Er det allerede jul?
Fra : Margrete Johansen

Dato : 16-11-09 20:26

Hej gruppe.

Så kom julegåsen i fryseren - en krabat på 6 kilo opvokset i Gåsebyen i
Dragør (tæt ved København).

Nu må jeg bede jer om et godt råd, nemlig:

Hvis jeg langtidssteger gåsen (10 timer ved 100 grader) hvordan kan jeg så
få flæskestegen sprød i den samme ovn?

Håber på et godt svar fra alle jer erfarne proffer.

Venlig hilsen Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-09 21:04

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:4b01a701$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Så kom julegåsen i fryseren

Øv. Den havde haft bedre af først at blive slagtet lige før jul, så den
kunne have været tilberedt fersk.

> Hvis jeg langtidssteger gåsen (10 timer ved 100 grader)

Lyder af vel meget. Måske du skal nøjes med 90 grader?

> hvordan kan
> jeg så få flæskestegen sprød i den samme ovn?

Det kan du ikke.

Steg flæskestegen sammen med gåsen i et ildfast fad med sværsiden nedad i
tilstrækkelig vand til, at sværen er dækket. Når flæskestegen er færdig -
nok efter 6-7 timer - tager du den ud, gnider godt med groft salt på
sværsiden, stikker laubærblade og nellikker i (eller hvad du nu bruger i en
juleflæskesteg), og stiller den køligt til side pakket ind i staniol. Vandet
fra det ildfaste fad bruger du selvfølgelig i sovsen.

Når serveringstidspunktet nærmer sig, hiver du gåsen ud (forudsat, den ikke
trænger til et skud høj varme for at få skinnet sprødt), giver ovnen fuld
knald på (helst varmluft), og smider flæskestegen ind. Hold øje med den, og
giv den evt. lidt vand på sværen undervejs, hvorved den bobler dejligt op.
Vær opmærksom på, at det pludselig går meget stærkt. Du kan jo passende
partere gåsen, mens du bruner flæskestegen.

> Håber på et godt svar fra alle jer erfarne proffer.

Hmm. Prof er jeg ikke, men jeg har lavet langtidsstegt flæskesteg mange,
mange gange, og mine gæster elsker den, da den altid er SÅ mør, at kødet
næsten falder fra hinanden samtidig med, at den har sprød svær. Jeg har
lavet langtidsstegt gås én gang, og den blev fin, selvom den var en
smagsmæssig skuffelse i forhold til and, så nu holder jeg mig til
langtidsstegte ænder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-11-09 07:22

> [...]
> lavet langtidsstegt gås én gang, og den blev fin, selvom den var en
> smagsmæssig skuffelse i forhold til and, så nu holder jeg mig til

Mange tak - ja, der er lidt splittelse i familien om and/gås-emnet. Men mor
her har besluttet at det er gås iår, da svigersønnen aldrig har smagt sådan
en fyr. Anden kan man jo ta' en anden dag Mht. frysegås - så var det
altså den dag der blev slagtet i Dragør.....jeg ville også ha' foretrukket
den frisk.
Venlig hilsen Margrete

Fra : Tove

Dato : 25-11-09 15:13

"Jens Bruun" <jens_bruun@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en juleflæskesteg), og stiller den køligt til side pakket ind i staniol.
> Vandet fra det ildfaste fad bruger du selvfølgelig i sovsen.

Hej Jens.
Lader du stegen ligge med sværen nedad i de 6-7 timer ?

Mvh Tove

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-09 15:38

"Tove" <tovesegenmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lader du stegen ligge med sværen nedad i de 6-7 timer ?

Nope. Jeg vender den efter ca. 1/2-2/3 af tiden, og gnider godt med groft
salt på sværen og ned i rillerne. Og så giver jeg den altid en håndfuld
laurbærblade i sværen, og supplerer ofte med nellikker på denne årstid.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-09 15:49

> Nope. Jeg vender den efter ca. 1/2-2/3 af tiden

Så mit første indlæg var selvfølgelig unøjagtigt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.