Skifte remtræk på Maxiscooter - specialvær~
Fra : Per

Dato : 20-11-09 10:08

Hej ekspererter !

Jeg her indehaver af en Laveda Phoenix 150 scooter (den samme som Sym
Joyride)

Den trænger til at få skiftet drivrem, vægtkugler mv.

Den type reperation har jeg ikke prøvet før - så mit spørgsmål er

1: er det svært ? (jeg laver stort set alt andet selv)
2: kræver det specialværktøj

Jeg tænker på hvordan jeg får bolten af hvad skal jeg kalde det
"gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?

Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
2-taktere ?

Håber på lidt input.

Mvh. Per

Fra : Anders Majland

Dato : 20-11-09 10:31

> [...]
> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt

Den absolut nemmeste måde at få møtrikken af er med en trykluft nøgle (de
fåes også i eludgaver).
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6205&Grp=&n=10

På nogle vario'er er det også muligt med specialværktøj at holde igen så en
alm topnøgle kan bruges. Men pas på med at bruge tilfældigt værktøj. Yderste
remskive er oftest i aluminium og vingerne brækker nemt af hvis man forsøger
at holde igen med en noget værktøj mellem dem.

Og så bør man jo ikke bruge sådan en trykluftfætter til at spænde med - men
med gefuhl og locktite går det nok endda

Jeg vil ikke anbefale at skue noget ned istedet for tændrøret som stop på
stemplet .... Det virker sikkeret fint ...

/A

Fra : Hekto

Dato : 20-11-09 03:58

Anskaf eller lav værktøjet til at holde varioen fast med. Det kan
absolut anbefales. Stempelstopper ... Gud fader bevares!

Trykluft bryder jeg mig ikke om ... dér. Du skal under alle
omstændigheder anskaffe dig en momentnøgle når den skal spændes igen -
den skal spændes pænt meget. Ryger den af er Fanden løs!

Husk at tjekke om varioen skal køre tør, eller der skal fedt i.

--

/Hekto

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-11-09 14:55

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-

Det larmer pææænt meget når man ikke lige har spændt ordentligt, og den
falder af første gang man lige giver maks gas :)

Fra : CL

Dato : 20-11-09 12:01

Per wrote:
> Hej ekspererter !
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt
> 2-taktere ?

hvis tændrøret er vinkelret på stemplet ville jeg ikke tøve med at bruge
en stempelstopper.

--
CL
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Hekto

Dato : 20-11-09 05:24

Åltså ... hvis den er vinkelret på stempelkronen?

I yderpunkterne for stemplets bevægelse, vil det være enorme kræfter
der optræder imellem 'stopperen' og stempelkronen. Kræfter der
givetvis kan lave skader på stemplet og evt. på lejer.

Jeg ville ikke gøre det.

--

/Hekto

Fra : oz3bto

Dato : 21-11-09 22:15

[...]

Jeg har gennem de sidste 10 år jævnligt brugt stempel stopper på en hårdt
pumpet 70ccm scooter og aldrig hørt om nogen problemer

Derimod så har jeg set mange kneppede krumtappe pga. trykluft

Fra : Rexman

Dato : 20-11-09 17:38

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in news:4b065c8f$0$56768
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> "gear-hjulet" - det drejer vel med rundt ?
>
> Jeg har hørt noget om en stempel-stopper, men er det ikke forbeholdt

Stempelstopper, ellers tak. Der står sku for meget på spil.

Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg. Den har skiftet
alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er ikke
noget der er gået i stykker.

Du tager varioskjoldet af, sætter maskinen i reverse, sætter den på bolten
på varioen og trykker, efter nogle slag skulle den gerne være løs.

Så piller du skiver, remskive, rem, vario og hvad der nu ellers følger af,
forsigtigt og noterer dig hvordan hver enkelt ting sidder/vender.

Skifter rullerne i varioen til nogle nye,skfter evt rem, og monterer hele
molevitten baglæns. Vær sikker på at alt er trykket så langt bagud som
muligt. Møtrikken går på med fingrene, stram til den er fingerstram.

Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så
den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.

Se evt dette link: http://www.billig-scooter.dk/about88.html - der kan du
også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.

-Held og lykke.

Rexman

Fra : Per

Dato : 20-11-09 19:36

Rexman wrote:
> [...]
>

> Se evt dette link: http://www.billig-scooter.dk/about88.html - der
> kan du også downloade en PDF med billeder der viser hvordan.

Hej Alle !

Mange tak for input - det er vist lige til at gå til

God weekend

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 11:11

> [...]
>
> Maskinen i forward, sætter den på bolten, og giver den en 1½-2 sekund, så
> den når at slå en 15-20 gange, så er du færdig.

Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed
for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved
hvor kraftig der spænder.

--

Dennis
PGO G-MAX 150

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 12:00

> Du kan holde blæsehjulet/tandhjulet med et stykke træ, så du har mulighed
> for at bruge en momentnøgle i stedet for en møtrikspænder, som du ikke ved
> hvor kraftig der spænder.

Du kan også gribe til lommerne og købe det korrekte værktøj. En universal
holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde
akslen på plads.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3181127595&n=1387906156&pn=1387907717

--
Dennis
SYM jet 100 2007 (TIL SALG 6000kr)

Fra : Anders Majland

Dato : 21-11-09 20:37

> [...]
> holder til svinghjulet, Kan bl.a. købes ved Thansen for 150kr, kan holde

Det er bare ikke alle "flywheels" der har 2 huller som universalværktøjet
kan fåe fat i ...

Så hvis man ikke vil bruge møtrikspænderen er det bedre med en universal
oliefiltertang der kan få ved på kanten
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3182187273&n=1409548156&pn=1226676928

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 21:32

> [...]
> kan fåe fat i ...
>
> Så hvis man ikke vil bruge møtrikspænderen er det bedre med en universal

Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
........................svinghjulet
Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.

------
Dennis
PGO G-MAX 150
SYM jet 100
Suzuki DR 350S
Suzuki SV 650

Fra : Anders Majland

Dato : 22-11-09 11:18

> Den universale holder til svinghjulet, skal også bruges på
> .......................svinghjulet
> Da svinghjulet har fat i krumtappen i modsatte ende.

Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.

Desuden kan det dæksel nemt sidde umanerligt godt fast... På leonardoen
sidder der en friløbskrans til starteren bag svinghjulet. Denne har jeg
skiftet på den 150'er jeg nu har til salg.

Jeg tog friløbskransen fra en donermotor men der kostede det også lige et
sidedæksel .... Det sad umanerligt godt fast og er i temmlig tyndt alu....

Jeg tror ikke du finder nogle proff der tapper olie og holder igen på
svinghjulet ...

Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
trykluftsnøgle ... Men 7-9-13 har jeg hverken smadret gevind eller haft
møtrikken gå løs (det har jeg til gengæld prøvet efter autoriseret service
....)

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:01

Anders Majland skrev:

> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.

Nu er det jo firtaktere vi taler om, men er det alligevel ikke med
rulningslejret krumtap?
Alt andet lige er det vold at holde igen på modsatte side af en delt
krumtap :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-09 17:07

> Det vil på mange maskiner være lig med ny pakning på sidedækslet over
> svinghjulet. Det gider "man" ikke bare for at lave service på vario'en.

Det var en avanceret scooter, nogle scooter han ofte bare et plastik dæksel
over svinghjulet. http://www.gratisupload.dk/download/36476/

Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg
kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.

> Men jeg kan ikke være uenig i at det ikke er forkert at spænde med en
> trykluftsnøgle ...

Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
forstås??

--
Dennis

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:21

Dennis skrev:

> [...]
>
> Her er en manual til SYM Joyride 150 det kan være at der står noget der. Jeg
> kan bare ikke tyde sproget og se hvad koden til zip filen er.

Forskellen ligger i to hhv. fire -takt!
- To-takterens krumtap er i forvejen pakket med en simmerring af hensyn
til luft-trykket i krumtappen ved vende-skylningen - Derudover har
to-taktere kun sparsomt med olie i koblingshus/gearkasse!
- Firetaktere ikke har seperat krumtaphus og dertil masser af smøre-olie
omkring krumtappen, hvorfor det er enklere at lade generatorens
svinghjul løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring
pakning

Dét er jeg også spændt på at høre

--
Armand.

Fra : flopper

Dato : 22-11-09 22:03

> [...]
> løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
> Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring

rent sprogligt er det jo en perle: en quadrible negation er ikke ligefrem
hverdagskost! Efter logikkens spilleregler må sætningen betyde at trykluft
er ok. om det er afsenderens mening tør jeg ikke udtale mig om

--

Flopper

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-09 22:06

> [...]
> løbe (og forøvrigt: køles-) i olie og blot skulle pakke dækslet!
> Så i grunden er det det tørt løbende svinghjul der er avanceret omkring

Jeg har set i en del manualer nu, og jeg har fundet en sammenhæng mellem,
blæse kølet motorer og tørt løbende svinghjul, og tilsvarende mellem
vandkøling og svinghjul badet i olie.

Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)

--

Dennis

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 02:27

Dennis skrev:

> [...]
> vandkøling og svinghjul badet i olie.
>
> Linket jeg henviser til er fra en PGO G-MAX 150 (4t og blæse kølet)

OK!
Intet er kun sort og hvidt
På større firetakts-motorcykler forekommer tørt løbende
generator-svinghjul også.
Min reaktion gik egentlig på at det i grunden er den tørre løsning der
pakningsmæssigt set er den mest avancerede!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-09 08:47

> Du mener at det er ok at bruge trykluft, eller hvordan skal sætningen
> forstås??

Et ikke for meget : Men jeg kan ikke være uenig i at det er forkert at
spænde med en
trykluftsnøgle.

Men absolut stadig den nemmeste måde at løsne på. Og Armand indvendinger mod
at holde igen på den gale side af krumtappen er nok også være at værd at
bide mærke i...

Jeg kan reelt ikke huske hvordan jeg har spændt den. Jeg har skiftet vario
et par gange og ca 4-5 remme på apriliaen (og der engang brækket en
kølefinde af ved at holde igen mellem dem). Men den skal jo ikke spændes
særlig hårdt så tror blot jeg har brugt momentnøglen og så "et eller andet"
til at holde igen med. Det er når møtrikken der er sikret med locktight skal
af igen at man har brug for at tage ved .... medmindre man bruger varme

/A

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 11:39

> Jeg har en elektrisk møtrikspænder fra Harald Nyborg. Den har skiftet
> alskens rulller og remme på familiens scootere gennem tiden, og der er
> ikke
> noget der er gået i stykker.

Harald nyborgs møtrikspænder kan spænde med 260NM.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4586&n=10

På en PGO 150 skal møtrikken spændes med 4.0-5.5kg/m (54NM)
Hvis møtrikspænderen virkelig har 260NM i sig, vil den være alt for kraftig
til din scooter.

--

Dennis
PGO G-MAX 150

Fra : Hekto

Dato : 23-11-09 02:17

Da 2T-krumtapper oftest er presset sammen, risikerer man at 'vride'
den ved at lave modhold i modsatte side. Resultatet er vibrationer.

På Peugeot 100cc skulle møtrikken spændes m. 4 Kg/m.

--

/Hekto

Fra : scootergrisen

Dato : 25-11-09 03:58

Du har sikkert fået den møtrik af men her kan du se nogle metoder :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/begrensninger.html#variator
Jeg bruger selv den med at at kile en lille gaffelnøgle fast mellem
motorblokken og remskivens tænder... hvis der altså er tænder på din
model.