Længere lukketid ved dvale.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 18-11-09 16:48

Hej Alle.

Jeg syntes efter opgradering til Sneleopard, syntes jeg at min MBP er
blvet noget længere om at gå i dvale, sår man lukker låget.

Jeg har kørt:

$ sudo pmset -a hibernatemode 0
$ sudo nvram "use-nvramrc?"=false

i terminal, uden at det har åndret noget!

Hilsen Henrik

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-11-09 20:06

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>
> $ sudo pmset -a hibernatemode 0
> $ sudo nvram "use-nvramrc?"=false
>
> i terminal, uden at det har åndret noget!

Det kræver genstart før det virker. Fungerer under SL på en MBP3,1.

Du kan i øvrigt slette /var/vm/sleepimage

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-09 22:06

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]

Er det kommandoer, så der ikke gemmes en kopi af RAM på harddisken?
Havde du sat computeren til ikke at gemme en kopi før?

> Det kræver genstart før det virker. Fungerer under SL på en MBP3,1.
>
> Du kan i øvrigt slette /var/vm/sleepimage

Jeg har engang set en klage over det samme i et amerikansk forum, lige
efter Snow Leopard kom frem. De gamle bærbare Mac'er gik bare på
vågeblus med det samme. Hvis computerens batteri så blev tømt helt, mens
computeren var på vågeblus, var alt i RAM tabt. Computeren skulle
startes forfra, når den fik strøm igen.
Efter overgangen til Intel-processorer, gemmes der en kopi af
indholdet i RAM på harddisken, når en bærbar Mac går på vågeblus. Det
gælder, hvad enten den selv går på vågeblus, man lukker låget, eller den
slutter, fordi batteriet er ved at være tomt. Hvis batteriet så tømmes
helt, før man atter sætter strøm til og vækker computeren, skal
indholdet af RAM først læses ind fra harddisken. Imens er skærmen
mælket, og nogle bjælker bliver fyldt ud forneden. Bagefter kan man
fortsætte, hvor man slap, med samme programmer og dokumenter, som var
åbne før.
Ulempen er, at det tager længere tid at sætte computeren på
vågeblus. Jeg så engang en klage over, at hans harddisk var blevet
ødelagt, fordi han smed sin nye Intel-Mac ned i tasken, mens den var ved
at gemme indholdet af RAM på harddisken. Han var vant til, at hans
tidligere Mac gik på vågeblus i samme øjeblik, man klappede låget i, så
der blev harddisken straks parkeret.
Mange slår derfor funktionen fra med en kommando i Terminal.
Hvis man har gjort det, kan det være, at installationen af Snow Leopard
slår funktionen til igen. Kan det være det, der er sket her?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 18-11-09 23:29

On 2009-11-18 22:05:38 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Mange slår derfor funktionen fra med en kommando i Terminal.
> Hvis man har gjort det, kan det være, at installationen af Snow Leopard
> slår funktionen til igen. Kan det være det, der er sket her?

Det ville være et godt bud, har prøvet at køre kommandoen igen og har
genstartet maskinen, men uden at det har ændret meget ved tingene :( Nå
men det er jo ikke flere minutter, det er bare irriterende når man lige
vil smide maskinen i tasken..

Hilsen Henrik

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 20-11-09 14:15

> [...]

> genstartet maskinen, men uden at det har ændret meget ved tingene :( Nå
> men det er jo ikke flere minutter, det er bare irriterende når man lige

Det kan være at der er forskel på hvordan SL håndterer det i en
opgraderet version i modsætning til hvordan det håndteres i en "clean
install". Jeg ved ikke hvilke programmer eller tilføjelser der ellers
kan have indvirkning på denne indstilling.

I en "clean install" på en MBP3,1 funker det i hvert fald fint at slå
det fra.

Når man har slået safe- eller deep-sleep fra kan man bruge et af
dyb-søvnsprogrammerne for blot at få computeren til at falde dybt i søvn
blot en enkelt gang. Det kan måske være en af dem der forstyrrer?

<http://osx.iusethis.com/tag/hibernate>

~ Jørgen

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 26-11-09 18:37

On 2009-11-18 16:47:37 +0100, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> [...]
>
> $ sudo pmset -a hibernatemode 0
> $ sudo nvram "use-nvramrc?"=false
>
> i terminal, uden at det har åndret noget!

Har fundet "problemet" ClamXav Sentry... Når jeg lukker Sentry.. Vupti
og vi er i dvale, men når den køre, så går der 30 sec for den går i
dvale?????

Det er ClamXav 2.0.4!!