Sidebar - skillelinie....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-09 17:23

Nogle gange har det irriteret mig lidt, at man ikke kan indsætte en
skillelinie i sidebaren i afsnittet 'STEDER'. - Det er jo dér man ofte
lægger henvisninger til både mapper og programmer (fx. StuffIt osv.).
Jeg har sorteret sådan, at mapper ligger øverst og programmer nederst...

Tænke, tænke [ja, det kan jeg altså godt.:.-)] - ...oprette et tomt
dokument, men det ser jo ikke godt ud, der bare står et navn, så jeg har
forsøgt med både '____' og ' ' (tomme mellemrum) som navn. ('' skal
ikke med i 'navnet' på dokumentet) ...Hm, et ikon, der bare står og
flagrer... - Åbne en iconeditor, fjerne ikonerne i alle felter, gemme og
trække det nu ikon-løse dokument til disebaren, - og vips! er der nu et
mellemrum mellem mapper og programhenvisningerne - enten med en tom
linie eller en streg. - Jeg synes selv, det ser bedst ud uden streg. -
Ét tomt mellemruym er nok. Og vil man lave flere skillelinier, dublerer
man blot det ikon-løse dokument og ændrer antal af tomme mellemrum...

Egentlig underligt, der ikke er nogen, der har lavet et lille værktøj,
der kan lave sådanne 'skillelinier' i sidebaren. - Der findes flere af
slagsen til brug i dock'en....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 17:49

> [...]
>
> Egentlig underligt, der ikke er nogen, der har lavet et lille værktøj,
> der kan lave sådanne 'skillelinier' i sidebaren. - Der findes flere af

Hej Erik Richard - er du på dope? Sådan en stille søndagssvimler? [
].

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-09 17:56

Morten Lind wrote:

> Hej Erik Richard - er du på dope? Sådan en stille søndagssvimler?
> [ ].

Ja, "livets drik" - dejlig stærk kaffe... og det er både søndag, mandag,
tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag...

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 15-11-09 21:08

> både søndag, mandag,
> tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag...

Han er i alle fall gammmel nok til å huske, hvilken som er "den første
dag i uken"!
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-09 21:48

Jon wrote:

> Han er i alle fall gammmel nok til å huske, hvilken som er "den første
> dag i uken"!

Måske, men jeg er også teolog.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-11-09 22:42

> Måske, men jeg er også teolog.
>
> mvh. Erik Richard

Ganske vist nævner 1. Mosebog kap. 2, 2-3 ikke navnet på den syvende
dag, hvor Gud hvilede efter sit værk. Men er det ikke den, vi plejer at
kalde søndag?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jon

Dato : 16-11-09 23:30

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Så er vi flere.

> Ganske vist nævner 1. Mosebog kap. 2, 2-3 ikke navnet på den syvende
> dag, hvor Gud hvilede efter sit værk. Men er det ikke den, vi plejer at
> kalde søndag?

Nei, det er lørdag (jødenes sabbat), som også er den hviledag som er
påbudt i 2. Mos 20 og andre steder. Det er kun i den helt siste tid (de
siste tiår) at man har begynt å lage kalendre som har mandag som ukens
første dag.

Hvis man derimot går til Det nye testamente (se f.eks. Lukas 24,1 eller
Johannes 20,1), vil man se at den dag som det fortelles at Jesus sto
opp, var "den første dag i uken". Apostlenes gjerninger forteller at det
meget tidlig ble den dag Jesu etterfølgere valgte til forsamlingsdag (se
Apg 20,7), idet de ved det "feiret påske" hver eneste uke. Søndag var jo
ikke en helligdag i Romerriket, men man samlet seg vanligvis tidlig om
morgenen og feiret gudstjeneste før arbeidet.

Koblingen mellom sabbatsbudet og søndag skjedde senere, og under
reformasjonen "frikoblet" man dem igjen, idet man erklærte at
sabbatsbudet med sin strenge regulering av tillatte aktiviteter, i og
for seg ikke gjelder for kristne unntatt som rådgivende, og da anvendt
på søndag. Luther mente f.eks. at det var fornuftig at man hadde en
hviledag i uken, men søndag som gudstjenestedag, derimot, det insisterte
han på, arbeid eller ikke.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-11-09 00:13

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> på søndag. Luther mente f.eks. at det var fornuftig at man hadde en
> hviledag i uken, men søndag som gudstjenestedag, derimot, det insisterte

Sandt nok. I almindelig dansk kalenderforståelse er søndag ugens sidste
dag. Men som teolog er Erik Richard naturligvis berettiget til at tænke
bibelsk.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-09 00:43

Ove Steen Smidt wrote:

> Sandt nok. I almindelig dansk kalenderforståelse er søndag ugens sidste
> dag. Men som teolog er Erik Richard naturligvis berettiget til at tænke
> bibelsk.

Nja, det er nu ikke bare det. Hvis vi nu tager både den gregorianske og
julianske kalender, så er det stadig søndag, der er den første dag i
ugen. Jeg har da også og har haft flere kalendere, hvor søndag altid
står først - både 'riv af' og til computerbrug. - Fx. er min Palm 4.1
sat som std. til at søndag er første dag. Og jeg kan da huske de
forskellige almanakker og månedskalendere, vi fik derhjemme. - Her var
det også søndag, der stod først.

- Og det er endda stort set kun i Europa - eller dele heraf, - at man
begynder ugen med mandag qua, det er så ih-så-åh så dejligt at bruge
ugenumre istedet for at sige en dato. - Faktisk kigger folk underligt på
én, hvis de siger et ugenummer, og man så spørger, - jamen, hvilken dato
er det.: ...Æh...øh...æh...det véd jeg da ik'..)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-09 10:17

Ove Steen Smidt skrev:

> Sandt nok. I almindelig dansk kalenderforståelse er søndag ugens sidste
> dag. Men som teolog er Erik Richard naturligvis berettiget til at tænke
> bibelsk.

Det ser ud til at nuværende praksis blev til i starten af halvfjerdserne
med DS 2098. Fra Wikipedia "I Danmark indførtes nummerering af ugerne
mandag d. 1. januar 1973. Samtidig ændredes ugens første dag fra søndag
til mandag."

http://axapta.ds.dk/default.asp?WMFN=EG_WebAdvancedMIS&WP=4727&WMFT=D&WPG=EPHomepageOnline

http://kortlink.dk/ds/7642

men der står den er ophævet i 1993. Interessant.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-09 10:26

> [...]
> EPHomepageOnline
>
> http://kortlink.dk/ds/7642
>
> men der står den er ophævet i 1993. Interessant.

nok fordi vi følger ISO-8601 istedet ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-09 16:56

Thomas von Hassel skrev:

> nok fordi vi følger ISO-8601 istedet ?

Ingen anelse?!? Har du detaljer?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-09 16:57

> Ingen anelse?!? Har du detaljer?

nix .. jeg gætter bare ..

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-11-09 16:04

> [...]
> EPHomepageOnline
>
> http://kortlink.dk/ds/7642
>
> men der står den er ophævet i 1993. Interessant.

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag ... mon ikke vi skal
bruge hele denne uge for at sove rigtig længe søndag morgenstund?

Fra børnesangen Nord og syd og øst og vest - skrevet af Mogens Lorentzen
(1892-1953). Så der har altså været en praksis før 1953, der har indgået
i den slags huskeremser for børn. -- Venlig hilsen Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-09 16:57

Ove Steen Smidt skrev:

> Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag ... mon ikke vi skal
> bruge hele denne uge for at sove rigtig længe søndag morgenstund?

Måske :)

Der er jo også nogen der sover længe ved et uheld mandag morgen :D

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-09 18:04

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
>
> Fra børnesangen Nord og syd og øst og vest - skrevet af Mogens Lorentzen
> (1892-1953). Så der har altså været en praksis før 1953, der har indgået

Hm, svjh. begyndte man at bruge det en gang i 1930'erne, da Stauning
sammen med de radikale og retsforbundet fik ændret den måde, man
opgjorde en arbejdsuge på ved indførelsen af de såkaldte 'ugesedler' for
løsarbejdere. Så det er helt klart en politisk beslutning...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-09 00:26

Ove Steen Smidt wrote:

> Ganske vist nævner 1. Mosebog kap. 2, 2-3 ikke navnet på den syvende
> dag, hvor Gud hvilede efter sit værk. Men er det ikke den, vi plejer at
> kalde søndag?

Nej, faktisk er det lørdag. Den jødiske helligdag / hviledag er fra
fredag aften ved solnedgang til lørdag aften ved solnedgang. Så vores
søndag er den første dag i ugen. Det står jo også i Ny Testamente, at
kvinderne gik til graven på den første dag i ugen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-09 00:29

> [...]
> søndag er den første dag i ugen. Det står jo også i Ny Testamente, at
> kvinderne gik til graven på den første dag i ugen...

<?php print date("w") ?>

giver også 0 for søndag og 6 for lørdag.

/thomas