Hjemmelavet julesnaps
Fra : Steen

Dato : 01-11-09 18:10

Det er vist ved at være på tide, at overveje hvordan julens
kryddersnaps skal smage.
Jeg bruger helst vodka - da jeg ikke bryder så meget om smagen af kommen.

Nogen der har nogle gode opskrifter, som jeg kan prøve?
--
Steen

Digital, det' lissom bib-bip spil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-09 19:42

On Sun, 1 Nov 2009 18:09:30 +0100, Steen wrote:

> [...]
> Jeg bruger helst vodka - da jeg ikke bryder så meget om smagen af kommen.
>
> Nogen der har nogle gode opskrifter, som jeg kan prøve?

Jeg laver mange krydder-/urtesnapse, men holder mig tilbage ved juletid.
Jeg bryder mig ikke om de søde og klistrede. Der er mange opskrifter
derude. Prøv f.eks.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2698&Jul&Julesnaps
http://24.dk/group/madelskere-udvekslingafopskrifteroggodeideer/forum/thread/80626
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=54&posting=1173136
o.s.v., o.s.v.

Appelsin, sukker, neliker og kaffebønner er faste ingrediender.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : HelleP

Dato : 02-11-09 02:35

On 1 Nov., 19:09, Steen <ist...@googlemail.com> wrote:
> [...]
> Jeg bruger helst vodka - da jeg ikke bryder så meget om smagen af kommen.
>
> Nogen der har nogle gode opskrifter, som jeg kan prøve?

Jeg tror måske du er lidt sent ude :) Jeg plejer at regne med 3
måneders trække-/hviletid før snapsen er god.
Som Kurt nævner er appelsin og nelikker altid gode og så kan jeg
personligt rigtig godt lide rosiner (som jo også kan bruges efter de
er siet fra til at putte i kager eller spise som tilbehør til god
ost). En lidt mere alternativ mulighed læste jeg om i denne weekend:
Brunkager! Har ikke selv prøvet det men det lyder spændende :)

Helle

Fra : lhs

Dato : 03-11-09 19:37

lidt off topic men aligevel, smagen af brunekager (kanel) i en bitter eler
snaps er slet ikke så ringe.. min yndlings af slagsen er helt klart den
tjekkiske Bercherovka http://www.becherovka.cz/

så tror heller ikke lidt brunekage i snapsen er så skidt..

lars hs

Fra : dufur

Dato : 02-11-09 21:47

Steen skrev:
> [...]
> Jeg bruger helst vodka - da jeg ikke bryder så meget om smagen af kommen.
>
> Nogen der har nogle gode opskrifter, som jeg kan prøve?

Lidt sent ude... men en nem opskrift jeg har prøvet var...

1 appelsin i 4 både
2 kanel stænger
5 nelliker
snaps nok til at fylde et 1L krus
1,5cm sukker i bunden af kruset.

Lager i nogen måneder og drikkelig snaps :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-11-09 23:27

Steen skrev:

> Nogen der har nogle gode opskrifter, som jeg kan prøve?

Der er jo altid den der “julelikør 40”:

· http://knoter.zone237.dk/2005/11/julelikr-40.html

Den er nem at drikke. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steen

Dato : 03-11-09 08:23

On 2009-11-02 23:27:05 +0100, Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> said:

> Der er jo altid den der “julelikør 40”:
>
> · http://knoter.zone237.dk/2005/11/julelikr-40.html
>
> Den er nem at drikke. :)
>
> Mvh,

Tak for det - lige præcis den har jeg hørt om før. Derfor regnede jeg
med, at jeg kunne nå det til jul