MC-Revy i 70'erne
Fra : Ivar

Dato : 08-11-09 21:37

Jeg er interesseret i at vide lidt om MC-Revys første år (altså
bladet MC-Revy og ikke årbogen MC-Revyen).
Jeg har fundet ud af, at det udkom første gang i 1973 og var
en udspringer af bladet Bilen og Båden.
Hvor til udkom det?
Var det kun 4 gange om året i starten, og senere 12 gange?
Hvem var de faste forfattere? Var Ole Borg med?

Der var også et blad der hed Touring Nyt, det ville jeg også
gerne høre om. Hvem udgav det, og hvor mange år udkom det?

Ivar Magnusson

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-11-09 21:39

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Der var også et blad der hed Touring Nyt, det ville jeg også
> gerne høre om. Hvem udgav det, og hvor mange år udkom det?

Touring Nyt er MC Touring Club's medlemsblad. Det udgives svjv
stadig - http://www.mctc.dk/

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Ivar

Dato : 08-11-09 22:26

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Touring Nyt er MC Touring Club's medlemsblad.

Det har du ret i. Så er min interesse kun om MC-Revy.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 09-11-09 03:37

Ivar skrev:

> Det har du ret i. Så er min interesse kun om MC-Revy.

Det helt klare svar fåes på biblioteket, hvis ikke at du ligefrem kan
søge dig til det gennem bibliotekernes on-line database.
Biblotekarer er vilde med den slags og står på pinde for én hvis man
spøger lidt specifikt: Engang slæbte man på amts-biblioteket i Vejle
engang alt hvad man havde af populær mekanik udgivelser fra ti års tid
omkring 1960, frem fra kældere blot fordi jeg spurgte til en artikel der
måtte være fra 1959 men som de ikke kunne finde i databasen ud fra min
beskrivelse

Men MC-Revy udkom helt sikkert ikke månedligt!
Jeg kan huske hvor formidabelt det var da jeg blev medlem af den lokale
motorcykelklub, hvor der abonneredes på det tyske MOTORRAD, som netop i
forhold min vane (á MC-Revy) udkom formidabelt ofte: á hver 14. dag
("Ihhhh, man kan jo næsten ikke nå at følge med" som en Melitta-reklame
engang sagde) !

Turingsnydts succes trods deres oprindelse som marginalt tidsskrift,
skal ligeledes ses i lyset af deres relativ hyppige udgivelsesfrekvens á
8 gange årligt, så det skal nok passe at MC-Revy ikke udkom oftere end
fire gange årligt :-/

--
Armand.

Fra : KentBM

Dato : 09-11-09 19:28

Armand skrev:
> [...]
> skal ligeledes ses i lyset af deres relativ hyppige udgivelsesfrekvens á
> 8 gange årligt, så det skal nok passe at MC-Revy ikke udkom oftere end

Nu har Danmarks bedste motorcykelblad udkommet 9 gange om året i
adskillige år. Plus et MC-oversigt med årets første nummer.

Og til kr. 190 om året for medlemskab af MC Touring Club. En pris der
har været den samme i mange år.

--

Kent

Fra : Richard

Dato : 09-11-09 10:56

On 8 Nov., 21:36, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> [...]
> bladet MC-Revy og ikke årbogen MC-Revyen).
> Jeg har fundet ud af, at det udkom første gang i 1973 og var

I tillæg til, hvad andre har skrevet i denne tråd, og hvad jeg selv
skrev i en tilsvarende for 4-5 år siden, er det overgemte eksemplar i
reolen ikke til meget hjælp her. På forsiden står:

Dansk MC-revy
Motorcykler - Knallerter - Udstyr - Forår 1973 - Pris kr. 12,50

Særhæfte, redigeret af Bilen og Båden's redaktion

Kolofonen nævner heller ingen udgivelsesfrekvens, men redaktionen
bestod af:
Erik Skipper Larsen, chefredaktør
Torry Lindstrøm
Per Gudmundsen
Villy Poulsen

> Hvem var de faste forfattere? Var Ole Borg med?

Andre skribenter i det nummer deltog med de nævnte artikler, blot for
at antyde bredden af bladet:
Erik Fischer: 'Myndighederne mishandler motorcyklen' med den
interessante påstand: "Danske motorcykler over 800cc kan sikkert
tælles på en hånd" - det var altså i 1973
Ole Thomas: "Ole Olsen – verdens bedste"
John Kreiner: "Hvilken styrthjelm er bedst"
Claus Vendelhaven: "MC-REVY skaber debat: Kørekort til 16-årige"
John E. Bech: "Eventyret om kakkelovnsrøret, der blev kvalt af
støvsugere" (evigungt tema, også i 1973).

Så Ole Borg var altså ikke med; han slog de år sine folder på
Skandinavisk Motorjounal, omend ikke så regelmæssigt som tidligere
svjh

Hvad skyldes interessen iøvrigt?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Seth

Dato : 10-11-09 14:58

Richard <rpaderichard@netscape.net> wrote in news:7c1281ac-9c42-48fd-
815d-5446502f13a1@v30g2000yqm.googlegroups.com:

> [...]
>
> Så Ole Borg var altså ikke med; han slog de år sine folder på
> Skandinavisk Motorjounal, omend ikke så regelmæssigt som tidligere

Af nogen betragtes dette første nummer af MC revyen både som forløberen
for kvartalsbladet MC-Revyen og årbogen MC-Revyen.
Sidstnævnte fortsatte fra 1974 i en tykkere udgave og var "i familien"
med Båd-Revyen, Bil-Revyen, Foto-Revyen og HiFi-Revyen.
Iøvrigt ser jeg på ryggen af Bil-Revyen 2008 at det skulle være
halvtredsenstyvende årgang.
Således skulle Bil-Revyen være startet i 1958?
hvis det skulle være sandt, må første udgaven af kvartalsudgivelsen af
MC-Revyen også være at betragte som en første udgave af MC-Revyen
årbogen.
Dette bræftes også af at der på ryggen af MC-Revyen 2009 står trykt: "36.
årgang".

Kvartalsbladet MC-Revyen formoder jeg udkom i en sommer udgave i 1973.
Senere kom i hvert fald en udgave der hed 73/74.

De tidlige udgaver af Bil-Revyen hed "Den Store Bilrevy" og var dengang
udgivet ved ansvarshavende redaktør Palle Fogtdal som også stod for
månedsmagasinet "Bilen og Båden" og "Bil-Jul".
_
Seth

Fra : Ivar

Dato : 10-11-09 23:53

Richard skrev:

> Så Ole Borg var altså ikke med; han slog de år sine folder på
> Skandinavisk Motorjounal, omend ikke så regelmæssigt som tidligere
> svjh

Jeg har netop næsten alle årgange af Skandinavisk Motorjournal.
Jeg kan godt lide at læse Ole Borgs artikler. Han virkede som
om han var en generation yngre end Mogens H. Damkier og Leon
Østergaard.
Omkring 1973 forsvandt han fra SMJ og jeg spekulerede på. om han var
på MC-Revy.

> Hvad skyldes interessen iøvrigt?

Jeg lavede lidt research på salget af Suzukis trecylindrede motorcykler
(GT380, GT550 og GT750) i Danmark ved at læse reklamer i SMJ. I 1973
forsvandt alle reklamer fra Suzuki. Så jeg spekulerede om importøren
havde valgt at annoncere i MC-Revy, og droppe de andre blade.

Jeg tænker på at anskaffe mig MC-Revy fra 70'erne. Derfor vil
jeg gerne vide, hvor mange blade det drejer sig om. Det er altså
blot 4 pr. år.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 11-11-09 01:11

Ivar skrev:

> Jeg lavede lidt research på salget af Suzukis trecylindrede motorcykler
> (GT380, GT550 og GT750) i Danmark ved at læse reklamer i SMJ.

Spændende!

> I 1973 forsvandt alle reklamer fra Suzuki. Så jeg spekulerede om
> importøren havde valgt at annoncere i MC-Revy, og droppe de andre
> blade.

Kreativ tankegang!
Starten af 70'erne var tiden hvor CB750 solgte sig selv så godt at
Honda-importøren ikke gad udlåne noget som helst til test, og
konkurrenterne derfor blev nødt til at annoncere så meget hårdere, så
det er utænkeligt at Suzuki-importøren lagde annoncering helt på hylden.
At '73 var dét år hvor GT750 skulle promoveres taler yderligere for
kraftig Suzuki annoncering i '73.

Hvem var forøvrigt importør af Suzuki op til 1973??
C. Reinhardt, der er et nærmest historisk motorcykel-firma, har været
Suzuki importør så længe jég husker og bl.a Norton-importør inden da,
men '73 er desværre før jeg husker og der kán jo tænkes at have været et
importørskifte omkring den tid hvor Suzuki trådte i karakter qua den
tre-cylindrede serie. Det er værd at anskue de tre små japanske
mc-fabrikanters eksistens dengang som værende på plan med dagens
Kinøjsere - Yamaha havde f.eks. en nærmest utålelig import-historik
indtil omkring midten af 80'erne hvor Europa-importen selv stablede en
DK-afdeling op!

> Jeg tænker på at anskaffe mig MC-Revy fra 70'erne. Derfor vil
> jeg gerne vide, hvor mange blade det drejer sig om. Det er altså
> blot 4 pr. år.

Har du et billede af hvad de koster?
Især MC-Revyen fra 70'erne er blevet samlerobjekter og koster kassen, og
dét kan godt smitte af på MC-revy også :-/
Hvis det kun er for informationen burde biblioteket kunne hjælpe, som
jeg skrev andetsteds!

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 11-11-09 21:33

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> [...]
> Kinøjsere - Yamaha havde f.eks. en nærmest utålelig import-historik
> indtil omkring midten af 80'erne hvor Europa-importen selv stablede en

Reinhardt kom til fadet i 1971. Hvem der var på banen før det ved jeg
ikke. Ole Borg købte en Suzuki T20, kort efter at han havde testet den i
SMJ. Og det var vel i midten af 60'erne. Jeg har ikke adgang til SMJ
herhjemme, men de står stadig opstillet på reolen hos min far!

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 12-11-09 14:39

Western skrev:
> [...]
> SMJ. Og det var vel i midten af 60'erne. Jeg har ikke adgang til SMJ
> herhjemme, men de står stadig opstillet på reolen hos min far!

I en pris-samling fra de tidlige 70'ere som jeg har liggende, fremtræder
Suzuki først i '72 :-/

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 12-11-09 22:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> I en pris-samling fra de tidlige 70'ere som jeg har liggende,
> fremtræder Suzuki først i '72 :-/

På Reinhardts egen hjemmeside står der '71. Men de kan selvfølgelig tage
fejl!

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 13-11-09 01:04

Western skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> På Reinhardts egen hjemmeside står der '71. Men de kan selvfølgelig tage
> fejl!

Der kan forekomme mange fejl!
Min liste er fra 'Klassisk bil og mc' der på en måde burde være lidt
nørdet omkring den slags detaljer, men på den anden side vel heller ikke
fejlfri :-/
- Tallene kan være frembragt ved at støve gamle magaziner igennem og at
Reinhardt dengang først har fået ordentlig i gang i annonceringen i '72 :-/
- Det kan i princippet også dreje sig om dec. '71 hhv. foråret '71
(pris-samlingen er netop opdelt i 1972; april 1972 og 4/10 1972
hvoriblandt Suzuki først nævnes i April-listen, og forøvrigt kun med
500-Titan og dens to mindre søskende) :-/
- Reinhardt taler med sikkerhed om deres status som importør, som kan
stamme fra en aftale der er endog meget tidligere end den først
hjemtagne motorcykel :-/

Kernen i det hele er at Reinhardt vitterligt formåede at få fat i en
'kinøjser' lige som udviklingen satte igang og det med dobbelt effekt
eftersom at det skulle vise sig at deres Norton (eller vár det BSA?)
-import skulle blive værdiløs i samme takt som Suzuki udviklede sig

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 14-11-09 17:04

Fra : Ivar

Dato : 11-11-09 22:05

Armand skrev:

> [...]
> omkring den tid hvor Suzuki trådte i karakter qua den tre-cylindrede serie.

C. Reinhardt blev importør i 1971. Tidligere var der ikke nogen rigtig
importør. Puch-importøren O. E. Andersen havde tidligere taget et parti
T20 (250 ccm) og B100 (100 ccm) hjem, men det blev ikke til mere.

> Har du et billede af hvad de koster?
> Især MC-Revyen fra 70'erne er blevet samlerobjekter og koster kassen, og dét
> kan godt smitte af på MC-revy også :-/

Bladene har slet ikke det prisniveau som årbøgerne har. Jeg har et
eksemplarer af den første årgang af MC-Revyen (årbogen) solgt til
over 1000 kr på QXL.

Ivar Magnusson

Fra : N/A

Dato : 14-11-09 17:04

Fra : Richard

Dato : 14-11-09 07:30

On 10 Nov., 23:52, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> [...]
> Jeg kan godt lide at læse Ole Borgs artikler. Han virkede som
> om han var en generation yngre end Mogens H. Damkier og Leon

Min fornemmelse var, at Ole Borg var lidt ældre - måske 5-10 år - end
Leon, der
svjh endnu studerede trafiksociologi, da han debuterede på SMJ i
slutningen af '60erne eller primo '70erne. Damkier var en generation
ældre, sådan cirka.

> [...]
> forsvandt alle reklamer fra Suzuki. Så jeg spekulerede om importøren
> havde valgt at annoncere i MC-Revy, og droppe de andre blade.

SMJ blev jo solgt og skiftede format der i starten af 70'erne,
årgangen står endnu indbunden på hylden - inkl. et nummer med et
sentimentalt læserbrev, jeg selv skrev, dengang Dankier trådte fra.
Noget om en menighed der mistede sin ypperstepræst, ja, meningerne har
unge mennesker vist aldrig lagt bånd på

> Jeg tænker på at anskaffe mig MC-Revy fra 70'erne. Derfor vil
> jeg gerne vide, hvor mange blade det drejer sig om. Det er altså
> blot 4 pr. år.

Ja måske, hvis anden research siger det; kolofonen i det nævnte nummer
afslører det som sagt ikke...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ivar

Dato : 14-11-09 17:33

Richard skrev:

> SMJ blev jo solgt og skiftede format der i starten af 70'erne,
> årgangen

SMJ skiftede format flere gange. I 1973 skiftede det navn til
Motorjournalen. Et par år senere blev det slået samme med
Bilen og Båden. Først med en fælles titel, så senere blot Bilen,
for til sidst at ende med at hedde Bil, Motor og Sport. Damkier
forsatte med at skrive lederen "Min mening" en del år efter
sammenlægningen.

Ivar Magnusson

Fra : Richard

Dato : 14-11-09 07:52

On 13 Nov., 01:03, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> eftersom at det skulle vise sig at deres Norton (eller vár det BSA?)
> -import skulle blive værdiløs i samme takt som Suzuki udviklede sig

Altså, C. Reinhardt havde gennem rigtig mange år været importør af
Triumph og MZ, da de fik Suzuki i stalden primo 70erne. (Købte min
T500 hos dem i foråret '72, hvor de havde haft importen et stykke tid,
SMJ må have nævnt det specifikt).

Jvf. nævnte MC-revy foråret '73: Importen af BSA lå hos H. V. Hansen
længere ude ad Gl. Kongevej, Norton hos JørgenAagesen, dengang på
Jagtvej, mens Yamaha endnu i 73 lå hos Frans Kroon (inden den kort
efter skiftede til SRI i Odense, blev Erhardt Fisker (senior i Fisker
MC dengang) nævnt som partner i et muligt importselskab). Af andre
endnu kendte i branchen havde Carl Andersen Kawasaki, Finn Ingemann
(pt Ducati) Husquarna og Renault-importøren Brdr. Friis-Hansen ene/
hovedforhandling af CZ, hvis 175cc var markedslederen MZ150 eneste
prismæssigt alvorlige konkurrent de år. Honda lå allerede i '73 hos
Vilh. Nellemann (efter at Skjold P. havde sluppet importen), BMW hos
BMW Import, dengang i Hillerød. H-D og Moto Guzzi lå hos Axel W.
hansen i Søbrog, hvis skæbne jeh ikke husker, men nævnte Aagesen var
senere inde over som Guzzi-importør (inden Moto de Voss i Slangerup
overtog den en periode inden den nuværende importør).

Tjah, nogen går, andre består

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 14-11-09 17:04

Richard skrev:

> Altså, C. Reinhardt havde gennem rigtig mange år været importør af
> Triumph og MZ,

OK!
2 forkerte ud af 3 er sq dårligt ramt

> Jvf. nævnte MC-revy foråret '73: Importen af Norton hos JørgenAagesen

Shit også - Jeg kan da godt huske at Ågesen for år tilbage pakkede en
Commando ud efter at have gemt den i (var det) 25 år!

> Yamaha endnu i 73 lå hos Frans Kroon (inden den kort
> efter skiftede til SRI i Odense

SRI? Var det ikke springbrædtet til Yamaha DK?
I så fald var det så sent som i starten af 80'erne.
Ellers harder været et skifte tilbage til Kroon efter en kort periode
hos SRI i starten af 70'erne.
Mine første motorcykler efter kørekortet i '77 var Yamaha'er, den anden
købt i '79 hos Kroon mens de endnu var importør!

> Tjah, nogen går, andre består

Tydeligvis!
Tak for den grundige indføring!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 14-11-09 17:20

Richard skrev:

> mens Yamaha endnu i 73 lå hos Frans Kroon (inden den kort
> efter skiftede til SRI i Odense

SRI havde kun importen af Yamaha knallerter op gemmen 70'erne.
Først omkring 1980 fik de importen af motorcykler, og det
var ganske kort tid før Yamaha startede selv i Danmark.

Ivar Magnusson

Fra : N/A

Dato : 14-11-09 17:04

Fra : Richard

Dato : 14-11-09 13:32

On 14 Nov., 17:03, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> OK!
> 2 forkerte ud af 3 er sq dårligt ramt

Årh, ved du Armand, importen skiftede så tit dengang...

> Shit også - Jeg kan da godt huske at Ågesen for år tilbage pakkede en
> Commando ud efter at have gemt den i (var det) 25 år!

....ja, men min hurtige gennembladring af SMJ 1966-72 viste, at Norton
blot få år før lå hos Carl Andersen (sammen med Matchless), ihvertfald
så sent som i '68. Samme år var Diesella i Kolding endnu aktiv med
Guzzi-import - det er da til at blive helt nostalgisk af at læse

> SRI? Var det ikke springbrædtet til Yamaha DK?
> I så fald var det så sent som i starten af 80'erne.
> Ellers harder været et skifte tilbage til Kroon efter en kort periode
> hos SRI i starten af 70'erne.

Du har ret; det kan ikke have været så sent. SMJ-citatet om Fisker som
potentiel partner i et nyt import-selskab, genfandt jeg ikke lige, men
SMJ angav Kroon som importør i '70 og Erla Motor (Toyota DK) så sent
som i starten af '69. Så det har nok snarere været ved det skift,
Fisker kortvarigt var inde i billedet. Ligesom Frans Kroon var han og
sønnen Cris jo også involveret i race med Yamaha's produktionsracere
de år.

> Mine første motorcykler efter kørekortet i '77 var Yamaha'er, den anden
> købt i '79 hos Kroon mens de endnu var importør!

Grunden til, at jeg var opmærksom på Fisker dengang, var netop også,
at han solgte mig min første mc, en MZ ETS250, i '70. I efteråret 74
købte han så min T500R, da jeg troede, jeg var færdig med at køre mc.
Eller i det mindste havde mere brug for en bil i nogle år

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-11-09 00:13

On Sat, 14 Nov 2009 12:32:22 -0800 (PST), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>så sent som i '68. Samme år var Diesella i Kolding endnu aktiv med
>Guzzi-import - det er da til at blive helt nostalgisk af at læse

Carl Andersen var inde i billedet omkring Yamaha i midten af 60'erne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 14-11-09 13:41

On 14 Nov., 17:19, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> SRI havde kun importen af Yamaha knallerter op gemmen 70'erne.
> Først omkring 1980 fik de importen af motorcykler, og det
> var ganske kort tid før Yamaha startede selv i Danmark.

Du har ret, Ivar, se mit svar til Armand.

SRI huskede jeg fra min kære Tomos Sport i slutningen af '60erne.
Fulgte ikke mc-verdenen så tæt fra '75 til '95 men så formentlig SRI
forbundet med Yamaha et sted.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Western

Dato : 09-11-09 19:13

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor til udkom det?
> Var det kun 4 gange om året i starten, og senere 12 gange?
> Hvem var de faste forfattere? Var Ole Borg med?

Blandt de hyppigt skrivende var Niels Basse og Flemming Haslund.

Ole Borg tilhørte en "tidligere generation" knyttet til Skandinavisk
Motor Journal, under ledelse af Mogens H. Damkier. Her skrev også
Leon Østergaard af og til om motorcykler.

--

Leif Westen

Fra : Finn

Dato : 09-11-09 22:33

Der var også et blad der hed "Alt om motorcykler"
men jeg ved ikke hvor længe det udkom eller hvornår det
startede.(Jeg var i kælderen og fandt et fra 1997)

Finn
VFR800