/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CO2 regler og Thundercat?
Fra : Robert Eriksen


Dato : 03-11-09 15:11

Jeg går ganske umanerlig kraftigt og overvejer at anskaffe mig en 03'er
Thundercat.

Så vidt jeg kan forstå, blev produktionen stoppet i 2003 da den ikke kunne
overholde nogle nye EU regler for CO2 udledning.

Er der nogen der ved lidt mere om det, og om det evt. er noget man bør være
ekstra opmærksom på?

Der er heldigvis ikke periodisk syn, men der kommer jo nok en dag, også den
skal skiftes ud, og så vil det jo være lidt ærgeligt hvis den er umulig at
få ejerskiftesynet til den tid.


/Robert

 
 
Ukendt (03-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-11-09 15:52

On 03 Nov 2009 14:10:36 GMT, Robert Eriksen wrote:

> Jeg går ganske umanerlig kraftigt og overvejer at anskaffe mig en 03'er
> Thundercat.
>
> Så vidt jeg kan forstå, blev produktionen stoppet i 2003 da den ikke kunne
> overholde nogle nye EU regler for CO2 udledning.
>
> Er der nogen der ved lidt mere om det, og om det evt. er noget man bør være
> ekstra opmærksom på?
>
> Der er heldigvis ikke periodisk syn, men der kommer jo nok en dag, også den
> skal skiftes ud, og så vil det jo være lidt ærgeligt hvis den er umulig at
> få ejerskiftesynet til den tid.

Lad os først få misforståelserne på plads. Det har intet med CO2 at gøre,
det har derimod med forureningsniveau at gøre, dvs. HC, CO, NOx med flere,
og der er kravene ganske rigtigt skærpet.

Men det betyder intet for allerede indregistrerede køretøjer, de får lov
til at køre uændret. Det er ligeledes muligt at importere gamle køretøjer,
der _har_ været indregistreret, og har kørt i udland. Disse kan med mere
eller mindre besvær registreres i Danmark.

Derimod kommer overgemte køretøjer, som aldrig har været indregistreret,
ikke på gaden i Danmark. Der er ganske få undtagelser i den lovgivning, men
ikke noget der er værd at "bokse" med

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Robert Eriksen (03-11-2009)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 03-11-09 18:06

Orla Pedersen wrote:
> On 03 Nov 2009 14:10:36 GMT, Robert Eriksen wrote:
>
>> Jeg går ganske umanerlig kraftigt og overvejer at anskaffe mig en 03'er
>> Thundercat.
>>
>> Så vidt jeg kan forstå, blev produktionen stoppet i 2003 da den ikke kunne
>> overholde nogle nye EU regler for CO2 udledning.
>>
>> Er der nogen der ved lidt mere om det, og om det evt. er noget man bør være
>> ekstra opmærksom på?
>>
>> Der er heldigvis ikke periodisk syn, men der kommer jo nok en dag, også den
>> skal skiftes ud, og så vil det jo være lidt ærgeligt hvis den er umulig at
>> få ejerskiftesynet til den tid.
>
> Lad os først få misforståelserne på plads. Det har intet med CO2 at gøre,
> det har derimod med forureningsniveau at gøre, dvs. HC, CO, NOx med flere,
> og der er kravene ganske rigtigt skærpet.

nåja ok.. det var da noget med nogle forkortelser ;)

>
> Men det betyder intet for allerede indregistrerede køretøjer, de får lov
> til at køre uændret. Det er ligeledes muligt at importere gamle køretøjer,
> der _har_ været indregistreret, og har kørt i udland. Disse kan med mere
> eller mindre besvær registreres i Danmark.
>
> Derimod kommer overgemte køretøjer, som aldrig har været indregistreret,
> ikke på gaden i Danmark. Der er ganske få undtagelser i den lovgivning, men
> ikke noget der er værd at "bokse" med
>

Fino... det tynder efterhånden godt ud i undskyldningerne for at lade
være

/Robert

Jens Jacob Bager Jen~ (04-11-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-11-09 08:00

>> det har derimod med forureningsniveau at gøre, dvs. HC, CO, NOx med
>> flere,


> nåja ok.. det var da noget med nogle forkortelser ;)

Her er mit bud på havd Orlas forkortelser går ud på:

HC = Uforbrændt benzin
CO = Ikke fuldstændigt forbrændt benzin
NOx = kvælstof fra luften der "smelter sammen" med ilt pga. for høj
forbrændingstemperatur.

En katalysator fjerner primært NOx'er fra udstødningsgassen svjv. Der
var en til : svjv = så vidt jeg ved.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
"Robert Eriksen" <roe@denlilleinvalidesol.invalid> skrev i en meddelelse
news:4af062f7$0$273$14726298@news.sunsite.dk...




Western (04-11-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 04-11-09 18:16





"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev
>
> En katalysator fjerner primært NOx'er fra udstødningsgassen svjv. Der
> var en til : svjv = så vidt jeg ved.
>

En "normal" 3-vejs katalysator angriber både NOx, HC og CO ganske
effektivt, forudsat lambda-værdien ligger tæt på det optimale.

--

Leif Westen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste