Sprøde vafler ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-11-09 22:21

Hej guruer,

Vi har fået købt os et vaffeljern - og har nu fået lavet 3 portioner efter
varierende opskrifter.
De har alle smagt godt - men de har alle været bløde i konsistensen - sådan
lidt pandekage agtige.
Så mit spørgsmål er: - Hvordan bager man vafler som er sprøde ? - er det
dejen som afgør de eller ??

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Emil

Dato : 14-11-09 22:52

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lidt pandekage agtige.
>Så mit spørgsmål er: - Hvordan bager man vafler som er sprøde ? - er det

Fedtindholet i dejen har betydning; men de fleste opskrifter er OK.

Det lyder som om, at temperaturen er for lav. Tænd for jernet i god
tid, så det bliver gennemvarmt, før første vaffel bages (20 minutter).
Og noget tyder på, at det lige skal hvile lidt, så temperaturen igen
er optimal, før næste omgang bages.

m.v.h. Emil

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-09 12:38

> Fedtindholet i dejen har betydning; men de fleste opskrifter er OK.

Vi har prøvet 3 forskellige opskrifter nu med varierende fedtindhold - og de
har alle været ens i konsistensen.

> [...]
> tid, så det bliver gennemvarmt, før første vaffel bages (20 minutter).
> Og noget tyder på, at det lige skal hvile lidt, så temperaturen igen

Det med temperaturen kunne være en forklaring - vaffeljernet er en billig
sag til 149,- fra Bilka.
Vi bager ud fra den anvisning som fulgte med jernet - noget med at lade det
varme op 10 minutter inden man starter. Jernet føles også meget varmt, og
det syder og sprutter når man hælder dej på.
Farven på vaflerne er imidlertid rigtig pæn og brun - så det kunne vel
indikere at temperaturen har været OK ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 16:35

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

>Vi har prøvet 3 forskellige opskrifter nu med varierende fedtindhold - og de
>har alle været ens i konsistensen.

Der skal blot være fedt nok til at danne en sprød overflade. En
smøring af pladerne burde være nok.

>Farven på vaflerne er imidlertid rigtig pæn og brun - så det kunne vel
>indikere at temperaturen har været OK ?

Ja, medmindre dejen indeholder farvestoffer.

m.v.h. Emil

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-09 19:57

> Der skal blot være fedt nok til at danne en sprød overflade. En
> smøring af pladerne burde være nok.

I opskriften stod der at dejen indeholdt fedtstof nok, således at jernet
ikke skulle smøres

> Ja, medmindre dejen indeholder farvestoffer.

Ingen farvestoffer - vaflerne havde den rigtige farve.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-11-09 22:52

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sådan lidt pandekage agtige.
> Så mit spørgsmål er: - Hvordan bager man vafler som er sprøde ? - er det

Prøv at lave dej af købepulver - hvis de stadig er slatne, har du sikkert et
vaffeljern der ikke kan blive varmt nok. Jeg har prøvet et par gange med
selvlavet dej, og de blev fine - det er dog længe siden, og jeg kan ikke
huske hvilken/hvilke opskrifter jeg brugte.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-09 12:40

> [...]
> med selvlavet dej, og de blev fine - det er dog længe siden, og jeg kan
> ikke huske hvilken/hvilke opskrifter jeg brugte.

Det var da en ide som vi kan prøve - jeg vil købe en pose mix til næste
forsøg

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-11-09 01:08

> Så mit spørgsmål er: - Hvordan bager man vafler som er sprøde ? - er
> det dejen som afgør de eller ??

Der er en del bud her på opskrifter på sprøde vafler:

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK336&=&q=opskrift+spr%C3%B8de+vafler&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3D&aq=f&oq=

Det er dog vigtigt at du ikke stabler dem på et fad som pandekager - så
bliver de hurtigt bløde.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-09 12:42

> Det er dog vigtigt at du ikke stabler dem på et fad som pandekager - så
> bliver de hurtigt bløde.

Vi lægger dem ud til afkøling på trådristen fra ovnen - og stabler dem
derefter - så det kunne også være en forklaring.
Jeg vil prøve at lade nogle ligge for sig selv næste gang.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 16:42

>Vi lægger dem ud til afkøling på trådristen fra ovnen - og stabler dem
>derefter - så det kunne også være en forklaring.

De skal ikke stables, men spises direkte!

Prøv at tænke på pommes frites, når du laver vafler. Problematikken er
den samme. Damp fra det varme emne trænger ud, og gør overfladen blød.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 15-11-09 17:03

Hej Emil

> De skal ikke stables, men spises direkte!

Ja, pandekager, vafler, æbleskiver, struvor
og den slags ting skal direkte fra jernet til
panden unden forsinkelse.

Jeg laver ind imellem pandekager til en 4-5
store teenagerer, drenge, så det kan blive
til en del. Men de har lært at vil de have
ordentlige pandekager, ja så må de sidde
og vente på at få dem efter tur, men det
gør de med glæde selv om måltidt kan vare
et par timer.

--
Mvh Max

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-09 20:02

> De skal ikke stables, men spises direkte!
>
> Prøv at tænke på pommes frites, når du laver vafler. Problematikken er
> den samme. Damp fra det varme emne trænger ud, og gør overfladen blød.

Det er nok der forklaringen ligger så.
Pommes frites har jeg ingen kendskab til - jeg ved bare at det er noget
kartoffel-noget som er kogt i olie - jeg spiser der absolut kun når jeg en
sjælden gang er tvunget ind på reastaurant "Den gyldne måge"....

ud fra dijne og Max' dessiner tror jeg at vi skal prøve at sætte
vaffeljernet på bordet næste gang, og spise dem direkte fra maskinen

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 23:59

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

>ud fra dijne og Max' dessiner tror jeg at vi skal prøve at sætte
>vaffeljernet på bordet næste gang, og spise dem direkte fra maskinen

Godt set. To idioter kan umuligt begå den den samme fejl synkront

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 16-11-09 16:49

Hej Emil

> Godt set. To idioter kan umuligt begå den den samme fejl synkront

I bund og grund har vi det nok fra mor :)

--
Mvh Max