gammel iphone
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 19-11-09 21:16

Jeg købte en iphone hos 3mobil. Prisen er 3600 over 6 mdr. Det er en model,
der er et halvt år gammel. Nu ser jeg, at der er kommet en nyere model. Bør
jeg bruge min fortrydelsesret og returnere min iphone, - som slet ikke er
pakket ud endnu, det skulle være en gave til sønneke.

Gode hilsener

Svend Erik Jørgensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 21:20

Svend Erik Jørgensen <svejorg@esenet.dk> wrote:

> [...]
> jeg bruge min fortrydelsesret og returnere min iphone, - som slet ikke er
> pakket ud endnu, det skulle være en gave til sønneke.

hvis de ikke i købssituationen har oplyst dig om at det var en gammel
model så ville jeg da klage ...

Bortset fra det så er der normalt ikke noget der hedder "fortrydelseret"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-09 22:08

Hej,

> hvis de ikke i købssituationen har oplyst dig om at det var en gammel
> model så ville jeg da klage ...

Hvis man sætter sig lidt ind i det, vil man nok nærmere opdage at Apple
har _2_ modeller. Den almindelige iPhone 3G og så iPhone 3GS. 3 har
aldrig solgt den tidligere model, da de først er kommet med ved 3GS. De
to modeller kan forskelligt og koster to helt forskellige ting.

Der er jo ikke tale om at man har købt en MacBook Pro med gamle specs
til samme pris som en MacBook Pro med nye specs lige efter at den nye
MacBook Pro er kommet ud. Det er 3-4 måneder siden 3GS kom til salg i
Danmark.

Det svarer nærmere til at man går ind i butikken og siger, man gerne vil
have en MacBook Pro, går derfra med en 13" - og så kommer hjem og finder
ud af, at man hellere vil have haft 17" modellen, som ikke blev fremvist
i butikken.

Ligefrem at klage over det og kræve pengene tilbage synes jeg ikke
rigtigt man kan.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 22:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> i butikken.
>
> Ligefrem at klage over det og kræve pengene tilbage synes jeg ikke

ok, my bad .. jeg havde et øjeblik glemt at de faktisk sælger iPhone 3G
stadigvæk ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 23:03

> hvis de ikke i købssituationen har oplyst dig om at det var en gammel
> model så ville jeg da klage ...
>
> Bortset fra det så er der normalt ikke noget der hedder "fortrydelseret"

Mange butikker som f.eks. Fona har jo fortrydelsesret, men det er
rigtigt, at det ikke er noget, man generelt har ret til som forbruger.
Med mindre man har købt på internettet. Så har man 14 dages
fortrydelsesret.
Noget andet er, om man skal bytte en iPhone 3G til en 3GS. Det
kommer jo an på, om de ekstra funktioner er merprisen værd for en. Den
oprindelige spørger kan jo nemt sammenligne telefonernes funktion på
Apples hjemmesider. På samme måde kan priserne sammenlignes på 3's
hjemmeside. Mon ikke den ender med at blive kr. 2.000,- dyrere fordelt
over de seks måneder? Sådan er det i hvert fald andre steder. Hvis man
spørger nogle nørder som os her i gruppen, så vil vi nok være
tilbøjelige til at vælge det nyeste og mest avancerede. Den almindeligt
3G er da også udmærket. Jeg har selv en og har ikke fundet det værd at
skifte den ud, da der ikke er nogen form for rabat til os eksisterende
kunder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 07:40

> Den almindeligt 3G er da også udmærket.

Ja.

> Jeg har selv en og har ikke fundet det værd at skifte den ud

Selv om den nye er meget bedre - jeg skifter heller ikke min gamle 3G
med en 3GS. Det er for dyrt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 07:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja.

> Selv om den nye er meget bedre - jeg skifter heller ikke min gamle 3G
> med en 3GS. Det er for dyrt.

Om ikke andet, så ved man jo, at der kommer en ny model næste år og
næste år igen og næste år igen osv. Hvis man holder ud i år og klarer
sig med den, man har, kan man jo glæde sig til at få en meget bedre
iPhone næste år
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 08:32

> [...]
> næste år igen og næste år igen osv. Hvis man holder ud i år og klarer
> sig med den, man har, kan man jo glæde sig til at få en meget bedre

Jep.

Jeg venter til den nye model kan modtage såvel digital radio (DAB+) som
digitalt fjernsyn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 08:47

> Jep.
>
> Jeg venter til den nye model kan modtage såvel digital radio (DAB+) som
> digitalt fjernsyn.

Og indbygget stereohøjtalere.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 08:50

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Og indbygget stereohøjtalere.

Og kaffemaskine. Hvis den også kan serve tennsibolde vil det være helt
perfekt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 09:05

> Og kaffemaskine. Hvis den også kan serve tennsibolde vil det være helt
> perfekt.

Jeg er begyndt på nogle mindfulnessøvelser, og der er det utroligt rart
at lægge telefonen foran sig, eller bagved hovedet, og blive guidet
igennem med musik og tale, i god kvalitet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 09:34

> Jeg er begyndt på nogle mindfulnessøvelser, og der er det utroligt rart
> at lægge telefonen foran sig, eller bagved hovedet, og blive guidet
> igennem med musik og tale, i god kvalitet.

Det var ikke for at være malign. Jeg er bare lidt fjollet nogle gange.
Højttalere er underlagt fysikkens love. For at lave lyd, skal der
flyttes luft, og det er meget begrænset, hvor meget luft, der kan
flyttes af højttalere, der er så små, at de kan sidde i en iPhone. De
vil altså aldrig kunne spille ret højt. Jeg har prøvet at bruge iPhone
som GPS i bilen, og man kan slet ikke høre stemmen. Og det er ikke fordi
min bil støjer meget
Til dit brug, hvor telefonen er helt tæt på, og hvor man
formentlig er hjemme, hvor der er helt stille, så kan de sikkert godt
bruges. Jeg er bare bange for, at det er en lidt atypisk måde at bruge
sin iPhone på, så jeg tvivler på, at indbyggede stereohøjttalere er
prioriteret ret højt hos Apple. Der er jo mange andre måder at få
stereolyd ud fra den. Ud over hovedtelefoner fås der jo masser af smarte
højttalersystemer fra utallige fabrikanter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 09:54

> Jeg har prøvet at bruge iPhone som GPS i bilen, og man kan slet ikke høre
> stemmen.

På cykel er der nu ingen problemer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 11:08

> På cykel er der nu ingen problemer ...

Så har jeg måske ikke skruet nok op. Det synes jeg bare, at jeg har. Kan
du virkelig høre den med al den trafikstøj, I har ovre hos jer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 12:08

> Så har jeg måske ikke skruet nok op. Det synes jeg bare, at jeg har. Kan
> du virkelig høre den med al den trafikstøj, I har ovre hos jer?

Som regel, ja.

Så meget trafikstøj er der nu heller ikke, og i hvert fald ikke alle
steder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 11:06

> Højttalere er underlagt fysikkens love. For at lave lyd, skal der
> flyttes luft, og det er meget begrænset, hvor meget luft, der kan
> flyttes af højttalere, der er så små

Faktisk bruger mange bassister i dag små højtalere. Og mit eget seneste
guitar anlæg anvendte 8" og sjældent så fyldig en lyd skal man lede
længe efter. I dag holder sammenligningen mellem små højtalere og
lydkvalitet ikke.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 11:11

> [...]
> guitar anlæg anvendte 8" og sjældent så fyldig en lyd skal man lede
> længe efter. I dag holder sammenligningen mellem små højtalere og

Jo jo, jeg ved godt, at små højttalere kan lyde godt, men der er trods
alt en grænse. I en iPhone taler man jo ikke om en 8" højttaler. Den er
vel ikke engang 8 mm. Når det bliver så småt, så kan det altså knibe med
at spille højt. Men nu vi taler om det, så kan børnene faktisk godt få
en iPhone til at vise film på Youtube, så man faktisk kan høre lyden,
også når man kører bil. Det lyder nu ikke videre kønt. Måske er det mig,
der har mistforstået noget. De gange, jeg har eksperimenteret med at
bruge navigationen på iPhone, kunne den i hvert fald ikke overdøve
støjen fra bilen. Måske er der yderligere en volumentkontrol et sted i
navigationsprogrammet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 11:20

> [...]
> bruge navigationen på iPhone, kunne den i hvert fald ikke overdøve
> støjen fra bilen. Måske er der yderligere en volumentkontrol et sted i

Nokia 5800 spiller fremragende og meget højt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 12:08

> De gange, jeg har eksperimenteret med at bruge navigationen på iPhone,
> kunne den i hvert fald ikke overdøve støjen fra bilen. Måske er der
> yderligere en volumentkontrol et sted i navigationsprogrammet.

I Tom Toms bilsæt er der vist også en ekstern højttaler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-09 22:10

> I Tom Toms bilsæt er der vist også en ekstern højttaler.

Jep. Problemet er bare at skaffe et. Apple Store har 4-6 ugers
leveringstid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 00:03

> Jep. Problemet er bare at skaffe et. Apple Store har 4-6 ugers
> leveringstid.

Det lyder da ikke som et væsentligt problem.

Telenor har da vist også ventetid på iPhones; når du har afskaffet
reklamerne for den er det fordi udbudet ikke kan følge med
efterspørgslen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-09 16:24

> Det lyder da ikke som et væsentligt problem.
>
> Telenor har da vist også ventetid på iPhones; når du har afskaffet
> reklamerne for den er det fordi udbudet ikke kan følge med
> efterspørgslen.

Det er ikke iPhone, men Tomtoms Car kit, jeg tænker på. Apple Store har
4-6 ugers ventetid. Klingtech ser ud til at have det, men tager kr.
250,- mere for det. Jeg har ikke set det hos andre forhandlere her i
landet. Er der nogen, der har set et sted, man kan købe det hurtigt og
billigt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 17:13

> Det er ikke iPhone, men Tomtoms Car kit, jeg tænker på.

Det er jeg klar over; jeg sammenlignede bare.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 11:29

> [...]
> guitar anlæg anvendte 8" og sjældent så fyldig en lyd skal man lede
> længe efter. I dag holder sammenligningen mellem små højtalere og

kun til en hvis grænse ... du kan ikke snyde med fysikkens love her ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 13:57

> kun til en hvis grænse ... du kan ikke snyde med fysikkens love her ...

Newton ..... Olivia

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-09 15:02

> [...]
> guitar anlæg anvendte 8" og sjældent så fyldig en lyd skal man lede
> længe efter. I dag holder sammenligningen mellem små højtalere og

Rigtigt - fra tressernes/halvfjerdsernes megaanlæg gik jeg i
senhalvfjerdserne over til Fenders kuffertforstærker, Fender Bassman.

Den havde 4 stk. 10" bashøjttalere og en udgangseffekt på vistnok 40 W.,
og den havde den flotteste baslyd, jeg har spillet på.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-09 16:09

> [...]
>
> Den havde 4 stk. 10" bashøjttalere og en udgangseffekt på vistnok 40 W.,
> og den havde den flotteste baslyd, jeg har spillet på.

Altså en combo? Har du den stadig?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-09 16:03

> Altså en combo? Har du den stadig?

Ja, en combo. Desværre Flemming - den røg i 1986. Jeg spiller kun til
husbehov nu, og mine basser er(næsten) alle væk. Samlingen bestod af en
Höffner violinbas(Paul McCartney), en båndløs Fender Precision og en
båndet Fender Jazz Bass - de to Fender købt i 1974/-76. Dertil et sæt
orgel-baspedaler med tre oktavindstillinger og så en ti-bånds equalizer.
Kuriositeten var/er min kontrabas - bygget af Marno Sørensen i 1940. Jeg
fik den af mine forældre på min tyve års fødselsdag og har den stadig.

Den er dog lånt ud til et teaterstykke for tiden.

De andre savner jeg.

Min violinbas lånte jeg desværre ud til "Susan Himmelblå" (kan ikke
huske, hvad hun hedder) og fik den aldrig tilbage - sidst i
halvfjerdserne sang hun i et skiffleband og hun lånte instumentet til
deres bassist, som "muligvis" mente, at det jo ikke var hans, så han
måtte vel hellere lade den blive?

Den ene Fenderbas blev stjålet ved et indbrud i 1981, og den anden måtte
jeg sælge, så i mit musikalske efterår har jeg købt en japaner og en
lommekuffert at spille på

Jeg har dog stadig min håndbyggede Gibson westernguitar med indbygget
Bachus Berry mikrofon, som jeg købte for forsikringspengene. Den har jeg
_stor_ fornøjelse af - med nye strenge kan den uden forstærkning spille
et forsamlingshus op

Og da min rockstemme er et mix af John Lennon, David Bowie, Bruce
Springsteen, tilsat lidt Freddy Mercury kan jeg alene snildt overdøve
150 mennesker

Hmm.....du fik mig lige i nostalgikassen ))))))

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 17:57

> [...]
> 150 mennesker
>
> Hmm.....du fik mig lige i nostalgikassen ))))))

Drømme drømme svæve svæve ...

Jamen er det ikke herligt altsammen. I det første band jeg spillede i,
trakterede jeg en Höffner violinbas. Jeg husker det som det var i går

Og du har stemme. Jeg har jo lært at synge som musiklæreruddannet
selvfølgelig, men lige så snart jeg har en guitar i hånden, så ryger al
energien derud, og det minder mere om o sole trisomi 21

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-11-09 00:01

Jeg bryder mine principper. Jeg klipper ikke væk, altså
det uvæsentlige og jeg bundciterer. Det hele får lov til at
stå her nedenunder, for det bekræfter mig bare i, at de fleste
Mac-mennesker - måske alle? - er kreative folk. Så skulle det vist
være ON, ikke?

Og så min dybtfølte tak til jer begge. Det er en spændende
indsigt, jeg har fået. Jeg er glad for, at I vil dele jeres erfaringer
med mig. Selvom jeg aldrig har spillet - bas.

Nørder er ikke bare nørder indenfor Appleverdenen, men osse indenfor
musikkken (dén slags musik altså !) At nørder mødes i vores
"sikkel-gruppe" er bare dejligt. Tak skal I have.

v.h. Mich

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 02:38

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> musikkken (dén slags musik altså !) At nørder mødes i vores
> "sikkel-gruppe" er bare dejligt. Tak skal I have.

Du er velkommen )

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 02:37

> [...]

> selvfølgelig, men lige så snart jeg har en guitar i hånden, så ryger al
> energien derud, og det minder mere om o sole trisomi 21

Jo, det er herligt

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-12-09 10:55

> [...]
> guitar anlæg anvendte 8" og sjældent så fyldig en lyd skal man lede
> længe efter. I dag holder sammenligningen mellem små højtalere og

Iflg. min lommeregner er en 8" godt 20 cm i diameter. Det er vel stort til
en iPhone...

At forstærkere og højttalere i dag virker mere effektive, skyldes vel dels
teknologiske fremskridt. Dit guitaranlæg skal jo osse bare lave go, fed og
fyldig guitarlyd. Hvis du spiller musik (jazz, pop, rock, klassisk) på det,
lyder det garanteret IKKE fedt.

Der er mange, der har drømt om at snyde fysikkens love m.h.t. at flytte luft
for at skabe lyd. Det er ikke lykkedes...

- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-09 21:25

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er mange, der har drømt om at snyde fysikkens love m.h.t. at flytte luft
> for at skabe lyd. Det er ikke lykkedes...

Min sidste koncert foregik med en AIR Compact 60 som blev mic'et up.
Lydmanden med udstyr til en kvart million, kunne have valgt at bruge
dens line-out, men havde selv erfaring med at give de små højtalere en
chance. Det kunne spille ind, at PA'et selv bestod af to kabinetter med
flere rimeligt små højtalere, og dertil to subwoofere. Og for at undgå
de små brændte af, skete der små fluktuationer i arbejdsfordelingen
mellem de enkelte enheder, ved hjælp af den indbyggede styring i
mixeren. Temperaturovervågning etc.
Behøver jeg at sige, at lyden ikke kendte sin lige fra noget andet jeg
har hørt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-12-09 10:44

> Og indbygget stereohøjtalere.

Quadrofoni tak. Det savner jeg virkelig...

- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 09:03

> Mon ikke den ender med at blive kr. 2.000,- dyrere fordelt
> over de seks måneder?

800,- kr. i merpris.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 09:18

> 800,- kr. i merpris.

Oprindelig pris var angivet som 3600,- men den er nok 3800,- da der
tales om 3mobil.
En GS koster 4400,- så merprisen er kun 600,- kr.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 09:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Oprindelig pris var angivet som 3600,- men den er nok 3800,- da der
> tales om 3mobil.
> En GS koster 4400,- så merprisen er kun 600,- kr.

Nå ja, så er det jo ikke så galt. Hos Telia koster den kr. 5.200,- det
første halve år. Så er der vist også lidt mere med i abonnementet. Man
må jo gøre op med sig selv, om man bruger noget ud over abonnementet hos
3, så det ender med at blive dyrere. Og som jeg også skrev, så skal man
gøre op med sig selv, om de ekstra funktioner er merprisen værd. Jeg
ville nok sige ja, hvis det kun drejer sig om kr. 800,-. Alene det, at
den nye er hurtigere, er jo rart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-09 08:08

> [...]

> jeg bruge min fortrydelsesret og returnere min iphone, - som slet ikke er
> pakket ud endnu, det skulle være en gave til sønneke.

Det er en smutter. Jeg ville uden tvivl købe den nye.
3GS er meget hurtigere, og har meget hurtigere grafikkort, hvilket
samlet giver et indtryk at en tidsvarende computer.
Der findes adskillige sammenligninger på YouTube hvoraf det fremgår i
realtid.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-11-09 19:38

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Det er en smutter. Jeg ville uden tvivl købe den nye.
> 3GS er meget hurtigere, og har meget hurtigere grafikkort, hvilket
> samlet giver et indtryk at en tidsvarende computer.

Helt enig. Noget så alm. som sms applikationen på iPhone 3G tager lige
lidt for lang tid at åbne. På 3 GS er det passende.

Lidt pinligt for Apple, men de er jo også kendt for at mene: "Hvad skal
man med SMS når man har mail.app på sin phone". Det synes jeg godt man
kan mærke - også på 3 GS. SMS.app er ikke det mest udbygget stykke
mobilsoftware.

--
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 19:58

Hej,

> Helt enig. Noget så alm. som sms applikationen på iPhone 3G tager lige
> lidt for lang tid at åbne. På 3 GS er det passende.

Hvis du jailbreaker kan du vælge at lade SMS.app køre hele tiden - så
kan du skifte over til den meget hurtigt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-11-09 22:11

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hvis du jailbreaker kan du vælge at lade SMS.app køre hele tiden - så
> kan du skifte over til den meget hurtigt.

Okay, tak for det lille tip. Har aldrig haft behov for at jailbreake min
iPhone, men det kunne da være en anledning til at prøve.

--
Mvh Martin