Blitz
Fra : Finn

Dato : 16-11-09 19:10

Hej gruppe

Spørgsmål:
Kan man evt. se om den/de forankørende
mc`er eller biler bliver "blitzet"?

Fotovognene er ude efter mørkets frembrud
i disse dage.

Finn VFR800

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-11-09 03:14

On Nov 16, 7:09 pm, "Finn" <autzenfj...@post10.tele.dk> wrote:
> Kan man evt. se om den/de forankørende
> mc`er eller biler bliver "blitzet"?
Sagtens. Fotovognene udsender et kraftigt rødt blitzlys. Man er ikke i
tvivl.
Har engang læst et læserbrev fra en sur bilist, der ikke syntes det
var trafiksikkert at han fik et blitzlys i hovedet en mørk aften, så
han mistede synet kortvarigt. Ret forståeligt, egentlig...

Men som jeg også har skrevet før, så kommer blitzlyset og fotoet først
når man er få meter fra fotovognen. Hvis man er lidt vågen, så man
opdager fotovognen, før man er så tæt på den, at den tager billedet,
skal man bremse kraftigt. Herved når man ned i fart før man er de få
meter fra fotovognen, hvor målingen/billedet bliver lavet, og man
undgår at blive blitztet.
Har selv gjort det flere gange, både i bil og på MC. Det virker.

Men kører man 200 km/t når man vist ikke at reagere tids nok... men
metoden kan redde en fra en bøde, hvis man undtagelsesvis skulle være
kommet til at køre øhm 2 km/t for hurtigt

Glem alt om teoriprøvens "hvad skal du være særlig opmærksom på"
spørgsmål. Siden fotovognene blev indført, har man skullet være
særligt opmærksom på parkerede varevogne

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-09 15:20

>Glem alt om teoriprøvens "hvad skal du være særlig opmærksom på"
>spørgsmål. Siden fotovognene blev indført, har man skullet være
>særligt opmærksom på parkerede varevogne

Så sandt, så sandt :)

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 17-11-09 03:59

On 17 Nov., 11:13, Thomas Makro <thomasma...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> var trafiksikkert at han fik et blitzlys i hovedet en mørk aften, så
> han mistede synet kortvarigt. Ret forståeligt, egentlig...

Det er netop derfor at det er rødt lys der anvedes. Det ødelægger ikke
nattesynet. De røde synsceller/stave er ikke særligt gode i mørke -
faktisk er det svært at se farver i mørke i det hele taget. 'I mørke
er alle katte grå' ... og fotovogne har hvide plader på! Gosh ... det
rimer!

--
/Hekto

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-11-09 18:56

Hekto skrev:
> On 17 Nov., 11:13, Thomas Makro <thomasma...@vip.cybercity.dk> wrote:

>'I mørke er alle katte grå' ... og fotovogne har hvide plader på!

> [...]

Så signaturen kunne således udmærket være :

/Hekto
DFM-Huspoét.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 17-11-09 23:37

Hekto skrev:.

> [...]
> faktisk er det svært at se farver i mørke i det hele taget. 'I mørke
> er alle katte grå' ... og fotovogne har hvide plader på! Gosh ... det

Det røde synsceller er netop gode i mørke fordi vi har mange af dem!
Men det er også derfor at vores nattesyn kun påvirkes begrænset af rødt
lys, vi genopretter hurtigere nattesynet.

Men jeg tror nu at forklaringen ligger i det røde lys bølgelængde, og
netop evnen til at fotografere på afstand med en begrænset lysmængde.
Man kan så undre sig over at det ikke er infrarødt lys som anvendes -
det ville være endnu bedre og slet ikke genere "ofrene"..

THore

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-11-09 07:04

Thore Jensen Bergenstoff wrote:

> [...]
> Man kan så undre sig over at det ikke er infrarødt lys som anvendes -
> det ville være endnu bedre og slet ikke genere "ofrene"..

Well, de er ikke engang nået til digitalkameraet endnu, så
investeringerne i big-brother området er ikke så store som nogen vil
gøre dem til : http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/17/090504.htm

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 17-11-09 18:56

Fra : Moller

Dato : 17-11-09 14:30

> [...]
> var trafiksikkert at han fik et blitzlys i hovedet en mørk aften, så
> han mistede synet kortvarigt. Ret forståeligt, egentlig...

Arg, hold op... er blevet blitzen 3-4 gange inden for det sidste år
(er holdt op med at tælle)... og at påstå det påvirker synet, så skal
man slet ikke ha lov til at køre bil, folks halvdårligt justeret
forlygter om natten genere synet mere end blitzen fra fotovognen gør.

Det er bare endnu en der ikke kan tage ansvar for sine egne
handlinger, og så prøver at hulke bøde væk med en vatten undskyldning.

Vh
Moller

Fra : Leif

Dato : 17-11-09 23:08

"Moller" <molnit@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Arg, hold op... er blevet blitzen 3-4 gange inden for det sidste år
(er holdt op med at tælle)... og at påstå det påvirker synet,

Og dog blev jeg blitzet af en så kraftig udgave i Kassel bakker sidste år
at fruen, der sad ved siden af, vågnede op og spurgte hvad det var........

Jeg har forresten ikke modtaget noget herom. Nok ~140 på en 100 sted
kl. 1 nat dernede i dalen, hvor de store skilte henover vejen findes.

/Leif

Fra : Finn

Dato : 20-11-09 21:41

> [...]
>
> Jeg har forresten ikke modtaget noget herom. Nok ~140 på en 100 sted
> kl. 1 nat dernede i dalen, hvor de store skilte henover vejen findes.

Jeg mener også at jeg blev blitzet nede i Sauerland på en alm. landevej
Det skete sidste sommer, og jeg har heller ikke hørt noget.
Finn vfr800

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 13:23

snip
snip

> Jeg mener også at jeg blev blitzet nede i Sauerland på en alm. landevej
> Det skete sidste sommer, og jeg har heller ikke hørt noget.

Finn var vist i bil (eller med fruen i sidevogn) - og dér er chancen nok
lidt større for at høre fra myndighederne, end hvis man er på MC.
Også jeg (og en bagvedkørende kammerat) blev blitzet et par gange i sommer,
ved indkørsler til byer, hvor farten ikke var løbet helt af MC'erne
Tror ikke jeg hører fra det, med mindre de fotograferer MC'erne bagfra
(automatisk).

I den mere groteske afdeling fik jeg en regning for bompenge (bil) ved Oslo
med 1 års forsinkelse - og så var den på et eller andet latterligt beløb på
under 50 kr - det har sikkert kostet langt mere at administrere, men pyt -
det var bare at betale ved kasse 1.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Hekto

Dato : 18-11-09 11:34

On Nov 17, 11:37 pm, Thore Jensen Bergenstoff <c...@bergenstoff.dk>
wrote:

> Det røde synsceller er netop gode i mørke fordi vi har mange af dem!
> Men det er også derfor at vores nattesyn kun påvirkes begrænset af rødt
> lys, vi genopretter hurtigere nattesynet.
>
> THore

Enhver, for hvem det har været forundt, at 'kæmpe' i krigsmarinen o.
lign., har oplevet at natbelysningen alene består af rødt lys - for at
sikre at nattesynet ikke ødelægges. Det giver en særegen stemning, og
man kan faktisk træde lige ud i mørket og se.

--
/Hekto