MS Windows
briani 27239
Kan jeg lægge Windows XP over på min nye c~
Fra : Sirina

Dato : 05-11-09 10:10

Jeg har en 7 år gammel computer med Windows XP med en ATA harddisk på 320
GB.

Nu vil jeg købe en ny computer med SATA eller eSATA.

Jeg vil gerne kunne sætte min gamle ATA hardisk med Windows XP over i den
nye computer således at jeg bare kan køre videre med programmer og det hele.
Kan det lade sig gøre?

Hvis det ikke kan lade sig gøre at sætte en ATA harddisk over i en SATA
computer - hvordan får jeg så lagt min gamle Windows XP installation med
programmer og det hele over på den nye SATA computer?

Jeg orker ikke at skulle installere alting helt fra bunden på den nye
maskine og jeg er godt tilfreds med Windows XP. Jeg vil først skifte til
Windows 7 om 1 eller 2 år.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-11-09 11:53

"Sirina" skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne kunne sætte min gamle ATA hardisk med Windows XP over i
> den nye computer således at jeg bare kan køre videre med programmer og
> det hele. Kan det lade sig gøre?

Du vil sandsynligvis rende ind i problemer, da hardwaren er forskellig,
og den gamle windows er configureret til den gamle PC.

Men du kan prøve at sættes den gamle harddisk i og boote på din Windows
XP CD og lave en reparation i stedet for en ny install - det er før set
virke - men det må komme an på en prøve i dit tilfælde.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-09 14:11

Jan Vestergaard skrev:

> Men du kan prøve at sættes den gamle harddisk
> i og boote på din Windows XP CD og lave en
> reparation i stedet for en ny install

Jeg ville nok starte med en Ghost fra IDE til Sata,
og derefter prøve at boote op på sata-disken.

Går det godt, finder systemet sikkert så meget ny
hardware at Windows skal aktiveres igen, og det
er ikke sikkert at det går godt.

Endelig er der lovligheden af det, hvis det er en OEM-
version.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-11-09 21:10

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> Jeg ville nok starte med en Ghost fra IDE til Sata,
> og derefter prøve at boote op på sata-disken.

Hmm - tror du der er sata drivere i den installation? Hvis ikke der er -
hvad jeg tvivler på, så vil den ikke kunne boote.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-09 21:23

Kurt B. Andersen skrev:

> Hmm - tror du der er sata drivere i den installation?

Ja!

> Hvis ikke der er - hvad jeg tvivler på, så vil den ikke
> kunne boote.

I denne uge har jeg gjort det 5 gange, så har jeg en
komplet backup af kundens data.

Når jeg skifter harddisk for en kunde, er det ofte fra
IDE til Sata, og det er meget sjældent det går galt.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-11-09 00:55

> [...]
> komplet backup af kundens data.
>
> Når jeg skifter harddisk for en kunde, er det ofte fra
> IDE til Sata, og det er meget sjældent det går galt.

OK, er det så fordi de er opdateret med nyeste opdateringer eller? Når man
vil installere en xp på en pc med sata, skal man jo typisk have sata
driverne på en diskette ved siden af eller slipstreame driveren ind på en xp
installationsdisk for i det hele taget at kunne installere noget som helst.
Så derfor gik jeg ud fra, at man heller ikke bare lige ville kunne lave det
trick, som du åbenbart bruger.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-09 01:38

Kurt B. Andersen skrev:

> Når man vil installere en xp på en pc med sata,
> skal man jo typisk have sata driverne på en
> diskette ved siden af eller slipstreame

Ja, på en maskine for 3-4 år siden var det helt
normalt.

I dag har en pc ikke engang et diskettedrev - det
er også fortid.

> driveren ind på en xp installationsdisk for i det
> hele taget at kunne installere noget som helst.

Det er altså fortid. Jeg har gjort det mange gange
på ældre maskiner - og irriterer mig hver gang
over at skulle finde sata-drivere til diskettebrug,
men det er heldigvis fortid i dag.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-09 02:05

Allan Vebel skrev:

> men det er heldigvis fortid i dag.

.... og alt kører Sata.

For 1½ år siden købte jeg et bundkort med 4
sata-porte - det kørte da også fint, men jeg
har 2 harddiske og 2 dvd-drev på Sata, og så
var mulighederne opbrugt.

Jeg havde brug for at kunne tilkoble en ekstern
harddisk på en sata-port, men der var ikke flere
til rådighed.

Det endte med endnu et nyt bundkort med 8
sata-porte - og naturligvis endnu en ny installation.

I dag kan jeg (hot plugged) koble en hvilken som
helst harddisk på de kabler der kommer ud på
bagsiden af min pc - det var det der var formålet
med det.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-11-09 21:33

> [...]
> på ældre maskiner - og irriterer mig hver gang
> over at skulle finde sata-drivere til diskettebrug,

Ok, det undrer mig så bare lidt, at jeg netop for nylig har hjulpet nogen
med at lave dualboot til xp og vista, og begge pc.er var mindre end et år
gamle (begge var hp/compaq men forskellige modeller). Der måtte jeg lave
slipstreamede cd.er til begge for at få fat i satadiskene, idet jeg ellers
fik blå skærm. Cd.er var med xp pro og sp2. Som du også siger, så var der
ingen diskettedrev, så slipstreaming var den nemmeste løsning.
Men det ville da være dejligt, om man endelig har fundet en løsning, så man
slipper for de disketter, som der ikke er drev til osv.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-11-09 00:55

Kurt B. Andersen skrev:

> Ok, det undrer mig så bare lidt, at jeg netop for
> nylig har hjulpet nogen med at lave dualboot til
> xp og vista, og begge pc.er var mindre end et år
> gamle

Du har bare været uhelddig, eller også fordi Vista
har været forbi?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-11-09 21:16

"Sirina" <Sni@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg orker ikke at skulle installere alting helt fra bunden på den nye
> maskine og jeg er godt tilfreds med Windows XP. Jeg vil først skifte til

De fleste computere som kører med sata har også en enkelt ata port, så prøv
at undersøg det inden du køber.
Men ellers er det som Jan Vestergaard skriver. Du vil med garanti ikke kunne
boote på harddisken, idet chipset, drivere m.m. ikke vil passe til det nye
bundkort. Men som Jan også skriver, så vil man ofte kunne boote på en xp cd
og vælge reparation 2. gang man præsenteres for muligheden, og så vil man
ofte kunne få den op at køre med den gamle harddisk. Det har jeg gjort mange
gange. Men samtidig er det nogle år siden, at jeg gjorde det sidst, og de
pc.er der laves i dag, er væsentlig anderledes, end de var for 7 år siden,
så om det måske kan være et problem, skal jeg lade være usagt. Men man skal
bl.a. være opmærksom på, at der til mange af de nyere pc.er ikke umiddelbart
findes drivere, medmindre man kan finde dem direkte hos de forskellige
producenter. Så derfor kan du risikere at få problemer, fordi der simpelthen
ikke er drivere til bundkortet i den installation du har.

Kurt

Fra : /John

Dato : 05-11-09 21:28

"Sirina" <Sni@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke kan lade sig gøre at sætte en ATA harddisk over i en SATA
> computer - hvordan får jeg så lagt min gamle Windows XP installation med
> programmer og det hele over på den nye SATA computer?

Måske med dette gratis program:

"HDClone Standard Edition supports besides IDE/ATA and SATA/eSATA hard disks
and USB Mass Storage devices (hard disk, stick, card reader) via USB 1.1
also the far more swift USB 2.0 standard and copies up to 1,2 GB/min":

http://majorgeeks.com/HDClone_Free_Edition_d3809.html

John

Fra : Thore

Dato : 07-11-09 10:34

On Thu, 5 Nov 2009 21:28:06 +0100, "/John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

> [...]
>and USB Mass Storage devices (hard disk, stick, card reader) via USB 1.1
>also the far more swift USB 2.0 standard and copies up to 1,2 GB/min":

Nu er der forskel på free edition og standard edition - også
prismæssigt..

Free Edition overfører 300MB/min.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Sirina

Dato : 12-11-09 09:19

Tak for svaren fra jer alle.

Nu har jeg lidt at arbejde videre ud fra.