Indexe i MySQL
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 02-08-01 16:03

Jeg tænkte, hjælper det at køre index på tabeller, hvor der kun er tal i
(INT(6)) ?

Eller skal man bare køre index på dem hvor der er tekst i?

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Troels Arvin

Dato : 02-08-01 17:48

On Thu, 02 Aug 2001 17:02:41 +0200, "Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk>
wrote:

> Jeg tænkte, hjælper det at køre index på tabeller, hvor der kun er tal
> i (INT(6)) ?

Om der er tale om tal eller tekst er egentlig ligegyldigt. En
tommelfingerregel kan nok siges at være, at der skal index på kolonner,
som benyttes ved WHERE-udtryk.

Hvis du fx. har

select id,navn,addr
from mintabel
where id=2

- Ja så vil søgningen gå ekstremt meget hurtigere, hvis der er index på
id. (Med mindre antallet af tuples i tabellen er lille.) Typisk bør man i
øvrigt under alle omstændigheder gøre id-agtige kolonner til PRIMARY
INDEX for at sikre sig mod dubletter.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-08-01 19:26

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> En tommelfingerregel kan nok siges at være, at der skal index på
> kolonner, som benyttes ved WHERE-udtryk.

Også hvis man har et større system bestående at en håndfuld tabeller der
joines på kryds og tværs?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"hehe ikke set en standart i min kode før, hvad er det for nogle dimser?"

Fra : Troels Arvin

Dato : 02-08-01 22:20

On Thu, 02 Aug 2001 20:25:44 +0200, "Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk>
wrote:

> Også hvis man har et større system bestående at en håndfuld tabeller
> der joines på kryds og tværs?
Så skal der muligvis nogle flere indexes på. Det interessante er, hvilke
kolonner, databasen reelt skal _søge_ i for at kunne udregne den
resulterende relation.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-08-01 23:30

> Så skal der muligvis nogle flere indexes på. Det interessante er, hvilke
> kolonner, databasen reelt skal _søge_ i for at kunne udregne den
> resulterende relation.

Okay - men du mener altså at der skal index på alle felter der reelt søges
i?