| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Skifte remtræk på Maxiscooter - specialvær~ Fra : Per | 
  Dato :  20-11-09 10:08 |  
  |   
            Hej ekspererter !
 
 Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym 
 Joyride)
 
 Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
 
 Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
 
 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
 2: kræver det specialværktøj
 
 Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det 
 "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
 
 Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt 
 2-taktere ?
 
 Håber på lidt input.
 
 Mvh. Per 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Majland (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  20-11-09 10:31 |  
  |  
 
            > Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym 
 > Joyride)
 >
 > Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
 >
 > Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
 >
 > 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
 > 2: kræver det specialværktøj
 >
 > Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det 
 > "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
 >
 > Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt 
 > 2-taktere ?
 Den absolut nemmeste måde at få møtrikken af er med en trykluft nøgle (de 
 fåes også i eludgaver).
 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6205&Grp=&n=10
På nogle vario'er er det også muligt med specialværktøj at holde igen så en 
 alm topnøgle kan bruges. Men pas på med at bruge tilfældigt værktøj. Yderste 
 remskive er oftest i aluminium og vingerne brækker nemt af hvis man forsøger 
 at holde igen med en noget værktøj mellem dem.
 Og så bør man jo ikke bruge sådan en trykluftfætter til at spænde med - men 
 med gefuhl og locktite går det nok endda   
Jeg vil ikke anbefale at skue noget ned istedet for tændrøret som stop på 
 stemplet .... Det virker sikkeret fint ...
 /A
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  20-11-09 03:58 |  
  |  
 
            Anskaf eller lav værktøjet til at holde varioen fast med. Det kan
 absolut anbefales. Stempelstopper ... Gud fader bevares!   
Trykluft bryder jeg mig ikke om ... dér. Du skal under alle
 omstændigheder anskaffe dig en momentnøgle når den skal spændes igen -
 den skal spændes pænt meget. Ryger den af er Fanden løs!
 Husk at tjekke om varioen skal køre tør, eller der skal fedt i.
 --
 /Hekto
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Houmark (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Houmark | 
  Dato :  20-11-09 14:55 |  
  |   
            
"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:5fd8a8e5-c50f-4b5e-88ee-9752d219342a@a21g2000yqc.googlegroups.com...
 Anskaf eller lav værktøjet til at holde varioen fast med. Det kan
 absolut anbefales. Stempelstopper ... Gud fader bevares!   
Trykluft bryder jeg mig ikke om ... dér. Du skal under alle
 omstændigheder anskaffe dig en momentnøgle når den skal spændes igen -
 den skal spændes pænt meget. Ryger den af er Fanden løs!
 Husk at tjekke om varioen skal køre tør, eller der skal fedt i.
 -
 Det larmer pææænt meget når man ikke lige har spændt ordentligt, og den 
 falder af første gang man lige giver maks gas :) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           CL (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : CL | 
  Dato :  20-11-09 12:01 |  
  |   
            Per wrote:
 > Hej ekspererter !
 >
 > Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
 > 2-taktere ?
 >
 >
 hvis tændrøret er vinkelret på stemplet ville jeg ikke tøve med at bruge
 en stempelstopper.
 
 -- 
 CL
 HONDA CBR 1000 DUAL 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  20-11-09 05:24 |  
  |   
            Åltså ... hvis den er vinkelret på stempelkronen?
 
 I yderpunkterne for stemplets bevægelse, vil det være enorme kræfter
 der optræder imellem 'stopperen' og stempelkronen. Kræfter der
 givetvis kan lave skader på stemplet og evt. på lejer.
 
 Jeg ville ikke gøre det.
 
 --
 
 /Hekto
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           oz3bto (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : oz3bto | 
  Dato :  21-11-09 22:15 |  
  |   
            
 "Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c55a383b-18b2-4cc2-8809-64547105a7f7@k17g2000yqh.googlegroups.com...
 Åltså ... hvis den er vinkelret på stempelkronen?
 
 I yderpunkterne for stemplets bevægelse, vil det være enorme kræfter
 der optræder imellem 'stopperen' og stempelkronen. Kræfter der
 givetvis kan lave skader på stemplet og evt. på lejer.
 
 Jeg ville ikke gøre det.
 
 --
 
 /Hekto
 
 
 
 Jeg har gennem de sidste 10 år jævnligt brugt stempel stopper på en hårdt
 pumpet 70ccm scooter og aldrig hørt om nogen problemer
 
 Derimod så har jeg set mange kneppede krumtappe pga. trykluft
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rexman (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rexman | 
  Dato :  20-11-09 17:38 |  
  |  
 
            "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in news:4b065c8f$0$56768
 $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Hej ekspererter !
 > 
 > Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym 
 > Joyride)
 > 
 > Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
 > 
 > Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
 > 
 > 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
 > 2: kræver det specialværktøj
 > 
 > Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det 
 > "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
 > 
 > Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt 
 > 2-taktere ?
 > 
 > Håber på lidt input.
 > 
 > Mvh. Per 
 > 
 Stempelstopper, ellers tak.  Der står sku for meget på spil.
 Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg.  Den har skiftet 
 alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er ikke 
 noget der er gået i stykker.
 Du tager varioskjoldet af,  sætter maskinen i reverse, sætter den på bolten 
 på varioen og trykker, efter nogle slag skulle den gerne være løs.
 Så piller du skiver, remskive, rem, vario og hvad der nu ellers følger af, 
 forsigtigt og noterer dig hvordan hver enkelt ting sidder/vender.
 Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer hele 
 molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt bagud som 
 muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er fingerstram.
 Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så 
 den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.
 Se evt dette link:   http://www.billig-scooter.dk/about88.html  - der kan du 
 også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.
 -Held og lykke.
 Rexman
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per (20-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  20-11-09 19:36 |  
  |  
 
            Rexman wrote:
 > "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in news:4b065c8f$0$56768
 > $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 >
 >> Hej ekspererter !
 >>
 >> Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
 >> Joyride)
 >>
 >> Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.
 >>
 >> Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er
 >>
 >> 1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
 >> 2: kræver det specialværktøj
 >>
 >> Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
 >> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
 >>
 >> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
 >> 2-taktere ?
 >>
 >> Håber på lidt input.
 >>
 >> Mvh. Per
 >>
 >
 > Stempelstopper, ellers tak.  Der står sku for meget på spil.
 >
 > Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg.  Den har skiftet
 > alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der
 > er ikke noget der er gået i stykker.
 >
 > Du tager varioskjoldet af,  sætter maskinen i reverse, sætter den på
 > bolten på varioen og trykker, efter nogle slag skulle den gerne være
 > løs.
 >
 > Så piller du skiver, remskive, rem, vario og hvad der nu ellers
 > følger af, forsigtigt og noterer dig hvordan hver enkelt ting
 > sidder/vender.
 >
 > Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer
 > hele molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt
 > bagud som muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er
 > fingerstram.
 >
 > Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2
 > sekund, så den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.
 >
 >
 > Se evt dette link:   http://www.billig-scooter.dk/about88.html  - der
 > kan du også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.
 >
 >
 > -Held og lykke.
 >
 Hej Alle !
 Mange tak for input - det er vist lige til at gå til   
God weekend
 mvh. Per
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-11-09 11:11 |  
  |   
            
 > Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer hele
 > molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt bagud som
 > muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er fingerstram.
 >
 > Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så
 > den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.
 
 
 Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed 
 for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved 
 hvor kraftig der spænder.
 
 --
 
 Dennis
 PGO G-MAX 150
 SYM jet 100
 Suzuki DR 350S
 Suzuki SV 650
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-11-09 12:00 |  
  |  
 
            > Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed 
 > for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved 
 > hvor kraftig der spænder.
 Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal 
 holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde 
 akslen på plads.
 http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717
--
 Dennis
 SYM jet 100 2007 (TIL SALG 6000kr)
 PGO G-MAX 150
 Suzuki DR 350S
 Suzuki SV 650
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Majland (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  21-11-09 20:37 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-11-09 21:32 |  
  |  
 
            >> Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal
 >> holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde 
 >> akslen på plads.
 >>
 >>  http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717
>
 > Det er bare ikke alle "flywheels" der har 2 huller som universalværktøjet 
 > kan fåe fat i ...
 >
 > Så hvis man ikke vil bruge møtrikspænderen er det bedre med en universal 
 > oliefiltertang der kan få ved på kanten
 >  http://www.thansen.dk/product.asp?c=3182187273&n=1409548156&pn=1226676928
Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på 
 ........................svinghjulet   
Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.
 ------
 Dennis
 PGO G-MAX 150
 SYM jet 100
 Suzuki DR 350S
 Suzuki SV 650
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Anders Majland (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  22-11-09 11:18 |  
  |   
            
> Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
 > .......................svinghjulet   
> Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.
 Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over 
 svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
 Desuden kan det dæksel nemt sidde umanerligt godt fast...  På leonardoen 
 sidder der en friløbskrans til starteren bag svinghjulet. Denne har jeg 
 skiftet på den 150'er jeg nu har til salg.
 Jeg tog friløbskransen fra en donermotor men der kostede det også lige et 
 sidedæksel .... Det sad umanerligt godt fast og er i temmlig tyndt alu....
 Jeg tror ikke du finder nogle proff der tapper olie og holder igen på 
 svinghjulet ...
 Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en 
 trykluftsnøgle ... Men 7-9-13 har jeg hverken smadret gevind eller haft 
 møtrikken gå løs (det har jeg til gengæld prøvet efter autoriseret service 
 ....) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  22-11-09 13:01 |  
  |  
 
            Anders Majland skrev:
 > 
 >> Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
 >> .......................svinghjulet   
>> Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.
 > 
 > Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over 
 > svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
 > 
 Nu er det jo firtaktere vi taler om, men er det alligevel ikke med 
 rulningslejret krumtap?
 Alt andet lige er det vold at holde igen på modsatte side af en delt 
 krumtap :-|
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  22-11-09 17:07 |  
  |   
            
> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
 > svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
 Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik dæksel 
 over svinghjulet.  http://www.gratisupload.dk/download/36476/
Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg 
 kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
 > Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en 
 > trykluftsnøgle ...
 Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen 
 forstås??
 --
 Dennis
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Armand (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  22-11-09 20:21 |  
  |  
 
            Dennis skrev:
 >> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
 >> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
 > 
 > Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik dæksel 
 > over svinghjulet.  http://www.gratisupload.dk/download/36476/
> 
 > Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg 
 > kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
 >  
 Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
 - To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn 
 til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har 
 to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
 - Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie 
 omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens 
 svinghjul løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
 Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring 
 pakning   
>> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en 
 >> trykluftsnøgle ...
 > 
 > Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen 
 > forstås??
 > 
 Dét er jeg også spændt på at høre   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  flopper (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : flopper | 
  Dato :  22-11-09 22:03 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4b098f0b$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Dennis skrev:
 >>> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
 >>> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.
 >>
 >> Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik 
 >> dæksel over svinghjulet.  http://www.gratisupload.dk/download/36476/
>>
 >> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. 
 >> Jeg kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
 >>
 > Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
 > - To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn 
 > til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har 
 > to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
 > - Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie 
 > omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens svinghjul 
 > løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
 > Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring 
 > pakning   
>
 >>> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en 
 >>> trykluftsnøgle ...
 >>
 >> Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen 
 >> forstås??
 >>
 > Dét er jeg også spændt på at høre   
>
 rent sprogligt er det jo en perle: en quadrible negation er ikke ligefrem 
 hverdagskost! Efter logikkens spilleregler må sætningen betyde at trykluft 
 er ok. om det er afsenderens mening tør jeg ikke udtale mig om
 --
 Flopper 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (22-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  22-11-09 22:06 |  
  |  
 
            >> Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik 
 >> dæksel over svinghjulet.  http://www.gratisupload.dk/download/36476/
>>
 >> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. 
 >> Jeg kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.
 >>
 > Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
 > - To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn 
 > til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har 
 > to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
 > - Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie 
 > omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens svinghjul 
 > løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
 > Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring 
 > pakning   
Jeg har set i en del manualer nu, og jeg har fundet en sammenhæng mellem, 
 blæse kølet motorer og tørt løbende svinghjul, og tilsvarende mellem 
 vandkøling og svinghjul badet i olie.
 Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)
 --
 Dennis
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Armand (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-11-09 02:27 |  
  |  
 
            Dennis skrev:
 >>> 
 >>>
 >> Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!.........
 >> 
 > 
 > Jeg har set i en del manualer nu, og jeg har fundet en sammenhæng mellem, 
 > blæse kølet motorer og tørt løbende svinghjul, og tilsvarende mellem 
 > vandkøling og svinghjul badet i olie.
 > 
 > Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)
 > 
 OK!
 Intet er kun sort og hvidt   
På større firetakts-motorcykler forekommer tørt løbende 
 generator-svinghjul også.
 Min reaktion gik egentlig på at det i grunden er den tørre løsning der 
 pakningsmæssigt set er den mest avancerede!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Anders Majland (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  23-11-09 08:47 |  
  |   
            
 >> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
 >> trykluftsnøgle ...
 >
 > Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen 
 > forstås??
 
 Et ikke for meget : Men jeg kan ikke være uenig i at det er forkert at 
 spænde med en
 trykluftsnøgle.
 
 Men absolut stadig den nemmeste måde at løsne på. Og Armand indvendinger mod 
 at holde igen på den gale side af krumtappen er nok også være at værd at 
 bide mærke i...
 
 Jeg kan reelt ikke huske hvordan jeg har spændt den. Jeg har skiftet vario 
 et par gange og ca 4-5 remme på apriliaen (og der engang brækket en 
 kølefinde af ved at holde igen mellem dem). Men den skal jo ikke spændes 
 særlig hårdt så tror blot jeg har brugt momentnøglen og så "et eller andet" 
 til at holde igen med. Det er når møtrikken der er sikret med locktight skal 
 af igen at man har brug for at tage ved .... medmindre man bruger varme
 
 /A
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (21-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  21-11-09 11:39 |  
  |  
 
             > Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg.  Den har skiftet
 > alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er 
 > ikke
 > noget der er gået i stykker.
 Harald nyborgs møtrikspænder kan spænde med 260NM.
 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4586&n=10
På en PGO 150 skal møtrikken spændes med 4.0-5.5kg/m (54NM)
 Hvis møtrikspænderen virkelig har 260NM i sig, vil den være alt for kraftig 
 til din scooter.
 --
 Dennis
 PGO G-MAX 150
 SYM jet 100
 Suzuki DR 350S
 Suzuki SV 650
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (23-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  23-11-09 02:17 |  
  |   
            Da 2T-krumtapper oftest er presset sammen, risikerer man at 'vride'
 den ved at lave modhold i modsatte side. Resultatet er vibrationer.
 
 På Peugeot 100cc skulle møtrikken spændes m. 4 Kg/m.
 
 
 --
 
 /Hekto
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           scootergrisen (25-11-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : scootergrisen | 
  Dato :  25-11-09 03:58 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |