Hjælp, sær POST beep !
Fra : John Hinge

Dato : 02-08-01 16:26

Jeg anskaffede lige en dejlig stor ramblok (512Mb PQI)
Men da jeg satte den i min maskine fik jeg flg. POST beep :
beep beep beep beep beep
altså 1, lille pause 3 hurtige, lilel pause 1
Jeg prøvede DIMM'en i begge ram slots, og med og uden min gamle 128Mb
DIMM, som er en Hyundai fra IBM
Bundkortet er et IBM via Apollo Pro 133A som sidder i en
Aptiva model 2178-860, altså en P3/866 maskine
Og det burde da ku spise sådan en 512Mb fætter ?
På PQI blokken står flg. :
PC-133
MS3812UPS - T44A3
01B1
og så er der en label med en barkode

Nogen kloge hoveder som kan hjælpe ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Kurt Lykke

Dato : 02-08-01 17:21

--
http://www.regnskabservice.dk
"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> skrev i en meddelelse
> Jeg anskaffede lige en dejlig stor ramblok (512Mb PQI)
> Men da jeg satte den i min maskine fik jeg flg. POST beep :
> beep beep beep beep beep
> altså 1, lille pause 3 hurtige, lilel pause 1
klip

Monstro du er kommet til at løsgøre grafikkortet
under montering af ram ???
Har selv været ude for det samme problem
og hos mig var dette årsagen.
så vidt jeg husker.
mvh
Kurt

Fra : John Hinge

Dato : 02-08-01 18:07

Kurt Lykke wrote:

> Monstro du er kommet til at løsgøre grafikkortet
> under montering af ram ???
> Har selv været ude for det samme problem
> og hos mig var dette årsagen.
> så vidt jeg husker.

1-3-1 fejl, ihvertfald på IBM's er en RAM fejl
Men jeg havde checket kortene, fordi jeg kender godt til
det med at man kommer til at løsne et undervejs, men det
hjalp ikke at presse efter på dem :(

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-08-01 17:35

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote in message
> [...]
> Aptiva model 2178-860, altså en P3/866 maskine
> Og det burde da ku spise sådan en 512Mb fætter ?

Er det en Phoenix BIOS der er på det bundkort?
http://www.bioscentral.com/beepcodes/phoenixbeep.htm

Har du kikket hos IBM?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-08-01 17:43

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> wrote in message
> "John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote in message

> Er det en Phoenix BIOS der er på det bundkort?
> http://www.bioscentral.com/beepcodes/phoenixbeep.htm
>
> Har du kikket hos IBM?

Hmmm... det hele kom vist ikke med.

http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=0&org=psg&doc=MIGR-4QHR
GB

På den anden side... Chipsettet understøtter op til 2GB RAM så det burde
være i orden med en 5112MB blok.
http://www.viatech.com/jsp/en/products/apollo/p133a.jsp

- Lars

Fra : John Hinge

Dato : 02-08-01 18:05

"Lars Jørgensen" wrote:

> Hmmm... det hele kom vist ikke med.
>
> http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=0&org=psg&doc=MIGR-4QHR
> GB

Jeg rodede osse lidt rundt hos IBM, og fand et dokument
som er en del af en wizard, den sluttede af med at spørge om
den extra ram var en original IBM klods, og da jeg svarede
nej foreslog den at jeg sku bytte den.

Er jeg mon ramt af 'jeg skal ha en ny PQI blok' symptomet ?

> På den anden side... Chipsettet understøtter op til 2GB RAM så det burde
> være i orden med en 5112MB blok.
> http://www.viatech.com/jsp/en/products/apollo/p133a.jsp

Det jo nemlig lige det, og jeg havde sådan glædet mig
til at slu se de 640Mb ram i aktion.. grrrrrrr

Fra : Peter Fibæk

Dato : 04-08-01 10:54

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4H3LHM.html?lang=en_US&page=brand&brand
=root&doctype=&subtype=Cat

På denne side finder du ud af at din model ikke kan klare mere end 512 MB
ram på linjen
Std/Max (MB) 128MB/512MB

Det kan godt være at Chipsettet kan klare 2 GB ram, men det kan resten af
motherboardet altså ikke...
og hvad værre er, så kan motherboardet sikkert heller ikke klare 512 MB
klodser... det problem har mit motherboard nemlig.... også selvom det er
rimeligt nyt AOPEN AX3S...

Beklager, men det ser ud til at du skal ud og have 2stk 256 klodser, for at
få fuld udnyttelse af din ramkapacitet..:o/

--
~~==-- Peter Fibæk
Email: pefi@net.dialog.dk

'Eternal Life or your Money back'

Fra : John Hinge

Dato : 04-08-01 16:24

"Peter Fibæk" wrote:

> [...]
> og hvad værre er, så kan motherboardet sikkert heller ikke klare 512 MB
> klodser... det problem har mit motherboard nemlig.... også selvom det er

Jeps.
Jeg har fundet ud af at Aptiva 2178-860'eren netop kun kan spise maks
356 Mb per slot, og med 2 slots, voila : 512 maks :(

> Beklager, men det ser ud til at du skal ud og have 2stk 256 klodser, for at
> få fuld udnyttelse af din ramkapacitet..:o/

Ved nogen tilfældigvigs om IBM's layout er et standard ATX ?
Altså sådan at jeg f.eks vil kunne sætte et Asus P3V4x motherboard
i min kasse ? Det er jo et nysseligt MB med 4 ram slots som fra
Asus selv er oplyst til sagtens at kunne spise 512Mb klodser, og
maks 2Gigs.. mhmmm sikke en masse ram.. :)

Ellers nogen gode forslag til nyt MB ?
Obs, min CPU (som jeg er glad for) er en P3/866 Coppermine, men
i Slot 1 udgave.. det gør det vanskeligt at finde ordentlige
MB's som er moderne og kan spise masser af ram.. *suk*