Sænkningssæt til BMW K100 RT ?
Fra : mcRuf

Dato : 05-11-09 15:29

Cyklen fra 1985 er dejlig, men lidt for høj til at jeg synes jeg har helt
kontrol over den, når jeg skal vende parkere mv. Jeg har monteret et lavt
sæde, men kunne godt bruge et par centimeter mere.

Jeg mener at have set et sænkningssæt (kortere støddæmper) til den, men kan
ikke lige finde det igen.

Er der nogen der kan sætte mig på sporet?

Mvh mcRuf

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-09 19:35

"mcRuf" <mcRuf123fjern123@londorf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sæde, men kunne godt bruge et par centimeter mere.
>
> Jeg mener at have set et sænkningssæt (kortere støddæmper) til den, men

Jeg lavede det på min gamle K 1100 LT og for mig fungerede det ikke.
Jeg købte en sænknings støddæmper hos "Sidepower" Jeg mener den var 60mm
kortere, derefter blev gaffelbenene hevet 30 mm. op.
Resultatet blev at den ikke kunne få fuldt styrudslag, da gaffelbenene
stødte mod instrumenterne, og sidestøtten var ubrugelig. Den stod ikke skrå
nok.
Jeg kørte et par enkelte ture, og med en' bagpå, slog bunden på når jeg
kørte op og ned af en kantsten.
Så hvis du har påtænkt at sænke cyklen, skal du lige have den lokale smed
til at korte sidestøtten af.

> Er der nogen der kan sætte mig på sporet?

Jeg mener at "Sidepower"solgte hele sit varelager til HMC motorcykler
http://www.hmcmotorcykler.dk/ så prøv der....

> Mvh mcRuf

Hilsen Bo

Fra : Jørn

Dato : 05-11-09 22:46

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hilsen Bo
>Det er korrekt at man kan sænke K modellen, men kun 3-4 cm, så passer
Hvis du har sænket 60 mm kan jeg godt forstå at din K11 gik i skærmen.
Samtidig skal man huske at stramme Ikon fjederen op og sætte returdæmpningen
korrekt.
HMC på 20406669 forhandler Ikon dæmperen. At den store fod, stort set er
umulig at bruge for én person med kort dæmper er korrekt, men hvad gør man
ikke for at kunne nå ned....
VH Jørn

Fra : mcRuf

Dato : 06-11-09 18:51

"Jørn" <jlu@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> umulig at bruge for én person med kort dæmper er korrekt, men hvad gør man

Jeg havde godt nok tænkt på at sidefoden skulle kortes.

Men at centerfoden også skulle give problemer havde jeg lige overset, men
det gør den selvfølgelig.

Den enkle operation griber lidt om sig, men jeg vil nu kraftigt overveje det
alligevel.

Mvh mcRuf

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 06-11-09 09:20

> [...]
> kan ikke lige finde det igen.
>
> Er der nogen der kan sætte mig på sporet?

Hej,

I stedet for at ændre på cyklen (så næste ejer måske skal ændre tilbage til
standard) kan du evt. overveje om et par støvle rmed ekstra
såltykkelse/sålhøjde kunne være løsningen.
Jeg erindrer svagt at have set på www.louis.de, at man kan få et sæt af
mærket Daytona, som er beregnet til mc-førere, der har behov for større
benlængde.
Check it out.

Mvh.
Carsten

Fra : mcRuf

Dato : 06-11-09 18:52

"Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg erindrer svagt at have set på www.louis.de, at man kan få et sæt af
> mærket Daytona, som er beregnet til mc-førere, der har behov for større

Tak for rådet. Bestemt værd at overveje.

Mvh/mcRuf

Fra : mcRuf

Dato : 07-11-09 16:08

> [...]
> Jeg erindrer svagt at have set på www.louis.de, at man kan få et sæt af
> mærket Daytona, som er beregnet til mc-førere, der har behov for større

Hvis andre evt er interesseret, så har jeg fundet støvlerne. De hedder
Daytona Lady Star GTX hhv Daytona M-star (afhængig af skostørrelsen) og
koster ca. 290 Euro hos www.louis.de

Jeg tror jeg prøver et par

Mvh/mcRuf

Fra : Hans Olesen

Dato : 06-11-09 12:48

Hej Ruf.
Jeg sænkede min k100 med en ny stødæmper der var 3 cm kortere, og sænkede
forrør det samme, det virker nomalt
Du skal så også forkorte dine 2 støtteben, centralstøtteben skar jeg over og
kom et stykke rør i, så var det bare at svejse og male.
Jeg har også trukket mit styr lidt tilbage og op, så jeg får den
kørestilling jeg ønsker.
Jeg har også det lave sæde.
Det giver køreglæde til de små

Hans Olesen
Søndermarken 34
5210 Odense NV
tlf. 40267717
hans.olesen@galnet.dk
OZ5TX

Fra : mcRuf

Dato : 06-11-09 18:54

" Hans Olesen" <hans.olesen@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og kom et stykke rør i, så var det bare at svejse og male.
> Jeg har også trukket mit styr lidt tilbage og op, så jeg får den

Dejligt at høre, at ideen kan føres ud i livet med godt resultat. Hilsen fra
en eks-radioamatør
Mvh mcRuf

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 12:29

mcRuf skrev:

> Dejligt at høre, at ideen kan føres ud i livet med godt resultat. Hilsen fra
> en eks-radioamatør

Hej EXOZ

Teknisk finder jeg at det er et problem at sænke en kardantrukket
motorcykel: Kardan-leddet er ganske funktionel omkring at transformere
akslens rotation over et "knæk", men af hensyn til krafttab og således
også slitage er drevet udlagt således at det videst muligt er strakt
under kørsel og "knækkene leddet skal optage for det meste vil være dem
der opstår ved bagfjedrenes arbejde.
At korte støddæmperne op med 30 mm, svarer til et permanent mer-knæk på
25% (af indfjedringsmuligheden på normalt omkring 100 mm), hvilket
mekanisk set, er temmelig meget :-|

Hvad er din benlængde?
Det er i realiteten de færreste der har benlængde til at kunne nå jorden
med flad fod på begge sider af en BMW-K - Prøv at se efter på alle de
motorcyklister du ser i trafikken!
Jeg selv har blot 30" skridtlængde iflg. mine jeans, og dét har rakt til
alt hvad jeg har ejet/prøvet, hvoriblandt en Yamaha XS1100 nok er såvel
den højeste som tungeste.
Der hvor jeg vil hen er at ubehag ved motorcyklens siddehøjde i det
store er et spørgsmål om rutine og hvis der ikke står mindre end 30" i
dine jeans, så er det bare at se at komme på ryggen af krikken noget
oftere :-|

--
Armand.

Fra : mcRuf

Dato : 07-11-09 16:19

> [...]
> store er et spørgsmål om rutine og hvis der ikke står mindre end 30" i
> dine jeans, så er det bare at se at komme på ryggen af krikken noget

Hej Armand
Jeg giver dig delvis ret. Jeg bruger også 30" i jeans, og ja, det er nok til
at manøvrere cyklen til daglig.
Men det er nu ret svært at bakke maskinen. Og når fruen skal op bagpå savner
jeg lige det ekstra der gør manøvren helt sikkert og stabil. Hun har endnu
kortere ben end mig og er nødt til at stige op på fodhvileren for at kante
sig ind mellem mig og topbox. En kantsten er den sikre løsning, men sådan
een er der jo ikke altid
Mvh/mcRuf

-