Advarsel ved lav batteristand, hvor sættes~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-09 22:06

Jeg kan ikke nå at reagere på en lav batteritilstand før min maskine går
ned. Den går ikke i sleepmode. Hvor er det jeg har slået det fra?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-09 22:28

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg kan ikke nå at reagere på en lav batteritilstand før min maskine går
> ned. Den går ikke i sleepmode. Hvor er det jeg har slået det fra?

hvordan har dit batteri det ? ... tit hvis batteriet er ved at synge på
sidste vers går advarslerne lidt fløjten fordi batteriet ikke ved
hvordan det selv har det altid ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-11-09 00:33

> hvordan har dit batteri det ? ... tit hvis batteriet er ved at synge på
> sidste vers går advarslerne lidt fløjten fordi batteriet ikke ved
> hvordan det selv har det altid ...

Batteriet ser ud til at have det fint. Se nedenstående.

Jeg kan forstå man ikke umiddelbart kan komme til at styre hvor lang tid
før den skal aktivere sleepmode?

Oplysninger om batterispænding:
Resterende kapacitet (mAh): 3123
Fuldt opladt: Ja
Oplader: Nej
Fuld ladekapacitet (mAh): 3123
Oplysninger om batteritilstand:
Antal cykler: 28
Betingelse: Kontroller batteri
Batteri installeret: Ja
Strømstyrke (mA): 149
Spænding (mV): 12609

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-09 00:57

> Batteriet ser ud til at have det fint. Se nedenstående.
>
> Jeg kan forstå man ikke umiddelbart kan komme til at styre hvor lang tid
> før den skal aktivere sleepmode?

nope .. pmset er det lowlevel værktøj til at modificere power
managnement, men jeg kan ikke se nogen options til at styre hvormår den
kommer med advarlser ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-11-09 15:08

> nope .. pmset er det lowlevel værktøj til at modificere power
> managnement, men jeg kan ikke se nogen options til at styre hvormår den
> kommer med advarlser ..

Tak. Jeg har som regel mange mange vinduer åbne, så det er træls, da den
omtalte lukning, lukker alle programmer etc., nogen gange.
Nu har jeg sat overvågningen (vha. Systemindstillinger) til at vise hvor
meget tid jeg har at løbe på før batteriet er tomt, så kan det være jeg
registrerer en eventuel alarmering i tide. ... Næh, det viser sig at
være upraktisk. "1 time" gav mig en nedlukning. Så hellere lære at 20%
tid tilbage betyder snarlig evt. brat nedlukning. ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 19:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. Jeg har som regel mange mange vinduer åbne, så det er træls, da den
> omtalte lukning, lukker alle programmer etc., nogen gange.

Også det er tegn på et slidt batteri. Er batteriet sundt, når computeren
at gemme data og gå på vågeblus, før den dør helt.

> [...]
> være upraktisk. "1 time" gav mig en nedlukning. Så hellere lære at 20%
> tid tilbage betyder snarlig evt. brat nedlukning. ...

Jeg er også gået over til procent-visning for mange år siden. Den
resterende tid er jo et skøn ud fra, hvordan man har brugt computeren
hidtil. Den ved jo ikke, om man den næste halve time vil lave noget, der
bruger meget strøm, eller ikke. Desværre hjælper det jo nok ikke dig, da
et slidt batteri giver pludselig nedlukning, selv om der for nylig stod,
at der var en del strøm tilbage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-11-09 21:36

> [...]
> bruger meget strøm, eller ikke. Desværre hjælper det jo nok ikke dig, da
> et slidt batteri giver pludselig nedlukning, selv om der for nylig stod,

Tak. Jeg havde ikke tænkt fremad, godt argument. iStat siger i øvrigt
Health = 32%, det er jo ikke meget på et batteri som er 1 år og 14 dage
gammelt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 21:58

> [...]

> Tak. Jeg havde ikke tænkt fremad, godt argument. iStat siger i øvrigt
> Health = 32%, det er jo ikke meget på et batteri som er 1 år og 14 dage

Næh. Hos mig siger iStat "Health = 100%" efter knap et år og 90 cykler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-09 22:15

Henrik Münster skrev:

> Næh. Hos mig siger iStat "Health = 100%" efter knap et år og 90 cykler.

Troede altså du var bedre til at passe på dine cykler end det

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-11-09 23:36

> Næh. Hos mig siger iStat "Health = 100%" efter knap et år og 90 cykler.

Her er der 91% for 36 måneder og 557 cykler.
Det er ok med mig

- Mikael

Fra : Esben

Dato : 16-11-09 07:49

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Her er der 91% for 36 måneder og 557 cykler.
> Det er ok med mig

Hvilken model? Du lyder som en heldig mand...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-11-09 10:53

> Hvilken model? Du lyder som en heldig mand...

Macbook late 2006.
Det heldige er, at den stadig virker
- har ellers prøvet at hælde en sjat øl i...

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 12:17

> hvordan har dit batteri det ? ... tit hvis batteriet er ved at synge på
> sidste vers går advarslerne lidt fløjten fordi batteriet ikke ved
> hvordan det selv har det altid ...

Enig. For mig har det altid været tegn på, at batteriet er slidt. Det
ene øjeblik står der måske 25% tilbage, og det næste øjeblik lukker
computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-11-09 15:12

> Enig. For mig har det altid været tegn på, at batteriet er slidt. Det
> ene øjeblik står der måske 25% tilbage, og det næste øjeblik lukker
> computeren.

Hvilket præcist beskriver mit problem.
Batteriet er præcist 1 år gammelt. Har 28 cykler på bagen, ved mest
stationært brug. Og er blevet behandlet efter foreskrifterne til punkt
og prikke. Nu får vi se hvad jeg har ud af min Applecare.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 15-11-09 17:13

> [...]
> stationært brug. Og er blevet behandlet efter foreskrifterne til punkt
> og prikke. Nu får vi se hvad jeg har ud af min Applecare.

Ja du skal klart indlevere det. Det kan ikke passe det skal virke så
dårligt!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 19:49

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Ja du skal klart indlevere det. Det kan ikke passe det skal virke så
> dårligt!

Vi har lige fået repareret en iMac hos ServicePartner i Vejle. Da vi
hentede den, faldt snakken på batterier i bærbare. Damen, der udleverede
vores iMac, sagde, at nye batterier ikke holder så længe som før i
tiden. Hun mente, at de ofte kun holder et år. Jeg synes også, det er
uacceptabelt kort. Hvis det var mit batteri, der ikke holdt længere,
ville jeg bestemt også klage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 15-11-09 20:05

> [...]
> tiden. Hun mente, at de ofte kun holder et år. Jeg synes også, det er
> uacceptabelt kort. Hvis det var mit batteri, der ikke holdt længere,

Svjh er det forholdet mellem ladecykler og tid der afgør
returmulighederne. Det her batteri var meget lidt brugt!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-09 21:58

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Svjh er det forholdet mellem ladecykler og tid der afgør
> returmulighederne. Det her batteri var meget lidt brugt!

Jeg kan lige oplyse, at min kones batteri i hendes knap to år gamle
MacBook Pro har 207 ladecykler og 31% health iflg. iStat Nano. Hun
siger, at det fungerer fint, men mellem os sagt så er det vist
begrænset, hvor meget hun kører på batteri. Jeg har dog set hende sidde
i sofaen uden en ledning. Siden vi opgraderede til Mac OS X 10.6 har der
stået en advarsel i batterimenuen: "Batteri til service". Vi har dog
valgt bare at bruge det, os så købe et nyt, når det ikke holder længere.
--
Henrik Münster
Esbjerg