MS Windows
briani 27239
Windows 98
Fra : BOX

Dato : 11-11-09 17:32

Er der en som ligger inde med en Windows 98, der kan brændes på en CD og som
kan starte op selv, når maskinen startes op.

Jeg vil blive meget glad hvis jeg kunne få en sådan.

P.f.t.
BOX

Fra : Stampe

Dato : 11-11-09 17:53

"BOX" <bjarnebo@danbbs.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> som kan starte op selv, når maskinen startes op.
>
> Jeg vil blive meget glad hvis jeg kunne få en sådan.

Hvis du går ind på http://www.bootdisk.com/ så kan du finde alt hvad
hjertet begærer af den slags..

Mvh
Allan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-11-09 18:09

BOX <bjarnebo@danbbs.dk> wrote:

> Er der en som ligger inde med en Windows 98, der kan brændes på en CD og som
> kan starte op selv, når maskinen startes op.
>
> Jeg vil blive meget glad hvis jeg kunne få en sådan.

Det kan 98 ikke. Du skal lave din egen boot CD. Jeg mener at huske noget
med Bart...

Google er din ven.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 11-11-09 19:54

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det kan 98 ikke. Du skal lave din egen boot CD. Jeg mener at huske noget
> med Bart...

Jo den kan.
Min Win98 booter da fint.

Mogens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-11-09 02:50

Mogens Nielsen <willemoesgade@gmail.nospam> wrote:

> Jo den kan.
>
> Min Win98 booter da fint.

<http://support.microsoft.com/kb/221829>

Win98 er DOS, og DOS booter fra disketter.

Min Win98:

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Win98.jpg>

Man kan ikke boote fra autorun.inf eller setup.exe. Det er derfor nettet
flyder over man hjælp til at fremstille win98 boot CD'er.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 12-11-09 20:38

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
>
> Man kan ikke boote fra autorun.inf eller setup.exe. Det er derfor nettet
> flyder over man hjælp til at fremstille win98 boot CD'er.

Min originale win98 booter fra CD-rom.

Mogens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-11-09 03:37

Mogens Nielsen <willemoesgade@gmail.nospam> wrote:

<snip>

> Min originale win98 booter fra CD-rom.

Jeg tror du blander boot og autorun.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 13-11-09 10:34

Axel Hammerschmidt skrev:
> Mogens Nielsen <willemoesgade@gmail.nospam> wrote:
>
> <snip>

> Jeg tror du blander boot og autorun.

Måske. Hvis jeg vil installere Win98 med min skive og kun med cd-rom
drev og det kaldes autorun, så har jeg blandet det sammen.

Mogens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-09 15:57

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg tror du blander boot og autorun.

Det véd jeg ikke, om han gør, - men jeg véd, at min 98sr2US både booter
og kører autorun. Når den starter på CD'en, kommer der lige en
flashscreen med bootlogo, hvorefter installeren starter med de
sædvanlige "...Please follow the instructions..."

Udover det ligger der to forskellige imagefiler, der kan kopieres ud på
floppydisketter, så man kan boote fra floppy, hvis man vil opgradere med
en 98SE upgrade. Den anden flopyimage er svjh. til noget rep. af
systemet, men den har jeg aldrig brugt.

Derimod kræver min Win95, at jeg først laver en bootdiskette, der
indeholder CD driverne, booter fra den og først derefter indsætter Win95
CD'en, hvorefter autorun og installer starter som normalt...

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-11-09 16:34

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse
> Det véd jeg ikke, om han gør, - men jeg véd, at min 98sr2US både
> booter og kører autorun.

Jeg har også en original R2 DK liggende - den kan også.....

Men jeg ved ikke om der findes en udgave af den oprindelige 98, der kan
?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-11-09 21:24

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Jeg har også en original R2 DK liggende - den kan også.....
>
> Men jeg ved ikke om der findes en udgave af den oprindelige 98, der kan?

Det er sådan een jeg har og den (se Subj) kan ikke.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 11-11-09 18:20

BOX skrev:
> [...]
> kan starte op selv, når maskinen startes op.
>
> Jeg vil blive meget glad hvis jeg kunne få en sådan.

Hvorfra i landet befinder du dig.
Jeg ligger inde med en original du kan erhverve dig.

mvh
Henrik sørensen
6430 Nordborg

Fra : BOX

Dato : 11-11-09 19:17

"Henrik Sørensen" <steinar@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfra i landet befinder du dig.
> Jeg ligger inde med en original du kan erhverve dig.
>
> mvh
> Henrik sørensen
> 6430 Nordborg

Jeg på Fyn.

Jeg kan forstå at der ikke findes 98 som selvinstallerene CD er det korekt!

Men det kan da godt tænkes, da vi jo nok ikke havde så meget med CD,
dengang.

BOX

Fra : Max

Dato : 11-11-09 19:33

Hej BOX

> Jeg kan forstå at der ikke findes 98 som selvinstallerene CD er det
> korekt!

Nej, det er ikke korrekt, der findes WIN98 CD'er der kan installere
sig selv.

> Men det kan da godt tænkes, da vi jo nok ikke havde så meget med CD,
> dengang.

I 1998 var et CD Drev i en PC vidst standard.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-11-09 19:52

Max wrote:
> Hej BOX

> Nej, det er ikke korrekt, der findes WIN98 CD'er der kan installere
> sig selv.

> I 1998 var et CD Drev i en PC vidst standard.

Jeg købte i december 1998 en PC med præinstalleret Windows 98 1st
edition hos Zitech, den havde CD-rom-drev. Jeg har den stadig, og den
bliver af og til brugt.

Jeg har en original Windows 98 CD-rom som fulgte med PC'en, der står
"kun til brug på en ny PC" på disken. Jeg kan ikke huske hvordan den
virker. Jeg har ganske vist reinstalleret PC'en, men det er længe siden.

Desværre har den ikke USB, og så vidt jeg husker understøtter Windows 98
1st edition ikke USB.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 11-11-09 19:58

Hej Erik

> Desværre har den ikke USB, og så vidt jeg husker understøtter Windows
> 98 1st edition ikke USB.

Det må den nu have gjort, jeg husker nemlig nogle problemer der var
med noget USB udstyr når man opgraderede til 2. ed, dem løste man så
ved at tage drivere fra 1. ed og kopiere dem tilbage.

--
Mvh Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-09 00:32

Max skrev:

> jeg husker nemlig nogle problemer der var
> med noget USB udstyr

Windows 98 understøtter kun usb i 2. edition, og
kun med specielle drivere.

Min første usb-pen (for mange år siden) havde en
driver til 98, men jeg kan ikke forestille mig at man
kan få sådan noget i dag.

Hvad hun så skal med en Windows 98 er uvist, det
er et håbløst forældet system, som ikke kan bruges
til så meget i dag.

Den har ingen firewall, og det er meget småt med
antivirus der understøtter den, hvis der overhovedet
kan fås noget.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : BOX

Dato : 12-11-09 01:02

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> til så meget i dag.
>
> Den har ingen firewall, og det er meget småt med
> antivirus der understøtter den, hvis der overhovedet

Jeg kan oplyse hvorfor jeg skal bruge 98, jeg har et ældre CAD-program som
kun kan køre i dos/98, men
den maskine jeg kørte det på gik kaput, jeg har så fundet en anden ældre
maskin, men skal nu havde den op at køre.
Derfor windows 98, og jeg ser stadig frem til at der er en der kan lægge en
sådan ud som jeg kan downloade.

BOX

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-11-09 01:35

"BOX" <bjarnebo@danbbs.dk> skrev :

>Derfor windows 98, og jeg ser stadig frem til at der er en der kan lægge en
>sådan ud som jeg kan downloade

Henrik sørensen tilbød dig en.

At uploade og så downloade en Win 98 med licens vil ikke være
lovligt.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-11-09 03:08

BOX:

<snip>

> [...]
> Derfor windows 98, og jeg ser stadig frem til at der er en der kan
> lægge en sådan ud som jeg kan downloade.

Det ser ud til du bruger XP. Har du prøvet at installere CAD programmet i
Win98 compatabilitets mode under XP?

--
Oops!... I did it again

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-09 02:23

Allan Vebel wrote:

> [...]
> kun med specielle drivere.
>
> Min første usb-pen (for mange år siden) havde en
> driver til 98, men jeg kan ikke forestille mig at man

På den alm. Win98 og den amerikanske Win98sr2 bliver USB drivere ikke
installeret, men de ligger i en add-on/extra mappe som ekstra
installers, så man bare kan installere dem. Det er dog kun USB 1.0/1.1.

> Hvad hun så skal med en Windows 98 er uvist, det
> er et håbløst forældet system, som ikke kan bruges
> til så meget i dag.

Tjaoe... som en 'skrivemaskine' er den nu god nok med fx. Word97,
Works4.5 eller StarOffice 5.2. - Nåja, - og så til gamle DOS spil....

> Den har ingen firewall, og det er meget småt med
> antivirus der understøtter den, hvis der overhovedet
> kan fås noget.

Jeg mener faktisk, Avast! 3.x stadig er bagudkompatibel til Win98...

mvh. Erik Richard

Fra : BOX

Dato : 12-11-09 09:24

Allan Vebel wrote:

> [...]

> kan fås noget.

Jeg mener faktisk, Avast! 3.x stadig er bagudkompatibel til Win98...

Jeg vil lige gøre det klart at den skal ikke kunne gå på nettet, men kun
bruges til et gl. 3d max cad-program,
som ikke kan kører på de nye systemer også selv om jeg stiller dem til det.

mvh.
BOX

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-11-09 19:07

> [...]

> bruges til et gl. 3d max cad-program,
> som ikke kan kører på de nye systemer også selv om jeg stiller dem til det.

Virtual PC fra Microsoft. Den er gratis.

Jeg bruger version 2004 SP1 og har Windows 3.1, OS/2 3 Warp, Windows 95,
Windows 98, Windows Me, Windows 2000 Pro Workstation på en 2,4GHz P4 PC
med 2GB RAM og XP Pro.

Jeg mener VPC kræver XP Pro eller een af Vista versionerne business
eller Ult.

VPC på en (rigtig, intel) PC kører ikke software emulering, men benytter
x86 processorens virtualisering. Så det går ret tjept.

VPC 2004 SP1 kan vist nok stadig hentes fra MS hjemmeside. Den er bedst
til gamle OS'er - mener jeg.

Prøv at læse lidt mere om mulighederne med VPC hos Ben Armstrong, the
Virtual PC Guy:

http://blogs.msdn.com/Virtual_PC_Guy/

Se dig lidt omkring på hans blog. Der er f.eks et link til denne liste
over OS som folk har fået til at køre på VPC:

http://vpc.visualwin.com/

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-11-09 19:35

Allan Vebel wrote:

> Hvad hun så skal med en Windows 98 er uvist, det
> er et håbløst forældet system, som ikke kan bruges
> til så meget i dag.

Nogle ting egner Windows 98 sig stadig fortrinligt til.

> Den har ingen firewall, og det er meget småt med
> antivirus der understøtter den, hvis der overhovedet
> kan fås noget.

Firewall er der løsning på, og antivirus findes.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-09 00:05

Erik Olsen skrev:

> Nogle ting egner Windows 98 sig stadig
> fortrinligt til.

Ja, nostalgi

Jeg kan næppe forestille mig at nogen installerer
en 98 i dag, for at bruge den til de normale ting.

> Firewall er der løsning på, og antivirus findes.

Ja, der er Zonealarm, men det er ved at være småt
med antivirus, og hvorfor skulle de også understøtte
et så forældet system?

Jeg griner hver gang jeg får en 98-maskine ind på
værkstedet, fyldt med virus og spyware - hvad skal
jeg dog gøre ved den?

Det ender som regel med en ny maskine med et
nyere styresystem.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-11-09 16:50

Allan Vebel wrote:

> Ja, nostalgi

Nemlig, jeg har en masse DOS-spil og flere Windows-spil som ikke kan
køre på XP og nyere. Desuden dutter det ikke at køre de gamle spil på en
27" fladskærm, og på W98-PC'en har jeg naturligvis stadig en gammel 19"
skærm.

> Ja, der er Zonealarm, men det er ved at være småt
> med antivirus, og hvorfor skulle de også understøtte
> et så forældet system?

Jeg har en router med firewall, og jeg skal have skiftet AVG 7.5
(supporteres ikke mere) ud med Avast!

Grin du bare.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-09 18:45

Erik Olsen wrote:

> [...]
> skærm.

> Jeg har en router med firewall, og jeg skal have skiftet AVG 7.5

Det bliver ihvertfald ikke mig, der kommer til at grine ad dig.
Tværtimod forstår jeg dig ganske udmærket. - Jeg har også stadig min
gamle Apple PowerBook, dels til de ganske få gamle spil, jeg har, dels
til nogle programmer, der ikke kan køre på systemer højere end System
7.1.x. Af samme grund har jeg også beholdt min gamle Win95 og Win98, som
jeg nu kører emuleret på en større PowerMac MDD. Og så har jeg min store
MacPro, der kører både OS X og WinXP Pro....

Og så er der lige et lille '+'. - Det sker stadig af og til, at folk
ringer og spørger, om jeg stadig har de gamle systemer, og om jeg i
givet fald vil kunne konvertere nogle gamle dokumentfiler for dem... -
Og det kan jeg som oftest.

mvh. Erik Richard

Fra : Max

Dato : 12-11-09 20:59

Hej Allan

> Min første usb-pen (for mange år siden) havde en
> driver til 98, men jeg kan ikke forestille mig at man
> kan få sådan noget i dag.

Ko da, følger med en del USB grej stadigvæk.

> Hvad hun så skal med en Windows 98 er uvist, det
> er et håbløst forældet system, som ikke kan bruges
> til så meget i dag.

Rent praktisk kan Win98 vel det samme som Win7 kan.

> Den har ingen firewall, og det er meget småt med
> antivirus der understøtter den, hvis der overhovedet
> kan fås noget.

For en maskine der skal arbejde uden at komme på
internettet er det jo ligegyldigt.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-09 02:15

Kerim Ellentoft wrote:

> At uploade og så downloade en Win 98 med licens vil ikke være lovligt.

Vil du også her påstå at et download er et mistet salg?

--
Jesper Lund

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-11-09 07:54

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev :

>Vil du også her påstå at et download er et mistet salg?

Næh, sikkert ikke, men derfor er det stadig ikke lovligt.