MS Windows
briani 27239
Recovery "disk"
Fra : Annette

Dato : 20-11-09 23:10

Jeg har lige købt en Acer E525 bærbar (win7). Til den gamle bærbare
medfulgte en recovery disk. Jeg fik at vide, at recovery'en ligger inde i
BIOS.
Jeg kan se, der er noget der hedder D2D recovery (så vidt jeg husker).
Er det det samme som en recovery disk?
Hvordan får jeg det ned på en cd? Jeg tænkte, at det var en fordel at have
den seperat eller hvad? i tilfælde af at pc'en cracher og man ikke har
adgang. Eller er det ikke nødvendigt (jeg ved ikke så meget om det)

Annette

Fra : Paul-J, Kbh

Dato : 21-11-09 15:49

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hvad? i tilfælde af at pc'en cracher og man ikke har adgang. Eller er det ikke
> nødvendigt (jeg ved ikke så meget om det)

Det er absolut nødvendigt med en recovery disk hvis man vil være sikker på at kunne
arbejde videre uanset hvad der sker.
Men det bedste er ikke den recoverydisk som Acer har lagt et sted på din harddisk. Den
er først og fremmest til brug for deres serviceværksted.

Det bedste er en kopi af systemet som du selv laver når du er færdig med at konfigurere
det hele.
Det er ikke svært. Der findes gode gratis programmer til det.
Jeg bruger selv det som Seagate og Western Digital har til fri download. Søg efter 'disk
wizard' på deres supportside.
I realitet er det en frisk version af det velkendte Acronis True Image. Men de har lavet
det sådan at det fremmer deres salg på den måde at det gratis program kun kan bruges
såfremt mindst en hardisk på computeren er Seagate eller maxtor eller WD. En ekstern
USBharddisk gælder også.
(hvis du ikke ved hvilket harddisk mærke du har skal du se i egenskaber for C-drevet,
fanen hardware - (Cdrevet finder du under 'denne computer'). Hvis der står STxxxxx er
det en seagate,- WDCxxxxx er en Westerndigital).
Det kører også på små netbooks uden CDdrev, da man kan lave 'recoverydisken' i form af
en bootbar USBstik.

Med sådan en recovery er man oppe og køre i løbet af få minutter. Og det sletter al det
snavs som man har samlet op siden recoverydisken blev lavet. Antivirus kan undværes.
Men selvfølgelig er det bedst at have alle sine data på et separat drev - de skulle
nødigt blive slettet sammen med det dårlige system.....

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-11-09 17:57

Paul-J, Kbh skrev, Den 21-11-2009 15:49:
> Med sådan en recovery er man oppe og køre i løbet af få minutter. Og det sletter al det
> snavs som man har samlet op siden recoverydisken blev lavet. Antivirus kan undværes.

Du er åbenbart ligeglad med, at din PC kan blive tappet for
loginoplysninger og mailadresser.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 21-11-09 17:04

Annette skrev:
> [...]
> have den seperat eller hvad? i tilfælde af at pc'en cracher og man ikke
> har adgang. Eller er det ikke nødvendigt (jeg ved ikke så meget om det)

Der plejer at være en program på Acer maskiner der hedder eRecovery. Der
kan du lave en recovery DVD.

Mogens

Fra : Annette

Dato : 21-11-09 19:41

> Der plejer at være en program på Acer maskiner der hedder eRecovery. Der
> kan du lave en recovery DVD.
>
> Mogens

Der er da lige et program der hedder eMashines Recovery Management.
Takker

Annette