Mystik!
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-11-09 17:25

Mens min kone og jeg brugte den samme pc, havde hun en mailadresse (fx
Yrsamail) hvor den indkomne post landede i samme mailboks som min post
(fx Holgermail). Da hun fik egen computer, oprettede hun en
gmail-adresse (fx YrsaGmail) på den, så hun kunne modtage egen post på
egen pc i eget værelse.

Men! Når hun sender en gmail fra YrsaGmail til de firmaer og myndigheder
som i sin tid oprettede hendes oprindelige mailadresse i deres
adressekartotek - og de vælger at bruge hendes gmail til at svare på i
stedet for at skrive en ny - så lander deres svar stadig i min mailboks,
altså i Holgermail.

Hvorfor får hun ikke svarene i sin gmail-boks? Tilsyneladende sker der
det at dem der svarer på hendes post fra *ny* adresse, og som har hendes
gamle adresse i deres arkiv, deres afsendelser ændrer sig /automatisk/
til hendes *gamle* adresse. Hvordan kan det gå til?

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-11-09 17:47

Jørgen Grandt wrote:

> Mens min kone og jeg brugte den samme pc, havde hun en mailadresse (fx
> Yrsamail) hvor den indkomne post landede i samme mailboks som min post
> (fx Holgermail).

Hvilken udbyder - TDC? De to mailadresser er muligvis stjernealias'er,
dvs. to forskellige e-mailadresser tilknyttet samme konto. Typisk TDC.

> Da hun fik egen computer, oprettede hun en
> gmail-adresse (fx YrsaGmail) på den, så hun kunne modtage egen post på
> egen pc i eget værelse.

Klart, det er en helt anden e-mailkonto.

> [...]
> hendes gamle adresse i deres arkiv, deres afsendelser ændrer sig
> /automatisk/ til hendes *gamle* adresse. Hvordan kan det gå til?

Kontroller modtageradresserne på de pågældende e-mails grundigt, dvs.
ikke kun navnet som står i modtagerfeltet, men også den bagvedliggende
e-mail-adresse. Så får du sikkert svaret.

Hvis man vil have firmaer og myndigheder til at svare en anden
e-mail-adresse end den de har registreret, er man nødt til at ændre
registreringen forinden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-11-09 18:42

Erik Olsen skrev bl.a.:

> Hvilken udbyder - TDC? De to mailadresser er muligvis stjernealias'er,
> dvs. to forskellige e-mailadresser tilknyttet samme konto. Typisk TDC.

Ja, sådan var det oprindelig.

> Kontroller modtageradresserne på de pågældende e-mails grundigt, dvs.
> ikke kun navnet som står i modtagerfeltet, men også den bagvedliggende
> e-mail-adresse. Så får du sikkert svaret.

Jeg bliver ikke klogere, end jeg var: I de bagvedliggende Egenskaber på
de pågældende mails står der min kones oprindelige adresse (Yrsamail)
som modtager, og ikke den YrsaGmail som hun skrev fra, og som svaret
burde være sendt til.

> Hvis man vil have firmaer og myndigheder til at svare en anden
> e-mail-adresse end den de har registreret, er man nødt til at ændre
> registreringen forinden.

Det tyder det på. Men det forekommer mig at være temmelig Kong Hans at
det skulle være nødvendigt i vore dage. Men bevares, Mail og Internet er
jo noget nyt og nærmest ukendt ...

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-11-09 18:50

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> på de pågældende mails står der min kones oprindelige adresse
> (Yrsamail) som modtager, og ikke den YrsaGmail som hun skrev fra, og

Så er du da allerede blevet klogere, for mailen er sendt til den gamle
adresse.

> Det tyder det på. Men det forekommer mig at være temmelig Kong Hans at
> det skulle være nødvendigt i vore dage. Men bevares, Mail og Internet
> er jo noget nyt og nærmest ukendt ...

Formålet med registreringer at at sikre at der svares til den rigtige
adresse. Hvis brugeren ikke vedligeholder sin registrering, kan man
naturligvis ikke forvente at modtage et svar til den ønskede adresse,
ja, muligvis får man slet intet svar.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-11-09 20:06

Erik Olsen skrev bl.a.:

> Så er du da allerede blevet klogere, for mailen er sendt til den gamle
> adresse.

Hæ! Det var jeg sgu godt klar over i forvejen. Det er jo præcis det der
er nødden i skallen. Men jeg har åbenbart svært ved at gøre mig
forståelig for tiden. Så om igen:

Konen sender en e-mail fra sin gmail-adresse. Den vælger Firmaet A/S at
svare på. Ikke ved at sende *en ny og ubrugt* e-mail til konens
gmail-adresse, men ved at bruge hendes mail til at skrive selve svaret i
og så trykke på Send. Hvorefter svaret herren hjælpe mig fiser retur til
konen til *hendes gamle TDC-adresse* og ikke til den gmail-adresse som
hun skrev fra.

Men det *skal* måske være sådan!? Jeg forstår det ikke.

--
Jørgen Grandt

KV 09: Hellere bide førerulvene i haserne
- end tingene i sig og tænderne sammen!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-09 21:08

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> og så trykke på Send. Hvorefter svaret herren hjælpe mig fiser retur til
> konen til *hendes gamle TDC-adresse* og ikke til den gmail-adresse som

Så er der nok noget galt med oprettelsen af den nye adresse. Det
lyder som om den også er et alias til samme mailboks som den
gamle adresse.

Det kan også tænkes at der er oprettet en frisk adresse ved
Googlemail som så bare er sat til at viderestille til den gamle
adresse.

> Men det *skal* måske være sådan!?

Hvis der vitterligt oprettes en Googlemailadresse uden
viderestilling, så kan det du beskriver, ikke lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-11-09 21:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der vitterligt oprettes en Googlemailadresse uden
> viderestilling, så kan det du beskriver, ikke lade sig gøre.

Jørgen skriver at svaret er sendt til den gamle e-mail-adresse som er
registreret i firmaet/myndighed. Det er vel ikke utænkeligt at et
firma/myndighed ikke sender til hvilken som helst e-mail-adresse, men
kun til den som er registreret af pægældende kunde.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-11-09 00:33

Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:

> Hvis der vitterligt oprettes en Googlemailadresse uden
> viderestilling, så kan det du beskriver, ikke lade sig gøre.

- hvilket fik mig til grave endnu dybere ned i Gmail-indstillingerne som
vitterlig i sig selv (via Windows Vista i modsætning til XP) er noget af
en jungle.

Men til sidst fandt jeg frem til at /både/ YrsaGmail /og/ YrsaTDC'en var
nævnt under kontooplysninger - dog med førstnævnte som primær
e-mail-adresse. Sidstnævnte er nu slettet for good. Men det var vel så
der hunden lå begravet. Tak for tispset.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-11-09 21:43

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> svaret i og så trykke på Send. Hvorefter svaret herren hjælpe mig
> fiser retur til konen til *hendes gamle TDC-adresse* og ikke til den

Du fatter åbenbart intet af det jeg har skrevet til dig.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-11-09 00:39

Erik Olsen skrev:

> Du fatter åbenbart intet af det jeg har skrevet til dig.

Bevares!

--
Jørgen Grandt

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-11-09 18:57

Jørgen Grandt skrev, Den 06-11-2009 17:25:
> Hvorfor får hun ikke svarene i sin gmail-boks?

Hvis hun sender en mail til dig, du du svarer på den, hvor havner dit
svar så? Hvis den havner hos dig selv, er hendes mailprogram ikke
indstillet korrekt.