MS Windows
briani 27239
Systenresourcer
Fra : Vidal

Dato : 30-10-09 23:31

XP sp3, Intel Quad Core 2.4 Ghz, max RAM, masser af HD-plads.
7300 LE Nvidia Geforce

Ind i mellem får jeg meddelelsen, noget i retning af, Windows
kan ikke udføre handlingen pga manglende systemresourcer.

Det er som regel, når jeg har 4-5 store programmen kørende,
men ikke altid, kun sommetider. Samtidig bliver skærmen
langsommere opdateret, ikke konstant, men ligesom 'blafrende',
og det er uheldigt, fordi der blandt andet kører en skærmgrabber,
Camtasia.

Hvad er det mon for resourcer, der mangler?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /John

Dato : 31-10-09 04:06

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det mon for resourcer, der mangler?

Olie?

Spøg tilside :)

Du ka' jo prøve at kyle dette lille gratis program, CleanMem, på pc'en, og
se, om det evt løser problemet:

"The program will install and set it to run every 30 min via the windows
task scheduler. Install it and your done! The program doesn't run in the
background, once it does its job it closes and doesn't run again until the
task scheduler runs it":

http://majorgeeks.com/CleanMem_d5993.html

Læs glad hele producentens forklaring, og ja, jeg bruger det selv, og jow,
det virker, og nej: der er ingen bivirkninger!

(Har jeg forøvrigt ikke givet dig dette tip én gang tidligere?)

Du må hjertens gerne melde tilbage (noget, de færreste mener at kunne afse
kræfter til) om det løser dit problem.

John

Fra : Vidal

Dato : 31-10-09 10:09

/John skrev:

> [...]
>
> Læs glad hele producentens forklaring, og ja, jeg bruger det selv, og jow,
> det virker, og nej: der er ingen bivirkninger!

Jeg installerede det faktisk på det tidspunkt, du(?) nævnte
det, men vist nok ikke på min forespørgsel.

> (Har jeg forøvrigt ikke givet dig dette tip én gang tidligere?)

Jeg tror ikke, det er mig, men jeg bruger det, sikkert
nok på din anbefaling.

> Du må hjertens gerne melde tilbage (noget, de færreste mener at kunne afse
> kræfter til) om det løser dit problem.

Det gør det ikke. Jeg har forsøgt at lukke Avast og
Zonealarm og hvad der ellers ligger og roder i mit
system (trayet) - uden nogen nævneværdig effekt.

Jeg har tænkt på, om et kraftigere grafikkort kunne
have nogen effekt, da, når jeg endeligt får det hele
til at køre på engang, problemerne er grafiske.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 31-10-09 13:17

/John skrev:

> [...]
>
> (Har jeg forøvrigt ikke givet dig dette tip én gang tidligere?)
>
> Du må hjertens gerne melde tilbage (noget, de færreste mener at kunne afse

Jeg har fundet en løsning, da jeg fik mine faneblade
tilbage , kunne jeg se, det er Audicity, der virkeligt
trækker tænder ud af systemet. I ydeevne lå den oppe
på over 90% med alle programmer kørende.

Istedet kører jeg WaveLab Lite, som ikke tager nær så
mange resourcer.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /John

Dato : 31-10-09 14:08

> [...]

> trækker tænder ud af systemet. I ydeevne lå den oppe
> på over 90% med alle programmer kørende.

Det var godt, du fik lokaliseret synderen :)

> Istedet kører jeg WaveLab Lite, som ikke tager nær så
> mange resourcer.

Kender jeg ikke.

Stødte for nogen tid siden på følgende gratis program:

Free Audio Editor:
http://majorgeeks.com/Free_Audio_Editor_d6227.html

Ser lovende ud. Har dog ikke prøvet det.

Tak for tilbagemelding; dit svar kan være nyttigt for andre :)

John

Fra : Vidal

Dato : 31-10-09 14:51

Vidal skrev:

> Audicity

Audacity!

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /John

Dato : 31-10-09 15:03

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Audacity!

Jaja, - er - opfattet; meget kendt program :)

John

Fra : Rado

Dato : 01-11-09 06:10

On Sat, 31 Oct 2009 04:06:07 +0100, "/John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Olie?
>
>Spøg tilside :)
>
>Du ka' jo prøve at kyle dette lille gratis program, CleanMem, på pc'en, og
>se, om det evt løser problemet.

Det har ikke noget med RAM at gøre, når jeg oplever problemet er der
som regel over 1 GB RAM ledig ifølge taskmanager. Jeg har også prøvet
et par RAM cleanere, de har ingen indvirkning på det her problem.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : /John

Dato : 01-11-09 15:52

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det har ikke noget med RAM at gøre, når jeg oplever problemet er der
> som regel over 1 GB RAM ledig ifølge taskmanager.

OK

> Jeg har også prøvet
> et par RAM cleanere, de har ingen indvirkning på det her problem.

Indrømmet; de fleste RAM cleanere er noget skrammel. CleanMem er blandt de
få undtagelser.

Så det er nærmere processoren, der kører for fuldt tryk med 'noget', og
dermed hindrer alt andet. Jeg oplever fænomenet ved visse overlæssede
avissider :(

> Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
> hvad de skal have til middag...

Fin joke :)

John

Fra : J

Dato : 31-10-09 00:56

> [...]
> og det er uheldigt, fordi der blandt andet kører en skærmgrabber,
> Camtasia.
>
> Hvad er det mon for resourcer, der mangler?

Det sker, når man kører Windows 3.1 med max RAM(?).

Fra : Vidal

Dato : 31-10-09 11:25

J skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det sker, når man kører Windows 3.1 med max RAM(?).

Hvad sker?

Er det relevant for mit problem? Tror du, computeren har
for meget RAM?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 01-11-09 00:19

On Sat, 31 Oct 2009 00:55:50 +0100, "J" <j@nospam.xy> wrote:

>"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

>Det sker, når man kører Windows 3.1 med max RAM(?).

Nej det sker også for XP med 3-4 GB RAM. Jeg oplever problemet
jævnligt. Prøv f.ex. at have nogle store programmer kørende og åben så
et antal websider websider i IE8 (20-30 stk), så går XP i knæ.

Fra : Vidal

Dato : 01-11-09 12:36

Rado skrev:

> Nej det sker også for XP med 3-4 GB RAM. Jeg oplever problemet
> jævnligt. Prøv f.ex. at have nogle store programmer kørende og åben så
> et antal websider websider i IE8 (20-30 stk), så går XP i knæ.

Ja, det er netop det problem jeg lider af. Men jeg kan
se, det for mig har været et enkelt program, Audition,
der har bragt CPU-brugen godt over de 90%.

Jeg mener, det er muligt at overclocke Intel Quad, men
om det vil gøre nogen videre forskel, er jeg i tvivl om,
foruden det virker lidt skræmmende på mig at kaste mig
ud i at pille ved så grundlæggende funktioner.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 01-11-09 14:15

On Sun, 01 Nov 2009 12:35:56 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Ja, det er netop det problem jeg lider af. Men jeg kan
>se, det for mig har været et enkelt program, Audition,
>der har bragt CPU-brugen godt over de 90%.

Adobe Audition? Jeg kan se på nettet at der er andre der har lignende
problemer med den, m.h.t. CPU belastning.

Men CPU belastning i sig selv kan ikke direkte være årsagen til at man
løber tør for ressourcer, jeg kan f.ex. lave 3D.- og videorendering i
halve og hele timer med 100% CPU belastning på alle fire kerner uden
problemer.

Derimod kan stort CPU forbrug være et symptom på dårlig programmering
eller bugs der gør at programmet æder for mange ressourcer. Det kan
være for stort forbrug af RAM (memory leaks), men det kan også være
selve systemressourcerne (antal processer der kan køre på samme tid og
lign.) der bliver brugt op, og det er uafhængigt af hvor meget RAM der
er til rådighed.

Prøv at tjek (Task Manager / Opgavestyring) hvor meget RAM der er
ledigt når problemet opstår.

>Jeg mener, det er muligt at overclocke Intel Quad, men
>om det vil gøre nogen videre forskel, er jeg i tvivl om,
>foruden det virker lidt skræmmende på mig at kaste mig
>ud i at pille ved så grundlæggende funktioner.

Det får du næppe noget ud af i den her sammenhæng.