OBH Nordica Piano Black knivsliber
Fra : T

Dato : 09-11-09 19:47

Hej Gruppe

Er der nogen der kender til dette produkt.

Er der nogen der har erfaring med brug af dette.

Jeg vil gerne have så meget at vide som muligt, både det gode og det dårlige
erfaringer I har med det.

På forhånd tak.

Hilsen

Fra : Lars

Dato : 10-11-09 02:44

T skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med brug af dette.
>
> Jeg vil gerne have så meget at vide som muligt, både det gode og det

Hvis jeg må give dig et godt råd, så brug hellere pengene på et godt
diamant-strygestål. Jeg har haft en OBH sliber 1-2 år. Den virkede
rimeligt udmærket i starten, men efterhånden sætter slibestøvet sig i
overfladen på sliberullerne, og de bliver mindre og mindre effektive.
Ifølge brugsanvisningen kan man skille maskinen ad, og rense rullerne,
men jeg synes det er helt vildt besværligt.

Et diamantstrygestål har en god slibeevne, og det er nemt at rense
metalstøvet af med en svamp med lidt skurecreme på.
Det er lidt sværere at lære teknikken med sådan et fætter, men på
http://www.hwl.dk ligger en udmærket lille video, der viser hvordan man
gør. Med lidt øvelse er det ikke så svært.
Skal resultatet være endnu bedre, slutter man af med en tur med en
keramisk strygestav.

Er man kniventusiast kan det iøvrigt anbefales at aflægge H.W.Larsen et
besøg. De har butik i Kødbyen (Slagterboderne nummer et-eller-andet, se
ovenstående link), og deres udvalg af knive i alle prisklasser finder
man ikke mange andre steder. Hvad med en japansk Tojiro kniv med 67 lag
foldet stål? Det er et helt lille kunstværk.

En jævnlig tur med strygestålet holder kniven skarp, men er den blevet
for sløv, tager H.W.Larsen 42 kr. + moms for en slibning, og så bliver
kniven knivskarp(!) skulle jeg hilse og sige

vh Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-11-09 07:20

Lars skrev:

> [...]
> for sløv, tager H.W.Larsen 42 kr. + moms for en slibning, og så bliver
> kniven knivskarp(!) skulle jeg hilse og sige

Kender ikke lige OBHs, men Fiskars tilsvarende men hånddrevne. Den
fungerer udmærket.

På nævnte video kan man se. at den "prfessionelle sliber" heller ikke
kan holde en konstant vinkel mod strygestålet og det giver en afrundet æg

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 11-11-09 13:07

T wrote:
> Hej Gruppe
>
> Er der nogen der kender til dette produkt.

Næeh. Har haft en Zwilling i 15 år, som jeg bruger vekslende med strygestål
og en grovslibende elektrisk fætter fra 70erne. Den gamle Zwilling blev
pensioneret til fordel for en yngre model forrige uge. Den er god.
kortlink.dk/knivsliber/75fu

Fra : Ralph Køster

Dato : 12-11-09 19:01

Må sige at jeg ejer en sådan og bruger den på mine globalknive med et
glimrende resultat.
Knivene bliver utrolig skarpe og du behøver ikke tænke på slibevinkel.
Køb du bare en sådan. Tror ikke du vil fortryde det.

Ralph.

Fra : T

Dato : 15-11-09 21:07

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> [...]
> Knivene bliver utrolig skarpe og du behøver ikke tænke på slibevinkel.
> Køb du bare en sådan. Tror ikke du vil fortryde det.

Hej Ralph

Er det den Zwilling som den anden skriver om eller er det den jeg spørger på
du
har brugt.
Hilsen
Tommy

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 01:31

"T" <boing727_1@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil gerne have så meget at vide som muligt, både det gode og det dårlige
>erfaringer I har med det.

Jeg har ikke set nogen test af subj., så jeg må blive dig svar
skyldig.

Test af tilsvarende slibere dumper dem på stribe, da de ikke er nemme
at styre, de grove dele tager for meget og de finere dele er ikke fine
nok.
Denne ser dog ud til, kun at have den fine del af slibningen, så man
ikke skader knivene uforvarende.
Tilsyneladende svarer skærpningen dog kun til et keramisk strygestål,
så at kalde den for en sliber, er nok lige på kanten.

Den eneste elektriske knivsliber, som kom helskindet gennem nåleøjet,
var en tysker til kr 1.800,-

Det bedste er nok at få dine knive slebet en gang om året hos HWL
eller hos din lokale slagter. Der findes mange andre steder, søg på de
gule sider. Priserne ligger omkring kr. 40 - 75 for kokkeknive.

Knivsliberfanatikere tyer dog til selv at slibe sine knive. Mest kendt
er nok Lansky-sættene. De koster lige nu omkring kr. 400,- for et
3-stens sæt og 600,- for et 5-stens sæt. Det er dog et tidsrøvende
foretagende.

Og så er der der spidzenklasse: Edge Pro Apex multisliber til kr.
1.400,- .Teknikken er stjålet fra Lansky, men her i en brugervenligere
version. Lidt hurtigere end Lanskyen.

Der er også en husmandsversion af den gamle skærslibers udgave: Den
langsomt roterende og vandbadede slibesten. De originale udgaver
koster omkring kr. 6 - 8.000,- kr. Men så er der også en læderskive
til at afgrate skærende med med.
Som vanligt har Harald Nyborg fået lavet en kopi, som indtil i går
(14. nov. 2009) var på tilbud til kr. 598,- men som nu koster kr.
898,- Tilbuddet kommer sædvanligvis igen om nogle måneder.
Hertil kommer så de div. holdere for de skærende værktøjer, som man
ønsker at slibe.
SCHEPPACH VÅDSLIBER best. nr. 2102
SCHEPPACH SLIBETILB.T/LANG KNIV best, nr 3541

Jeg har selv valgt den sidste løsning, da den tilgodeser alle mine
behov sammen med et par strygesål (stål til det grove og keramisk til
slut).

Hvis det udelukkende var til køkkenet, ville jeg have valgt Apex
multisliberen.

Afslutningsvis vil jeg lige gentage, at jeg ingen erfaring har med
OBH-knivsliberen.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-11-09 07:39

Emil wrote:
> [...]
> ønsker at slibe.
> SCHEPPACH VÅDSLIBER best. nr. 2102
> SCHEPPACH SLIBETILB.T/LANG KNIV best, nr 3541

Når du nu har researchet slibeområdet så grundiigt, er du måske stødt på et
slibesystem, hvor det en hjul er en børste? Jeg har været på jagt efter
sådan en fætter i mange år, men uden succes

Fra : Emil

Dato : 15-11-09 18:54

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote:

>Når du nu har researchet slibeområdet så grundiigt, er du måske stødt på et
>slibesystem, hvor det en hjul er en børste? Jeg har været på jagt efter
>sådan en fætter i mange år, men uden succes

Nej, sådan en fætter har jeg aldrig set. Det mest normale er en skive
af bomuld, som bruges med fin slibepasta til polering.

Spørg et sliberi (maskinsliberi) hvor de køber deres skiver; så kan du
måske finde en skive med børster.

m.v.h. Emil