Martin Scorsese om Blu-Ray
Fra : Lyrik

Dato : 17-11-09 09:40

http://luen.dk/scorsese.mov

Han ser mulighederne i formatet, hvor "publikum" mest er interesserede
i om man "krænker filmens helligdom." Scorsese er en stor filmsamler
og på spørgsmålet om hvilken film han synes skiller sig ud, nævner han
Blu-ry versionen af "The Searchers" med John Wayne!
"Det er VistaVision!" siger han begejstret. Det siger ikke os lægmænd
så meget, men hvis jeg nu siger "De ti Bud" var skudt i VistaVision!"
Så ringer der måske en klokke?
Normalt indspilles film i det vi kalder 35 mm eller 24:36. Når vi
deler det op får vi 4:3 format. Så når man skal filme aflangt 16:9
bruger man en linse foran der harmonika-presser billedet. Hvert billde
fylder 4 kanthuller i filmen.

I VistaVision skyder man filmen vandret og har lagt filmen ned. Så
fylder hvert billede 8 huller og bliver altså meget større! Strimlen
skal så løbe vandret igennem fremviseren med dobbelt normal hastighed.

Nå..ikke mere snak, jeg købte selvfølgelig den han synes godt om. Det
står bare så umanerligt flot på skærmen. det var en stor oplevelse at
se den film, selv om indianerne ikke var ægte!))

Hilsen
Jens

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 18-11-09 15:58

Lyrik skrev:

> Nå..ikke mere snak, jeg købte selvfølgelig den han synes godt om. Det
> står bare så umanerligt flot på skærmen. det var en stor oplevelse at
> se den film, selv om indianerne ikke var ægte!))

Hvilken skærm?

Fra : Lyrik

Dato : 18-11-09 13:40

On 18 Nov., 15:57, Mikkel Moldrup-Lakjer <mik...@fabel.dk> wrote:

> Hvilken skærm?

TV-skærmen.

Jens

Fra : Go'daw do

Dato : 19-11-09 10:13

Lyrik skrev:

> TV-skærmen.
>
> Jens

Og her sad vi og troede at det var lampeskærmen.

Fra : Rene Schnoor

Dato : 19-11-09 17:14

"Go'daw do" <fyn-er-fin@jylland-er-bedre.invalid> skrev i en meddelelse

> Og her sad vi og troede at det var lampeskærmen.

Nej jeg var overbevist om at det var en faldskærm :P

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-09 17:31

On 19 Nov., 17:13, "Rene Schnoor" <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Nej jeg var overbevist om at det var en faldskærm :P

Og jeg mistænkte at det skulle være et oplæg til mundhuggeri a la;
"Pionasonic 123 ac34 skærm" fulgt op af en agressiv kampagne omkring
at den ikke er så god, så man kan se noget næh, der skal en projektor
i 123" i en biografkælder til o.s.v. derfor mit svar:"TV skærmen"

Sådan er det. Jeg gad ikke en sådan diskussion!

Jens