Alternativ anvendelse af valnøddesnaps
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-09 09:03

Jeg har så store kvanta af essens til valnøddesnaps, at vi aldrig vil kunne
overkomme at konsumere det på sædvanlig vis. Jeg sørger selvfølgelig for at
have passende portioner af hver årgang til langtidslagring, men alligevel.

Er der nogen der har ideer til anvendelse af overskudet? Ja, ja, uddeling
til gruppens læsere *kunne* være en mulighed, meeeen ....

Kunne man forestille sig at komme en squiz i en postej af en art, eller som
krydderi til anden madlavning? Flambering med valnød måske også?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 23:50

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>have passende portioner af hver årgang til langtidslagring, men alligevel.

Det lyder ellers meget interessant. Kan du fortælle lidt om
smagsudvilingen gennem årgangene? (farve, duft og smag).

>Er der nogen der har ideer til anvendelse af overskudet? Ja, ja, uddeling
>til gruppens læsere *kunne* være en mulighed, meeeen ....

Oh ja. En ombytning til en valgfri flaske god vin eller speritus kunne
nok interessere.
En venlig sjæl sendte mig for nogen tid siden fire grønne valnødder,
som blev delt i to Mathilde-Café-flasker (29 cl) og påfyldt vodka.

Efter filtrering af 1. flaske, blev nødderesterne overhældt med en god
chile-rødvin, og sat på lager i 3 mdr. i kælderen. Det gav vinen et
kraftigt løft, eller udtrykt på lydsprog, så kom bassen med.

Så, overført til din virkelighed, kan du sandsynligvis forbedre dine
vine, ved at ombytte en cl. af disse med essensen - og så gemme dem i
yderligere tre mdr.

>Kunne man forestille sig at komme en squiz i en postej af en art, eller som
>krydderi til anden madlavning? Flambering med valnød måske også?

Man skal aldrig sige aldrig. Nu har jeg ofte spisende småbørn på
besøg, så for mig er det udelukket.

Skal det endeligt være, vil jeg tro, at essensen kan være fin ved
tilsmagning af forloren skilpadde - blot en cl. til fire personer,
eller deromkring. Begrænsningens kunst er den største.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-09 07:06

On Sun, 15 Nov 2009 23:50:08 +0100, Emil wrote:

> Det lyder ellers meget interessant. Kan du fortælle lidt om
> smagsudvilingen gennem årgangene? (farve, duft og smag).

Allerede inden for det første døgn får ekstrakten farve og bliver mørk i
løbet af få dage. Det rødlige skær forsvinder dog med tiden. Antageligt på
grund af den megen garvesyre i de grønne valnødder, er både duft og smag
ret skarp, med udvikles ret hurtigt. Som årene går forsvinder skarpheden,
farven bliver dyb rødbrun og såvel duft som smag afrundes til det
behagelige. Fra 5-6 år og fremefter bliver den mere og mere portvinsagtig,
eller måske vellagret sherry på Pedro Xemenez. Den ældste jeg har er 11 år
og den er meget kraftig og intensm krydret og med en ikke for påtrængende
sødme.

> Oh ja. En ombytning til en valgfri flaske god vin eller speritus kunne
> nok interessere.

Hold mig lige fast; p.t. er jeg for distræt og stresset til at indgå
forpligtende aftaler

> En venlig sjæl sendte mig for nogen tid siden fire grønne valnødder,
> som blev delt i to Mathilde-Café-flasker (29 cl) og påfyldt vodka.

Jeg bruger selv vodka, da den er så neutral. Billige vodkaer har den
skavankm at alkoholprocenter ligger på 37-38 og det er for lidt. 40-42% er
perfekt. To nødder i en halv liter giver et kraftig essens, men det gør
ikke noget; man kan jo fortynde efter behag.

Den idelle trække tid findes ikke. Jeg har trukket i op til et par år og
der er ingen negative bivirkninger. Jeg har også haft nødder i fryseren i
flere år og som har været helt sortem men de giver en rigtig god dram, så
du kan næsten ikke gøre noget forkert.

> [...]
>
> Så, overført til din virkelighed, kan du sandsynligvis forbedre dine
> vine, ved at ombytte en cl. af disse med essensen - og så gemme dem i

Det skal prøves

> Skal det endeligt være, vil jeg tro, at essensen kan være fin ved
> tilsmagning af forloren skilpadde - blot en cl. til fire personer,
> eller deromkring. Begrænsningens kunst er den største.

Med reference til min beskrivelse af gradvis sherry/portvinsudvikling,
kunne det være en mulighed, bestemt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-09 07:15

On Tue, 17 Nov 2009 07:05:51 +0100, Kurt Hansen wrote:

> Som årene går forsvinder skarpheden,
> farven bliver dyb rødbrun og såvel duft som smag afrundes til det
> behagelige.

Tommelfingerreglen er, at ekstrakten bare bliver bedre og bedre. En enkelt
undtagelse, 2001, har jeg dog oplevet. Om det var årgangen eller min
håndtering der fejlede, står mig ikke klart. Det er stadig en god dram, men
med mere bitterhed end normalt.

I modsætning til destilleret spiritusm f.eks. whisky, er valnøddeekstrakt
stadig levende og udvikler sig, hvorimod en whisky er død.

Disclaimer: Hvorvidt træsplinter fra fadet *kan* langtidspåvirke en whisky,
f.eks. en Row Cask fra Blackadder, skal jeg ikke kunne sige.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen