Ristet franskbrød, sundhedværdi?
Fra : peter

Dato : 15-11-09 11:29

Hej

Er der nogle her, der ved hvordan sundhedsværdien af franskbrød
påvirkes af ristning? Fedtprocent, vitaminer osv.?

Mvh og på forhånd tak!

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 21:17

peter <peter900000@hotmail.com> wrote:

>Er der nogle her, der ved hvordan sundhedsværdien af franskbrød
>påvirkes af ristning? Fedtprocent, vitaminer osv.?

Det er umuligt at definere en absolut sundhedsværdi, idet der indgår
ukendte faktorer som f.eks. opstår under bruningen af brødet. Det kan
være kræftfremkaldende eller livsforlængende stoffer, som opstår i
tusindvis, og kun ganske få af dem er udforsket. Men de smager godt.

Der kan siges nogle generelle ting.

Da noget af vandet fordamper, og fedtet ikke fordamper, vil
fedtprocenten naturligvis stige.

Mange vitaminer nedbrydes ved opvarmning, og her er tiden også af
betydning. Så ristning af et forbagt brød, kan være lige så
vitaminrigt som et traditionelt bagt brød.

Når franskbrød virker tørt efter et par dage, er årsagen at noget af
vandet bindes i krystalstrukturer. Det absolutte vandindhold er tæt på
uændret.
Ved ristning (opvarmning) nedbrydes krystalstrukturerne og vandet
bliver til frit vand, hvorfor brødet vil opleves som nybagt.

Så nyd brødet på den måde, som du holder mest af.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-11-09 17:25

Emil wrote:
[...]
> Da noget af vandet fordamper, og fedtet ikke fordamper, vil
> fedtprocenten naturligvis stige.
[...]

Ikke i forhold til kalorieindholdet. Det er uændret.

Man kan højst tale om "fedtkalorier pr enhed mæthedsfornemmelse", under
antagelse at det mindskede vandindhold gør at mæthedsfornemmelsen pr
vægtenhed bliver mindre (hvilket jeg ikke engang ved om er korrekt).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Emil

Dato : 25-11-09 01:12

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Ikke i forhold til kalorieindholdet. Det er uændret.

Naturligvis. Men det er jo ikke på den måde, at varedeklarationerne er
skruet sammen.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-11-09 19:48

Emil wrote:

> Naturligvis. Men det er jo ikke på den måde, at varedeklarationerne er
> skruet sammen.

Det er rigtigt nok.

--
Peter Knutsen