Oplader
Fra : Kasper

Dato : 09-11-09 21:40

Hejsa,

Hvilken type oplader skal man bruge til når batteriet skal
vinter-velligeholdes med opladning indtil min sæson starter i '10?

Kan man "nøjes" med den billige fra THansen?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3150197355&n=1707786557&pn=1707786558
Eller er der noget smartere man skal være opmærksom på?

Hilsen

Fra : dufur

Dato : 09-11-09 21:53

Kasper skrev:
> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3150197355&n=1707786557&pn=1707786558
> Eller er der noget smartere man skal være opmærksom på?

Den giver muligvis formeget power til at batteriet vil ha godt af det.
Er det overhovedet nødvendigt?
Mit batteri har stået i cyklen i uopvarmet utæt skur de sidste 2 vintre,
og cyklen har startet i første hug om foråret.
Så måske bare lade helt op og tage ind i varmen?

Fra : Per V. Misser

Dato : 09-11-09 22:29

Hej

> Den giver muligvis formeget power til at batteriet vil ha godt af det.
> Er det overhovedet nødvendigt?

Den viste lader er nok for hård i filten til vedligeholdelse. Hvis du kan
finde en 12V-lader a´la mobiltelefontypen som lader med 2-300 mAmp og gerne
spændingsreguleret kan du lade den være permanent tilsluttet. Især ved lave
temperaturer, hvor akkuens indre modstand er stor.

> Mit batteri har stået i cyklen i uopvarmet utæt skur de sidste 2 vintre,
> og cyklen har startet i første hug om foråret.
> Så måske bare lade helt op og tage ind i varmen?

Alle akkuer har selvafladning på nogle få procent pr. måned. En afladet
akkumulator har øget tendens til at sulfatere, hvilket nedsætter levetiden.
Det er altid bedst at holde den helt opladet.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Simon

Dato : 09-11-09 22:42

Per V. Misser wrote:
> Den viste lader er nok for hård i filten til vedligeholdelse. Hvis du kan
> finde en 12V-lader a´la mobiltelefontypen som lader med 2-300 mAmp og gerne
> spændingsreguleret kan du lade den være permanent tilsluttet.

Nogenlunde samme forsigtighed opfordres til her: http://kortlink.dk/75av
(næsten nederst).

Når det så er sagt, har jeg selv erfaring med en tilfældig, billig 4A
lader: Når den et par gange i løbet af vinteren sluttes til mit
(afmonterede, næsten opladede!) batteri, viser måleren typisk et godt
stykke under 0,5A. Og så må det vel være både godt nok - og uden
skadevirkning...?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Simon

Dato : 09-11-09 22:53

> finde en 12V-lader a´la mobiltelefontypen som lader med 2-300 mAmp

Her er to:
http://www.rayven.dk/batterilader-p-408.html
http://www.robertsmc.dk/emgo___batterilader-p-314.html?bgsid=memk47j52sjjoh7aa0srp3ubc4

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 00:40

dufur skrev:

> Mit batteri har stået i cyklen i uopvarmet utæt skur de sidste 2 vintre,
> og cyklen har startet i første hug om foråret.
> Så måske bare lade helt op og tage ind i varmen?

Hvad afladning angår er batteriet upåvirket om det er lagret koldt eller
varmt.
Den væsentligste faktor ved at afmontere batteriet er givitvis at man
forhindrer at det tappes ag en given krybestrøm, men hvad det angår er
det tilstrækkeligt blot at afmontere en af pol-ledningerne!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-11-09 00:57

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Hvad afladning angår er batteriet upåvirket om det er lagret koldt
> eller varmt.

Hæh? - har du nu glemt din skolelærdom om kemisk aktivitet og temperatur?
- eller ville du have skrevet *OP*ladning?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 01:16

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Hæh? - har du nu glemt din skolelærdom om kemisk aktivitet og temperatur?
> - eller ville du have skrevet *OP*ladning?

- Stiller motorcyklen ind nu hvor temperaturen er tæt på 5°
- Oplader batteriet grundigt.
- Sidder og kigger længselsfuldt ud af vinduet igennem 4½ måned
hvorunder der er en lang periode med sibirisk kulde.
- Tager hul på foråret når der atter er 5°!

Påstår du at opstarten blive anderledes hvis batteriet har stået i
køkkenet eller i garagen i den stille periode?

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-11-09 17:44

> [...]

> Påstår du at opstarten blive anderledes hvis batteriet har stået i
> køkkenet eller i garagen i den stille periode?

Ja. Når batteriet står varmt, er den kemiske aktivitet højere og
dermed selvafladningen højere. Om den forøgede selvafladning så er
nok til at det gør en forskel hen over vinteren er en anden sag.

Kai

Fra : Jens S

Dato : 10-11-09 01:13

Kasper kom med følgende:
> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3150197355&n=1707786557&pn=1707786558
> Eller er der noget smartere man skal være opmærksom på?

du kan da nøjes med den lille fra T Hansen :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3150449830&n=-1514325738&pn=-1514325638

ellers har du en rigtig fin en her :
http://www.robertsmc.dk/tecmate___optimate_4___batterilader-p-1196.html?bgsid=memk47j52sjjoh7aa0srp3ubc4

Fra : Kasper

Dato : 10-11-09 13:09

Hej,

Tak for jeres svar.
Jeg er nok ikke helt interesseret i at have batteriet til at stå og
oplade i flere måneder hen over vinteren. Men derimod lade det op en
gang om måneden. Og så duer disse vel ikke, vel?

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 15:55

Kasper skrev:
> [...]
> oplade i flere måneder hen over vinteren. Men derimod lade det op en
> gang om måneden. Og så duer disse vel ikke, vel?

Du har vel et 11Ah batteri, som snart de fleste :-/
Hvis man regner på den mindste af de ovennævnte ladere, så vil den tage
omkring 36 timer om at lade dét op fra bunden, hvilket i sig selv
egentlig er overskueligt her i den stille tid.
Men man må formode at batteriet ikke er under 80% fyldt og snarere tæt
på 100% ved opstaldnings-tidspunktet, hvorved at en sådan efterfyldning
højest vil tage 7 timer.
Endelig er der ("vedligeholdelses") efterfyldning undervejs gennem
vinteren, hvor et par timer vil gøre meget ved det, med mindre at
akkumulatoren er mere end halv-gået og har en større egenafladning!
Ergo 300mA kan sagtens klare problemet.

Til historien hører at man ikke bør lade på en akkumulator med mere end
10% af Ah-tallet, hvilket vil sige max 1,1A på dit, så 300 eller 500mA
er i grunden ikke så lavt indenfor dén ramme!

Men hvor gammelt er batteriet?
Barbie'n står med den billigste T-Hansen akkumulator jeg kunne finde og
står vinteren igennem uisoleret uden efteropladning eller afmontering af
poler - Og den har startet ved egen kraft efter de første tre vintre.
I sommers viste det sig at hvis den stod med tænding og lys (10-15
minutter tror jeg der gik) blev batteriet malket i en grad så jeg intet
strøm havde til starteren. Jeg tænker at dét er første tegn på
"nedslidning" og forventer egentlig ikke at det klarer denne vinter
igennem også :-/
Men jeg vil hellere lade mig overraske (af at det måtte klare også denne
vinter) end at vinterlade på et batteri der så måske alligevel viser sig
at skullle skiftes i løbet af sommeren.

--
Armand.

Fra : Kasper

Dato : 10-11-09 16:58

Armand skrev:
> [...]
> 10% af Ah-tallet, hvilket vil sige max 1,1A på dit, så 300 eller 500mA
> er i grunden ikke så lavt indenfor dén ramme!

Okay - så du mener egentlig at den billige
http://www.rayven.dk/batterilader-p-408.html skulle virke fint nok, til
at vedligeholde batteriet ca. en gang om måneden?

> Men hvor gammelt er batteriet?

Det ved jeg ikke
jeg købte maskinen i sommers...

> [...]
> Men jeg vil hellere lade mig overraske (af at det måtte klare også denne
> vinter) end at vinterlade på et batteri der så måske alligevel viser sig

Meget pinligt spørgsmål:
akkumulator=batteri?? eller akkumulator=oplader??
:-/

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 21:21

Kasper skrev:

> Okay - så du mener egentlig at den billige
> http://www.rayven.dk/batterilader-p-408.html skulle virke fint nok, til
> at vedligeholde batteriet ca. en gang om måneden?

Så absolut!
Det er en fejl at sammenligne med en 4A's autolader, som er godt og vel
fire gange for kraftig til et 11Ah's akkumulator.

> Det ved jeg ikke
> jeg købte maskinen i sommers...

Hvilken årgang er motorcyklen så?

> Meget pinligt spørgsmål:
> akkumulator=batteri?? eller akkumulator=oplader??
> :-/

Meget pinligt at jeg efterlader dig i uvidenhed!!
Batteriet = akkumulator. Hvis jeg skulle være helt korrekt burde der
ikke stå batteri nogetsteds i min beskrivelse, men akkumulator er et
lortelangt ord i forhold til 'batteri', og tillige komplekst omkring
samspillet af mit tofinger-systems dans på tastaturet, hvorfor der er
smuttet rigeligt mange 'batteri' med i beskrivelsen

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 11-11-09 22:23

Fra : Kasper

Dato : 10-11-09 23:39

On 10 Nov., 21:21, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Så absolut!
> Det er en fejl at sammenligne med en 4A's autolader, som er godt og vel
> fire gange for kraftig til et 11Ah's akkumulator.

Okay - så vil jeg nok overveje at smide de ca 100kr. efter sådan en
oplader, just in case.

> Hvilken årgang er motorcyklen så?

Fra 1999

> [...]
> samspillet af mit tofinger-systems dans på tastaturet, hvorfor der er
> smuttet rigeligt mange 'batteri' med i beskrivelsen

HAhahahaha - det er sq en forklaring der er til at forstå
Det er bare enormt pinligt at have taget fysik på højniveau på
matematisk linie på gym for 10 år siden, og så måtte indrømme at man
ikke kan huske hvad en akkumulator er....
Off-topic: Hvad er en "akkumulator" til forskel fra et "batteri"?
Eller er det bare et "hverdags ord" for det samme?

Fra : Grunnet

Dato : 11-11-09 20:16

"Kasper" <kbstaal@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 10 Nov., 21:21, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Kasper skrev:> Armand skrev:

Off-topic: Hvad er en "akkumulator" til forskel fra et "batteri"?
Eller er det bare et "hverdags ord" for det samme?

Akkumulator = genopladeligt batteri

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 11-11-09 22:23

Kasper skrev:

> Fra 1999

OK!
Det er meget tænkeligt at det stadig er den originale akkumulator(!) der
sidder monteret, men til gengæld kan det så også tænkes at den nærmer
sig efterløns-alderen.
Selvom den ikke har drillet dig endnu(?) kan der godt være fornuft i at
pumpe lidt strøm på den en gang eller to i løbet af vinteren.
Det er også kun min stædighed (for det er SLET ikke dovenskab!) der
ligger bag min håndtering af problematikken

> Det er bare enormt pinligt at have taget fysik på højniveau på
> matematisk linie på gym for 10 år siden, og så måtte indrømme at man
> ikke kan huske hvad en akkumulator er....

Jo deet!
Og dét ovenikøbet i en tid hvor næsten alt elektrisk værktøj fås i
såkaldte akku' versioner

Apropos det nær-akedemiske niveau: Jeg er simpel smedesvend og genkender
ordet fra 'akkumulator-tank' og 'tryk-akkumulator' - prøv at vurdere
hvilken funktion de to begreber dækker over

> Off-topic: Hvad er en "akkumulator" til forskel fra et "batteri"?
> Eller er det bare et "hverdags ord" for det samme?

Forskellen ligger i genopladeligheden, skulle jeg mene :-/

Dybest set er 'batteri' vel en oversættelse af det engelske ord:
'battery', skabt i folkemunde ud fra at man skulle bruge et batteri (á
flere stk's) af (gode gammeldags Hellesens-)'elementer' til at forsyne
bærbare elektriske apparaturer :-/
Hvem får mon først visiteret wikipedia om sagen?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 23:14

> [...]
> bærbare elektriske apparaturer :-/
> Hvem får mon først visiteret wikipedia om sagen?

Min salige far sagde: Batteri = samling af elementer (og ja det var fra
Hellesen-tiden). Altså hed et 4,5V batteri: Batteri, mens 1,5V = element.
Enig i betragtning om at Akkumulator = noget der kan opsamle energi

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-11-09 12:32

"Peter HH" <phhsnabelahasselbalch.dk> writes:

> Min salige far sagde: Batteri = samling af elementer (og ja det var
> fra Hellesen-tiden). Altså hed et 4,5V batteri: Batteri, mens 1,5V =
> element.

Din saglige fatter huskede korrekt!

Kai

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:12

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Din saglige fatter huskede korrekt!

'Batteri' er bruges forøvrigt meget ureguleret i dansk sprogbrug:
Med tid i dronningens klæ'r genkender jeg at et artelleri (=kanon)
-batteri består af et antal kanoner der alle skyder samlet mod samme
mål; men hvordan pokker kommer batteri ind i de 'blandings-batterier' vi
alle har i køkken og badeværelse !?

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-11-09 17:24

Armand skrev:

> [...]
> -batteri består af et antal kanoner der alle skyder samlet mod samme
> mål; men hvordan pokker kommer batteri ind i de 'blandings-batterier' vi

Skal vi følge logikken i det tidligere, er det en samling af elementerne
"kold" og "varmt" vand!?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:23

J.C.Kløve skrev:

> Skal vi følge logikken i det tidligere, er det en samling af elementerne
> "kold" og "varmt" vand!?

For lige at bringe helt forvirring i sagen:
Hverken varme eller kulde hører til blandt klassikens fire elementer,
kun vandet gør!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-11-09 21:33

Armand skrev:

> For lige at bringe helt forvirring i sagen:
> Hverken varme eller kulde hører til blandt klassikens fire elementer,
> kun vandet gør!

hmm
Måske det at der "blandes" luft i vandet i sådan et batteri - så er der
da to af "Klasikkens elementer"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 02:21

J.C.Kløve skrev:

> Måske det at der "blandes" luft i vandet i sådan et batteri - så er der
> da to af "Klasikkens elementer"

Jeg har engang lokket det tredie element ud af et lastvognsbatteri som
jeg sleb henover med vinkelsliber

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 11-11-09 22:23

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 19:03

> Hvilken type oplader skal man bruge til når batteriet skal
> vinter-velligeholdes med opladning indtil min sæson starter i '10?

Det er et tilbagevendendende spørgsmål.
Min holdning: Du kan IKKE tvangsfodre en akkumulator med strøm. Den aftager
hvad den kan. Efterhånden som den er opladet aftager den minde & mindre
strøm.
Hvad yder en generator på en MC? Nok en del mere end de fleste opladere du
køber på markedet...

Min mening: Det er et af de punkter, hvor vi som MCister lokkes til at blive
overpylrede med vores MC.

Køb evt et kontaktur og sæt en alm billader (2-4 amp) til. Indstil så der
"vedligeholdelseslades" måske 15 min hver dag.
Har virket for mig gennem 14 år, men det forudsætter at man har en
akkumulator der er frostfri = afmonter og tag den indendørs.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 19:27

Peter HH skrev:

> [...]
> mindre strøm.
> Hvad yder en generator på en MC? Nok en del mere end de fleste opladere

Forskellen er at motorcyklens laderelæ i højeste grad reagerer på om
akkumulatoren 'modtager' (p.g.a. overladning kan der udvikles varme som
medfører at akkumulatoren ikke vil kunne lades yderligere før
nedkøling), hvilket automatikken ikke gør i de almindeligt tilgængelige
autoladere hvorved de pumper videre med den ene virkning at der istedet
koges en masse brint ud af batteri-syren!

> [...]
> Har virket for mig gennem 14 år, men det forudsætter at man har en
> akkumulator der er frostfri = afmonter og tag den indendørs.

Det kan ikke kaldes overpylret hvis rette værktøj koster det samme som
den autolader der er no-good for motorcyklens lille akkumulator.
Steen Gruby har ved andre lejligheder fastlagt at de små 12Volts
tilbehørs-transformere man måtte have på matriklen dels er blide som lam
overfor den lille akkumulator og dels bedre ensrettet end nogen autolader.
Så har man f.eks. en lader på under 1000mA til en 12V akku-boremaskine,
hvorfor så overhovedet bruge penge på selv den billigste autolader og et
kontakt-ur??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 23:02

snip
> [...]
> hvilket automatikken ikke gør i de almindeligt tilgængelige autoladere
> hvorved de pumper videre med den ene virkning at der istedet koges en

Naaaa - den indre modstand stiger efterhånden som spændingen stiger - derved
begrænses strømmen pr automatik (U=R*I) - men jeg vil da medgive at akkuen
kan blive varm. Og der sidder da en regulator i de fleste ladere - min kan
da vise 2-3 A i starten og så falder den til 250-500mA efter måske 30 min.

snip
> Det kan ikke kaldes overpylret hvis rette værktøj koster det samme som den
> autolader der er no-good for motorcyklens lille akkumulator.

Bare for spørgsmålets skyld: Er der nogen der har futtet en MC-akku af med
en Thansen/Harald Nyborg lader??

> Steen Gruby har ved andre lejligheder fastlagt at de små 12Volts
> tilbehørs-transformere man måtte have på matriklen dels er blide som lam
> overfor den lille akkumulator og dels bedre ensrettet end nogen autolader.

Ja - se dér nævner du den store elektroniske troldmand, som jeg kun kan bøje
mig for!
Men omkring ensretning - så er akkumulatoren jo en mega-kondensator, som
jævner strømmen ud - omend det kan være rigtigt at der kun er tale om
enkeltensretning i bil-ladere.

> Så har man f.eks. en lader på under 1000mA til en 12V akku-boremaskine,
> hvorfor så overhovedet bruge penge på selv den billigste autolader og et
> kontakt-ur??
Good point! Jeg forstod bare spørgsmålet som: Hvad skal jeg købe, hvis......

Jeg ville ikke gå mod de udmærkede råd der var givet, men blot sige, at
mindre måske kan gøre det... Og dér er vi nok enige?
Og dét med "pylrede" var bare et udtryk for at vi måske giver MC'erne lidt
_for_ meget opmærksomhed en gang i mellem - men det er jo også en
hobby-ting/kæledyr
Og jeg vil heller ikke gå i rette med dig, Armand - har snart læst dine
indslag i - ja - hvad kan det blive - 12 år - fra dengang Lars Hyldal og jeg
startede DMCN og han tog sideløbende imnitiativ til dk.fritid.motorcykel -
og det plejer ikke at være forkert hvad du skriver

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 23:17

Peter HH skrev:
> [...]
> at akkuen kan blive varm. Og der sidder da en regulator i de fleste
> ladere - min kan da vise 2-3 A i starten og så falder den til 250-500mA

De fleste Amperemetre er nærmest blot porno :-|
Prøv at lade løs natten over - Og mærk efter om akkumulatoren ikke er
ganske varm derefter: I så fald har den faktiske ladestrøm ikke været
nede på ½A selvom instrumentet viser det :-|

> [...]
> Men omkring ensretning - så er akkumulatoren jo en mega-kondensator, som
> jævner strømmen ud - omend det kan være rigtigt at der kun er tale om

For lige (selv) at forstyrre billedet, så vil nogen også påstå at netop
pulsen gavner slutopladningen :-/

> [...]
> Og dét med "pylrede" var bare et udtryk for at vi måske giver MC'erne
> lidt _for_ meget opmærksomhed en gang i mellem - men det er jo også en

Jup!
Jeg har jo også selv for nylig bedyret at hvis akkumulatoren alligevel
ikke kan stå i 3 måneder uden at tabe strømmen, så vil man sikkert
alligevel komme ud fra at den fejler igennem den efterfølgende sæson, og
at jeg af samme grund ikke har haft Barbie's akkumulator afmonteret for
vinteren!

> har snart læst dine indslag i - ja - hvad kan det blive - 12 år -
> fra dengang Lars Hyldal og jeg startede DMCN og han tog sideløbende
> initiativ til dk.fritid.motorcykel

Heeey! En af veteranerne!!!!
Jeg troede ellers at de var uddøde, med undtagelse af at Uffe R.B. lige
hoster en gang imellem *bøjer-mig-i-støvet.avi*

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 23:28

snipz
> For lige (selv) at forstyrre billedet, så vil nogen også påstå at netop
> pulsen gavner slutopladningen :-/

Dét er nemlig rigtigt

> [...]
> alligevel komme ud fra at den fejler igennem den efterfølgende sæson, og
> at jeg af samme grund ikke har haft Barbie's akkumulator afmonteret for

Jo jooo - been there - done that - bought the T-shirt. Det var bare en
dumhed; Den var ikke fuldt opladet da frosten satte ind - og kapufffff - det
kunne intet da foråret kom, og jeg ville starte/endsige lade den op...
Bl.a. derfor råder jeg til at man har akkumulatoren stående frostfrit hen
over vinteren.
Som den aflades bliver koncentration af vand højere og frysepunktet sænkes
og så har man (erfarede jeg) en busted akku
snipz

> Heeey! En af veteranerne!!!!
> Jeg troede ellers at de var uddøde, med undtagelse af at Uffe R.B. lige
> hoster en gang imellem *bøjer-mig-i-støvet.avi*

Ja da - og sidst jeg hørt fra Hyldal var han blevet far og boede i hus
Der er løbet lidt vand i åen siden dengang.
Med DMCN#2 var der jo kun Hyldal foran mig

Og lad dette være en enestående chance til at deja vu: I opfordres til at
skrive motorcykelanmelder, forhandler/værkstedsanmeldelser og anmeldelser af
"ting & sager" til www.dmcn.dk - som fortsat kun kan leve af brugernes
input.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-11-09 12:31

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Heeey! En af veteranerne!!!!
> Jeg troede ellers at de var uddøde, med undtagelse af at Uffe
> R.B. lige hoster en gang imellem *bøjer-mig-i-støvet.avi*

*rømmer halsen*

Kai (*fløjte* *fløjte*)

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:07

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> *rømmer halsen*
>
> Kai (*fløjte* *fløjte*)

For helvede da også!
Sorry

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-11-09 18:07

Armand skrev:

> For helvede da også!
> Sorry

*GRILL*

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:25

J.C.Kløve skrev:

> *GRILL*

Kan man udlede at jeg IKKE husker som en elefant, imens Kai er en
dinosaur?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 23:24

On Fri, 20 Nov 2009 23:02:13 +0100, Peter HH wrote:

> Bare for spørgsmålets skyld: Er der nogen der har futtet en MC-akku af med
> en Thansen/Harald Nyborg lader??

Jup, et par stykker, typisk glemt over en week-end. Men det var før
Tsvansen var "opfundet". Laderen var et tidstypisk hvidt metalkabinet med
et amperremeter, og et stik med tre huller, en lus som kunne vælge 6, eller
12 volt.

Forskellen fra dengang er det "moderne" plastkabinet :-/

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Hekto

Dato : 20-11-09 14:20

Laderegulaturen på MC'en reagerer kun på spændingen på akkumulaturen.
Det er derfor det går så galt når der er dårlig forbindelse.

Den tonser strøm på til spændingen når den reference den mere eller
mindre tilfældigt er indstillet til. Normalt et sted imellem 13,8 Volt
og 14, 5 Volt. Strømmen der løber under ladningen afhænger af laderens
evne til at levere strøm og den indre modstand i batteriet.

De små tilbehørstingester kan ikke levere særligt stor strøm, og
formår derfor dårligt at gøre skade. Jeg vil tro at daglige 15
minutter med en autolader har nogenlunde samme virkning, da tiden er
så kort.

--

/Hekto