Honda Knastkædestrammer
Fra : pnyb

Dato : 03-11-09 10:59

Min kammerat har bedt mig poste følgende:
Er den lykkelige ejer af en Honda CBR 1000 F årgang 1993 model P.
Den har den velkendte knastkæde-strammer som begynder at rasle efter
ca. 20000 - 30000 km.
Har ladet mig fortælle at det skyldes at strammeren fungerer som en
slags snavssamler i motoren - altså at den samler skidt op når olien
løber igennem den. Snavset bygger lige så stille op og strammeren
sætter sig fast i varm tilstand = den rasler når den er kold, men
holder op når motoren er varm. Ved godt at det ikke betyder alverden
at den rasler lidt, men jeg synes det er ret utjekket at starte
hondaen op i touringcampen om morgenen og se hvordan forbipasserende
undrer sig over støjen - det er jo min stolthed der står der og rasler
fælt!

Spørgsmålet går på om man kan gøre noget ved den eksisterende
knastkæde-strammer - så den forhindres i at samle snavs op?
Eller om man kan montere en knastkæde-strammer fra en nyere model. Har
en god legekammerat som har en magen til, men årgang 1998 som ikke
rasler selvom den nu har gået over 40000 km?

På forhånd tak for svar.

Fra : KentBM

Dato : 04-11-09 00:00

pnyb skrev:
> Spørgsmålet går på om man kan gøre noget ved den eksisterende
> knastkæde-strammer - så den forhindres i at samle snavs op?
Hvis den udført på samme måde som den CBR 1000 F fra 1987, som jeg har
haft, så er det et stempel, der går ned i en oliefyldt skål (som jeg
husker det). Det vil sige, at olien forhindre stemplet i at gå ned og
kæden bliver derfor ved med at være stram.

De to gange, som jeg skiftede, lagde jeg ikke mærke til noget snavs i
olien. Men så heller ikke efter.

Det er en operation, som tager et par timer (i det jeg stadig går ud fra
1987 modellen), så hvorfor hiver du ikke strammeren ud og ser efter?

I øvrige ændrede Honda strammeren undervejs. Reservedelsnummeret blev i
hvert tilfælde ændret.

--

Kent

Fra : Den længste

Dato : 04-11-09 18:50

Det lyder da godt nok underligt at der skulle være snavs i sådan en fin
hondamotor .
Strammeren er blevet slap, et velkendt fænomen for cbr´en. Folk skifter dem
på må og få uafhængig antal kilometer. Min blackbird skiftede strammer ved
27tkm, min kammerats bird ved 11 tkm. Nogen skifter aldrig...

En ny knastkædestrammer koster i omegn af 500 kr plus montering. God
fornøjelse.

Hilsen Brian Laursen
ex bird, soon to be bird again...

Fra : Ped

Dato : 05-11-09 12:34

pnyb skrev:
> [...]
> en god legekammerat som har en magen til, men årgang 1998 som ikke
> rasler selvom den nu har gået over 40000 km?

Jeg har en tilsvarende som denne her:

http://www.orientexpress.com/Honda/Sport/CBR+1000RR/Top+End/APE+-+Cam+Chain+Tensioner+-+Honda+-+CBR+1000RR+2008-2009%25252FCNC+Machined%25252FBillet+Aluminum%25252FAdjustable.html

(undskyld det lange link - håber det går) på min '97 Kawasaki GPZ 1100,
der har lidt af samme problem. Jeg har kørt med den ca. 50.000 km og
giver den et lille bitte nøk når jeg hører raslen fra knastkæden (ca. en
gang årligt). Det virker udmærket.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-11-09 15:34

"pnyb" <pnyb2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>hondaen op i touringcampen om morgenen og se hvordan forbipasserende
>undrer sig over støjen - det er jo min stolthed der står der og rasler

nu I er på jagt efter raslen, så husk at tjekke at balanceakslen er korrekt
justeret, den kan nemlig også godt bidrage til noget rumlen, det gjorde det
på min i hvert fald!
Det er står bla haynes hvordan den kontrolleres

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11