Logitech tastatur LX 710
Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-09 19:33

Jeg har købt mig en MacBook Pro -- en herlig maskine, men bruger stadig
min desktop PC.

Jeg har en stor skærm på mit skrivebord, som drives fra Mac'en (og kan
switches til PC'en via en input selector) og jeg deler et trådløst
tastatur med min PC desktop (ved at flytte en USB sender til keybordet
og musen). Tastaturet er et Logitech LX 710 og jeg har fundet ud af at
mappe option og command tasterne og stort set alle taster virker som de
skal, men ALT GR tasten virker ikke og det betyder bla. at jeg ikke har
adgang til @, desværre (jeg henter den pt. via character viewer) og det
er jo lidt irriterende. Er der nogen der kender en løsning på dette
problem? Jeg vil gerne undgå at have to tastaturer på bordet.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-09 19:36

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> er jo lidt irriterende. Er der nogen der kender en løsning på dette
> problem? Jeg vil gerne undgå at have to tastaturer på bordet.

@ på mac er bare ALT+' .. (lige til højre for Ø) og der er ikke forskel
på de to ALT taster på et "rigtigt" mac tastatur.

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-09 19:44

On 2009-11-01 19:36:04 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> @ på mac er bare ALT+' .. (lige til højre for Ø) og der er ikke forskel
> på de to ALT taster på et "rigtigt" mac tastatur.

Ok, tak for det. Det løser da det problem :) Men det ville jo være
fikst, hvis ALT GR tasten ville virke generelt. Jeg har googlet efter
det og fandt ikke noget.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-09 19:55

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Ok, tak for det. Det løser da det problem :) Men det ville jo være
> fikst, hvis ALT GR tasten ville virke generelt. Jeg har googlet efter
> det og fandt ikke noget.

på alle de PC tastaturer jeg har brugt virker ALT Gr bare som ALT på mac

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-09 20:20

Thomas von Hassel wrote:

> på alle de PC tastaturer jeg har brugt virker ALT Gr bare som ALT på mac

Det gør det så altså heller ikke i alle funktioner. Prøv fx. at lave et
tysk dobbelt-S med brug af ALT-GR og ikke ALT tasten i venstre side...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-09 20:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det gør det så altså heller ikke i alle funktioner. Prøv fx. at lave et
> tysk dobbelt-S med brug af ALT-GR og ikke ALT tasten i venstre side...

Nu har jeg (heldigvis) ikke et pc tastatur i nærheden, kun org. Apple
keyboards og der er ALT og ALT den samme tast uanset om du tager den
højre eller den venstre ... ß ß

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-09 20:58

Thomas von Hassel wrote:

> Nu har jeg (heldigvis) ikke et pc tastatur i nærheden, kun org. Apple
> keyboards og der er ALT og ALT den samme tast uanset om du tager den
> højre eller den venstre ... ß ß

Præcis, men det er det altså ikke på tastaturer med ALT-GR - hverken på
det Logitech Media 600 eller de to MS tastaturer, jeg har...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-09 22:20

On 2009-11-01 20:57:47 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
>
> Præcis, men det er det altså ikke på tastaturer med ALT-GR - hverke n
> på det Logitech Media 600 eller de to MS tastaturer, jeg har...

Ja, spørgsmålet gik jo ligesom på et tastatur med ALT GR taster ;) men
jeg må så leve med de få tegn jeg ikke kan få frem direkte via
keyboardet. Min 30" HP skærm fungerede med det samme med dual-DVI stik
til MacBook'en. Perfekt!

Herligt at komme tilbage til Mac efter 12 års pause :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-09 00:12

Hans Kruse wrote:

> [...]
> til MacBook'en. Perfekt!
>
> Herligt at komme tilbage til Mac efter 12 års pause :)

Det ville være ideel, hvis div. tastaturfabrikanter kunne lave alle
tastaturer, så det var ligegyldigt på hvilke systemer, man ville bruge
dem. - Der er endda nogle, der leverer med både Windows og Apple
tasterne som 'løse' taster, så man selv sætter dem på, hvor de hører
til. Jeg havde faktisk købt et sådant, men det kunne ikke bruges på mine
daværende PPC baserede Mac - kun på IntelMacs...

Mht. din skærm, så havde jeg den med i overvejelserne, da jeg ville købe
en stor skærm, men den har for lav en refreshrate til, at jeg kan bruge
den, da jeg kører med forstørrelse pga. mit dårlige syn, så jeg
'nøjedes' med en 287" ViewSonic med en refreshrate på 3ms. - Jo lavere
refreshrate, jo mindre 'flickering (flimren) er der på en skærm, når der
bruges forstørrelsessystem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-11-09 15:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> til. Jeg havde faktisk købt et sådant, men det kunne ikke bruges på mine
> daværende PPC baserede Mac - kun på IntelMacs...

Det har man da:

http://www.daskeyboard.com/slideshow/index.php?directory=.¤tPic=1

Så er det også ligegyldigt hvor svagtseende man er...

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 15:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det har man da:
>
> http://www.daskeyboard.com/slideshow/index.php?directory=.¤tPic=1
>
> Så er det også ligegyldigt hvor svagtseende man er...

Det er både rigtig og forkert. - Jeg købte faktisk en sådan "Das
Keyboard Blank" for vel nu 3-4 år siden hos Zitech og fik heldigvis lov
til at levere tilbage, hvis den ikke kunne bruges. Det virker /ikke/ på
PPC arkitektur på OS X 10.3.x og 10.4.x og slet ikke på OS 9.x.

- Om det så virker på 10.5.x og 10.6.x, tør jeg så ikke sige. Jeg har jo
stadig 3 PPC baserede maskiner, så det er ikke en løsning, jeg kan bruge....

Det virkelig fikse ved den blanke model er, at man kan få forskellige
'sprog-tutter' til at sætte over tasterne - bl.a. også braille, og jeg
véd, det bruges en del i udlandet af helt blinde.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-09 20:09

Hans Kruse wrote:
> [...]
> er jo lidt irriterende. Er der nogen der kender en løsning på dette
> problem? Jeg vil gerne undgå at have to tastaturer på bordet.

Hm, har du prøvet med ALT+2? - Det virker her med et MS ComfortCurve
tastatur...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-09 22:11

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-09 23:59

Hans Kruse wrote:

> [...]
> passer bedre med det normale Apple keybord på MacBook'en, altså
> windows tasten til option og ALT til command.

Ja, det er også sådan, jeg har sat mit store MS Media 3000 keyboasrd,
som jeg bruger her på MacPro'en.... - Jeg tænker nok for meget i de
gamle Apple tastaturer, og her er ALT/OPT den midterste tast til venstre
for mellemrumstasten. - Så kommandoen må vel så være WIN+2, hvor så WIN
svarer til ALT/OPT. - ALT-GR bruger jeg stort set kun, når jeg afsender
mails, hvor jeg bruger ALT-GR+RETURN til 'Send'....

> [...]
> http://www.apple.com/downloads/macosx/drivers/logitechcontrolcenter.html.
> Den genkender dog ikke min USB sendere til key LX710.

Jeg bruger kun LCC til min trackball til min bærbare nu, hvor jeg er
skiftet helt til MS tastaturer. Men jeg véd fra tidligere, at der er/har
været en del problemer med LCC og trådløse - først og fremmest MXog
diNovo...

Men jeg har lige været inde på Logitechs danske hjemmeside, og de
skriver, at 710 _ikke_ er kompatibel med Mac OS X - ligesom jeg fandt ud
af med det Media 600, jeg købte.

"Systemkrav PC: Windows® XP eller Windows Vista® eller Windows® 7"

Hvis du skal have noget, der er til både Mac og PC, skal du nok op i en
ad disse

Logitech Cordless Desktop Wave (Mac+PC)
http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard_mice_combos/devices/3072&cl=dk,da

Systemkrav
PC * Windows® XP, Windows Vista®, Windows® 7

Mac * Mac OS® X 10.3.9 eller senere
* Internetforbindelse til at downloade software
(kan måske skyldes, at der skal bruges specialdriver,
der ikke er på CD'en, fx. som med G15)

Og så er der vist også en af 'Edge' modellerne, der ligeledes er 100%
både Mac og Win kompatibel...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 01:48

On 2009-11-01 23:59:06 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> der ikke er på CD'en, fx. som med G15)
>
> Og så er der vist også en af 'Edge' modellerne, der ligeledes er 100%

Tak til dig og Thomas for svarene. Du har ret i, at den ikke er
kompatibel med Mac og det kan godt være jeg falder for fristelsen til
at købe et nyt tastatur.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 02-11-09 11:48

Hans Kruse skrev:

> Tak til dig og Thomas for svarene. Du har ret i, at den ikke er
> kompatibel med Mac og det kan godt være jeg falder for fristelsen til at
> købe et nyt tastatur.

Først tillykke med udstyret, dernæst vil jeg foreslå at du køber dig et
trådløst mac tastatur og en magic mus, hvis du vil ud og have nyt
tastatur og mus vel og mærket,så holder du det minimalistisk.

Tommy

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 12:14

Tommy Hjorth wrote:

> Først tillykke med udstyret, dernæst vil jeg foreslå at du køber dig et
> trådløst mac tastatur og en magic mus, hvis du vil ud og have nyt
> tastatur og mus vel og mærket,så holder du det minimalistisk.

Kunne være en løsning, men så skal Hans lige sikre sig, at han også kan
bruge det på Vista/Win7. Normalt PC hardware kræver jo nærmest drivere
til det hele...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 12:28

On 2009-11-02 12:14:26 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Kunne være en løsning, men så skal Hans lige sikre sig, at han også
> kan bruge det på Vista/Win7. Normalt PC hardware kræver jo nærmest driv

Det er rigtigt, dog er der drivere til stort set alt indbygget i
Windows 7. Det mest smertefrie og velkørende system jeg nogensinde har
set fra MS. Som sagt så kører det ikke på PC kirkegården endnu ;)

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 14:42

Hans Kruse wrote:

> Det er rigtigt, dog er der drivere til stort set alt indbygget i Windows
> 7. Det mest smertefrie og velkørende system jeg nogensinde har set fra
> MS. Som sagt så kører det ikke på PC kirkegården endnu ;)

- Et par tankespind... En ny 27" iMac med en 1tb disk, delt i to med 1
partition til OS X og 1 partition til Win7 + et sæt nyt Apple
tastatur+mus (trådløs hvis man absolut vil have det) + evt. en Atan
2-ports fuld kompatibel Apple/PC KVM - modelnr. er væk lige nu, men den
kan styre/styres med trådløst, men den koster ca. 1900kr. + 1-2 eksterne
Firewire 800 diske til hhv. arkiv og backup...... OK, du miste 3" i
forhold til din HP skærm... - Sælge HP skærmen. Lidt afh. af alder kan
den vel indbringe 4-5000kr. - 3-4000kr., hvis det er den gamle grå model...

- Nok et tankespind. - En lettere brugt MacPro QuadCore eller Octaron
2,66ghz-3.0ghz, (max. 2 år), 16-32gb RAM, 1x disk til OS X + 1 disk til
Win7, 2x1tb diske til arkiv + 1-2 eksterne FW800 til backup (en til
hvert system), Apple tastatur+mus, Aten KVM. - Så kan du stadig bruge
din 30" HP skærm...

Pt. kører jeg jo selv med en MacPro quadCore 2,66ghz med både OS X og
WinXP Pro. XP dog kun som virtuel maskine lige nu, da jeg mangler noget
ret dyrt forstørrelsessystem for at kunne bruge XP i booted tilstand. Og
ved at køre Windows virtuelt, kan jeg bruge Mac'ens forstørrelse (ZoomView).

Nu véd jeg jo, du arbejder meget med billeder, så du vil faktisk kunne
få god gavn af ZoomView på MacBook'en, hvis du skal ind og rette
pixel-to-pixel i et billede. - ZoomView kan forstørre op til 64x!

Du slår ZoomView til/fra med COM+ALT+CRTL+8 på MacBook'ens tastatur og
forstørrelse slår du til/fra med COM+ALT+8 og du kan
forstørre/formindske med hhv COM+ALT++/COM+ALT+- (plus/minus)... - På
den måde kan du i PhS CS faktisk fjerne 'bumser' i et ansigt, korrigere
'røde øjne' mere præcist - eller et støvfnug, hvis det er et scannet
billede...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 16:09

On 2009-11-02 14:42:29 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> den måde kan du i PhS CS faktisk fjerne 'bumser' i et ansigt, korrigere
> 'røde øjne' mere præcist - eller et støvfnug, hvis det er et scan net

Det er fint med tankespind, men Windows 7 er ikke et mål i sig selv, så
hvis hardwaren ryger, så ryger Windows også. Og min HP skærm er
fremragende i de kommende år, så der er ingen grund til udskiftninger
på den front lige nu (det er den samme model der sælges nu). Jeg har
også alt, hvad der skal til af backup diske etc. ;) Desuden er jeg
velbevandret udi de forskellige hardware muligheder også på Macfronten
:)

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 17:32

Hans Kruse wrote:

> Det er fint med tankespind, men Windows 7 er ikke et mål i sig selv, så
> hvis hardwaren ryger, så ryger Windows også.

Ja, OK, men det kunne jo fx. være, du lige havde investeret i en CS4 til
Windows, og så er det jo rimeligt brugbart i nogle år endnu, og selv en
cross-grade til Mac er ikke helt billig...

> [...]
> alt, hvad der skal til af backup diske etc. ;) Desuden er jeg
> velbevandret udi de forskellige hardware muligheder også på Macfronten :)

Indrømmet, det /er/ en god skærm, og havde den bare været lidt hurtigere
i refreshrate, var det også den, der stod på mit skrivebord. - Jeg
var rigtig glad for min HP pivot, men 19" var lidt for lidt til mig. -
Der var 'kun' plads til 8 lydkanaler ad gangen. - Jeg arbejder jo
mest med lyd... På ViewSonic'en kan jeg have op til 20 kanaler synligt
ad gangen.

- Jeg havde faktisk også kig på en 32" Samsung - reelt set et TV, men
med både DVI og HDMI, så den kunne bruges som computerskærm og
computeren som HDTV optager. Opl. var god nok - 1920x1280, refreshrate
også godt - 5ms, men prisen var godt 20.000kr... - Og efter at have
lånt 'lillebror' (med VGA+HDMI), mens mit eget TV var på værksted, er
jeg glad for, jeg ikke købte den. - Både kontrast og lysstyrke er alt,
alt for lav - 900:1/2000:1 hhv. 350cdm. Og det er næsten umulig at lave
en blot nogenlunde ordentlig farvejustering... - Og selv om jeg er mest
lyd-mand, er det stadig en fordel med god farvegengivelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 17:49

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Både kontrast og lysstyrke er alt,
> alt for lav - 900:1/2000:1 hhv. 350cdm. Og det er næsten umulig at lave
> en blot nogenlunde ordentlig farvejustering... -

bare lige for en god ordens skyld .. kontrast og lysstyrke er ikke de
bærende parametre for om du kan lave en god kalibrering. F.eks. har
highend Eizo skærme specs der hedder 200 cd/m2 / 400:1 ...

Det er lyskildens, panelet og bitdybden af LUT m.m. der er de springende
punkt.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 18:53

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> highend Eizo skærme specs der hedder 200 cd/m2 / 400:1 ...
>
> Det er lyskildens, panelet og bitdybden af LUT m.m. der er de springende

Alt det er jeg klar over. Men hvis du står foran en hel række skærme,
der alle er indstillet til fabriksstandard, vil du hurtigt kunne se, at
skærme med høj kontrast står væsentlig skarpere end skærme med lav
kontrast. Lysstyrken er knap så afgørende, men min. 250cdm vil jeg mene,
er et 'must have'. - Min 22" ViewSonic har kun en lysstyrke på 280cdm,
og det er rigeligt især da kontrast er på 1000:1 normal / 2000:1 dynamisk.

Og for folk med nedsat syn er både lysstyrke og kontrast af afgørende
betydning. Her er min. 800:1 hhv. 300cdm et absolut minimum. - Jeg har
faktisk haft en mindre Eizo, men solgte den igen netop pga. alt, alt for
lidt kontrast. Lysstyrken var nogenlunde. Det var ellers en dejlig lille
skærm med 1x DVI og 1x VGA....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 19:46

> [...]

> kontrast. Lysstyrken er knap så afgørende, men min. 250cdm vil jeg mene,
> er et 'must have'. - Min 22" ViewSonic har kun en lysstyrke på 280cdm,

En korrekt kalibreret skærm skal alt efter omgivende lys stå til mellem
90 og 120 .... hvis du skal lave farvekritisk arbejde ...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 18:30

On 2009-11-02 17:31:47 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> en blot nogenlunde ordentlig farvejustering... - Og selv om jeg er
> mest lyd-mand, er det stadig en fordel med god farvegengivelse...

Ja, vi har jo hver vores krav. En fladskærm af TV typen ville ikke gå
hos mig ;)

Jeg synes en stor skærm som min er fantastisk (tilsvarende findes fra
Samsumg, LG, Apple, Dell), men den er ikke ligefrem CO2 neutral! Den
bruger meget strøm. Omkring en 120watt kontinuerligt.

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 19:14

Hans Kruse wrote:

> Ja, vi har jo hver vores krav. En fladskærm af TV typen ville ikke gå
> hos mig ;)

Det tror jeg nok, jeg er klar over. - Men lige netop den model, jeg
kiggede på, var først og fremmest lavet som computerskærm. - Philips
laver en lignende model, men den koster også +20.000kr....

> Jeg synes en stor skærm som min er fantastisk (tilsvarende findes fra
> Samsumg, LG, Apple, Dell), men den er ikke ligefrem CO2 neutral! Den
> bruger meget strøm. Omkring en 120watt kontinuerligt.

Bortset fra, jeg er hamrende træt af at høre om CO2 og alle dens
ugerninger, så er 120w da i overkanten. - Næsten lige så meget som min
gamle 21" Philips CRT med sine 130w. - Min 28" bruger svjh. omk. 70w
i 'vågen tilstand' og 7w i dvale. 22"'eren bruger 45w under arbejde og
3w i dvale, så den er lidt mere 'økonomisk'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 19:46

> [...]

> i 'vågen tilstand' og 7w i dvale. 22"'eren bruger 45w under arbejde og
> 3w i dvale, så den er lidt mere 'økonomisk'.

Har du chekket hvad din Mac Pro bruger ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 20:21

Thomas von Hassel wrote:

> Har du chekket hvad din Mac Pro bruger ... ?

Med 4 interne diske, ekstra kort m.m. og ved kritisk arbejde som fx.
rendering af RAW Audio, er det svjh. lige omk. 330-350w/60% CPU kraft. -
Jeg har vist aldrig set den over de 60%...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 20:24

> [...]

> rendering af RAW Audio, er det svjh. lige omk. 330-350w/60% CPU kraft. -
> Jeg har vist aldrig set den over de 60%...

har du ikke 4 eller 8 kerner ? ... hvis du ikke får over 100% cpu frbrug
så er dit software ikke skrevet til muliticore/multicpu maskiner ..

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 21:10

On 2009-11-02 20:23:55 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> har du ikke 4 eller 8 kerner ? ... hvis du ikke får over 100% cpu frbrug
> så er dit software ikke skrevet til muliticore/multicpu maskiner ..

Detr er både rigtigt og forkert.... f.eks. vil Lightroom kunne udnytte
mange kerner i en kort periode, men når der så skal læses et nyt
billede in så venter alle de mange kerner, så hvis du ser på en
performance monitor over tid så bliver gennemsnittet ikke 100% selvom
der er spikes der rammer 100% i kortere tid. Hvis nu Lightroom var så
smart at den lavede prefetch af næste billede samtidig med rendering,
så kunne der måske opnås noget højere gennemsnit. Det ser ikke ud til
at det sker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 21:53

> [...]

> smart at den lavede prefetch af næste billede samtidig med rendering,
> så kunne der måske opnås noget højere gennemsnit. Det ser ikke ud til

korrekt, lightroom arbejder på den måde, men f.eks. hvis du renderer lyd
eller video er det en lidt anden snak :)

Aperture f.eks. bruger 2-3 kerner når den eksporterer ...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 22:14

On 2009-11-02 21:53:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> korrekt, lightroom arbejder på den måde, men f.eks. hvis du renderer lyd
> eller video er det en lidt anden snak :)
>
> Aperture f.eks. bruger 2-3 kerner når den eksporterer ...

Hvis jeg eksporterer en masse billeder fra Lightroom vil den også
bruger alle kerner i den periode, hvor der laves RAW konvertering og
formentlig også ved at pålægge justeringerne der er lavet for hvert
billede. Det gælder måske også for dannelse af f.eks. en eksporteret
JPG fil. Men humlen er selvfølgelig om softwaren er skrevet
multithreadet og at så mange opgaver som muligt er skrevet sådan. Det
er ikke kompileren med programmøren, der skal gøre det....ikke som med
de gamle vektorprocessorer, hvor kompileren laverede
parallelliseringen. Ja, det ved du formentlig allerede ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 22:52

> [...]

> de gamle vektorprocessorer, hvor kompileren laverede
> parallelliseringen. Ja, det ved du formentlig allerede ;)

jep .. nu mangler vi bare at udviklerne får gang i brugen af OpenCL og
Grand Central Dispatch ...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-09 20:56

On 2009-11-02 22:51:40 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jep .. nu mangler vi bare at udviklerne får gang i brugen af OpenCL og
> Grand Central Dispatch ...

Ja, det er et spændende koncept og at se, hvordan det bliver anvendt.
Jeg har ikke set noget om Microsoft her, hvad der jo vil være lidt
kritisk for firmaer, der laver krydsplatform software, som f.eks. Adobe.

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 21:28

Thomas von Hassel wrote:

> har du ikke 4 eller 8 kerner ? ... hvis du ikke får over 100% cpu frbrug
> så er dit software ikke skrevet til muliticore/multicpu maskiner ..

Kun 4... Men hvordan i alverden vil du da, de skal kommer _over_ 100%? -
Når jeg skriver 60%, så er det 60% af total CPU kraft.

Mht. om de er skrevet til multi-core eller ikke, så véd jeg, at det ikke
er alle programmer, jeg bruger, der er det. - Det er let at se, når/hvis
jeg stiller MenuMeters om til at vise alle 4 kerner. - Er de til
multi-core, trækkes der ca. lige meget på alle 4 kerner, og er de ikke,
trækkes der mest på 1 og 3.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-09 21:53

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Kun 4... Men hvordan i alverden vil du da, de skal kommer _over_ 100%? -
> Når jeg skriver 60%, så er det 60% af total CPU kraft.

hvis jeg har et program som bruger 6 kernel så vil der i Activty Monitor
stå 600% CPU ...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 22:09

On 2009-11-02 21:53:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis jeg har et program som bruger 6 kernel så vil der i Activty Monitor
> stå 600% CPU ...

Ja, det er lige det med proventregning. For ikke at misforstå mit
indlæg, så mente jeg med 100% at alle kerner var udnyttet 100%, altså
gennemsnitlig belastning på hver kerne.

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 02-11-09 22:27

Thomas von Hassel wrote:

> hvis jeg har et program som bruger 6 kernel så vil der i Activty Monitor
> stå 600% CPU ...

Det må så være fordi, den lægger tallene sammen til ét sluttal.
MenuMeters viser forbrug på enten 2 eller 4 kerner på en 4-kernes eller
2, 4 eller 8 kerner på en 8-kernes CPU med hvert sit forbrug pr. 1 kerne
eller pr. 2 kerner.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-09 12:26

On 2009-11-02 11:47:32 +0100, Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> said:

> [...]
> trådløst mac tastatur og en magic mus, hvis du vil ud og have nyt
> tastatur og mus vel og mærket,så holder du det minimalistisk.

Mange tak. Jeg har overvejet et Mac tastatur, men da jeg vil beholde
min Windows 7 desktop i nogle år endnu så skal det være et tastatur,
der er kompatibelt mellem de to systemet. På sigt vil jeg måske droppe
helt at have en desktop og kun have en MacBook og en stor skærm.

Men jeg hører naturligvis gerne om anbefalinger til hvad et kompatibelt
tastatur med mus skulle være med fordele og ulemper. Mit Logitech LX710
tastatur har fungeret fint i et par år (bortset fra at det laver nogle
irriterende slåfejl indimellem ;) ).