MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skal windows 7 følge med på DVD når man kø~
Fra : Cjuk Barry

Dato : 19-11-09 11:17

Jeg har købt en ny computer med Windows 7 installeret på maskinen.

Jeg spurgte ekspedienten om der var en DVD med Windows 7 i kassen.

Det svarede han nej til. Han sagde at Windows 7 var forinstalleret og
at jeg, når jeg kom hjem, skulle stikke en DVD i drevet og selv tage en
backup af Windows 7.

Jeg fortalte ham så at jeg engang har læst at det ikke er lovligt for en
forhandler at sælge en
computer med Windows installeret uden at Windows også følger med på DVD.

Ekspedienten svarede at det måtte han ikke ifølge sin chef, men hvis jeg
kunne komme
med en kopi af et udskrift fra købeloven hvor det står beskrevet, så kunne
jeg få udleveret
en DVD med Windows 7.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 19-11-09 13:10

Cjuk Barry skrev:
> [...]
> kunne komme
> med en kopi af et udskrift fra købeloven hvor det står beskrevet, så kunne

Nu skriver du ikke om det er en mærkevare maskine så som acer, hp,
medion osv. du har købt dig men hvis dette er tilfældet så har
producenten højst sandsynlig en pre aftale med microsoft og dermed skal
der ikke medfølge en original windows.

Mvh
Henrik

Fra : Ole C

Dato : 19-11-09 13:13

Cjuk Barry skrev blandt andet:

> [...]
> en forhandler at sælge en
> computer med Windows installeret uden at Windows også følger med på

Jeg mener reglerne påbyder at du skal have mulighed for at geninstallere -
og det har du jo hvis du følger den angivne metode.
Det er efterhånden også en ganske almindelig måde at gøre det på, så det er
formentlig helt lovligt.
Men du skal lige være opmærksom på, at det er en såkaldt "recovery-disk" der
kommer ud af det, så computeren kan genskabes til nøjagtig samme stand, som
da du købte den.
Hvis du vil have en "normal" Windows-CD, må du enten købe en eller kopiere
en OEM-udgave (nøjagtig magen til) som du måske kan låne af en bekendt. Det
sidste er helt lovligt, da du jo har en betalt licens (nummeret står på
kabinettet).

--
vh
Ole C

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-09 13:29

"Cjuk Barry" <barrybgood@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg spurgte ekspedienten om der var en DVD med Windows 7 i kassen.

Det er der sjældent i vore dage - men du kan selv brænde en CD/DVD fra
dit system.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Poul Madsen\(7250\)

Dato : 19-11-09 16:11

> [...]
> kunne komme
> med en kopi af et udskrift fra købeloven hvor det står beskrevet, så kunne

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx
4. Hvilke elementer skal følge med ved køb af en ny pc med Windows
installeret for at sikre, at Windows er ægte?
Ægthedsmærkat påsat pc'ens chassis

Mvh. Poul

Fra : salg@computerland.dk

Dato : 30-11-09 05:28

Det er ikke nødvendig at der følger en dvd/cd med, næsten alle
computere i dag er preinstallerede med windows, når du så starter den
op første gang beder den dig lave en backup, og det er sådan set din
windows du får den vej, den er så klar med dine indstillinger osv. Så
det er 100% lovligt og det er bla. ACER, HP, ASUS; LENOVO mf. der gør
sådan.

Hilsen Peter