmål igen.
 > Pacht & Tetens kan klare den opgave. 
 > 
 Der er noget med at hovedlejet på den ene side af sådan en sammenpresset 
 krumtap (for det er det vel, når hovedlejerne er rulningslejer?) ikke må 
 være med prespasning af hensyn til krumtappens varme-forlængelse. Så 
 eftersom det ikke ligefrem er en "rasle"-pasning kan det hænde at 
 sagerne er som de skal være :-/
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Carsten Finn Rasmuss~ (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  22-11-09 20:26 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 >>
 > Der er noget med at hovedlejet på den ene side af sådan en
 > sammenpresset krumtap (for det er det vel, når hovedlejerne er
 > rulningslejer?) ikke må være med prespasning af hensyn til
 > krumtappens varme-forlængelse. Så eftersom det ikke ligefrem er en
 > "rasle"-pasning kan det hænde at sagerne er som de skal være :-/
 Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i 
 morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt   
-- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Gruby (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  22-11-09 20:35 |  
  |  
 
            On Sun, 22 Nov 2009 20:26:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
 <cfr@c.invalid> wrote:
 Hej Carsten.
 >
 >Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i 
 >morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt   
Armand plejer ikke at være tabt bag af en vogn   
Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
 udsagnet om at det nok er som det skal være.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
 Velocette Venom Clubman 1960
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ib Jakobsen (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-11-09 00:46 |  
  |  
 
            Steen Gruby skrev:
 > On Sun, 22 Nov 2009 20:26:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
 > <cfr@c.invalid> wrote:
 > 
 > Hej Carsten.
 >> Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i 
 >> morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt   
> 
 > Armand plejer ikke at være tabt bag af en vogn   
Næ, men så lad os kalde det lidt i strid sandheden.  
> Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
 > udsagnet om at det nok er som det skal være.
 Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter. Man ville 
 også bruge et leje med løs yderring. Altså løs på den måde som der 
 nævnes med en yderring der tolererer sideforskydning. Om krumtappen er 
 sammenpresset eller ej er ligegyldigt. Det er hovedlejer. De kan sættes 
 ind over den frie akselende. Lyder mere som der tænkes på plejllejer.
 Så vidt jeg husker kører den med sporkugleleje i den ene side og 
 rulleleje i den anden.
 Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den 
 anden.
 Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk man kan få et leje i 
 understørrelse. Jeg har engang afdrejet en sådan krumtap for at få lejet 
 på efter samme problem.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-11-09 02:19 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen skrev:
 > Steen Gruby skrev:
 >> On Sun, 22 Nov 2009 20:26:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
 >> <cfr@c.invalid> wrote:
 >>
 >> Hej Carsten.
 >>> Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i 
 >>> morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt   
>>
 >> Armand plejer ikke at være tabt bag af en vogn   
> 
 > Næ, men så lad os kalde det lidt i strid sandheden.  
> 
 Mnjaarh :-/
 Jeg har jo holdt en bagdør åben gennem min formulering   
>> Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
 >> udsagnet om at det nok er som det skal være.
 > 
 > Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter.
 > 
 Min refleks på emnet stammer fra de YSR80 vi har kørt med i vores lille 
 kommunale RR-projekts samfulde 12 sæsoner, og deres akilleshæl er netop 
   krumtappen (læg dertil de gange der er blevet kørt på ublandet 
 bensin!) og jeg er ganske sikker på at på dém er det på indersiden at 
 den løse pasning sidder!
 Et sideåbent rulleleje lyder forøvrigt som et praktisk alternativ 
 omkring problematikken!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ib Jakobsen (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-11-09 21:03 |  
  |  
 
            Armand skrev:
 >> Næ, men så lad os kalde det lidt i strid sandheden.  
>>
 > Mnjaarh :-/
 > Jeg har jo holdt en bagdør åben gennem min formulering   
Det gjorde jeg så også.  
> 
 >>> Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
 >>> udsagnet om at det nok er som det skal være.
 >>
 >> Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter.
 >>
 > Min refleks på emnet stammer fra de YSR80 vi har kørt med i vores lille 
 > kommunale RR-projekts samfulde 12 sæsoner, og deres akilleshæl er netop 
 >  krumtappen (læg dertil de gange der er blevet kørt på ublandet bensin!) 
 > og jeg er ganske sikker på at på dém er det på indersiden at den løse 
 > pasning sidder!
 > 
 > Et sideåbent rulleleje lyder forøvrigt som et praktisk alternativ 
 > omkring problematikken!
 Jeps. Men de kører sikkert med kuglelejer. Men selv om det var 
 rullelejer er der en årsag. God ingeniørarbejde siger at man bør bruge 
 den med størst diameter til glidepasning. Da der der er mindst risiko 
 for at de glider rundt i omdrejningsretningen. Men er der tale om et 
 alu-hus må man bryde lidt med den regel. Den gamle sang om 
 varmeudvidelse gør det svært at styre. Så vælger man den næstbedste 
 løsning.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Carsten Finn Rasmuss~ (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  23-11-09 14:00 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen wrote:
 >
 > Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter. Man
 > ville også bruge et leje med løs yderring. Altså løs på den måde som
 > der nævnes med en yderring der tolererer sideforskydning. Om
 > krumtappen er sammenpresset eller ej er ligegyldigt. Det er
 > hovedlejer. De kan sættes ind over den frie akselende. Lyder mere som
 > der tænkes på plejllejer.
 Helt rigtigt.lejet er med løs yderring, så sideforskydningen ligger der.
 > Så vidt jeg husker kører den med sporkugleleje i den ene side og
 > rulleleje i den anden.
 >
 Også helt rigtgt. Sporkugleleje i den ene side og rulleleje i træksiden.
 > Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den
 > anden.
 >
 > Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk man kan få et leje i
 > understørrelse.
 Ikke ifølge mine oplysninger. Indtil videre   
-- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-11-09 22:17 |  
  |   
            Ib Jakobsen skrev:
 > 
 > 
 > Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den 
 > anden.
 > 
 Moto Morini's luftkølede V-twins havde dén opbygning!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ib Jakobsen (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-11-09 22:49 |  
  |  
 
            Armand skrev:
 > Ib Jakobsen skrev:
 >>
 >>
 >> Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den 
 >> anden.
 >>
 > Moto Morini's luftkølede V-twins havde dén opbygning!
 Jeps. Skulle man finde en løsninger bare var marginalt dårligere, så 
 skulle man have brugt piletræslejer. Et citat af vores lokale 
 bådebygger.   
-- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Villy Olsen (24-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Villy Olsen | 
  Dato :  24-11-09 16:47 |  
  |  
 
            Hva er det for noget vrøvl.
  Stort set alle bilmotorer er opbygget på den måde.
  Problemet på englænderne(BSA's A modeller) er at smøresystemet er for 
 dårligt og uden egentligt filter.
 Har haft en Morini 500 sport og den kunne sagtens tåle at blive brugt
 MVH.
 Villy
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4b0b035a$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
 > Armand skrev:
 >> Ib Jakobsen skrev:
 >>>
 >>>
 >>> Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den 
 >>> anden.
 >>>
 >> Moto Morini's luftkølede V-twins havde dén opbygning!
 >
 >
 >
 > Jeps. Skulle man finde en løsninger bare var marginalt dårligere, så 
 > skulle man have brugt piletræslejer. Et citat af vores lokale bådebygger. 
 >   
>
 > -- 
 > MVH
 > Ib Jakobsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Ib Jakobsen (24-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  24-11-09 16:58 |  
  |   
            Villy Olsen skrev:
 > Hva er det for noget vrøvl.
 
 Ok. Det har du så lov at mene
 
 > Stort set alle bilmotorer er opbygget på den måde.
 > Problemet på englænderne(BSA's A modeller) er at smøresystemet er for 
 > dårligt og uden egentligt filter.
 > Har haft en Morini 500 sport og den kunne sagtens tåle at blive brugt
 
 Nu inden vi går videre så giver du mig lige tre bilmotorer der kører med 
 glideleje i den ene ende og rulningsleje i den anden. Det er og bliver 
 en mislykket konstruktion. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men 
 store ensidige radialkræfter i en hydrodynamisk glideleje er en 
 misforståelse.
 
 
 
 
 
 
 
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Ukendt (24-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-11-09 17:18 |  
  |  
 
            On Tue, 24 Nov 2009 16:57:45 +0100, Ib Jakobsen wrote:
 > Villy Olsen skrev:
 >> Hva er det for noget vrøvl.
 > 
 > Ok. Det har du så lov at mene
 > 
 >> Problemet på englænderne(BSA's A modeller) er at smøresystemet er for 
 >> dårligt og uden egentligt filter.
 >> Har haft en Morini 500 sport og den kunne sagtens tåle at blive brugt
 Villy har ret   
 
> Nu inden vi går videre så giver du mig lige tre bilmotorer der kører med 
 > glideleje i den ene ende og rulningsleje i den anden. Det er og bliver 
 > en mislykket konstruktion. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men 
 > store ensidige radialkræfter i en hydrodynamisk glideleje er en 
 > misforståelse.
 Hvad skulle forskellen være ? Et glideleje modsat et glideleje / rulleleje
 modsat et glideleje ?
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
 http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout  oprydning, opdateret 8-11-2009
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Ib Jakobsen (24-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  24-11-09 20:05 |  
  |  
 
            Orla Pedersen skrev:
 > 
 > Villy har ret   
Det har i så lov til at påstå.   
> 
 > Hvad skulle forskellen være ? Et glideleje modsat et glideleje / rulleleje
 > modsat et glideleje ?
 Der er det galt i det, at glidelejer skal være hylende nøjagtigt linet 
 op over for hinanden. Rulningslejer, og jeg siger rulningslejer og ikke 
 kun rullelejer, tillader vinkelfejl. Derfor vil det aldrig være egnet 
 til at holde lejerne "på linie". Hvorved glidelejet brænder af. Som vi 
 netop ser på BSA. Har man så samtidig et dårligt smøresystem fremmer det 
 ikke levetiden i gunstig retning. Samtidig har man altid belastningen 
 fra forkæden rettet i samme retning.
 Så enten rulningslejer i begge sider eller ingen radial belastning. 
 Sidstnævnte kan ikke lade sig gøre med kædetrækket. Men BMWs gamle 
 boksere kører da med to glidelejer, men uden radial belastning. Måske 
 gælder det også for de nye.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Ukendt (24-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-11-09 20:25 |  
  |  
 
            On Tue, 24 Nov 2009 20:05:14 +0100, Ib Jakobsen wrote:
 > Så enten rulningslejer i begge sider eller ingen radial belastning. 
 > Sidstnævnte kan ikke lade sig gøre med kædetrækket.
 Mnaeh, fortæl det til en Austin Mini, (godtnok tandhjul men alligevel),
 eller for den sags skyld "fie", og alle andre moderne motorcykler.
 > Men BMWs gamle 
 > boksere kører da med to glidelejer, men uden radial belastning. Måske 
 > gælder det også for de nye.
 I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring   
-- 
 mvh
 Orla Pedersen
 http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout  oprydning, opdateret 8-11-2009
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Ib Jakobsen (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  25-11-09 00:03 |  
  |  
 
            Orla Pedersen skrev:
 > Mnaeh, fortæl det til en Austin Mini, (godtnok tandhjul men alligevel),
 > eller for den sags skyld "fie", og alle andre moderne motorcykler.
 Nu kan jeg ikke lige huske trækkets vej ud til miniens gearkassen. Vi 
 havde forhandling da jeg stod i lære. Kun huske koblingen var noget 
 bøvlet. Men jeg kan huske den havde tre hovedlejer og Fie har sikkert 
 flere. Og det hjælper unægteligt. Men at blande de to lejetyper er og 
 bliver en bastardløsning.
 > 
 >> Men BMWs gamle 
 >> boksere kører da med to glidelejer, men uden radial belastning. Måske 
 >> gælder det også for de nye.
 > 
 > I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring   
> 
 Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer. 
 De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og 
 Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Armand (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  25-11-09 00:11 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen skrev:
 > Orla Pedersen skrev:
 > 
 > 
 >>
 >>> Men BMWs gamle boksere kører da med to glidelejer, men uden radial 
 >>> belastning. Måske gælder det også for de nye.
 >>
 >> I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring   
>>
 > 
 > Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer. 
 > De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og 
 > Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.
 > 
 I sen-70'erne, eller måske efter årti-skellet kopierede man på det 
 groveste BMW's i Argentina og MOTORRAD havde en ekspedition ude at kigge 
 på sagerne.
 Jeg kan fra artiklen huske at en af de store kvalitets-manko'er var at 
 krumtappen var støbt i modsætning til den originale smedede.
 Smedet eller støbt, begge er massive og ikke delte, som rulningslejrede 
 krumtappe fordrer!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Ib Jakobsen (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  25-11-09 00:29 |  
  |   
            Armand skrev:
 
 > I sen-70'erne, eller måske efter årti-skellet kopierede man på det 
 > groveste BMW's i Argentina og MOTORRAD havde en ekspedition ude at kigge 
 > på sagerne.
 > Jeg kan fra artiklen huske at en af de store kvalitets-manko'er var at 
 > krumtappen var støbt i modsætning til den originale smedede.
 > 
 > Smedet eller støbt, begge er massive og ikke delte, som rulningslejrede 
 > krumtappe fordrer!
 
 Man kan faktisk godt få rullelejer der er delt på den modsatte led. 
 Skulle vist nok være lige så godt som udelte.
 
 Men BMW har også kørt med sammenpressede krumtapper selv om de kørte med 
 glidelejer.
 
 
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Ukendt (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  25-11-09 07:28 |  
  |  
 
            On Wed, 25 Nov 2009 00:02:38 +0100, Ib Jakobsen wrote:
 > Nu kan jeg ikke lige huske trækkets vej ud til miniens gearkassen. Vi 
 > havde forhandling da jeg stod i lære.
 Det kan jeg, drivende tandhjul løb koncentrisk på krumtappen, med
 svinghjulet yderst.
 > Men jeg kan huske den havde tre hovedlejer og Fie har sikkert 
 > flere. 
 Nej, ét glideleje i hver ende på den "encylinderlange" krumtap.
 Princippet er ikke et problem, det er kun dimensioneringen, (i særdeleshed
 af smørekanaler, og oliefilter).
 >> I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring   
>> 
 > 
 > Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer. 
 > De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og 
 > Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.
 R60, og R69 havde rulningslejer. Alle fireventiludgaver har glidelejer.
 Men der er jo et hav af typer før, og midt imellem. BMW har ikke været
 religiøse der.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
 http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout  oprydning, opdateret 8-11-2009
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Ib Jakobsen (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  25-11-09 17:40 |  
  |  
 
            Orla Pedersen skrev:
 > On Wed, 25 Nov 2009 00:02:38 +0100, Ib Jakobsen wrote:
 > 
 >> Nu kan jeg ikke lige huske trækkets vej ud til miniens gearkassen. Vi 
 >> havde forhandling da jeg stod i lære.
 > 
 > Det kan jeg, drivende tandhjul løb koncentrisk på krumtappen, med
 > svinghjulet yderst.
 Jeg kan huske at tændingsmærkerne skulle stå opad. Ellers faldt der en 
 hesteskoformet dims ned og umuligtgjorde at få svinghjulet af. Samt at 
 der var meget stort hul i koblingsnavet. Dette var selvfølgelig "kraften 
 " skulle ud og vende. Der sad et mellemhjul på krumtappen. Gamle minder.
 > 
 >> Men jeg kan huske den havde tre hovedlejer og Fie har sikkert 
 >> flere. 
 > 
 > Nej, ét glideleje i hver ende på den "encylinderlange" krumtap.
 > 
 > Princippet er ikke et problem, det er kun dimensioneringen, (i særdeleshed
 > af smørekanaler, og oliefilter).
 Ja ja. Så heller ikke en kombineret løsning. Og med passende dimension 
 og olietryk kan det da lade sig gøre.
 > R60, og R69 havde rulningslejer. Alle fireventiludgaver har glidelejer.
 > 
 > Men der er jo et hav af typer før, og midt imellem. BMW har ikke været
 > religiøse der.
 Men aldrig den lappeløsning der hedder at indsætte et rulningsleje da 
 man erfarede at glidelejet ikke kunne holde.   
-- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Futte & Co. (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Futte & Co. | 
  Dato :  22-11-09 20:38 |  
  |  
 
            Carsten Finn Rasmussen skrev:
 > Armand wrote:
 >> Der er noget med at hovedlejet på den ene side af sådan en
 >> sammenpresset krumtap (for det er det vel, når hovedlejerne er
 >> rulningslejer?) ikke må være med prespasning af hensyn til
 >> krumtappens varme-forlængelse. Så eftersom det ikke ligefrem er en
 >> "rasle"-pasning kan det hænde at sagerne er som de skal være :-/
 > Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i 
 > morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt   
> 
 > 
 Steen's råd om kontakt med Pacht & Tetens synes som den bedste løsning, 
 start med en måling af sagerne, så kan du senere aftale eventuelle 
 løsninger med fagfolkene.
 -- 
 Jørgen, Brøndby
 http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
 Triumph T120R Bonneville, 1969
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Villy Olsen (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Villy Olsen | 
  Dato :  22-11-09 17:48 |  
  |  
 
            Hej Carsten.
 Når der ikke er noget mærkbart slør kan du sagtens klare det med loctite. 
 Det skal bare være den rigtige type. Jeg kan pt ikke lige huske nummeret men 
 enhver værktøjsforhandler kan hjælpe dig. Iøvrigt bliver det hele jo spændt 
 fast når generatorens magnet bliver spændt.
 Mvh Villy
 "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:4b0946fa$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej NG
 >
 > Er ved at renovere ovenstående, og er nu nået til mine krumtaplejer.
 > det viser sig at rullelejet i træksiden ikke har fungeret som leje, men 
 > nærmere som bøsning. Dvs. akslen har roteret indvendigt i lejet med 
 > slitage til følge. Nogen der ved en masse om fastgørelse af lejer på 
 > slidte aksler? Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til en 
 > 'glidepasning'. Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med 
 > Loctite? Vil en tynd folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel 
 > mm) være en ide? Måske i forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man 
 > centrering af lejet?   ????
 >
 > Håber at nogen seriøse mennesker har nogle gode ideer   
>
 >
 > -- 
 > Carsten (3600)
 > HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en 
 > gunstig lejlighed...
 >
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Villy Olsen (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Villy Olsen | 
  Dato :  22-11-09 22:26 |  
  |  
 
            Mht. længdeudvidelse af krumtappen har man netop valgt et rulleleje der ikke 
 har noget sidestyr. Krumtappen skal jo shimses op i.f.t. krumptaphuset med 
 et sideslør på ca 0.1 mm (hvis jeg husker rigtigt). Så derfor skal lejet 
 sidde fast på tappen.
 Mvh. Villy (der har lavet ok kørt mange Triumpher)
 "Villy Olsen" <Villy@Mail.Dk> skrev i meddelelsen 
 news:4b096b61$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej Carsten.
 > Når der ikke er noget mærkbart slør kan du sagtens klare det med loctite. 
 > Det skal bare være den rigtige type. Jeg kan pt ikke lige huske nummeret 
 > men enhver værktøjsforhandler kan hjælpe dig. Iøvrigt bliver det hele jo 
 > spændt fast når generatorens magnet bliver spændt.
 > Mvh Villy
 >
 > "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:4b0946fa$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej NG
 >>
 >> Er ved at renovere ovenstående, og er nu nået til mine krumtaplejer.
 >> det viser sig at rullelejet i træksiden ikke har fungeret som leje, men 
 >> nærmere som bøsning. Dvs. akslen har roteret indvendigt i lejet med 
 >> slitage til følge. Nogen der ved en masse om fastgørelse af lejer på 
 >> slidte aksler? Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til 
 >> en 'glidepasning'. Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med 
 >> Loctite? Vil en tynd folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel 
 >> mm) være en ide? Måske i forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man 
 >> centrering af lejet?   ????
 >>
 >> Håber at nogen seriøse mennesker har nogle gode ideer   
>>
 >>
 >> -- 
 >> Carsten (3600)
 >> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en 
 >> gunstig lejlighed...
 >>
 >> 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten Finn Rasmuss~ (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  23-11-09 14:17 |  
  |  
 
            Villy Olsen wrote:
 > Hej Carsten.
 > Når der ikke er noget mærkbart slør kan du sagtens klare det med
 > loctite. Det skal bare være den rigtige type. Jeg kan pt ikke lige
 > huske nummeret men enhver værktøjsforhandler kan hjælpe dig.
 Det bliver også den løsning jeg vælger. Sliddet er mindre end antaget. Har 
 haft lejet i fryseren natten over. Alene det gør det pludseligt til en 
 prespasning   
 Iøvrigt
 > bliver det hele jo spændt fast når generatorens magnet bliver spændt.
 Det har jeg også fundet af   
-- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  25-11-09 01:51 |  
  |   
            On 25 Nov., 00:28, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
 >
 > Man kan faktisk godt få rullelejer der er delt på den modsatte led.
 > Skulle vist nok være lige så godt som udelte.
 >
 > Men BMW har også kørt med sammenpressede krumtapper selv om de kørte med
 > glidelejer.
 >
 > --
 > MVH
 > Ib Jakobsen
 
 Gearhjulene i de nyere Ducati-gearkasser løber faktisk på nålebure der
 er delt i 2 ½-dele. Det virker lidt naturstridigt nå man lige ser det;
 men på den anden side holder det jo fint.
 
 --
 
 /Hekto
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |