MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Boot-rækkefølge af Vista og XP?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-09 08:36

Har Vista og XP Prof på hver sin harddisk i én maskine; når jeg tænder
den starter Vista hvis jeg ikke foretager et valg af XP; kan man bytte
om på dét?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-11-09 08:56

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Har Vista og XP Prof på hver sin harddisk i én maskine; når jeg tænder den
> starter Vista hvis jeg ikke foretager et valg af XP; kan man bytte om på
> dét?

Ja da:
Kontrolpanel -> System -> Avancerede systemindstillinger -> Fanebladet
"Avanceret" -> "I start og genoprettelse" trykkes på "Indstillinger" ->
Øverst kan du nu vælge systemstart.
--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-09 08:59

Preben Andersen forklarede den 13-11-2009:
> [...]
> Kontrolpanel -> System -> Avancerede systemindstillinger -> Fanebladet
> "Avanceret" -> "I start og genoprettelse" trykkes på "Indstillinger" ->

Nu sidder jeg med XPen tændt og dér kan jeg kun vælge "XP" (eller for
den sags skyld "Ubuntu"); Vista ligger på en anden harddisk, så det er
måske derfor?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-11-09 09:03

> Nu sidder jeg med XPen tændt og dér kan jeg kun vælge "XP" (eller for den
> sags skyld "Ubuntu"); Vista ligger på en anden harddisk, så det er måske
> derfor?

Hvis den starter med Vista, tror jeg det er der, du skal ændre.
--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-09 09:18

Preben Andersen formulerede fredag:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvis den starter med Vista, tror jeg det er der, du skal ændre.

Jup!

Var lige inde i Vista og dér kunne man se (og ikke mindst vælge)
"Tidligere udgave af Windows" som det så smukt hedder

Tak for hjælpen!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : John T.

Dato : 14-11-09 17:01

> Var lige inde i Vista og dér kunne man se (og ikke mindst vælge)
> "Tidligere udgave af Windows" som det så smukt hedder

> [...]

Kan man oså der ændre teksten fra "tidligere udgav........"
Til f.eks XP ?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-11-09 22:38

John T. skrev den 14-11-2009:

> Kan man oså der ændre teksten fra "tidligere udgav........"
> Til f.eks XP ?

Tvivler...

Nok et andet sted; hér er der tale om et "rullegardin"...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-11-09 10:12

John T. wrote:

> Kan man oså der ændre teksten fra "tidligere udgav........"
> Til f.eks XP?

boot.ini

Det er et bedre valg - efter min mening - at lave en lille systempartition,
500 megabyte til 2 gigabyte, som er fælles og så have de forskellige os'er
på hver sin partition/disk, for så er det kun een boot.ini, som styrer
opstarten.

Pladsen er ikke spildt, det man kan se på som reserveret til pagefile, så
den altid ligger, hvor disken er hurtigst, det er derfor også
pagefile-behovet + 20 procent som afgør, hvor stor den skal være.

Skal det være en multibooter kan jeg godt lide at starte med at lave den
systempartition fra en windows 98 boot-disk og installere win98's dos på den
og så kopiere i386-folderne til den og starte installationen derfra. Det
forekommer at der bliver bedt om CD alligevel, men så?peger installationen
fra start af på en install-source, som altid er tilgængelig.

NB! systempartition = den partitition/disk computer starter fra,
bootpartition = den partition/disk operativsystem starter fra.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-11-09 11:29

John T. skrev:

> Kan man oså der ændre teksten fra "tidligere udgav........"
> Til f.eks XP ?

Skylder osse lige at sige at jeg installerede Kerim Ellentofts forslag
til et program:

http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_xp__stepbystep_guide_with_screenshots.htm?page=5

hvorefter man så har lejlighed til at bl.a. at ændre "teksten fra
"tidligere udgav........" "

Opgav igen igen at finde rundt i Vista

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-11-09 09:06

> [...]

>Har Vista og XP Prof på hver sin harddisk i én maskine; når jeg tænder
>den starter Vista hvis jeg ikke foretager et valg af XP; kan man bytte

Se
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-09 09:21