Tilbehør til roastbeef
Fra : Ukendt

Dato : 04-11-09 20:59

Er der nogen, der har forslag til lidt spændende tilbehør til en roastbeef
(ikke rodfrugter)

Mange hilsner fra
Dorthe

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-09 21:07

"Dorthe Valsted" <ingen> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har forslag til lidt spændende tilbehør til en
> roastbeef (ikke rodfrugter)

Den traditionelle: Kold kartoffelsalat. Måske ikke SÅ spændende...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 04-11-09 21:10

Jens Bruun wrote:
> Den traditionelle: Kold kartoffelsalat.

Består størstedelen af det ikke af en rodfrugt?

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-09 21:25

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Består størstedelen af det ikke af en rodfrugt?
>
> /Hauge

Kartoffelsalat er lidt for kedeligt. Det skal bruges til gæstemad btw

Fra : Martin Bak

Dato : 04-11-09 21:40

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Kartoffelsalat er lidt for kedeligt. Det skal bruges til gæstemad btw
Jeg laver ofte en powersalat, netop til roastbeef. Kogte kolde pastaskruer,
kogte kolde kartofler i tern, grøn salat efter eget valg, men ikke for
meget, syltede hvidløg, soltørrede tomater, fetaost i tern, grønne og/eller
sorte oliven, pinjekerner eller alt hvad hjertet begærer, blandes skønt
sammen, og serveres i rigelige mængder til kødet der er skåret i så tynde
skiver som muligt.
Nogle her vil måske protestere imod at servere en "færdigblandet" salat, men
jeg synes det er en fordel, for hvis det helle anrettes i små skåle a´la
salatbar, vil folk typisk kun tage nogle få ting, og ikke få den bastante og
komplekse oplevelse som salaten ellers giver, når den er grundigt blandet og
måske lige overhældt med et stænk citron.
Det ser godt ud, og er friskt lækkert og mættende. Undgå dåsemajs og
lignende nemt fyld, men små agurketern kan sagtens fylde i skålen også.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 04-11-09 21:27

> Består størstedelen af det ikke af en rodfrugt?

Kartoflen er strengt taget ikke en rodfrugt, men en rodknold. "Ægte"
rodfrugter er sådan noget som pastinak, rødbede, jordskok og gullerod.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-09 21:37

> Består størstedelen af det ikke af en rodfrugt?

Av for den. Der fik du mig sgu'.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 04-11-09 21:34

"Dorthe Valsted" <ingen> wrote:

>Er der nogen, der har forslag til lidt spændende tilbehør til en roastbeef
>(ikke rodfrugter)

Brunkål, hvor sukkeret er erstattet af gastrik (det bløde, søde fyld)+
Smørstegte Karl Johan svampe med persille (det rustikke)+
Pickles i grove stykker i hjemmelavet majo (remoulade)(det syrlige) +
4 store strimler pommes frites eller lidt stegt bacon (det knasende,
salte)+
Peberrodsstrimler eller -salat (krydderiet).

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-09 21:42

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> salte)+
> Peberrodsstrimler eller -salat (krydderiet).

Det lyder ikke så tosset - tak for forslagene

/Dorthe

Fra : Emil

Dato : 04-11-09 22:49

"Dorthe Valsted" <ingen> wrote:

>Det lyder ikke så tosset - tak for forslagene

Velbekomme. Jeg glemte det bitre, som typisk vil være pynt med karse,
et par rucolasalatblade eller lignende (drys af fintsnittet
julesalat?).

Nu ved jeg ikke hvor mange retter der skal serveres, men ellers vil en
servering, som er komponeret i de senere år, være:

På en bund af striber af karamel (umani og sødme)(ca. en spsk. pr.
næse), herpå en 3 cm. tyk skive bøf (umani), pyntes med en 70 graders
æggeblomme (fedt/sovs), som kan formes til f.eks. firekanter for
morskabens skyld. Herpå karse, kapers og revet peberrod.

Som lidt knasende tilbehør er fritterede stænger af rodfrugter
(persillerod er meget velsmagende). Hvis du tør, vil popcorn (poppet i
klaret smør) også være et festligt, og aldeles uventet, tilbehør.

Der er uanede muligheder. Forsøg at nå hele rækken rundt af smage,
farver og teksturer, med så få emner som muligt - gælder for måltidet
som helhed.

m.v.h. Emil