MS Windows
briani 27239
Oversætter software?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-09 20:08

Jeg sidder og leder efter noget godt - og helst freeware - software
(developer tools) til oversættelse af programmer, så det er muligt fx.
at lave og tilføje dansk kit til fx. et english-only program.

Nogen, der har erfaringer og kan anbefale et givet program?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 06-11-09 11:58

On Thu, 05 Nov 2009 20:07:54 +0100, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:
>Jeg sidder og leder efter noget godt - og helst freeware - software
>(developer tools) til oversættelse af programmer, så det er muligt fx.
>at lave og tilføje dansk kit til fx. et english-only program.

Puh-ha, det er ikke nogen nem opgave.
Prøv at se på programmet 'Restorator', det er godt, men ikke gratis!

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-09 21:37

Hej Erik

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Puh-ha, det er ikke nogen nem opgave.

Det véd jeg. Det er jo også derfor, jeg spørger.

> Prøv at se på programmet 'Restorator', det er godt, men ikke gratis!

Det gør ikke så meget, hvis det kan bruges. - Mit foretrukne værktøj
sammen med XCode og de andre udviklerværktøjer på Mac siden er iLocalize
og CodeWarrior, og de er heller ikke gratis. - Jeg har desværre ikke
sidste ver. af CodeWarrior, da de næsten gav det væk for $79USd (normal
$379USd), og nu er den ikke til at finde nogen steder. Den ver. kunne
også bruges til at oversætte programmer til både XP og Vista, men lavet
på Mac OS X 10.4.x og 10.5.x - de systemer, jeg trods alt er mest
fortrolig med...

Grunden til, jeg gerne vil igang med at oversætte på Windows siden, er,
at der findes så mange små og mellemstore programmer og værktøjer, der
er velegnet til brug for folk med flere forskellige handicaps. Det er
meget lidt af den slags, der findes på dansk, mens der findes tonsvis på
engelsk.

- Og desuden findes der jo stadig en hel del især ældre, der aldrig har
arbejdet med computer, og for dem kan det godt virke lidt uoverskuelig
at komme igang med de helt store programpakker og værktøjer, der vil
kunne hjælpe dem - bla.a. i forb. med at sende mails, surfe lidt rundt,
skrive breve osv.osv..... På dansk findes der næsten intet, der er
brugbart for dem, mens der igen på engelsk findes et hav af muligheder.

På det område er Mac nok en del foran Windows, da OS X jo nærmest er et
Unix opbygget system, hvor man lægger GUI ovenpå den eksisterende kerne,
så man ikke ændrer eller ødelægger noget i selve programmets
programmering. Og vi er en del, der efterhånden er gået igang med at
oversætte de lidt mindre og meget brugervenlige ting til dansk. Bl.a.
har jeg selv allerede nu oversat 3 rigtig gode tekstprogrammer, der både
er enkle, overskuelige og samtidig ret avancerede, når man har brug for
det. De to af dem understøtter fx. også fuldt ud ODF/ODT, RTF/RTFD,
DOC/DOCX og 12 andre tekstformater. Alle tre er fuldt kompatible med
talesyntese.

Jeg er selv svagtseende og har brugt Mac siden 1991, da sådan noget som
forstørrelse har været standard - og gratis - siden System 7.1, hvorimod
det kostede og stadig koster ca. 5000kr., hvis man vil have et ordentlig
forstørrelsessystem på Windows. - Det indbyggede i Windows er ikke noget
at råbe hurra for. Det samme gælder talesyntese. Det harværet std. på
Mac siden System 7.5 og med danske stemmer siden Mac OS 8.1 (tilkøb).
Apple bruger nu - som på Windows - stemmer fra Acapella, hvilket har
gjort talesyntesen væsentlig bedre, da nu næsten alle stemmer er
fonetisk opbyggede. Som på Windows er danske stemmer stadig tilkøb til
OS X, men mens det indb. system i OS X er rigtig godt, skal man - igen -
ud og ofre adskillige tusind kroner, hvis man vil have noget, der
virkelig fungerer på Windows siden.

Sideløbende med Apple systemerne har jeg kørt med Windows nede fra ver.
3.1 og nu med XPPro. Win3 kørte jeg på en gl. Mitshubitchi computer,
mens de andre til og med 2000 har jeg kørt via emujlator på PowerPC
Macs, men nu hvor jeg har en MacPro, kører jeg XPPro direkte og kan selv
bestemme, hvilket system, jeg vil stqarte op i. Pt. kører jeg dog kun XP
som virtuel, da jeg skal have fat i noget bedre forstørrelse til XP end
det, der følger med, og køres XP virtuelt, kan jeg bruge Apples
forstørrelsessystem også på Windows.

Nå, men jeg må se, hvad jeg kan finde ud af og kigge lidt på
'Restorator' og se, om den kan det, jeg gerne vil. Så tak for tippet.

mvh. Erik Richard