MS Windows
briani 27239
Reparere Vista NTFS filsystem
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 10-11-09 16:32

Hej.

Naboens foretagsomme datter har slukket sin bærbare pc med Vista mens
den tilsyneladende var igang med at skrive på disken.

Resultatet er at den ikke vil boote. Den indlæser filer (i fejlsikret
tilstand) men stopper ved en fil der hedder noget med crc.

Jeg har pillet disken ud og via et eksternt interface sat den i min
testpc med windows XP. Den kan se en partition på ca. 100 GB som er c
partitionen, men ikke se nogle filer. Stifinder siger disken er ødelagt.
Desuden kan man se en recovery partition hvor man kan se filsystemet og
alle filerne. Denne partition er ok.

Da hun har alle sine billeder og dokumenter på disken, vil hun
selvfølgelig give sin højre arm for at få disse igen.

Findes der noget værktøj I vil anbefale - gerne freeware. En søgning på
Google giver så mange hit at det er svært at vælge det rigtige, så
hellere spørge dem der har prøvet det før.
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Ole C

Dato : 10-11-09 16:54

Svend Erik Jensen skrev blandt andet:

> [...]
> på Google giver så mange hit at det er svært at vælge det rigtige, så
> hellere spørge dem der har prøvet det før.

Måske PC Inspector:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=7
Men i øvrigt kan en "chkdsk" fra kommandopromten i Fejlsikker tilstand måske
klare ærterne - eller en "reparations-installation".
Det sidste kræver en "normal" Vista-skive og ikke en recovery-do., hvis man
skal undgå at miste data.

Og så er det netop den slags tilfælde, der får mig til at anbefale at lægge
data på en anden partition - og naturligvis sørge for at tage backup
jævnligt....

--
vh
Ole C

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-11-09 21:40

On Tue, 10 Nov 2009 16:54:14 +0100, Ole C wrote in
dk.edb.system.ms-windows <4af98ca6$0$275$14726298@news.sunsite.dk>:

[...]

>Måske PC Inspector:
>http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=7

Hej Ole.

Det blev løsningen. Det lykkedes mig at redde 5303 filer, deraf langt de
fleste billeder og resten word dokumenter. Der blev mistet mindre en 10
filer, så det var en succes og der er glæde hos brugeren.

Tak for hjælpen til alle der har budt ind med et forslag til løsning.

Fra : Ole C

Dato : 11-11-09 22:01

> [...]

> de fleste billeder og resten word dokumenter. Der blev mistet mindre
> en 10 filer, så det var en succes og der er glæde hos brugeren.

Tillykke!

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 11-11-09 23:31

On Wed, 11 Nov 2009 21:39:40 +0100, Svend Erik Jensen
<adressen@er.invalid> wrote:

> [...]
>fleste billeder og resten word dokumenter. Der blev mistet mindre en 10
>filer, så det var en succes og der er glæde hos brugeren.

Er filerne intakte? De gange jeg har prøvet den har den af og til
kunnet gendanne filerne, men de har altid været korrupte.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-11-09 20:37

On Wed, 11 Nov 2009 23:30:36 +0100, Rado wrote in
dk.edb.system.ms-windows <ulemf59mdd5e9epvg5nlev2g07pc73888u@4ax.com>:

>Er filerne intakte? De gange jeg har prøvet den har den af og til
>kunnet gendanne filerne, men de har altid været korrupte.

Jeg har kigget en del af billederne, og de fejler ikke noget - men 5303
filer er jo mange...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-11-09 21:34

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har kigget en del af billederne, og de fejler ikke noget - men 5303
> filer er jo mange...
> --
Jeg har brugt pcinspector masser af gange og filerne er altid ok bagefter.
Man skal bare være opmærksom på, at når man starter recovery, skal man jo
vælge om det er slettede filer, tabte data eller mistet drev.
Virker den ene metode ikke, skal man bare prøve en af de andre, så plejer
det at virke.

Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-11-09 17:07

On Tue, 10 Nov 2009 16:32:29 +0100, Svend Erik Jensen
<adressen@er.invalid> wrote:

> [...]
>Google giver så mange hit at det er svært at vælge det rigtige, så
>hellere spørge dem der har prøvet det før.
http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
ikke gratis, men prøv den.
Man kan redde data med prøve udgaven (version 3.xx, ved ikke med v.4),
man kan bare ikke gemme som enkelstående filer, men man kan gemme en
rå kopi af disken som en fil, og så skrive denne fil til en passende
partition med "DiskExplorer for NTFS", og kør så chkdsk mod denne
partition og der er reddet nogle data.
Lav dog en rå kopi af den partition du vil redde data fra og leg med
den, så ødelægger du ikke noget.

Dog har jeg svært ved at se at en nedlukning af OS skulle kunne give
de problemer du beskriver, NTFS er meger robust med den slags ting
også selv om der sker midt i en skrivning. Også selv om man tager
strømmen midt i en skrivning skulle det ikke give problemer, aller
højst tab af data.

Noget må have skrevet til et eller flere steder på disken hvor det
ikke er hensigtsmessigt, virus ?

/Hans

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-11-09 20:47

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> også selv om der sker midt i en skrivning. Også selv om man tager
> strømmen midt i en skrivning skulle det ikke give problemer, aller

Jeg har brugt Vista i nogle år og har adskillige
gang været ude for, at strømmen er gået midt i
noget - inklusive dvd-kopiering og filmoptagelser.
Det har aldrig haft nogen konsekvenser bortset fra
et par ødelagte dvd-skiver.

Så jeg vil også gætte på en trojansk hest eller en
ondartet virus.

Mon den foretagsomme unge dame har haft et antivirus-
program på sin computer?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-11-09 21:05

On Tue, 10 Nov 2009 20:47:06 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Mon den foretagsomme unge dame har haft et antivirus-
>program på sin computer?
Eller har tabt PCen og er led ved at indrømme det.

/Hans

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-11-09 22:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har brugt Vista i nogle år og har adskillige
> gang været ude for, at strømmen er gået midt i
> noget -

Det har jeg så endnu tilgode at prøve. Sidst der var strømafbrydelse
her, var i sommeren 2006. Dengang havde jeg XP.

> inklusive dvd-kopiering og filmoptagelser.
> Det har aldrig haft nogen konsekvenser bortset fra
> et par ødelagte dvd-skiver.

Sikkert et dumt spørgsmål i nogles øjne: Gad vide hvad der sker hvis man
slukker for computeren, mens den er ved at lukke ned og under
nedlukningen installerer opdateringer fra Windows?

At alle filer skulle være væk på hendes computer, undrer dog også mig.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-11-09 01:59

Windows update har tænkt på dette. under opdatering føres en nøjagtig
log over hvor langt den er nået og hvad der er næste ting på listen så
den vil blot starte igen derfra hvor den blev afbrudt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-11-09 09:58

Jens Peter Karlsen skrev:
> Windows update har tænkt på dette. under opdatering føres en nøjagtig
> log over hvor langt den er nået og hvad der er næste ting på listen så
> den vil blot starte igen derfra hvor den blev afbrudt.

Det er rart nok at vide hvis uheldet skulle være ude en dag.
Men jeg overholder selvfølgelig teksten på skærmen med at undlade at
slukke for computeren før den er færdig.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-11-09 22:16

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så jeg vil også gætte på en trojansk hest eller en
> ondartet virus.
>
> Mon den foretagsomme unge dame har haft et antivirus-

Der kan vist være flere årsager til, at et filsystem smadres. Jeg vil tro,
at jeg har haft 7-8 pc.er til rep. i år med vista med smadret filsystem. I
ingen af tilfældene fandt jeg nogen tegn på, at det var virus eller
trojanere. På flere af dem gjorde jeg det, at jeg lavede dataredning på hele
indholdet inden jeg omformatterede, og de reddede data blev herefter scannet
for virus og trojanere, netop for at se, om det kunne være problemet. Jeg
fandt intet. I flere af tilfældene har jeg mistanke om, at det var en
opdatering af vista, som på en eller anden måde gik galt.

Kurt

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-11-09 21:43

On Tue, 10 Nov 2009 20:47:06 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote in
dk.edb.system.ms-windows
> [...]

>Så jeg vil også gætte på en trojansk hest eller en
>ondartet virus.
>
>Mon den foretagsomme unge dame har haft et antivirus-

Jeg har faktisk en anelse om at der har været virus indblandet i
problemer. Hun har haft AVG free version installeret, og i dens
karantænemappe lå der mange filer.

Jeg tager en snak med hende om konsekvensen af at klikke på alt der
blinker og dytter

Fra : Ole C

Dato : 11-11-09 22:04

Svend Erik Jensen skrev blandt andet:

> Jeg har faktisk en anelse om at der har været virus indblandet i
> problemer.

Det er der hos de fleste teenagere

> Hun har haft AVG free version installeret, og i dens
> karantænemappe lå der mange filer.
>
> Jeg tager en snak med hende om konsekvensen af at klikke på alt der
> blinker og dytter

God idé.
Samtidig kan du lære hende selv at gøre maskinen køreklar igen.....

--
vh
Ole C