Hare. Hvordan?
Fra : Martin Bak

Dato : 30-10-09 16:33

Jeg har udsigt til, indenfor de nærmeste dage, at modtage en eller flere
nyskudte og klargjorte harer. Min erfaring med tilberedning såvel som
fortæring af harevildt er ikke eksisterende, men jeg véd, at mange viger
tilbage for at spise hare. Det skulle dels skyldes udseendet, der skal kunne
lede tankerne hen på et spædbarn, foruden smagen, som jeg har fået beskrevet
som tør og sødlig?

Nå. Jeg har nu tænkt mig at tilberede og servere disse harer, og søger
inspiration til at gøre det så spiseligt som muligt, også for skeptikere.

Jeg har selvfølgelig set opskrifter på nettet, men det lader til at være
nogenlunde den samme traditionelle opskrift alle steder, så jeg formoder at
det netop er denne tilberednings- og serveringmetode, der byder folk imod.

Kan nogen her komme med gode input? Kan jeg undgå at det bliver tørt? Kan
jeg få en "traditionel" vildt-smag frem? Krydrer jeg med enebær eller er
andet mere egnet? Hvordan kan harer udskæres, så det præsenterer sig som
lækre kødstykker, og ikke som et stegt spædbarn?

Håber på gode ideer

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-10-09 13:14

On 30 Okt., 16:32, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Kan nogen her komme med gode input?

Har ikke den store forstand på hare, men er en ivrig kaninspiser. Har
smagt (noget, der angiveligt skulle være) hare én gang, og det smagte
efter min mening som kanin. Hvis andre kan bekræfte, at de to ting
ligner hinanden, kan jeg godt komme med et par italienske opskrifter.
Jeg har aldrig oplevet, at en kanin er blevet tør, men det kan sikkert
lade sig gøre. Og den ligner kun et foster, indtil den er parteret,
hvilket passende kan gøres inden tilberedning.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-09 20:17

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> writes:

> Har ikke den store forstand på hare, men er en ivrig kaninspiser. Har
> smagt (noget, der angiveligt skulle være) hare én gang, og det smagte
> efter min mening som kanin.

Personligt synes jeg IKKE hare og kanin smager ens. I hvert fald ikke
mere ens end oksekød og svinekød. :)

Men jeg kan ikke hjælpe med en opskrift andet end den gamle fra Frk.
Jensen.

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-09 00:25

> Personligt synes jeg IKKE hare og kanin smager ens. I hvert fald ikke
> mere ens end oksekød og svinekød. :)

Kan du beskrive forskellen nærmere? Er der farveforskel, strukturforskel? Er
hare vildt og kanin mere kylling, eller hvordan?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jos

Dato : 07-11-09 18:01

Martin Bak wrote:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du beskrive forskellen nærmere? Er der farveforskel,
> strukturforskel? Er hare vildt og kanin mere kylling, eller hvordan?

Er enig med Trine. Jeg spiser relativt ofte begge dele, men tilberedt meget
forskelligt, hvilket jo kan være en årsag til den store forskel i
oplevelsen.
Kanin får jeg oftest på Kreta, som "Rabbit-stiffado" - men er efterhånden
svært at støve op. Kødet ligner, og har struktur som kyllingebryst, men
meget mere saftigt.
Hare spiser vi når vi en sjælden gang arver lidt fra jagende venner, eller
får serveret hos samme. Det er altid i gryde eller ovnstegt form. Kødet er
mørkt, ala andelår, og med meget mere struktur end kaninen. Man er forsigtig
når man tygger på kødet, som også kan være lækkert saftigt. Støder man så på
en hård kerne, spyttes det pænt ud på tallerkenen, så den genererer et
tydeligt pling. Dette udløser så en omgang på kokkens regning

finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-10-09 13:36

On 30 Okt., 20:16, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Personligt synes jeg IKKE hare og kanin smager ens. I hvert fald ikke
> mere ens end oksekød og svinekød. :)

Det *kan* jo tænkes, at det, jeg fik serveret som hare, rent faktisk
var kanin.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mogens

Dato : 31-10-09 07:56

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Det *kan* jo tænkes, at det, jeg fik serveret som hare, rent faktisk
> var kanin.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang
En hare har relativt mørkt kød, præcist som andet vildt, hvorimod
kaninkød mere er i retning af kylling. Vidt forskellig smag.

Det med spædbarn erindrer mig om engang jeg var med min far på jagt hvor
han skød en hare. Eller rettere skuddet dræfte den ikke, så den græd
hjerteskærende og højt som et barn inden han fik givet den nådesskuddet.
Siden den episode rørte jeg ikke vildt i flere år.

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-09 00:23

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

lade sig gøre. Og den ligner kun et foster, indtil den er parteret,
hvilket passende kan gøres inden tilberedning.

-----------
Mon ikke dine opskrifter, selvom der er forskel på hare og kanin, vil være
velkomne her i gruppen? Jeg er ihvertfald nysgerrig, og tror at jeg vil
kunne inspireres af dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/