MS Windows
briani 27239
Hvordan med Windows 7 ?
Fra : N. Foldager

Dato : 14-11-09 18:16

Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
Er det et stabilt system?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-11-09 18:59

"N. Foldager" skrev i en meddelelse
> Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
> Er det et stabilt system?

Der er ikke de store børnesygdomme - slet ikke på højde med dem, der
var/er i Vista.

Men der mangler stadig lidt drivere til en del ældre hardware - måske
kommer de - måske gør de ikke.....

Og der er stadig en del ældre programmer, der ikke fungerer - og som
formentlig aldrig kommer til det.

Men alt ialt kører den væsentligt bedre end Vista nogensinde kommer til

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-11-09 19:07

N. Foldager skrev, Den 14-11-2009 18:15:
> Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
> Er det et stabilt system?

Jeg synes ikke Windows 7 er lige så stabil som Vista på min 4 år gamle
computer. Jeg har været nødt til at resette nogle få gange. Det gjorde
jeg sjældent med Vista. Jeg har været nødt til at bruge en Vista-driver
fra 2007 til lyd, så måske har det noget med den at gøre.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-11-09 19:27

N. Foldager skrev:
> Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
> Er det et stabilt system?

Jeg har ikke oplevet nær de samme probelemr som jeg havde ved
overgangene fra Windows 98 til XP og fra XP til Vista. Men jeg har dog
også en fornemmelse af at Windows 7 egentlig burde hedde Windows 6.1,
sådan som den også identificerer sig via browsernes user agent. (Vista
er 6.0)

Det positive:
1) Det ser ikke ud til at den bruger helt så meget CPU som Vista. Men
det kan dog lige såvel skyldes at jeg jo sidder med en næsten
nyinstalleret computer.

2) Dens UAC er ikke nær så aggressiv som i Vista.
Jeg har endnu ikke følt behov for at slå det fra, sådan som jeg gjorde i
Vista.

Installationen gik meget nemmere end i tidligere Windows-versioner.
Jeg sad forgæves og ventede på at jeg skulle foretage mig noget, men
installationen kørte bare. Computeren genstartede selv de gange hvor det
var nødvendigt.
Det var kun i starten og slutningen jeg skulle foretage mig noget.

Børnesygdomme:
1) Jeg fik ikke lov til at installere Adobe Reader, så jeg har valgt at
installere Foxit i stedet.
Om det skyldes Win7 eller at jeg kategorisk fjernede alle flueben i den
del af Adobe-installationen hvor jeg skulle vælge deres addons (f.eks.
Yahoo toolbar) til eller fra, er dog ikke til at sige.

2) XAMPP starter ikke Apache Server og MySQL op automatisk ved opstart
af computeren. Men jeg skal dog ikke kunne sige om det er
XAMPP-versionens skyld og ikke Windows 7's.

Jeg har en enkelt gang oplevet at Firefox crashede da jeg ville åbne en
..pdf-fil. Måske hænger det sammen med 1). Måske var det en tilfældighed.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-09 19:57

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
>
> Jeg har en enkelt gang oplevet at Firefox crashede da jeg ville åbne en
> .pdf-fil. Måske hænger det sammen med 1). Måske var det en tilfældighed.

Ja det er somom Win7 er en Vista SP3, kører idag med 2*Vista og 1*Win7,
Win7 er en 64bit og jeg har været nødt til at bruge en Vista driver til
min CLJ1600 printer da der ikke var drivere til Win7. Adobe reader lod
sig installere uden problemer og uden tilføjelses programmer, men
hvergang jeg åbner et pdf dokument kommer UAC og spørger om jeg vil give
tilladelse til at Adobe reader starter fra harddisk det har jeg ikke
prøvet i Vista. Jeg har ikke oplevet problemer med Vistaerne i den til
jeg har haft dem og Win7 kører også pænt nu mangler vi bare at netbank
og Adobe Flash opdateres til 64bit.

Fra : emjeppesen

Dato : 14-11-09 23:55

N. Foldager skrev:

>Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
>Er det et stabilt system?

Godt spørgsmål.
Jeg er lige begyndt at bruge Win7, men irriteres over, at mine gamle
programmer ikke uden videre kan installeres på win7.

Det er som om at alt, hvad der ikke er skrevet til "64" ikke får lov
at komme ind i varmen i c:/programmer
Det har jeg så fundet ud af at omgås ved at oprette endnu en
programmappe under Dokumenter, og her kan alt installeres, men det er
lidt utilfredsstillende at gøre det på den måde.

Hilsen emj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-09 01:04

emjeppesen skrev:

> Det er som om at alt, hvad der ikke er skrevet til "64" ikke får lov
> at komme ind i varmen i c:/programmer

Jeg overvejede lige til sidste sekund, om jeg skulle smide 32- eller
64-skiven i, men endte med 32 bit-versionen for at undgå for meget bøvl.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jakob

Dato : 15-11-09 04:05

On Sat, 14 Nov 2009 18:15:59 +0100, N. Foldager wrote:

> Hvordan forholder det sig med evt. børnesygdomme for Win7 ?
> Er det et stabilt system?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

Jeg har brugt det et stykke tid og er rigtigt godt tilfreds. Nogle
producenter af hardware hænger lidt i bremsen med at få lavet drivere men
det skal nok komme meget hurtigt. Og ellers er der Windows XP Mode
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/default.aspx hvis man altså
holder sig fra home versionerne.

--
/Jakob

Fra : KentBM

Dato : 15-11-09 19:56

Jakob skrev:
> det skal nok komme meget hurtigt. Og ellers er der Windows XP Mode
> http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/default.aspx hvis man altså
> holder sig fra home versionerne.
Jeg har en Canon skanner, som jeg forsøgte at installere på min
Vista-Pc. Uden for meget held.

Har du brugt XP-mode? Det kunne jo være en idé til at komme væk fra
Vista og samtidig kunne bruge min skanner.

--

Kent

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-11-09 23:03

"KentBM" <kentmF_JERNagnussen@aim.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Uden for meget held.
>
> Har du brugt XP-mode? Det kunne jo være en idé til at komme væk fra Vista

Det vil vist ikke kunne lade sig gøre at få en scanner til at virke på den
måde, idet det er et rent driverproblem, og når du så vil scanne, så foregår
det ikke i xp mode men i vista. Så hvis ikke der er indbygget driver eller
lavet en vista driver har man et problem.
Dog skal man være opmærksom på, at Vuescan har lavet et scannerprogram som
kan få rigtig mange scannere til at virke under vista, selv om man ikke kan
få fat i den rigtige driver.
Jeg har f.eks. en gammel hp scanner som virker via vuescan. Men det er ikke
alle scanner faciliteterne, som er til rådighed på denne måde.

Kurt

Fra : KentBM

Dato : 16-11-09 11:16

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> det ikke i xp mode men i vista. Så hvis ikke der er indbygget driver eller
> lavet en vista driver har man et problem.åde.
Jeg prøver igen i Vista. Måske kan jeg få det til at virke. Tak for svaret.

--

Kent

Fra : Jakob

Dato : 20-11-09 13:31

On Sun, 15 Nov 2009 19:55:37 +0100, KentBM wrote:

> Jeg har en Canon skanner, som jeg forsøgte at installere på min
> Vista-Pc. Uden for meget held.
>
> Har du brugt XP-mode? Det kunne jo være en idé til at komme væk fra
> Vista og samtidig kunne bruge min skanner.

Jeg har brugt XP mode til en HP scanjet 7650 der ikke var Windows 7 drivere
til. Det virkede fint når man installerede den virtuelt. Jeg har også brugt
det til forskellige andre programmer, det virker ganske fint. Det eneste
man skal være opmærksom på, er at det skal være en relativ ny CPU der
understøtter hardware-assisted virtualization. Alle nyere Intel chips gør.
Og så skal man holde sig fra alle OSer der hedder noget med 'Home'

--
/Jakob

Fra : emjeppesen

Dato : 20-11-09 15:00

Jakob skrev:

>Og så skal man holde sig fra alle OSer der hedder noget med 'Home'

Sikke noget vrøvl

Hilsen emj

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-11-09 16:33

On 20-11-2009 13:31, Jakob wrote:

> Og så skal man holde sig fra alle OSer der hedder noget med 'Home'

Forkert. De fleste privat-brugere er til gengæld bedst tjent med ikke at
spilde penge på Ultimate og Professional. Ultimate tilbyder 35 sprog og
Professional funktioner som kræver opkobling på et (typisk)
erhvervs-netværk. Som privat bruger er man også bedst tjent med ikke at
få XP mode og i stedet skifte til software som stadig udvikles. Det
eneste man måske kunne få glæde af er Bitlocker i Ultimate, men der
findes alternativer som er væsentlig billigere end prisforskellen mellem
Home og Ultimate (eks. TrueCrypt som er gratis).

Her er en god artikel om emnet:

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/which-version-of-windows-7-should-you-buy--642696

--

jespersen.thomas@googlewave.com

Fra : Jakob

Dato : 20-11-09 19:15

On Fri, 20 Nov 2009 16:33:28 +0100, Thomas Jespersen wrote:

> [...]
> findes alternativer som er væsentlig billigere end prisforskellen mellem
> Home og Ultimate (eks. TrueCrypt som er gratis).

Tjahh, det kan der sikkert siges meget om. Jeg ved at jeg bliver rasende på
et hysterisk niveau hvis jeg får en PC derhjemme som ikke har de muligheder
for indstillinger som jeg er vandt til på arbejde.

Om man skal holde sig fra XP mode eller ej, det er en kendsgerning at på
trods af at Microsofts retningslinier for best practice ved udvikling af
applicationer i mere end 10 (ti) år har været at programmets indstillinger
og temp filer skal ligge i application data og være per bruger så er det
stadig ikke trængt ind specielt hos spiludviklere. Det får så brugerne til
at råbe op om at MS laver uduelige OSer. Specielt Vistas UAC fik mange tæsk
på den konto.

Nu har MS så fundet en udemærket løsning på det problem, at køre tingene
virtuelt. Jeg synes det er fint at man kan afvikle skrammel uden at
forurene sit OS.

--
/Jakob