Kalorier fra fibre?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-11-09 23:46

Man kan læse på tekst-TV at fibre fra nu også skal tælle med i
fødevarers energiindhold, men der står ikke hvor meget de giver.

Er det 4 kcal pr gram, ligesom andre kulhydrater, eller er det noget mindre?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 02-11-09 00:34

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> energiindhold, men der står ikke hvor meget de giver.
>
> Er det 4 kcal pr gram, ligesom andre kulhydrater, eller er det noget

Kostfibre nedbrydes ikke i kroppen, og tæller derfor ikke med i regnskabet.
Men de indeholder sikkert samme mængde energi som andre kulhydrater, ved
afbrænding.

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-09 01:24

Linde wrote:

> Kostfibre nedbrydes ikke i kroppen, og tæller derfor ikke med i
> regnskabet. Men de indeholder sikkert samme mængde energi som andre
> kulhydrater, ved afbrænding.

Ja, det lærte jeg også i biologi på højniveau for cirka 10 år siden, men
nu står der noget andet på DRs nyhedsside:
< http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/01/131928.htm >

Jeg citerer et enkelt afsnit fra artiklen:
<citat>
- Som det er nu, beregnes der ikke energi af kostfibre. Men en del af
kostfibrene nedbrydes bakterielt i tarmen og optages derefter i
organismen, så noget energi tilfører de alligevel. Med de nye regler
skal denne energi tages med i beregningen af en fødevares energi, siger
Vibeke Kaas, fødevarekonsulent i Dansk Varefakta Nævn.
</citat>

Jeg har også tidligere tænkt, at der jo sker noget energiomsætning nede
i tarmen, når bakterierne spiser fibrene, og at der derved må frigøres
varmeenergi, sådan at kroppen selv behøver at brænde en smule færre
kalorier af for at holde de cirka 37 grader celsius, i forhold til hvis
alle fibrene bare kommer ud i den anden ende i uomsat form.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 02-11-09 01:56

> [...]
> kalorier af for at holde de cirka 37 grader celsius, i forhold til hvis
> alle fibrene bare kommer ud i den anden ende i uomsat form.

Heh der kan man bare se. Efter lidt goggling ser det ud til, at visse
fibre, opløselige, rent faktisk nedbrydes delvist, til kortkædede fedtsyrer
som eddike-, smør- og gedebukkesyrer. Det var heller ikke med i mit pensum,
men det må jo have en relevans siden det nu skal til at deklareres. Wiki
siger, at disse fibre kan frigøre så meget som 2 kcal/gram, så ved fødevarer
der har højt indhold af disse fibre har det da en betydning.

Interessant, men måske grunden til at man ikke tidligere har deklareret
fibre som næringsholidge er, at det er problematisk at skelne mellem de
opløselige og ikke opløselige?

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-09 02:22

Linde wrote:
> [...]
> deklareres. Wiki siger, at disse fibre kan frigøre så meget som 2
> kcal/gram, så ved fødevarer der har højt indhold af disse fibre har det

Jeg spiser Schulstads levebrød med 8% fibre, og noget Wasa knækbrød med
vistnok 14% (eller lidt flere?) fibre, så det kn da have en væsentlig
betydning for mig.

Hvor almindelige er de nedbrydelige fibre?

> Interessant, men måske grunden til at man ikke tidligere har deklareret
> fibre som næringsholidge er, at det er problematisk at skelne mellem de
> opløselige og ikke opløselige?

Enten det, eller også at det er ny forskning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 02-11-09 02:56

> [...]
> betydning for mig.
>
> Hvor almindelige er de nedbrydelige fibre?

Jamen det er jo netop problemet, hvis deklarationen skal give mening skal
det jo være almindeligt udbredt, hvilke fibre der er i hvad...det bliver
ikke nemt, når forbrugeren i forvejen har svært ved at hitte op og ned på
den deklaration, der sker i forvejen. Men okay, med den ekstra
deklaration har man da i det mindste muligheden.

Alligevel vil jeg mene, at et produkt med højt fiberindhold vil være sundt,
uanset typen. Der er jo andre fordele ved fibrene, som vi ikke kan få på
anden måde.

Jeg synes faktisk, det var tilstrækkeligt at producenterne anførte det på
pakken som et salgsparameter, at det havde højt fiberindhold. Pakker der
ikke havde et eller andet %-indhold af fiber, kunne man med det samme
antage, ikke havde et betydende indhold af fiber. Nu bliver det måske endnu
mere indviklet for forbrugeren at vurdere en vares sundhed.

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-09 07:56

Linde wrote:
[...]
> Alligevel vil jeg mene, at et produkt med højt fiberindhold vil være
> sundt, uanset typen. Der er jo andre fordele ved fibrene, som vi ikke
> kan få på anden måde.
[...]

Jeg har da heller ingen planer om at skære ned på mit forbrug. Det er
ren nysgerrighed.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org