Fabrikanter af gaffelfjedre / leverandører~
Fra : Simon

Dato : 19-11-09 19:10

Hej

Hvem kan anbefales?
Har kigget lidt rundt og indtil nu fundet
- Maxton
- Wilbers
- Wirth
- WP
- Ohlins
- Hyperpro

Nogen væsentlige jeg har overset?
Priserne varier fra små kr 600 for Maxton (UK) til kr 1000. Flere omkring
kr. 700 i Tyskland. Har læst flere positive kommentarer om den danske
Hyperpro repræsentant/forhandler...

Spm. er aktuelt, fordi jeg har købt et sæt Race Tech Emulators, og deres
hjemmeside-beregner anbefaler at jeg skal ned på 0,85-0,9 kg/mm fjeder -
hvor min cykel org. skulle være 1,2 kg! Så et lille vinterprojekt jeg ser
MEGET frem til. :)

p.f.t.
--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 23:47

Simon skrev:

> [...]
> hjemmeside-beregner anbefaler at jeg skal ned på 0,85-0,9 kg/mm fjeder -
> hvor min cykel org. skulle være 1,2 kg! Så et lille vinterprojekt jeg

Nysgerrighed:
Hvilken motorcykel drejer det sig om (for det er velsagtens ikke
ER6'eren :-/ ) og hvad er grunden til at forgaflen skal trimmes?

Dertil et lille indignerende spørgsmål:
Tager man hos Racetech højde for din vægt 8á køretøjets samlede vægt i
de tabeller?

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 20-11-09 07:42

Armand wrote:
> Hvilken motorcykel drejer det sig om (for det er velsagtens ikke
> ER6'eren

Jo da. Hvorfor ikke?

> og hvad er grunden til at forgaflen skal trimmes?

"De kloge" på nettet mener at gaflen er rå og dårligt dæmpet på
(små-)dårlige veje, og fjederen for stiv for mange. Det kan jeg godt
genkende (desuden er jeg under 70 kg). Og da jeg fik nye dæk på den for
nogle måneder siden blev styring + stabilitet bedre - diskret forbedring,
men en *stor* fornøjelse! Og dén fornemmelse vil jeg gerne have mere af..!
:)
Gold Valves får gode ord med, af alle som har gidet skrive på nettet, og
forleden lykkedes det mig at score et brugt par for 100$

> Tager man hos Racetech højde for din vægt 8á køretøjets samlede vægt i
> de tabeller?

Ja - cykel, vægt og "kørestil"
http://old.racetech.com/evalving/SpringRateCalculation/dirtspring.asp?brand=Kawasaki&yr=06-09&ml=EX650R&formuse=form1&SpringType=Fork

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 19:16

Simon skrev:

> [...]
> nogle måneder siden blev styring + stabilitet bedre - diskret
> forbedring, men en *stor* fornøjelse! Og dén fornemmelse vil jeg gerne

OK!
Som med mange andre snigende nedslidninger bemærker man sjældent hvor
ringe at ens dæk er/var, før man får friske på(*)!

Vi er som internetbrugere forfærdelige til at regne alle skribenter for
at være eksperter, selvom vi jo godt kender vores egen lav-status når vi
selv er den der skriver. På den måde er internettet blevet helvede til
at skabe urban-legends med expresfart, og specielt omkring 'can't do
without -gadgets' er det helt slemt.
Omkring tuning incl. stel-ditto er den IMO storslemt og når jeg forsøgte
at fange Racetech i fælden med førervægt er det fordi at mange blindt
opsætter deres motorcykler efter noget de har set på nettet uden
overhovedet at tænke på hvilken vægt og brug skribenten står inde for.

For ER6'eren, som jeg ellers synes at have fået gode ord for sine
køreegenskaber, synes jeg også at det nok er at skyde gråspurve med
kanoner at bruge et par tusinde på forgaflen: Det er da for pokker ikke
en ZX6, men derimod en velkørende hverdagsmaskine med et sportsligt islet.
Men OK, for den der efterfølgende bliver gladere for sin motorcykel er
det jo godtnok og man er et ondt bæst hvis man vil fratage vedkommende
den glæde. Til gengæld er der al mulig grund til lige at kigge indad
inden læderet kommer op af baglommen og betænke om man blot kaster penge
efter en placebo-effekt!

Min klare, og herinde jævnligt stadfæstede, mening om tuning er at
udgiften i bedste fald er spildt (derved at brugtprisen for en tunet
motorcykel ikke bliver højere og at mange potentielle købere snarere
køber en tilsvarende, men original, der endda måtte være dyrere). Og
hvor sjov at tanken end er, så vil de penge i den sidste ende være bedre
at have på lommen ved næstfølgende køb af en større motorcykel, som
derved kan blive en realitet så meget desto tidligere :-|

(*):
Anekdote:
Mit allerførste bagdæks-skifte blev med et for mig dengang ukendt mærke:
"Metzeler" (Hvad hulen er dét for et navn at give sit produkt?) og
efterfølgende nærmest væltede motorcyklen omkring hvert et gadehjørne
blot jeg tænkte på at dreje.
Både ejeren af værkstedet og en mekaniker var uder at køre flere ture på
den og kunne angiveligt ikke mærke noget specielt og til sidst gav man
mig en chance for at komme tilbage en måned efter og få et dæk magen til
det originalt-monterede sat på hvis jeg stadig var utilfreds - Smart
trick, for selvfølgelig var det den pludselige overgang fra et totalt
fladslidt bagdæk, som jeg jo havde vænnet mig til, der var problemet og
ikke hverken dækkets navn eller kvalitet som umiddelbart var det eneste
jég kunne kanalisere problemet over på!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 20-11-09 20:02

> bemærker man sjældent hvor
> ringe at ens dæk er/var, før man får friske på

Enig.!

> synes jeg også at det nok er at skyde gråspurve med
> kanoner at bruge et par tusinde på forgaflen

Måske.. men kan jeg slippe med hardware for 11-1200 kr synes jeg bestemt
ikke det er overdrevet. Foreløbig har jeg som nævnt kun de 500 i Race Tech
emulatorne - skal tjekke hvor meget gaflen egentlig sætter sig med de org.
fjedre, før jeg afgør om der skal nye til.
- Desuden har jeg ingen planer om udskiftning til større/dyrere maskine.... :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-11-09 12:28

Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> writes:

> [...]
> sig med de org. fjedre, før jeg afgør om der skal nye til.
> - Desuden har jeg ingen planer om udskiftning til større/dyrere maskine.... :)

Jeg er ikke enig i Armands holdning - hvis fjedrene i forgaffelen ikke
kan justeres til at sætte sig den rette mængde er 700-1000Kr for at få
løst problemet rigtig billigt, især når man kan få så meget glæde ud
af det. Faktisk vil jeg påstå at det er en af de billigste "tuninger"
man kan gøre på sin MC, set i forhold til værdi for brugeren selv.

Min anekdote i dette tilfælde var min gamle ThunderCat, hvor forgaffel
fjedrene var så bløde at jeg bundede forgaffelen ud i både tide og
særligt utide, på trods af preload + kompressions dæmpning var sat til
max. Et par 10% hårdere fjedre fra Öhlins ændrede dette billede totalt
- siden de blev monteret bundede jeg aldrig nogen sinde forgaffelen ud!

http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/msg/946a98cff7316139

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:06

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
> af det. Faktisk vil jeg påstå at det er en af de billigste "tuninger"
> man kan gøre på sin MC, set i forhold til værdi for brugeren selv.

Nu er begivenhedsfølgen jo anderledes:
Der bruges penge på hvad jeg vil kalde for porno-dæmpning, hvorefter at
fjedrene er det stykke for lange/hårde som emulatoren fylder i bunden af
teleskopet!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 25-11-09 22:14

Armand wrote:
> [...]
> Der bruges penge på hvad jeg vil kalde for porno-dæmpning, hvorefter at
> fjedrene er det stykke for lange/hårde som emulatoren fylder i bunden af

Mmm - nej, ikke helt. :)
Emulatorene er ikke monteret endnu (og det stykke som de fylder, skal
selvf. fjernes fra afstandstykket over fjedrene...)

Nå, jeg har målt på forgaflen i dag:
Fri sætning 19 mm
Statisk sætning (dvs. med mig på) 28-30 mm

Det vil sige en statisk sætning som er fornuftig/anelse lille...
Men fri sætning som er temmeligt meget større end de 5-10 mm jeg kan finde
generelt anbefalet på nettet.
(Totalvandring på er6-gaffel er 120 mm).
Dét synes jeg passer med fjedre med lille forspænding ("preload"?), og
tilsvarende relativt stor stivhed, når min vægt ikke sætter dem mere.?

Hvad tænker I?
--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:32

Simon skrev:

> Mmm - nej, ikke helt. :)
> Emulatorene er ikke monteret endnu (og det stykke som de fylder, skal
> selvf. fjernes fra afstandstykket over fjedrene...)

OK!
Så er det jo 100% porno!

> [...]
> Dét synes jeg passer med fjedre med lille forspænding ("preload"?), og
> tilsvarende relativt stor stivhed, når min vægt ikke sætter dem mere.?

At den burde have et 'sag' med dig i sædetpå 48 mm. jvf. de almindelig
forekommende anbefalinger á 40%!

I grunden kunne det ligesåvel være 50% derved at formålet er at der skal
være fjedervandring til også at kunne fjedre udaf når man passerer et
hul, så i de 40% er der taget højde for tilstrækkelighed samtidig med at
fjederen vedbliver at føles fast hvorfor der ikke er grund til at strame
yderligere - og da slet ikke hvis vi taler om progressive fjedre!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-11-09 15:58

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> OK!
> Så er det jo 100% porno!

> At den burde have et 'sag' med dig i sædetpå 48 mm. jvf. de almindelig
> forekommende anbefalinger á 40%!

Jeg ved ikke hvor du har dine 40% og 50% fra, men jeg har altid læst &
hørt ca 25% (aka 30mm ved 120mm totalvandring).

Kai

Fra : Armand

Dato : 27-11-09 16:42

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Jeg ved ikke hvor du har dine 40% og 50% fra, men jeg har altid læst &
> hørt ca 25% (aka 30mm ved 120mm totalvandring).

De 50% er eksempel på brugen af sag, á 'lige meget at strække af som at
kunne trykkes sammen', men de 40% er noget jeg ikke kan henvise til
andet end på rygraden.
For racing kan man jo minimere sag'et efter forgodtbefindende og øge
igen hvis man skulle komme til et punkt hvor fjederen strækkes ud ved
givne ujævnheder, men for gaden er de 40% en god tommelfingerregel der
ikke mindst tilgodeser komforten!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 27-11-09 16:00

Armand wrote:
> Så er det jo 100% porno!

A' hva?? Emulatorne virker ved at gøre kompressionsdæmpningen variabel og
reagere mere lineært på påvirkningen/inputtet.
- Modsat den originale "damper rod" konstruktion, hvor
dæmpningen/modstanden stiger med påvirkningen: Lav/langsom påvirkning =>
lav dæmpning (f.eks. dykker kraftigt v. opbremsning) og hurtig/hård
påvirkning => hård dæmpning (f.eks. skarpe ujævnheder optages dårligt i
gaflen og slår igennem til cyklen/køreren).

Emulatorne vil (i fh.t.standard) på én gang øge dæmpningen ved lav
påvirkning, og mindske den ved høj... Hvordan skulle dét ryge i porno-bunken??
Jf. http://www.fjmods.btinternet.co.uk/emulators.htm
http://www.racetech.com/page.aspx?id=30&menuid=93#15

> den burde have et 'sag' med dig i sædetpå 48 mm. jvf. de almindelig
> forekommende anbefalinger á 40%!

- synes nu de fleste anbefalinger jeg ser nævner 30% af vandringen / 30-35
mm som tommelfinger-regel...
Men uanset tallet, støtter det da dem der giver udtryk for, at de
nuværende fjedre er rigeligt hårde?

> hvorfor der ikke er grund til at strame
> yderligere - og da slet ikke hvis vi taler om progressive fjedre!

Nu er min overvejelse jo *blødere* fjedre, ikke strammere... (hvis det var
dét du mente?)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Jan B

Dato : 21-11-09 01:45

Tak Armand, Tak

Jan B

Fra : Armand

Dato : 21-11-09 14:33

Jan B skrev:
> Tak Armand, Tak

Nu ikke så rørstrømsk!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 21-11-09 06:14

On 20 Nov., 20:02, Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTER...@yahoo.com> wrote:

> - skal tjekke hvor meget gaflen egentlig sætter sig med de org.
> fjedre, før jeg afgør om der skal nye til.

Wirth kan du kontakte og få råd af mhb at finde de bedst egnede fjedre
til din situation; de hjalp mig i sin tid. Skriv blot til dem og
beskriv din cykel, emulatorer, din (køre)vægt og -stil. Det koster
ikke noget at spørge

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : N/A

Dato : 21-11-09 14:33

Fra : Richard

Dato : 28-11-09 13:30

On 22 Nov., 13:05, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Der bruges penge på hvad jeg vil kalde for porno-dæmpning, hvorefter at
> fjedrene er det stykke for lange/hårde som emulatoren fylder i bunden af
> teleskopet!

Hm, de 7-800 penge er jo ikke mere, end hvad mange giver for et par
støbte ørepropper, som for mange viser sig ikke at dæmpe lyden bedre
end bløde. Hvorefter de straksafskriver investeringen, tilsyneladende
uden at ærgre sig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK