barnets første fisketur
Fra : Ib Konrad Jensen

Dato : 02-08-01 15:32

Da jeg var barn tog min far mig med til Snaptun i Horsens fjord til min
første fisketur. Han fangede ikke en skid, men jeg krogede en
københavnertorsk (en ulk, vist nok), og så var jeg solgt. Mit problem er, at
jeg nu bor på Frederiksberg og mine unger er nu så store, at nu må det være
på tide, at de kommer på deres første fisketur, og jeg aner ikke, hvor man
kan tage hen i den hen betonørken.

Er der nogen, der har en god ide til, hvor man kan tage sine 5-7 årige børn
med hen på deres første fiske-oplevelse. Kravene er noget i retning af:
Rimelig stor sandsynlighed for at de fanger et eller andet og interessant
nok til, at en voksen også gider?

Ferskvand?
Saltvand?

Mvh.

Ib Konrad Jensen

Fra : Jesper Sloth

Dato : 02-08-01 16:32

"Ib Konrad Jensen" <ikj@og.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med hen på deres første fiske-oplevelse. Kravene er noget i retning af:
> Rimelig stor sandsynlighed for at de fanger et eller andet og interessant

Hej

Hvad med en PUT & TAKE, der ligger sågar en med saltvand (som den eneste) i
København, så ved du ihvertfald at der er fisk, men i fanger noget det er en
anden sag.

http://home1.inet.tele.dk/e-ploug/

Mvh

Jesper

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 02-08-01 16:36

Hej

Jeg ville klart anbefale en eller anden lille sø eller regnvandsbassin. De er
ofte overbelastede med skaller, så der skulle være næsten fangstgaranti med et
lille flåd, lille krog og en dåse majs.

mvh ivan

Fra : Claus

Dato : 02-08-01 21:06

Jeg har selv en søn på 6 som jeg har haft med nogen gange.
Det er meget vigtigt at fange noget, så meget som muligt, så er arten
og størrelsen underordnet.
Der er en ting man skal gøre sig klart når man skal fiske med sine
(små) børn, og det er at det er DEM der skal fiske.
De gider ikke vente på at far lige skal bruge 6 timer i en p&t på at
finjustere sit tørfluefiskeri!
Når jeg fisker med min søn, er det derfor primært ham jeg koncentrerer
mig om, og skal han bruge hjælp, må jeg standse mit eget fiskeri.
Denne indsats regner jeg med er godt givet ud, således at han får nok
interesse til en dag når han er større stadig at ville med på
fisketur.
- Skal jeg så lave et døgnlangt sandartsats, så bliver det jo bare
uden ham. (det gider han jo ikke).

God fornøjelse.
Claus

Fra : Jørgen Skårup

Dato : 03-08-01 08:01

Hej Ib.

Jeg vil anbefale at du finder en lille sø eller mose og fisker efter
skaller. Jeg har selv haft mine børn med ude og fange små skaller fra
var 4 og 6 år. Det er meget vigtigt at der sker noget. Vi plejer at
fiske med en bambuspind med en stump line med en tændstik som flåd og en
str. 16 krog med modhagen bukket ned. Som madding bruger vi dej. Det er
vigtigt at du ikke selv fisker, da kroge og flere børn er en farlig
cocktail. Den modhageløse krog sikrer en hurtigt afkrogning ved uheld.

Det plejer at tage en lille time at fange en 20-30 skaller. Vi putter
dem i en spand og hælder dem ud til sidst. ( Catch and release )

Det er herligt at se ungerne grine med hele kroppen, når fisken spræller
i hånden, når den skal bæres over i spanden. Tag kamera med.

Det er en god ide at finde et vand med fangstgaranti i forvejen.

Med venlig hilsen

Jørgen Skårup

Fra : Ib Konrad Jensen

Dato : 03-08-01 08:32

Kære alle -

Tak for svarene. Det er selvfølgelig rigtigt, det der med at koncentrere sig
om børnene.

Efter at have læst kommentarerne er jeg kommet til at tænke på, at vi selv
var en flok rødder, der gjorde hvad vi kunne for at tømme den nærliggende
parks søer for skaller vha. af netop dej. Som regel røg de ud igen, men en
af gutternes mor fik os en gang til at pakke dem ind i sølvpapir og stege
dem i et bål. Min smag for fisk stammer ikke fra den oplevelse.

Altså:

På jagt efter en mose eller en overskuelig sø - er Utterslev mose ikke
brolagt med fiskeforbud? Jeg har bekendte i nærheden af Ejby mose, hvor
rygterne som altid taler om gedder så store som krokodiller. Har andre gode
ideer, er jeg liebhaver.

Mht. alder og teknik kan jeg huske, jeg læste om en fotograf, der tog sine
otte årige søn med på kystfiskeri. Som otte årig har man selvfølgelig lidt
pondus og en ganske od ballance, men det var nu imponerende at læse, at
drengen alligevel gad vade rundt i neopren til langt op om halsen og fiske
havørred. Det handler vel om at få listet drømmen ind på den rigtige måde...

Mvh.

Ib

Jørgen Skårup <josk@hha.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:josk-56954C.09004503082001@news.net.uni-c.dk...

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 03-08-01 13:05

Den med at fangstens art er ligegyldig kan jeg godt skrive under på. Min den
bette på 8 han gider altså ikke andet end at fiske så han fanger noget,
torsk, sild eller søstjerner det er uden betydning. Men den store på 11, ham
kan jeg godt lokke med ud at trolle en hel dag bare der tages lidt hensyn.
Vi har den aftale at først pirker vi lidt eller finder en stime sild. Når
han så har fanget et eller andet, så er han "mæt", og så vil han gerne
trolle et par timer, og synes det er spændende selv om der ikke sker noget.
Efter et par timer taber han interessen, så prøver vi igen at finde noget
andet at fange. Det tager selvfølgelig noget af min fisketid, men det
opvejes sagtens af at have ham med. Og efter hånden bliver han mere bidt af
"mit" fiskeri og mindre utålmodig.
MVH Niels

Fra : Thomas Dalsgaard

Dato : 06-08-01 10:32

Hej...

Jeg har lige været på sommerlejr med 30 børn mellem 6 og 10 år. Den ene dag
var vi på tur til en lille fiskesø. Søen indeholdt skaller og aborrer.
Vi havde lånt nogle bambusstænger, som var monterede med line, krog og flåd.
Vi brugte en lille klump dej som madding.
Den første tid skete der intet, og børnene var ved at opgive modet. Så
prøvede jeg at montere en meget lille krog på min stang, og der gik ikke 30
sekunder før der var bid. Så var det slut med mit fiskeri, for nu ville alle
børnene have små kroge, og jeg var den som skulle binde dem på. I løbet af
kort tid fangede børnene så en bunke skaller.
Vi skar nogle af skallerne i mindre stykker, og satte dem på kroge, og så
blev det da også til en enkelt aborre.

Fiskeriet var da vi skulle hjem så intenst, at vi måtte udsætte afgangen en
time.

Hullet vi fiskede i, var en gammel tørvegrav, så det er bare om at finde et
hul.

Hilsen
Thomas Dalsgaard