Bonneville 1965, krumtaplejer
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-11-09 15:13

Hej NG

Er ved at renovere ovenstående, og er nu nået til mine krumtaplejer.
det viser sig at rullelejet i træksiden ikke har fungeret som leje, men
nærmere som bøsning. Dvs. akslen har roteret indvendigt i lejet med slitage
til følge. Nogen der ved en masse om fastgørelse af lejer på slidte aksler?
Slitagen er ikke voldsom, en 'prespasning' er blevet til en 'glidepasning'.
Ikke noget følbart slør. Hvor langt kommer man med Loctite? Vil en tynd
folie (ved man kan få den ned til en femhundrededel mm) være en ide? Måske i
forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man centrering af lejet? ????

Håber at nogen seriøse mennesker har nogle gode ideer

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-11-09 16:55

On Sun, 22 Nov 2009 15:12:57 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

Hej Carsten.

> [...]
>forbindelse med loctite. Hvordan sikrer man centrering af lejet? ????

Hvis det er så meget at du kan få 5/100 ind mellem aksel og leje ville
jeg seriøst overveje en anden mulighed.
Du kan få lagt crom på akslen og få den slebet på originalmål igen.
Pacht & Tetens kan klare den opgave.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:10

Steen Gruby skrev:
> [...]
> jeg seriøst overveje en anden mulighed.
> Du kan få lagt crom på akslen og få den slebet på originalmål igen.

Der er noget med at hovedlejet på den ene side af sådan en sammenpresset
krumtap (for det er det vel, når hovedlejerne er rulningslejer?) ikke må
være med prespasning af hensyn til krumtappens varme-forlængelse. Så
eftersom det ikke ligefrem er en "rasle"-pasning kan det hænde at
sagerne er som de skal være :-/

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-11-09 20:26

Armand wrote:

> [...]
> krumtappens varme-forlængelse. Så eftersom det ikke ligefrem er en
> "rasle"-pasning kan det hænde at sagerne er som de skal være :-/

Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i
morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-11-09 20:35

On Sun, 22 Nov 2009 20:26:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

Hej Carsten.

>Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i
>morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt

Armand plejer ikke at være tabt bag af en vogn
Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
udsagnet om at det nok er som det skal være.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-11-09 00:46

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 22 Nov 2009 20:26:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
> <cfr@c.invalid> wrote:
>
> Hej Carsten.
>
> Armand plejer ikke at være tabt bag af en vogn

Næ, men så lad os kalde det lidt i strid sandheden.

> Det sammenholdt med Villys pointe om sammenspændingen kan være
> udsagnet om at det nok er som det skal være.

Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter. Man ville
også bruge et leje med løs yderring. Altså løs på den måde som der
nævnes med en yderring der tolererer sideforskydning. Om krumtappen er
sammenpresset eller ej er ligegyldigt. Det er hovedlejer. De kan sættes
ind over den frie akselende. Lyder mere som der tænkes på plejllejer.

Så vidt jeg husker kører den med sporkugleleje i den ene side og
rulleleje i den anden.

Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den
anden.

Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk man kan få et leje i
understørrelse. Jeg har engang afdrejet en sådan krumtap for at få lejet
på efter samme problem.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 02:19

Ib Jakobsen skrev:

> Næ, men så lad os kalde det lidt i strid sandheden.

Mnjaarh :-/
Jeg har jo holdt en bagdør åben gennem min formulering

> Man ville aldrig lave den løse pasning på den lille diameter.

Min refleks på emnet stammer fra de YSR80 vi har kørt med i vores lille
kommunale RR-projekts samfulde 12 sæsoner, og deres akilleshæl er netop
krumtappen (læg dertil de gange der er blevet kørt på ublandet
bensin!) og jeg er ganske sikker på at på dém er det på indersiden at
den løse pasning sidder!

Et sideåbent rulleleje lyder forøvrigt som et praktisk alternativ
omkring problematikken!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-11-09 21:03

Armand skrev:

> Mnjaarh :-/
> Jeg har jo holdt en bagdør åben gennem min formulering

Det gjorde jeg så også.

> [...]
> pasning sidder!
>
> Et sideåbent rulleleje lyder forøvrigt som et praktisk alternativ

Jeps. Men de kører sikkert med kuglelejer. Men selv om det var
rullelejer er der en årsag. God ingeniørarbejde siger at man bør bruge
den med størst diameter til glidepasning. Da der der er mindst risiko
for at de glider rundt i omdrejningsretningen. Men er der tale om et
alu-hus må man bryde lidt med den regel. Den gamle sang om
varmeudvidelse gør det svært at styre. Så vælger man den næstbedste
løsning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-11-09 14:00

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> krumtappen er sammenpresset eller ej er ligegyldigt. Det er
> hovedlejer. De kan sættes ind over den frie akselende. Lyder mere som

Helt rigtigt.lejet er med løs yderring, så sideforskydningen ligger der.

> Så vidt jeg husker kører den med sporkugleleje i den ene side og
> rulleleje i den anden.

Også helt rigtgt. Sporkugleleje i den ene side og rulleleje i træksiden.

> Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den
> anden.
>
> Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk man kan få et leje i
> understørrelse.

Ikke ifølge mine oplysninger. Indtil videre

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 22:17

Ib Jakobsen skrev:

> Nogle englændere kører med glideleje i den ene side og rulleleje i den
> anden.

Moto Morini's luftkølede V-twins havde dén opbygning!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-11-09 22:49

Armand skrev:

> Moto Morini's luftkølede V-twins havde dén opbygning!

Jeps. Skulle man finde en løsninger bare var marginalt dårligere, så
skulle man have brugt piletræslejer. Et citat af vores lokale
bådebygger.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Villy Olsen

Dato : 24-11-09 16:47

Hva er det for noget vrøvl.
Stort set alle bilmotorer er opbygget på den måde.
Problemet på englænderne(BSA's A modeller) er at smøresystemet er for
dårligt og uden egentligt filter.
Har haft en Morini 500 sport og den kunne sagtens tåle at blive brugt
MVH.
Villy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-11-09 16:58

Villy Olsen skrev:
> Hva er det for noget vrøvl.

Ok. Det har du så lov at mene

> [...]
> dårligt og uden egentligt filter.
> Har haft en Morini 500 sport og den kunne sagtens tåle at blive brugt

Nu inden vi går videre så giver du mig lige tre bilmotorer der kører med
glideleje i den ene ende og rulningsleje i den anden. Det er og bliver
en mislykket konstruktion. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men
store ensidige radialkræfter i en hydrodynamisk glideleje er en
misforståelse.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 17:18

On Tue, 24 Nov 2009 16:57:45 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Ok. Det har du så lov at mene

Villy har ret

> [...]
> en mislykket konstruktion. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men
> store ensidige radialkræfter i en hydrodynamisk glideleje er en

Hvad skulle forskellen være ? Et glideleje modsat et glideleje / rulleleje
modsat et glideleje ?

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-11-09 20:05

Orla Pedersen skrev:

> Villy har ret

Det har i så lov til at påstå.

> Hvad skulle forskellen være ? Et glideleje modsat et glideleje / rulleleje
> modsat et glideleje ?

Der er det galt i det, at glidelejer skal være hylende nøjagtigt linet
op over for hinanden. Rulningslejer, og jeg siger rulningslejer og ikke
kun rullelejer, tillader vinkelfejl. Derfor vil det aldrig være egnet
til at holde lejerne "på linie". Hvorved glidelejet brænder af. Som vi
netop ser på BSA. Har man så samtidig et dårligt smøresystem fremmer det
ikke levetiden i gunstig retning. Samtidig har man altid belastningen
fra forkæden rettet i samme retning.

Så enten rulningslejer i begge sider eller ingen radial belastning.
Sidstnævnte kan ikke lade sig gøre med kædetrækket. Men BMWs gamle
boksere kører da med to glidelejer, men uden radial belastning. Måske
gælder det også for de nye.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 20:25

On Tue, 24 Nov 2009 20:05:14 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Så enten rulningslejer i begge sider eller ingen radial belastning.
> Sidstnævnte kan ikke lade sig gøre med kædetrækket.

Mnaeh, fortæl det til en Austin Mini, (godtnok tandhjul men alligevel),
eller for den sags skyld "fie", og alle andre moderne motorcykler.

> Men BMWs gamle
> boksere kører da med to glidelejer, men uden radial belastning. Måske
> gælder det også for de nye.

I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-09 00:03

Orla Pedersen skrev:

> Mnaeh, fortæl det til en Austin Mini, (godtnok tandhjul men alligevel),
> eller for den sags skyld "fie", og alle andre moderne motorcykler.

Nu kan jeg ikke lige huske trækkets vej ud til miniens gearkassen. Vi
havde forhandling da jeg stod i lære. Kun huske koblingen var noget
bøvlet. Men jeg kan huske den havde tre hovedlejer og Fie har sikkert
flere. Og det hjælper unægteligt. Men at blande de to lejetyper er og
bliver en bastardløsning.

> I min verden, gamle med rulningslejer, og nyere med glidelejring

Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer.
De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og
Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 00:11

Ib Jakobsen skrev:

> Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer.
> De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og
> Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.

I sen-70'erne, eller måske efter årti-skellet kopierede man på det
groveste BMW's i Argentina og MOTORRAD havde en ekspedition ude at kigge
på sagerne.
Jeg kan fra artiklen huske at en af de store kvalitets-manko'er var at
krumtappen var støbt i modsætning til den originale smedede.

Smedet eller støbt, begge er massive og ikke delte, som rulningslejrede
krumtappe fordrer!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-09 00:29

Armand skrev:

> [...]
> krumtappen var støbt i modsætning til den originale smedede.
>
> Smedet eller støbt, begge er massive og ikke delte, som rulningslejrede

Man kan faktisk godt få rullelejer der er delt på den modsatte led.
Skulle vist nok være lige så godt som udelte.

Men BMW har også kørt med sammenpressede krumtapper selv om de kørte med
glidelejer.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 07:28

On Wed, 25 Nov 2009 00:02:38 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Nu kan jeg ikke lige huske trækkets vej ud til miniens gearkassen. Vi
> havde forhandling da jeg stod i lære.

Det kan jeg, drivende tandhjul løb koncentrisk på krumtappen, med
svinghjulet yderst.

> Men jeg kan huske den havde tre hovedlejer og Fie har sikkert
> flere.

Nej, ét glideleje i hver ende på den "encylinderlange" krumtap.

Princippet er ikke et problem, det er kun dimensioneringen, (i særdeleshed
af smørekanaler, og oliefilter).

> Så vidt jeg husker havde M72 nålelejer. Senere modeller fik glidelejer.
> De 4 ventilede kender jeg ikke til. M72 var stamfader til Dnjepr og
> Ural. Den ene har glidelejer og den anden nålelejer.

R60, og R69 havde rulningslejer. Alle fireventiludgaver har glidelejer.

Men der er jo et hav af typer før, og midt imellem. BMW har ikke været
religiøse der.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-09 17:40

Orla Pedersen skrev:

> Det kan jeg, drivende tandhjul løb koncentrisk på krumtappen, med
> svinghjulet yderst.

Jeg kan huske at tændingsmærkerne skulle stå opad. Ellers faldt der en
hesteskoformet dims ned og umuligtgjorde at få svinghjulet af. Samt at
der var meget stort hul i koblingsnavet. Dette var selvfølgelig "kraften
" skulle ud og vende. Der sad et mellemhjul på krumtappen. Gamle minder.

> Nej, ét glideleje i hver ende på den "encylinderlange" krumtap.
>
> Princippet er ikke et problem, det er kun dimensioneringen, (i særdeleshed
> af smørekanaler, og oliefilter).

Ja ja. Så heller ikke en kombineret løsning. Og med passende dimension
og olietryk kan det da lade sig gøre.

> R60, og R69 havde rulningslejer. Alle fireventiludgaver har glidelejer.
>
> Men der er jo et hav af typer før, og midt imellem. BMW har ikke været
> religiøse der.

Men aldrig den lappeløsning der hedder at indsætte et rulningsleje da
man erfarede at glidelejet ikke kunne holde.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Futte & Co.

Dato : 22-11-09 20:38

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Ahh,,,, den havde jeg ikke lige tænkt på. Det må undersøges nærmere i
> morgen. Det lyder sgu lidt fornuftigt

Steen's råd om kontakt med Pacht & Tetens synes som den bedste løsning,
start med en måling af sagerne, så kan du senere aftale eventuelle
løsninger med fagfolkene.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Villy Olsen

Dato : 22-11-09 17:48

Hej Carsten.
Når der ikke er noget mærkbart slør kan du sagtens klare det med loctite.
Det skal bare være den rigtige type. Jeg kan pt ikke lige huske nummeret men
enhver værktøjsforhandler kan hjælpe dig. Iøvrigt bliver det hele jo spændt
fast når generatorens magnet bliver spændt.
Mvh Villy

Fra : Villy Olsen

Dato : 22-11-09 22:26

Mht. længdeudvidelse af krumtappen har man netop valgt et rulleleje der ikke
har noget sidestyr. Krumtappen skal jo shimses op i.f.t. krumptaphuset med
et sideslør på ca 0.1 mm (hvis jeg husker rigtigt). Så derfor skal lejet
sidde fast på tappen.
Mvh. Villy (der har lavet ok kørt mange Triumpher)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-11-09 14:17

Villy Olsen wrote:
> [...]
> loctite. Det skal bare være den rigtige type. Jeg kan pt ikke lige
> huske nummeret men enhver værktøjsforhandler kan hjælpe dig.

Det bliver også den løsning jeg vælger. Sliddet er mindre end antaget. Har
haft lejet i fryseren natten over. Alene det gør det pludseligt til en
prespasning

Iøvrigt
> bliver det hele jo spændt fast når generatorens magnet bliver spændt.

Det har jeg også fundet af

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Hekto

Dato : 25-11-09 01:51

On 25 Nov., 00:28, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Skulle vist nok være lige så godt som udelte.
>
> Men BMW har også kørt med sammenpressede krumtapper selv om de kørte med

Gearhjulene i de nyere Ducati-gearkasser løber faktisk på nålebure der
er delt i 2 ½-dele. Det virker lidt naturstridigt nå man lige ser det;
men på den anden side holder det jo fint.

--

/Hekto