køkkenmaskiner
Fra : jos

Dato : 14-11-09 14:03

Jeg skal ud at købe 2 ens julegaver, og har tænkt på subj.

Jvf annonceblade har jeg valget mellem:

Kitchen Aid Artisan kr. 4999,-
Kenwood KM020 til. kr. 4999,- og KMclassic816 til kr. 3999,-
Bosh MUM 4655 til kr. 1299

Jeg er klar over at det er lidt bananer og pære problematik, men grunden til
at Boschen er med, er at en mage til har tjent os godt i over 25 år.

Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

finn

Fra : Max

Dato : 14-11-09 14:50

Hej Finn

> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

Hvad er aktive køkkenfolk, dem der spiser derude, dem der
snakker derude, eller dem der laver mad derude ? :)

Jeg har en Kitchen Aid jeg er glad for, men jeg har på
et tidspunkt givet en Bosch MUM 8400 Proffesional i
gave til en, og den tror jeg at jeg vil anbefale.

--
Mvh Max

Fra : smileymas

Dato : 14-11-09 14:53

jos wrote:
> [...]
> at Boschen er med, er at en mage til har tjent os godt i over 25 år.
>
> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

Kitchen aid er vel den der ser smartest ud -
Kenwood KM020 - ikke helt halv pris, men.. søg selv videre..
http://www.billiger.de/suche.html?searchstring=Kenwood+KM020&search=1&stat=1
http://www.preissuchmaschine.de/preisvergleich/produkt.cgi?suche=Kenwood+KM020&x=34&y=7

Fra : Max

Dato : 14-11-09 14:58

Hej smileymas

> Kitchen aid er vel den der ser smartest ud -

Hvordan ser den smart ud, jeg synes den ser gammeldags
og klodset ud ?

--
Mvh Max

Fra : smileymas

Dato : 14-11-09 15:02

Max wrote:
> Hej smileymas

> Hvordan ser den smart ud, jeg synes den ser gammeldags
> og klodset ud ?

Ok troede retro var inn - jeg følger ikke nok med. -max-

Fra : Max

Dato : 14-11-09 15:57

Hej Max

> Ok troede retro var inn - jeg følger ikke nok med. -max-

Det er det nok også, men jeg er nok selv så gammel at jeg
er retro og derfor fanger det ikke. Det de unge mennesker
idag slæber hjem, ja det ligner det vi smed ud i min ungdom :)

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-11-09 17:34

> Hej Max

> Det er det nok også, men jeg er nok selv så gammel at jeg
> er retro og derfor fanger det ikke. Det de unge mennesker
> idag slæber hjem, ja det ligner det vi smed ud i min ungdom :)

Havde i vekselstrøm dengang du var ung?

Steen.

Fra : Max

Dato : 14-11-09 17:39

Hej Steen

> Havde i vekselstrøm dengang du var ung?

Hvad er det ?

--
Mvh Max

Fra : smileymas

Dato : 14-11-09 20:56

Max wrote:
> Hej Steen

> Hvad er det ?

Det kommer an på hvor du bor - ved vadehavet
har det en betydning, på nørrebro er det noget
med blink lys. -max-

Fra : Max

Dato : 15-11-09 03:35

Hej Max

> Det kommer an på hvor du bor - ved vadehavet
> har det en betydning, på nørrebro er det noget
> med blink lys. -max-

Og på Endelave havde vi jævnstrøm :)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 14-11-09 23:19

"jos" <jos@her.dk> wrote:

>Jvf annonceblade har jeg valget mellem:
>
>Kitchen Aid Artisan kr. 4999,-
>Kenwood KM020 til. kr. 4999,- og KMclassic816 til kr. 3999,-

>Bosh MUM 4655 til kr. 1299

Hvor?

>Jeg er klar over at det er lidt bananer og pære problematik, men grunden til
>at Boschen er med, er at en mage til har tjent os godt i over 25 år.

For ikke så længe siden, var der der på TV en afprøvning af en række
køkkenmaskiner. Jeg husker hverken TV-kanal eller sprog, kun at
Kitchen Aid var den bedste, fordi den ikke støjede så meget, og stod
roligt på bordet under æltning af en stor klump dej.

Vinderen blev dog en eller anden Bosch MUM xxxx, da den heller ikke
støjede så meget som de andre deltagere i testen, og den stod også
helt fast under testen. Herudover var den billigere og havde flere
funktioner.

Alle taberne, herunder Kenwood, støjede utåleligt meget, eller hoppede
(altså truedede med at hoppe) ned fra bordet under æltningen.

Jeg har selv en Kenwood som larmer meget, men derudover gør den et
godt og anbefalingsværdigt stykke arbejde, jeg vil anbefale den til
alle hørehemmede.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-11-09 16:45

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg har selv en Kenwood som larmer meget, men derudover gør den et
> godt og anbefalingsværdigt stykke arbejde, jeg vil anbefale den til

Det sjovt nok at denne debat dukker op hver tredie måned og at ingen
alligevel gider lytte til de personer der har årelang erfaring med de
forskellige maskiner.
Det er jo helt typisk at Kichen Aid som er den dyreste maskine og den med
den højeste snoppeværdi er den de fleste mennesker går efter.
Det det hele handler om er jo slet ikke om maskinen er den bedste, men om
hvilken maskine der kan skabe den største snoppeværdi blandt vennerne.
Det er selvfølgeligt den dyreste maskine der har den højeste snoppeværdi men
hvis man kigger på brugsværdien er den bedste maskine jo slet ikke nævnt i
spørgsmålet til denne tråd!
Det hele handler jo kun om at imponere vennerne og gøre naboerne misundelige
ligesom når i inviterer vennerne til en hjemmevarmet take away dinner fra
den lokale slagter som i helt selv har varmet i den superfine pizza ready
ovn i jeres 200000 kr samtalekøkken.
Fint nok, så fik jeg lige luft igen!
Den bedste køkkenmaskine!!!!!!!!!!! er en Elektrolux!!!!!!
Kæmpe røreskål i rustfrit stål, skånsom dejæltning der bare virker og den
bedste kødhakker på markedet for dem der hellere vil hakke deres kød selv og
ikke spise ompakket hakkekød.
Eneste ulempe er prisen. Der er ingen snoppeværdi i den maskine.

Steen.

Fra : Max

Dato : 17-11-09 17:04

Hej Steen

> Det er selvfølgeligt den dyreste maskine der har den højeste
> snoppeværdi men hvis man kigger på brugsværdien er den bedste maskine
> jo slet ikke nævnt i spørgsmålet til denne tråd!

Det er godt at vi har folk som dig til at stadfæste snoppeværdien
af vores køkkenmaskiner.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-11-09 17:50

> Hej Steen

> Det er godt at vi har folk som dig til at stadfæste snoppeværdien
> af vores køkkenmaskiner.

Ja jeg er jo godt klar over at du er én af den der har behov for at nogen
kan fortælle dig hvad du skal købe for at opnå et bestemt image.
Jeg har det lidt nemmere på det område idet jeg kun har behov for at opnå et
bestemt resultat.
Det udelukker en hel del af de smarte Jamie Olliver ting mf.

Steen.

Fra : Max

Dato : 19-11-09 14:59

Hej Steen

> Ja jeg er jo godt klar over at du er én af den der har behov for at
> nogen kan fortælle dig hvad du skal købe for at opnå et bestemt image.

Du aner ikke hvad du taler om og du har bestemt ikke kendskeb
til min mening kan man se.

> Jeg har det lidt nemmere på det område idet jeg kun har behov for at
> opnå et bestemt resultat.

Dygtig dreng, men prøv at læse indlægene.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 17-11-09 17:41

Steen Jakobsen skrev:
> [...]
> Det det hele handler om er jo slet ikke om maskinen er den bedste, men
> om hvilken maskine der kan skabe den største snoppeværdi blandt vennerne.

Uhada, det lyder simpelthen som Weber..
Pas på med hvad du siger, du sparker til folk der i forvejen ikke har
andet i livet, end det de kan blære sig med over for naboerne.

/Hauge

Fra : Heidi

Dato : 17-11-09 21:50

Hauge wrote:

> Uhada, det lyder simpelthen som Weber..
> Pas på med hvad du siger, du sparker til folk der i forvejen ikke har
> andet i livet, end det de kan blære sig med over for naboerne.

Ja gud forbyde at man har en Weber (faktisk flere) - og så en Kenwood
som vist ikke har helt samme snobbeværdi som en Kitchen Aid

--
Heidi

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-11-09 07:08

Heidi wrote:

> Ja gud forbyde at man har en Weber (faktisk flere) - og så en Kenwood
> som vist ikke har helt samme snobbeværdi som en Kitchen Aid

Lidt skuffet over min electroluxale mangel på blæreværdi - samt at blive
sådan overset....

Fra : Heidi

Dato : 18-11-09 17:09

3140 Abildgaard wrote:

> Lidt skuffet over min electroluxale mangel på blæreværdi - samt at
> blive sådan overset....

Undskyld, men jeg har ingen Electrolux så taler kun for mig selv

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 17-11-09 17:47

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

>Den bedste køkkenmaskine!!!!!!!!!!! er en Elektrolux!!!!!!

Den var så ikke med i den omtalte test, så din påstand står uimodsagt.

Efter lidt hukommelsestræning fandt jeg omtalen af det tyske program:
<http://daserste.ndr.de/ardratgebertechnik/archiv/haushalt_garten/kuechenmaschinen100.html>
Det snød mig, at indslaget var undet 'teknik' og ikke under
'husholdning'.

Citat:

Nach Rühren, Kneten, Schlagen, der Geräuschmessung und einem Blick auf
die Technik, kommen Sterneköchin Sybille Schönberger und Ingenieur
Jürgen Ripperger zu folgendem Urteil:

1.
Bosch MUM 86W1

2.
Kitchen Aid 5KSM150PS Artisan,
Kenwood KM 040 Major Titanium Timer,
Bosch MUM ProfiMIXX47

3. Kenwood Prospero KM260

Citat slut

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-11-09 15:55

> [...]
> Det snød mig, at indslaget var undet 'teknik' og ikke under

Hvorfor gå op i den slags test? Man aner jo ikke om de personer der tester
dem overhovedet har viden nok til at bedømme produkterne.
I dette tilfælde er der jo tale om maskiner med helt forskellig virkemåde
hvilket man nok kun ved hvis man har prøvet at arbejde med maskinerne.
Elektrolux maskinen ælter dejen på en helt anden måde end de andre. Den måde
den arbejder på er den tætteste til håndæltning og resultatet er meget bedre
efter min mening.
Jeg har haft forskellige maskiner og har brugt dem til madlavning, ikke til
at vise vennerne så jeg føler mig helt sikker når jeg laver en anbefaling.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 18-11-09 21:41

>Hvorfor gå op i den slags test? Man aner jo ikke om de personer der tester
>dem overhovedet har viden nok til at bedømme produkterne.

Det er altid god latin at søge så mange informationer som muligt, så
man har et representivt udvalg af test og meninger, hvorudfra man,
sammenholdt med egne behov, kan træffe sin egen afgørelse.

>Jeg har haft forskellige maskiner og har brugt dem til madlavning, ikke til
>at vise vennerne så jeg føler mig helt sikker når jeg laver en anbefaling.

Rolig nu. Din mening tæller med i overvejelserne, på lige fod med
andres meninger og div. test.

Da jeg købte min Kenwood for nogle år tilbage, blev beslutningen
truffet med hovedvægten lagt på udagn fra denne gruppes brugere.
Maskinen fungerer upåklageligt, med planetomrøring ligesom din
anbefaling. Og den klarer stor mængde rugbrødsdej uden at kny.

Men jeg vidste ikke, at alle anbefalingerne kom fra hørehæmmede.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-11-09 07:08

> [...]
> anbefaling. Og den klarer stor mængde rugbrødsdej uden at kny.
>
> Men jeg vidste ikke, at alle anbefalingerne kom fra hørehæmmede.

Nu siger jeg jo heller ikke at Kenwood er en dårlig maskine og det var jo
også KA jeg hidsede mig op over ligesom visse andre gør over Weber.
Elektrolux har bare et bedre princip for dejæltning hvilket du vil kunne se
på Utube, og desuden er kødhakkeren 10 gange bedre.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 19-11-09 14:51

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

>Elektrolux har bare et bedre princip for dejæltning hvilket du vil kunne se
>på Utube, og desuden er kødhakkeren 10 gange bedre.

Jeg kiggede - og måtte grine lidt af den sære æltebøjle. Men OK, dejen
så perfekt ud! Målet helliger midlet, og den smule extra opvask er
lynhurtigt overstået.

Så når andre overvejer en køkkenmaskine, vil jeg da bede dem tage
Elektroluxén med i overvejelserne.

Mit daværende valg af Kenwoodén gik bl.a. på evnen til at ælte en stor
portion dej med langsom omrøring, ligesom planetgearet var et plus, så
der opnåes en kort æltetid, så man ikke ødelægger glutentrådende.
Men det klarer Elektroluxén da også i fin stil.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-11-09 00:13

Emil wrote:

> [...]
> der opnåes en kort æltetid, så man ikke ødelægger glutentrådende.
> Men det klarer Elektroluxén da også i fin stil.

Pudsigt. Alle synes at ville ælte dejen så lang tid som overhovedet muligt,
men jeg er helt enig. I hvert fald ved langtidshævet brød skal dejen stort
set bare røres sammen.

Fra : smileymas

Dato : 18-11-09 16:21

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> selv og ikke spise ompakket hakkekød.
> Eneste ulempe er prisen. Der er ingen snoppeværdi i den maskine.

Woeee alle de udråbstegn, jeg føler mig helt hypnotoseret...???????
-max-

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 14-11-09 23:26

jos wrote:
> [...]
> over 25 år.
> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

25 år er lang tid og ville veje tungt på min vægtskål også. Men alligevel er
jeg ikke i tvivl. Samme svar hver gang der bliver spurgt efter æltemaskiner
eller kødhakkere (der også er mulighed for blender, frugtpresser og meget
mere). Electrolux Assistent.

Jeg har brugt min Electrolux Assistent til at ælte og hakke på daglig basis
i over 10 år. Kører fortsat upåklageligt og har så vidt jeg ved
livstidsgaranti. Daglig basis, ja. Familie på fem. Teenagere med stor
omgangskreds => store måltider. Alt brød er hjemmegjort. Ditto pizza og
lignende. Pølsemager, kødhakker, smoothiemaster... u name it. Intet værktøj,
jeg nødigere vil undvære i min husholdning.

Min grejpusher plejer at have den til en fornuftig pris
http://www.kunstogkokkentoj.dk/index.php?lang=dk
Så usexet ser den ud: http://www.electrolux.dk/node35.asp?ProdID=35573

Fra : Heidi

Dato : 15-11-09 10:50

jos wrote:
> [...]
> over 25 år.
> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

Vi har en Kenwood Major KM020 (købt i Tyskland), og har indtil videre
været godt tilfredse.
Om den larmer mere end andre maskiner skal jeg ikke kunne sige, da det
er den eneste store køkkenmaskine vi har ejet, men jeg står som regel
heller ikke og skal hyggesnakke med nogen når den er i brug, så jeg
synes ikke det er generende.
De fleste ting jeg har brugt den til indtil nu har ikke skullet køre på
fuld hastighed, så jeg ved ikke hvor meget den vil flytte sig på bordet
hvis den står og kører på fuld kraft i længere tid - men jeg synes nu
den står ret stabilt.
Tilbehøret er efter min mening i rigtig god kvalitet og helt i metal,
både de medfølgende piske/ælte/røredele (pånær K-spaden eller hvad den
hedder, som har gummibelægning) og den kødhakker vi fik med i den
samlede pakke.
Kødhakkeren fungerer også perfekt.
Der følger også en blender med, som vi dog ikke kommer til at bruge ret
meget, tror jeg. Hvis man skal bruge den skal det være til større
portioner og gerne med noget flydende i, for det er svært at ryste den
hvis man skal have noget løst der sidder fast i bunden Der bruger
jeg stadig mine mindre elektriske hakke-dimser.
Vi fik også en saftcentrifuge med (det var kun fordi den fulgte med
pakken med kødhakkeren, som vi ville have). Vi brugte den én gang for at
prøve den, og fandt ud af at det generelt er for bøvlet til os (men det
har ikke noget med funktionen at gøre) og solgte den derover via nettet.

Som en side-historie kan jeg fortælle at vi købte den hos en tysk
forhandler via ebay, og plasticlåget til kødhakkeren var gået i stykker
da pakken ankom. Ingen problemer - vi fik en komplet ny kødhakker
tilsendt og kunne bare beholde dem "gamle" - så nu har vi faktisk en
ekstra kødhakker som vi egentlig skal have sat til salg. Men bare for at
illustrere at der absolut ingen problemer har været med forhandleren i
denne situation.

Held og lykke med at finde ud af hvilke(n) maskine du skal købe - lad os
høre hvad det ender med!

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-11-09 10:54

On Sat, 14 Nov 2009 14:02:43 +0100
"jos" <jos@her.dk> wrote:

> [...]
> over 25 år.
>
> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

Skulle jeg selv købe ny, så ville jeg gå efter en kenwood titanium. De
er super gode, larmer ikke vildt meget, står klippe stabilt og har en
kraftig motor. Desuden kan den udvides med div. ekstraudstyr.

Kitchen aid ville jeg gå langt udenom. Har været med til at køre flere
af dem i smadder ved at lave en lidt større klump dej (ikke mere end
hvad de siger den kan klare). Den ene brækkede simpelthen over efter et
par dages brug - den anden brød motoren sammen på ved anden dejklump.

kim

Fra : peter

Dato : 15-11-09 11:36

On 14 Nov., 14:02, "jos" <j...@her.dk> wrote:
> [...]
> at Boschen er med, er at en mage til har tjent os godt i over 25 år.
>
> Jeg vil gerne have kommentarer fra aktive køkkenfolk!

Hvad med en Magimix 5200 XL til 3000 kr hos Imerco (måske billigere
andre steder, har ikke undersøgt prisen nærmere). Den kan alt, der er
et enormt udbud af ekstra tilbehør (Sikkert meget dyrt, men det gælder
også konkurrenterne). Den er klart Rolls-Roycen indenfor
foodprocessorer! Ikke mindst betyder det store indføringsrør, at
maskinen kan strimle kød og grøntsager uden at de først skal skæres i
små stykker for derefter at blive til små strimler.
Klart den jeg ville købe, hvis jeg skulle købe en foodprocessor til
3.000 kr

Fra : jos

Dato : 19-11-09 00:15

Jeg takker for alle indlæg, som faktisk er blevet studeret. Dette
sammenholdt med de priser jeg har kunnet opnå, resulterede i køb af 2
Kenwood Major Classic i rustfri stål, 1500w /4,6l ialt 7.000 incl et ekstra
vaniliekransesæt og pølsehorn, og pakket som gaver.

jeg mener det er en fair pris

finn