Urinsyregikt
Fra : Tone Hilde

Dato : 16-11-09 16:43

Er det noen som har erfaring med urinsyregikt.Tar tabletter, men er
interessert i diettliste da jeg er i tvil om hva jeg kan spise.

Fra : KaZ

Dato : 16-11-09 17:14

"Tone Hilde" <to-hild@online.no> wrote in message
> Er det noen som har erfaring med urinsyregikt.Tar tabletter, men er
> interessert i diettliste da jeg er i tvil om hva jeg kan spise.

Jeg har selv ingen erfaring i dette, men ifølge en bog af Alma Nissen
(AN) forklarer hun at hun ikke kun lindrede, men kurerede denne type gigt
med 'kartoffelvand' (afkog af kartofler og andre grønsager).
Som eneste føde skulle kartoffelvandet drikkes i op til 10 dage for at
neutralisere urinsyren. AN havde en stor klinik i Sverige da hun fik stor
modstand fra danske læger, ifølge hende selv.
Du kan låne bogen fra biblioteket.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-09 18:13

KaZ skrev:

> [...]
> neutralisere urinsyren. AN havde en stor klinik i Sverige da hun fik
> stor modstand fra danske læger, ifølge hende selv.

Ja, danske læger bryder sig ikke om den slags - det mindsker jo deres
indtægt, hvis man kurerer patienternes sygdomme. Og det går virkelig ikke!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kurér din manglende viden om danske ords betydning:

Fra : KaZ

Dato : 16-11-09 20:41

"KaZ" <blabla@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> neutralisere urinsyren. AN havde en stor klinik i Sverige da hun fik stor
> modstand fra danske læger, ifølge hende selv.

Jeg kikket lige og det er korrekt, der er del bøger om hende her:
http://bibliotek.dk/
Den jeg mener er den første som kommer op.... "gigtens gåde og andre
helsekure" af Peter Laursen.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-11-09 20:30

Tone Hilde skrev:
> Er det noen som har erfaring med urinsyregikt.Tar tabletter, men er
> interessert i diettliste da jeg er i tvil om hva jeg kan spise.

Urinsur gigt er en del af alt det som tilhører lidelsen "metabolisk
syndrom". Hvis du googler det begreb eller går på sundhed.dk vil du
finde en ualmindelig stor liste med rådgivning i den retning.

Man kan godt have urinsur gigt uden at have metabolisk syndrom. Men
almindeligvis er det et udtryk for vellevned. Det optræder når DNA
nedbrydes til hypoxanthin og andre tungtopløselige forbindelser, og
disse udfældes i led. Da tyngdekraften virker ganske udmærket, så vil
det ofte være i tåledene man får symptomer. En særlig hudlidelse kan
også optræde hvor der udtræder krystaller i huden der giver en fænomenal
rødme og skællen.

Det hypoxanthin der fælder ud kommer fra proteinholdige fødevarer, her
især kød. Hvis man samtidig med at spise rødt kød indtager alkohol så
kan det går helt galt (biokemisk ophæves "salvage route" under
indflydelse af alkohol).

Diætråd må derfor tage udgangspunkt i at nedsætte indtaget af proteiner
fra kød og undgå alkohol når man alligevel spiser det.

Hilsen Jesper

Fra : KaZ

Dato : 17-11-09 21:43

"Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> være i tåledene man får symptomer. En særlig hudlidelse kan også optræde
> hvor der udtræder krystaller i huden der giver en fænomenal rødme og

Er det hvad man kalder atopisk eksem?

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-11-09 02:07

KaZ skrev:

> "Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Er det hvad man kalder atopisk eksem?

Nej, men det kan godt minde om det. Det kaldes krystal-cellulitis og vil
ofte være lokaliseret på fødderne.

Hilsen Jesper

Fra : Niels Christensen

Dato : 24-11-09 22:55

Et tilskud af mineralet molybdæn er meget anvendt ved urinsyregigt.

Niels