MS Windows
briani 27239
win98 install
Fra : Rig

Dato : 18-11-09 16:11

Jeg vil installere win98 SE på en gammel bærebar som kun har ext. CD-Rom
drev.
Den starter installationen men siger så at der mangler en driver til cd-rom,
Jeg kan fint lægge linux på den men så bliver den for langsom.

Jeg kan se i en tidligere tråd at der måske findes en nyere CD som kan ??
kan jeg måske lave en kopi af min win98 cd og lægge cd-driver og evt.
formaterings-værktøj på ?

vh.
Rig

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 18-11-09 23:43

Rig skrev:

> Jeg kan fint lægge linux på den men så bliver den for langsom.

Vel en distribution beregnet til hurtigere hardware
prøv med en beregnet til gammel hardware såsom http://www.delilinux.org/

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 06:28

"Ivan skrev >
> Vel en distribution beregnet til hurtigere hardware
> prøv med en beregnet til gammel hardware såsom http://www.delilinux.org/
>
> --

OK ! det er nok der jeg har gjort fejlen, tusinde tak.
vh.
Rig

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 06:42

"Ivan > skrev >
> Vel en distribution beregnet til hurtigere hardware
> prøv med en beregnet til gammel hardware såsom http://www.delilinux.org/

Men hvorfor skal det være så besværligt og nørdet at installere og betjene
bare microsoft ville lave en light-udgave
Det var min ide at instalere win98 og så lægge XP-upgrade på, men det er nok
også lige i overkanten for en 500 mhz. celleron med 192 mb. ram

vh.
Rig

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-09 12:03

Rig <nogen@microsoft.com> wrote:

<snip>

> Det var min ide at instalere win98 og så lægge XP-upgrade på, men det er nok
> også lige i overkanten for en 500 mhz. celleron med 192 mb. ram

Jeg har W2K på en IBM TP570 med 128 MB RAM. MS understøtter stadig W2K -
indtil juli næste år.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-11-09 23:53

Rig skrev:

> Jeg vil installere win98 SE på en gammel bærbar

Hvorfor?

Windows 98 er et håbløst forældet system, som
ingen bør installeres i dag.

1. Den har ingen firewall.
2. Det er vanskeligt at finde antivirus.
3. Der findes ikke sikkerhedsopdateringer mere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 06:29

"Allan Vebel" <spam> skrev >
> Hvorfor?
>
> Windows 98 er et håbløst forældet system, som
> ingen bør installeres i dag.

Gaaab !

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 06:46

"Allan > skrev >
> Windows 98 er et håbløst forældet system, som
> ingen bør installeres i dag.

Og nu vil du vel anbefale vista til min 500 mhz. maskine eller skal jeg bare
smide den ud ?

vh.
Rig

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-09 01:39

Rig skrev:

> Og nu vil du vel anbefale vista til min 500 mhz.
> maskine

Nej!

> eller skal jeg bare smide den ud?

Ja, det er faktisk mit bedste bud.

Det næste er er vel hvor du finder drivere til din
hardware?

Maskinen er gammel, har ikke ret meget ram og
pcu-kraft, og du vil aldrig få det til at køre optimalt.

Går noget i stykker, kan du ikke skaffe reservedele,
jo, men det er dyrt, og kan ikke genbruges i nyere
maskiner.

Lige nu ser vi dine problemer med overhovedet at
installere Windows 98, hvilke problemer vil du så
få senere?

Tiden med 98 er forbi - den har ikke kunnet
opdateres hos Microsoft i flere år, og du vil sikkert
blive inficeret af de værste ting, første gang du
logger på nettet

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-09 17:58

Allan Vebel:

> [...]
>
> 1. Den har ingen firewall.
> 2. Det er vanskeligt at finde antivirus.
> 3. Der findes ikke sikkerhedsopdateringer mere.

OP kunne f.eks bruge den gamle bærbar som "tynd klient".

Hvis OP har en kraftig stationær computer med fuldt opdateret XP Pro og
med up-to-date applikationer, og de kan udemærket være meget krævende
hardware- og OS-mæssigt, vhja Windows Terminal Server. Så kan OP have
den stationære tændt og logge på fra sin gamle bærbare med Windows 98,
med MS Remote Desktop Client (hentes gratis fra MS hjemmeside) et andet
sted i huset over sit LAN, eller trådløst fra ude i haven (eller på
lokum) og afvikle sine programmer på den stationære fra den gamle
bærbar.

Virker fint. Jeg kan f.eks surfe med IE8 fra en gamle thinkpad med en
Pentium II, kun 128 MB RAM og W2K på den måde - benytte programmerne i
Office Xp - you name it!

RDC kan såmen bruges på samme måde under Windows 95.

Skal man lave samme nummer hjem til sig selv over internettet, bruger
man bare en "pocket router" lokalt, der hvor man befinde sig, som
firewall. En D-Link DWL-G730AP på hotelværelset eller en ASUS WL-330gE
på cafeen med Hotspot.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-09 01:10

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> krævende hardware- og OS-mæssigt, vhja
> Windows Terminal Server. Så kan OP have den
> stationære tændt og logge på fra sin gamle

Jeg tror bare ikke på at det er det der er meningen
med 98-installationen

Hun har en ældre maskine som ikke kan køre
andet - jeg ville bare smide den ud.

Hvad ville du bruge en Windows 98 til i dag?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-09 01:48

Allan Vebel:

<snip>

> Hvad ville du bruge en Windows 98 til i dag?

På Virtual PC - mht compatibility. Eller som en tynd klient, hvor OS'et
passer til hardwaren.

I øvrigt. Hvad betyder det sidste mht MS licensen?

--
Oops!... I did it again

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-09 01:57

Axel Hammerschmidt skrev:

> På Virtual PC - mht compatibility. Eller som en
> tynd klient, hvor OS'et passer til hardwaren.

Jeg kan bare ikke se hvilken nytte man kan have
at det

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-09 01:48

Allan Vebel:

<snip>

Fra : Rado

Dato : 19-11-09 07:08

On Wed, 18 Nov 2009 16:10:42 +0100, "Rig" <nogen@microsoft.com> wrote:

>Jeg vil installere win98 SE på en gammel bærebar som kun har ext. CD-Rom
>drev.
>Den starter installationen men siger så at der mangler en driver til cd-rom,

Hvordan kan den overhovedet starte installationen fra CDen hvis der
ikke er en fungerende driver til CD drevet?

Men ellers kan du lave en lille ekstra partition og kopiere CDen over
på den så kan du installere derfra (måske du også bare kan kopiere den
over på den partition du vil installere windows på, kan ikke lige
huske det).

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 12:59

"Rado" > skrev >
> Hvordan kan den overhovedet starte installationen fra CDen hvis der
> ikke er en fungerende driver til CD drevet?

Det ved jeg heller ikke, det er et eksternt drev via USB, og det går godt
det første stykke.

vh.
Rig

Fra : Rado

Dato : 19-11-09 15:55

On Thu, 19 Nov 2009 12:59:11 +0100, "Rig" <nogen@microsoft.com> wrote:

>"Rado" > skrev >
>>

>Det ved jeg heller ikke, det er et eksternt drev via USB, og det går godt
>det første stykke.

Der plejer at komme en dialog hvor man kan vælge installation af CD
driver, eller lade være, når den frem til den?

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 16:27

"Rado" <> skrev >
> Der plejer at komme en dialog hvor man kan vælge installation af CD
> driver, eller lade være, når den frem til den?

NIX jeg vælger "installer win98 fra CD-Rom" så ruller der nogle ting ned
over skærmen og det ender med at den skriver at den ikke kunne finde en
CD-rom driver, den kommer godt nok i gang hvis jeg smider uhbuntu ? i

vh.
Rig

Fra : Ole C

Dato : 19-11-09 18:50

Rig skrev blandt andet:

> [...]
> ned over skærmen og det ender med at den skriver at den ikke kunne
> finde en CD-rom driver, den kommer godt nok i gang hvis jeg smider

Lyder som en defekt CD...

--
vh
Ole C

Fra : Mr.X

Dato : 19-11-09 16:10

Prøv at se her: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Her kan du downloade
diverse win98

Fra : Rig

Dato : 19-11-09 16:29

"Mr.X" <> skrev ...
> Prøv at se her: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Her kan du downloade
> diverse win98
>
> "
Ja men det er en exe.fil som tilsyneladene kræver at man har et Floppydrev i
sin pc.
vh.
Rig

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-09 20:42

Rig:

> [...]
> kan ?? kan jeg måske lave en kopi af min win98 cd og lægge
> cd-driver og evt. formaterings-værktøj på ?

Det lyder som om det ikke er en CD med en version af Windows 98SE der
kan boote fra dit CD drev. Du skal så lægge DOS på først, med en
config.sys der bl.a loader en driver til dit CD drev:

device=c:\dos\cdrom.sys D:idecd001 /L:e

og en autoexec.bat der bl.a indeholder kommandoen der "finder" drevet:

c:\dos\mscdex.exe /D:idecd001 /L:e /M:8

Ovenstående parameter er taget fra een af mine Virtual PC'er.

Der findes en FreeDOS på nettet, hvis du ikke selv har en gammel DOS
liggende.

Derefter kan du afvikle setup.exe - tror jeg den hedder - og
installerer Windows 98. Du bliver hen ad vejen bedt om oplysninger om
det system du bruger - hardware osv.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 19-11-09 21:14

Rig wrote on 18-11-2009 :
> Jeg vil installere win98 SE på en gammel bærebar som kun har ext. CD-Rom
> drev.
> Den starter installationen men siger så at der mangler en driver til cd-rom,

Lyder meget sandsynligt. Hvis jeg ikke husker meget galt, starter den
op i en slags "floppy-emulering" hvor BIOS laver et virtuelt Arev.
Dette kan jo nemt køre fra USB-drev hvis BIOS supporterer opstart via
USB.
Problemet opstår når config.sys og autoexec.bat kører fra det virtuelle
Arev. Her er der så krav om en USB CD-driver for DOS for at den kan
læse det reelle indhold af CD'en.

> Jeg kan se i en tidligere tråd at der måske findes en nyere CD som kan ??
> kan jeg måske lave en kopi af min win98 cd og lægge cd-driver og evt.
> formaterings-værktøj på ?

Det ville så kræve at floppy-emuleringen "trækkes ud" af CD'en,
tilføjes en USB CD-driver, og brændes på ny sammen med indholdet af den
almindelige CD.

Jeg har da lavet nogle CD'ere der starter op i DOS og indlæser
CDROM-driveren, men det har været med de almindelige IDE-drev, og altså
noget der kører på samme måde som CD'en til Win98SE.
Jeg har aldrig prøvet at få et USB-drev til at køre under DOS.

--
/klaus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-09 22:10

Klaus_Jørgensen:

<snip>

> [...]
> altså noget der kører på samme måde som CD'en til Win98SE.
> Jeg har aldrig prøvet at få et USB-drev til at køre under DOS.

Øv! Det er et eksternt USB CD drev

Der var een der lavede en USB driver, som kunne bruges med DOS - i
nogle tilfælde. Det var længe siden.

Google idag med: usb driver dos finder bl.ea denne:

http://www.bootdisk.com/usb.htm

Ser liovende ud. Men der er osse mange andre.

--
2GB RAM should be enough for anyone.