Scanner software
Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 07:41

Jeg har en HP PSC 2210 all-in-one som i lang tid ikke har fungeret på
Mac, men nu har jeg opdaget at den kan fungere på Sneleoparden med
VueScan.

Og her ser jeg følgende optioner:

<https://www.hamrick.com/reg.html>

Jeg har fundet ud af hvad der menes med 'raw scan files' og 'IT8', men
googler jeg på ICC drukner jeg i irrelevant information. Er der nogen
der ved hvad det er?

Reelt har jeg sikkert kun brug for standardversionen, men en betalt
trinvis opgradering hvert år som følge af opgradering af MacOS X lyder
nu heller ikke tiltalende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-11-09 10:10

In article <1j9f3tk.xxfh23db580lN%per@RQNNE.invalid>, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
> Jeg har fundet ud af hvad der menes med 'raw scan files' og 'IT8', men
> googler jeg på ICC drukner jeg i irrelevant information. Er der nogen

ICC er farveprofiler til farvestyring.
http://www.gballard.net/psd/colorsync.html
Uden ICC profil fra scanneren, skal du selv i Photoshop tildele en profil, hvis du kører
med farvestyring.

IT8 er kalibrering
http://www.silverfast.com/show/it8-targets/en.html

RAW files - mon ikke det er direkte output fra scanneren uden behandling i
scannersoftwaren - dvs. de skal behandles bagefter.

- med den scanner har du ikke brug for den dyre version.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 11:37

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> scannersoftwaren - dvs. de skal behandles bagefter.
>
> - med den scanner har du ikke brug for den dyre version.

Medmindre den næste opdatering af MacOS X efter et år giver som et
resultat at VueScan ikke længere virker ...

Nu venter vi jo alle på Sable Tiger.

Men det er da muligt at jeg så bare skal holde fast i at bruge den fra
Leopard Server. Som jeg ikke har til hensigt at bruge 3.800,- på at
opgradere til Snow Leopard Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 12:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu venter vi jo alle på Sable Tiger.

Nu har du jo selv lokket mig til at bruge en mindre formue på ordbøger
til Mac og iPhone. Det hedder sabre-toothed tiger
Jeg går ud fra, at du tænker på sabelkattene Smilodon. Man kan
også sige sabre-toothed cat eller blot sabretooth iflg. Gyldendals røde
ordbog til Mac og iPhone. Jeg bemærker, at Wikipedia staver det saber i
stedet for sabre. Måske er det forskellen på amerikansk og britisk
engelsk ligesom liter og litre.
Personligt regner jeg da med, at den næste og endelige version
af Mac OS X vil hedde "Lion". Så passer det med min bil. Det var
selvfølgelig sjovere, dengang Mac OS X var Jaguar En løve er jo
dyrenes konge, og så kan man ikke komme højere. Apple kan derefter
slappe af og hvile på laurbærrene. Det er vel også fortjent.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 13:07

> [...]
> Jeg går ud fra, at du tænker på sabelkattene Smilodon. Man kan
> også sige sabre-toothed cat eller blot sabretooth iflg. Gyldendals røde

Som siger:

sabelkat sb. fk.

(sabelkatten; sabelkatte; sabelkattene)
sabelkat sb.
sabretooth
sabre-toothed cat

Mindre formue! Du har endda råd til to biler; jeg nøjes med en Kildemoes
cykel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 13:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mindre formue! Du har endda råd til to biler; jeg nøjes med en Kildemoes
> cykel ...

det er jo ikke biler .. det er franske "køretøjer" som så vidt jeg
husker følger med i cornflakes æskerne nutildags ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-11-09 14:46

> det er jo ikke biler .. det er franske "køretøjer" som så vidt jeg
> husker følger med i cornflakes æskerne nutildags ;)
>

> /thomas

Hov, hov.....franske biler ligger i eliten - findes der et smukkere
køretøj end DS 21?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 15:13

Morten Lind wrote:

> Hov, hov.....franske biler ligger i eliten - findes der et smukkere
> køretøj end DS 21?

Ja, - DS 23 Limousine.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Morten Lind

Dato : 19-11-09 15:18

> Ja, - DS 23 Limousine.
>
> mvh. Erik Rihcard

Jov, jov...

Men de er jo også næsten identiske, ikke sandt?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 15:38

Morten Lind wrote:

> Jov, jov...
>
> Men de er jo også næsten identiske, ikke sandt?

Jaoe... Jeg synes nu DS 23 Limousine er en smule mere strømlinet og
afrundet end Ds 21. - Et par af mine bekendte havde en så'n svend i
nogle år, - så kunne de også have deres tre store hunde med. - Men
hold da fast, hvor er den 'tørstig'. - Svjv. kører de nu i noget i
retning af en Previra diesel...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 15:16

> Hov, hov.....franske biler ligger i eliten - findes der et smukkere
> køretøj end DS 21?

jep ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 14:25

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ordbog til Mac og iPhone. Jeg bemærker, at Wikipedia staver det saber i
> stedet for sabre. Måske er det forskellen på amerikansk og britisk

Heller ikke just et godt og fangende navn, - og da slet ikke, hvis man
tager i betragtning, at sabeltigeren er uddød for adskillige millioner
af år siden...

> Personligt regner jeg da med, at den næste og endelige version
> af Mac OS X vil hedde "Lion". Så passer det med min bil. Det var
> selvfølgelig sjovere, dengang Mac OS X var Jaguar

Øh, var det ikke 10.0, der hed 'Lion' - eller var det OS 9.2? - Og
'Gepard' kan det jo heller ikke blive, det var sjvh. OS X 10.1...

> En løve er jo dyrenes konge, og så kan man ikke komme højere.
> Apple kan derefter slappe af og hvile på laurbærrene.
> Det er vel også fortjent.

Og skal Apple så derefter bare 'opløse sig selv'.? - I øvrigt er en
løve heller ikke et særligt hurtigt dyr. - Så var det da bedre at kalde
et nyt system for 'Zobel'. - Det er både et smukt og hurtigt lille væsen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 19-11-09 15:28

> Øh, var det ikke 10.0, der hed 'Lion' - eller var det OS 9.2? - Og
> 'Gepard' kan det jo heller ikke blive, det var sjvh. OS X 10.1...

Nu lader du vist dig rive med....Intet Mac OS har heddet Lion - Mac OS
X, 10 hed - svjh - Cheetae(?), Tarzans abekat.

Det gamle Mac OS har _aldrig_ haft dyrenavne.

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 15:41

> Nu lader du vist dig rive med....Intet Mac OS har heddet Lion - Mac OS
> X, 10 hed - svjh - Cheetae(?), Tarzans abekat.
>
> Det gamle Mac OS har _aldrig_ haft dyrenavne.

Mac OS X Public Beta "Kodiak"
Mac OS X v10.0 "Cheetah"
Mac OS X v10.1 "Puma"
Mac OS X v10.2 "Jaguar"
Mac OS X v10.3 "Panther"
Mac OS X v10.4 "Tiger"
Mac OS X v10.5 "Leopard"
Mac OS X v10.6 "Snow Leopard"

De forskellige OS 9 og OS 8 udgaver havde musik som tema .. Fortissimo,
Minuet, Sonata, Sonata etc, (med undtagelser ..)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 15:51

Morten Lind wrote:

> Nu lader du vist dig rive med....Intet Mac OS har heddet Lion - Mac OS
> X, 10 hed - svjh - Cheetae(?), Tarzans abekat.

Hvis det er noget ala 'Cheetae' må det være Cheetah.

Der kørte en større diskussion om navnet på 10.6 i comp.sys.mac.apps
sidste år, og dér foreslog jeg 'Lion', men fik at vide, det allerede var
brugt....

> Det gamle Mac OS har _aldrig_ haft dyrenavne.

Jo, ihvertfald OS 9.2. - Den hedder også 'Mac OS 9.2 Moonlight'. Jeg har
den faktisk med det navn på... Officielt står der på CD'en 'Mac OS
9.2rc2 Moonlight"...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 16:10

> [...]
>
> Jo, ihvertfald OS 9.2. - Den hedder også 'Mac OS 9.2 Moonlight'. Jeg har
> den faktisk med det navn på... Officielt står der på CD'en 'Mac OS

hvad for et dyr er "moonlight" ?!

Moonlight er et spil på 9.0 som hed "Sonata"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 16:41

Thomas von Hassel wrote:

> hvad for et dyr er "moonlight" ?!
>
> Moonlight er et spil på 9.0 som hed "Sonata"

Det er muligt, det også er det. Men det er også kælenavnet for den
amerikanske hvide los, der næsten aldrig ses andet end i klart måneskin,
hvor dens pels skinner næsten helt gyldent i samme farve som månen. - Så
navnet er åbenbart dobbelttydig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 17:26

> [...]
> amerikanske hvide los, der næsten aldrig ses andet end i klart måneskin,
> hvor dens pels skinner næsten helt gyldent i samme farve som månen. - Så

du har en livlig fantasi ... :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 17:23

> Jo, ihvertfald OS 9.2. - Den hedder også 'Mac OS 9.2 Moonlight'. Jeg har
> den faktisk med det navn på... Officielt står der på CD'en 'Mac OS
> 9.2rc2 Moonlight"...

Moonlight? Lyder det ikke mest som en piratkopi?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 18:53

Henrik Münster wrote:

> Moonlight? Lyder det ikke mest som en piratkopi?

Nix, den er go' nok. - Men som du kan se, så er det en release
candidate fra ADC....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 17:23

> Nu lader du vist dig rive med....Intet Mac OS har heddet Lion - Mac OS
> X, 10 hed - svjh - Cheetae(?), Tarzans abekat.

Cheetah betyder gepard, og det var vist det, Apple brugte. Det er
rigtigt, at Tarzan i nogle bøger havde en abe-ven, der hed Cheeta.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 17:29

> Cheetah betyder gepard, og det var vist det, Apple brugte. Det er
> rigtigt, at Tarzan i nogle bøger havde en abe-ven, der hed Cheeta.

Jeg mener selvfølgelig, at Cheeta var med i nogle af filmene. Den var
ikke med i de originale bøger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-11-09 18:06

Henrik Münster skrev:

> Jeg mener selvfølgelig, at Cheeta var med i nogle af filmene. Den var
> ikke med i de originale bøger.

Ah, samme koncept som med Disneyfilm?

Nåja, Tarzan er jo også blevet en Disneyfilm, dog uden Cheetah :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 19:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ah, samme koncept som med Disneyfilm?
>
> Nåja, Tarzan er jo også blevet en Disneyfilm, dog uden Cheetah :)

Ja ja, - og nu vi er ved det, så har jeg de otte originale Weißmüller
film i Tarzan serien. - Faktisk nogle af de få DVD film, jeg
overhovedet har købt...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 17:23

> Heller ikke just et godt og fangende navn, - og da slet ikke, hvis man
> tager i betragtning, at sabeltigeren er uddød for adskillige millioner
> af år siden...

Nu slog jeg den lige op, og det er faktisk ikke så længe siden, de
levede. Fra 1,2 millioner år til 10.000 år f.kr. Dinosaurerne uddøde for
65 millioner år siden. Myterne om, at de sloges med dinosaurer er
således slet ikke rigtige.

> Og skal Apple så derefter bare 'opløse sig selv'.? - I øvrigt er en
> løve heller ikke et særligt hurtigt dyr. - Så var det da bedre at kalde
> et nyt system for 'Zobel'. - Det er både et smukt og hurtigt lille væsen.

Jeg er også sikker på, at Michael Laudrup er bedre til at spille fodbold
en Dronning Margrethe. Derfor er hun nu stadig regenten. Hvis man skal
være politisk korrekt, så har navnet Zobel vist fået en lidt uheldig
klang på det sidste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 17:31

> Nu slog jeg den lige op, og det er faktisk ikke så længe siden, de
> levede. Fra 1,2 millioner år til 10.000 år f.kr. Dinosaurerne uddøde for
> 65 millioner år siden.

Gjorde de? Jeg synes nu ellers at jeg så flere dinosaurer flyve rundt så
sent som i dag ... i de typiske dino-fjer.

> Myterne om, at de sloges med dinosaurer er således slet ikke rigtige.

Der har nu været en del store tobenede dinosaurer ikke mindst i
Sydamerika for få årtusinder siden. Da landtangen blev etableret mellem
de to amerikanske kontinenter er nogle af dem givet vandret mod nord.

De kunne dog ikke klare sig mod de nordamerikanske patte-rovdyr.

> [...]
> en Dronning Margrethe. Derfor er hun nu stadig regenten. Hvis man skal
> være politisk korrekt, så har navnet Zobel vist fået en lidt uheldig

Tænker du nu på mink - eller en vis »jetset-dronning« ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 19:04

> Gjorde de? Jeg synes nu ellers at jeg så flere dinosaurer flyve rundt så
> sent som i dag ... i de typiske dino-fjer.

Hvilken farve havde de? Det er jo lidt af et mysterium.

> [...]
> de to amerikanske kontinenter er nogle af dem givet vandret mod nord.
>
> De kunne dog ikke klare sig mod de nordamerikanske patte-rovdyr.

Er det rigtigt? Almindeligvis siger man jo, at dinosauerne uddøde for 65
millioner år siden.

> Tænker du nu på mink - eller en vis »jetset-dronning« ?

Det tør jeg ikke udtale mig om. Der er jo nedlagt navneforbud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 19:07

> Hvilken farve havde de? Det er jo lidt af et mysterium.

> Er det rigtigt? Almindeligvis siger man jo, at dinosauerne uddøde for 65
> millioner år siden.

Det er i dag almen viden at en gruppe varmblodede theropoder overlevede,
og i dag er en af de mest almindelige dyregupper i verden.

Prøv i øvrigt at sammenligne låret på theropoden Tyrannosaurus rex med
låret på den næste grillkylling du sætter tænderne i ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 22:50

> [...]
>
> Prøv i øvrigt at sammenligne låret på theropoden Tyrannosaurus rex med
> låret på den næste grillkylling du sætter tænderne i ...

Nå ja, bevares. Hvis du regner fuglene for overlevende dinosaurer. Jeg
ved altså ikke helt, om jeg synes, det tæller.
Det er ellers helt umuligt at følge med. Jeg har ærligt talt
andet at lave. Jeg ser nu på Wikipedia, at den store Brachiosaurus
brancai på Humboldt-museet i Berlin er blevet omklassificeret til en
Giraffatitan brancai. Jeg har aldrig i mit liv hørt om Giraffatitan.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 19:06

Per Rønne wrote:

> Tænker du nu på mink - eller en vis »jetset-dronning« ?

Mon ikke, det er jetjaweren, Henrik tænker på.?

- Men jeg tænker ihvertfald på den ualmindelig smukke sibiriske
'katterace' i mellemstørrelsen... - Det ville da også ligne Jobs & Co.
at kalde et system for noget så almindeligt som bare 'cat', - selvom det
jo er verdens næstmest udbredte kæle- og husdyr.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-09 19:27

> [...]
> at kalde et system for noget så almindeligt som bare 'cat', - selvom det
> jo er verdens næstmest udbredte kæle- og husdyr.

eh ... Zobel er en mår og har som sådan ikke noget med en kat at gøre

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 20:53

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... Zobel er en mår og har som sådan ikke noget med en kat at gøre

Bortset fra, der istedet for "...da også ligne Jobs & Co. at kalde",
skulle der stå "...da også ligne Jobs & Co. dårligt at kalde"...

Og hvorfor tror du egentlig, jeg satte katterace i gåseøjne. - Ikke
flere julebryg til den mand - i år.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-09 23:03

Nu skal du ikke forplumre samtalen med en masse ligegyldige fakta

> [...]
> skulle der stå "...da også ligne Jobs & Co. dårligt at kalde"...
>
> Og hvorfor tror du egentlig, jeg satte katterace i gåseøjne. - Ikke

Det er vel ikke en ozelot, du tænker på? Det staves næsten ligesådan.
Den lever så godt nok i Syd- og Centralamerika. Faktisk er jeg ikke
sikker på, at amerikanske computerfolk er særligt kulturelle. De er nok
ret tilbøjelige til at vælge katte, de kender hjemmefra.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 00:40

Henrik Münster wrote:

> [...]
> sikker på, at amerikanske computerfolk er særligt kulturelle. De er nok
> ret tilbøjelige til at vælge katte, de kender hjemmefra.

Nej, ozelotten hører til pumafamilien, men den kunne da bruges, nu når
Apple har både en alm. leopard og en sneleopard.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 00:49

> Nej, ozelotten hører til pumafamilien, men den kunne da bruges, nu når
> Apple har både en alm. leopard og en sneleopard.

Jeg tror faktisk, min mor har haft en ozelot. Hun har aldrig haft en
leopard, men vist nok en sølvræv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 07:56

> Nej, ozelotten hører til pumafamilien, men den kunne da bruges, nu når
> Apple har både en alm. leopard og en sneleopard.

forkert ... (og du skal passe på når der er biologer tilstede) Ocelot er
af genus Leopardus mens de større katte er af genus Puma og Lynx

Leopardus er små plettede katte og er udbredt i Syd Amerika...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 08:03

> forkert ... (og du skal passe på når der er biologer tilstede) Ocelot er
> af genus Leopardus mens de større katte er af genus Puma og Lynx
>
> Leopardus er små plettede katte og er udbredt i Syd Amerika...

Der findes mange små, vilde kattearter, der ikke er så kendte. Jeg læste
for nylig, at det bl.a. i England er blevet populært at krydse dem med
huskatte, så man får en større og mere vild kat end normale huskatte.
Det er lidt ligesom, når folk holder kamphunde; bare med katte. Der skal
nok være et postbud eller to, der får sig lidt af en forskrækkelse. Og
nogle hunde sikkert også
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 08:53

> Der findes mange små, vilde kattearter, der ikke er så kendte. Jeg læste
> for nylig, at det bl.a. i England er blevet populært at krydse dem med
> huskatte, så man får en større og mere vild kat end normale huskatte.

Kan man krydse dem med huskatte, så de får avledygtigt afkom sammen, kan
man da ikke tale om særskilte »arter« ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 09:35

> Kan man krydse dem med huskatte, så de får avledygtigt afkom sammen, kan
> man da ikke tale om særskilte »arter« ?

Jeg mente, at det er de vilde kattearter, man krydser med huskatte. Der
kan jo godt dannes nye arter ved krydsning af kendte arter. De fleste
katte- og hunderacer er faktisk ikke ret gamle. Mange af dem er
fremavlet indenfor de sidste 100 år, men er alligevel anerkendt som
racer til udstillnger osv. Om en race så er en art, det ved jeg ikke.
Måske roder jeg rundt i det. Hunde er jo meget forskellige, men er de
ikke alle af samme art? Hedder de ikke Canis familiaris?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 09:50

> [...]
> Måske roder jeg rundt i det. Hunde er jo meget forskellige, men er de
> ikke alle af samme art? Hedder de ikke Canis familiaris?

Alm. hunde eller for den sags skyld katte er alle af same Art, dvs. de
kan producere levedygtigt afkom og som også kan gøre det samme. Race er
linier indenfor samme Art.

Arter under samme genus _kan_ _muligvis_ krydses, men intet er sikkert
og sådanne krydsninger er ofte ikke istand til at lave afkom.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 09:54

> [...]
> Måske roder jeg rundt i det. Hunde er jo meget forskellige, men er de
> ikke alle af samme art? Hedder de ikke Canis familiaris?

kan få avledygtigt afkom; det kan individer af forskellig art ikke. En
art kan bestå af flere forskellige racer [underarter].

<http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Genetik_og_evolution/G
enetik/race?highlight=race>

Det undrer mig at du som læge ikke var klar over forskellen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-09 11:08

> [...]

> enetik/race?highlight=race>
>
> Det undrer mig at du som læge ikke var klar over forskellen.

Jeg skal jo kun beskæftige mig med en art
Nu du forklarer det, er der også noget, der dæmrer. Det er jo ved at
være nogle år siden, jeg har gået i skole, og jeg har ikke rigtig brugt
den slags viden siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 12:08

> Jeg skal jo kun beskæftige mig med en art

Ja, du er jo lidt mere specialiseret end en DYRlæge:.-).

> Nu du forklarer det, er der også noget, der dæmrer. Det er jo ved at
> være nogle år siden, jeg har gået i skole, og jeg har ikke rigtig brugt
> den slags viden siden.

Som teenager sigtede jeg mod at blive cand.scient. i molekylargenetik.
Ja, jeg endte jo så langt fra det fag; jeg blev cand.scient. i datalogi
i stedet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 16:07

Per Rønne wrote:

> [...]
> enetik/race?highlight=race>
>
> Det undrer mig at du som læge ikke var klar over forskellen.

Og dog... Selv om både hest, æsel og muldyr er samme art, kan de ikke få
avledygtigt afkom.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 16:18

> Og dog... Selv om både hest, æsel og muldyr er samme art, kan de ikke få
> avledygtigt afkom.

igen forkert ... ælser og heste er ikke samme art ... de er derimod i
samme genus, nemlig "equus" og muldyr er en hybrid som ikke kan lave
levedygtigt afkom.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 16:58

Thomas von Hassel wrote:

> igen forkert ... ælser og heste er ikke samme art ... de er derimod i
> samme genus, nemlig "equus" og muldyr er en hybrid som ikke kan lave
> levedygtigt afkom.

At jeg kom til at skrive muldyr med, er en fejl fra min side, men æsler
og heste _er_ samme _art_.

Muldyr og mulæsel er jo krydsninger mellem æsler og heste, men jeg kan
aldrig huske, hvad der er hvad. - Den ene er mellem en æselhoppe og en
hestehingst, den anden mellem en æselhingst og en hestehoppe...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 17:01

> [...]
> "equus" og muldyr er en hybrid som ikke kan lave > levedygtigt afkom.
>
> At jeg kom til at skrive muldyr med, er en fejl fra min side, men æsler og

nix ... de er i samme Genus, men er ikke samme art, og kan derfor heller
ikke lave "rigtigt" afkom, i det her tilfælde er de ikke frugtbare.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Equus_(genus)#Cross-breeds>

Species = Art

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 23:03

> nix ... de er i samme Genus, men er ikke samme art, og kan derfor heller
> ikke lave "rigtigt" afkom, i det her tilfælde er de ikke frugtbare.

> [...]

Og genus hedder på dansk 'slægt'.

Vores egen art hedder Homo sapiens, hvor 'sapiens' er artsnavnet og
'Homo' er slægtsnavnet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 15:36

Thomas von Hassel wrote:

> forkert ... (og du skal passe på når der er biologer tilstede) Ocelot er
> af genus Leopardus mens de større katte er af genus Puma og Lynx
>
> Leopardus er små plettede katte og er udbredt i Syd Amerika...

For det første findes der ikke en familie, der hedder 'genus leopardus',
og for det andet er det noget sludder, du skriver. - Jeg kender også
temmelig meget til biologi - måske mere, end du regner med! Prøv lige at
lave en søgning på div. navne og arter, så vil du klart se, det du
skriver ikke er korrekt.

Du kan bl.a. læse....
Den Store Danske
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/kattefamilien
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/ozelot
Verdens Dyr
http://verdens-dyr.dk/dyr.php?id=10165&difficulty=easy&sequence=20&all=0
Naturens Verden
http://www.naturens-verden.dk
Danske Dyr
http://danske-dyr.dk

Og adskillige hundrede af andre links - her kun medtaget nogle af de danske.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 16:16

> For det første findes der ikke en familie, der hedder 'genus leopardus',

nej, der er en genus der hedder "leopardus" ... genus er nivuet over Art
(species) og under familie.

U.S. Fish and Wildlife er ikke enige:

<http://ecos.fws.gov/speciesProfile/profile/speciesProfile.action?spcode
=A084>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 16:33

> For det første findes der ikke en familie, der hedder 'genus leopardus',
> og for det andet er det noget sludder, du skriver.

Tjae, leopardens videnskabelige navn er Panthera pardus, der hører til
Felidæ familien:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Leopard>

Så det er genus Panthera, species pardus.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 16:40

> Tjae, leopardens videnskabelige navn er Panthera pardus, der hører til
> Felidæ familien:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Leopard>
>
> Så det er genus Panthera, species pardus.

jep .. mens leopardus er en anden genus .. så hvis man ikke holder
tungen lige i munden kan man godt blive forvirrt.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-09 23:03

> jep .. mens leopardus er en anden genus .. så hvis man ikke holder
> tungen lige i munden kan man godt blive forvirrt.

OK:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Leopardus>

Så nu kan vi altså kalde vores huskatte for - leoparder!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-09 00:40

> OK:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Leopardus>
>
> Så nu kan vi altså kalde vores huskatte for - leoparder!

njet .. huskatte er Felis catus

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 14:03

Per Rønne wrote:
> Jeg har en HP PSC 2210 all-in-one som i lang tid ikke har fungeret på
> Mac, men nu har jeg opdaget at den kan fungere på Sneleoparden med
> VueScan.

Hvorfor i alve3rden da bruge VueScan til en 2210? - Den har dedikeret
software til Mac og har haft det lige siden lancering af modellen. -
Faktisk har den software selv til OS 8.6!. Både Mac og Win software
ligger på original CD'en eller kan downloades fra HPs download sider.

Jeg har selv en 2210 stående, som har kørt glimrende på en QS, men jeg
har ikke fået den sat op endnu til mine nye MDD istedet for...

Og skal du bruge OCR til tekst, så er der da endnu mindre grund til at
investere i/bruge VueScan. - ReadIRIS Pro 9 følger med. Desuden er HPs
egen color management system og billed software også klart bedre end
> [...]

> Reelt har jeg sikkert kun brug for standardversionen, men en betalt
> trinvis opgradering hvert år som følge af opgradering af MacOS X lyder

Meget kort sagt er ICC de farvestyringsprofiler, som kan bruges af
scannere til at få korrekt adgang til billed softwarens tilsvarende
farvestyring gennem de plug-ins, der installeres til den givne
grafiksoftware - fx. Photoshop, Photoshop Elements, Canvas, Freehand,
Illustrator, InDesign, GraphicConverter osv.osv..

PSC-2210 har fx. både en TWAIN (RAW TWAIN) og TWAIN Resources plugins +
TWAIN ICC pakke til forskellige grafiske programmer. Ligeledes også en
Photoshop plugin med tilh. ICC filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 14:13

> Hvorfor i alve3rden da bruge VueScan til en 2210? - Den har dedikeret
> software til Mac og har haft det lige siden lancering af modellen. -

Ja, den har dediceret software til MacOS X. Det seneste understøttede
operativsystem er svhh 10.4.9, men ikke 10.4.11. Og jeg bruger Leopard
Server på min gamle G4/867 og Sneleopard på Intel.

> [...]
>
> PSC-2210 har fx. både en TWAIN (RAW TWAIN) og TWAIN Resources plugins +
> TWAIN ICC pakke til forskellige grafiske programmer. Ligeledes også en

Men absolut ingen Leopard endsige Sneleopard-understøttelse. Derfor har
jeg hidtil scannet fra Windows XP Pro ... nu er den sat op på min
MacMini.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-09 15:10

Per Rønne wrote:

> Ja, den har dediceret software til MacOS X. Det seneste understøttede
> operativsystem er svhh 10.4.9, men ikke 10.4.11. Og jeg bruger Leopard
> Server på min gamle G4/867 og Sneleopard på Intel.

Det, der ligger hos HP siger 'Requires OS X 10.4.9 or higher'. - Jeg har
kørt det på 10.5.6 på min QS. - Jeg har hentet det igen så sent som for
et par uger siden, så jeg kan få sat det ordentlig op på mine MDD og
MacPro'en. Begge MDD kører både 10.4.x og 10.5.x, og MacPro'en 10.4.x,
10.5.x og kommer selvfølgelig også til at køre 10.6.

Problemet er, at man først skal installere std. versionen, (den, der
ligger først på HPs webside), derefter den, der kræver mi. 10.4.9.
Herefter skal man så hente 'HP Driver Software Update v.1.0' hos Apple,
så den kan køre fuldt ud på 10.5.6 og nyere. Man skal følge samme
installationsproces på 10.6.x, men istedet for 'HP v.1.0', skal man
hente 'HP Driver Software Update v.2.x' hos Apple. Man må /IKKE/ forsøge
at bruge PSC-2210, _før_ man har opdateret med absolut seneste opd. fra
Apples download sider. - Ellers dannes der .plist filer, der blokerer
for brug af maskinen.

> Men absolut ingen Leopard endsige Sneleopard-understøttelse. Derfor har
> jeg hidtil scannet fra Windows XP Pro ... nu er den sat op på min
> MacMini.

Du skal som beskrevet ovenfor først installere softwaren (universal) til
10.4.x og derefter hos Apple hente og installere HPs opd. v.1.0 til
Leopard og v.2.x til SnowLeopard.

Det er denne her, du skal hente:
<http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwarei
tem=mp-42265-1&lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&os=219&product=79505>

Prøv også at kigge på den her. Her er der instruktioner og tips til
Leopard og 2210:
<http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01234231&lc=en
&dlc=en&cc=us&lang=en&os=219&product=79505>

NB: Du er nødt til at hente de fulde opdaterings images v.1.1, v.2.0 og
v2.1 hos Apple og opdatere med laveste ver. først. Lidt træls, da det er
images på ca. 350-450mb pr./stk..

Jeg har for nogen tid siden snakket med HPs danske support, og fik dér
at vide, at man godt stadig kan købe opdaterede installations CD'ere til
alle de store modeller fra PSC-15xx, 17xx, 20xx, 22xx og 25xx serierne.
Svjh. koster en sådan CD omk. 400kr. + moms, inkl. fors. - Men ham, jeg
snakkede med, sagde det var unødvendig til min dengang PSC-1710, da
softwaren til 10.4.x fungerede udmærket på 10.5.x (dengang 10.5.4).

.....I øvrigt har jeg en ReadIRIS 9 Pro på min Leopard på MacPrøen, som
jeg har installeret fra softwaren til PSC-1710/2210, da jeg ikke kunne
finde min orig. ReadIRIS 11,5 CD, som jeg har købt til min HP SJ-4670v
scanner. Den virker perfekt. - Jeg har nu fundet min RI 11,5 og den er
installeret sideordnet. - Så når det kører på en MacPro, bør det
altså også kunne gøre det på en MacMini!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-09 15:37

> [...]
> installeret sideordnet. - Så når det kører på en MacPro, bør det
> altså også kunne gøre det på en MacMini!

Men jeg kan umiddelbart se at VueScan bare virker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk