Generelle AJAX spørgsmål
Fra : Anders M

Dato : 30-10-09 14:57

Hej,

Jeg har lavet et simpelt cms, og vil i den forbindelse lave en
AJAX filemanager forstået på den måde at jeg kun vil hente de
records jeg har brug for.. jeg har lige pt. en recursiv funktion
som henter alle records, men det belaster jo det hele rimelig
meget. De releveanter felter i databasen er id (id på siden)
title og parent (overside).

Et andet spørgsmål er hvordan man kan loade en ajax funktion når
siden indlæses og så genindlæse den igen ved et klik på et link.
Sidst nævnte har jeg fået til at virke, men jeg kan ikke få <body
onload="ajaxfunction();">.

Et tredje spørgsmål er måske ikke så ajax relevant. Er der nogen
der ligger inde med en god contextmenu, som kun skal have nogle
simple ændringer. Lige pt. laver jeg en div til hvert element.

Mvh ANders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-10-09 15:17

Anders M wrote:
> [...]
> som henter alle records, men det belaster jo det hele rimelig
> meget. De releveanter felter i databasen er id (id på siden)

Det bliver du nødt til at uddybe ;)

> [...]
> siden indlæses og så genindlæse den igen ved et klik på et link.
> Sidst nævnte har jeg fået til at virke, men jeg kan ikke få<body

Det er vist strengt taget noget der hører hjemme i en anden gruppe ;)

Har du overvejet at bruge et JavaScript framework?

Med jQuery vil det se ud noget i stil med.

$(function() {
   $.get(
      '/din/url',
      {foo: 1, bar: 'test'},
      function(data) {
         $('#dinContainer').html(data);
      }
   );
)};

Se f.eks. her: http://abeautifulsite.net/2008/09/jquery-context-menu-plugin/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Anders M

Dato : 30-10-09 15:24

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Det bliver du nødt til at uddybe ;)
Gjorde jeg så, og fandt denne:
http://www.dhtmlgoodies.com/index.html?whichScript=folder_tree_static

> Det er vist strengt taget noget der hører hjemme i en anden gruppe ;)
ja..

> Har du overvejet at bruge et JavaScript framework?

gider du uddybe?:D

> Med jQuery vil det se ud noget i stil med.

> [...]

Tak:D

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-10-09 16:13

Anders M wrote:

> gider du uddybe?:D

Der er mange fordele (og sikkert også ulemper, men jeg har glemt dem)
ved at vælge et framwork (jQuery, MooTools, Prototype etc. er bare nogle
få af de mest populære JavaScript frameworks. Fordelene er mange, men
f.eks. får du en kodebase, der virker på tværs af mange browsere og er
veltestet. En masse arbejde er allerede gjort, så det bliver nemt at
arbejde med ajax, dom manipulation etc.

Lad os ta' eksemplet herunder:

$(function() {// Kode her});

Venter på at dit dokument er loadet og afvikler så den kode du skriver
inde i den.

$.get(); laver et ajax-kald og callback-funktionen du sender med som
argument afvikles, når kaldet er gennemført.

Derudover kan du se at jeg f.eks. bruger $('#dinContainer').html(data);
Det sætter indholdet af en div med id 'dinContainer' til den html
ajax-kaldet returnerer. Du kan også gøre en masse andre smarte ting, så
som $('p').hide() eller $('a').attr('href', 'http://jubii.dk'), hvilket
skjuler alle <p> tags eller sætter href-attributten på alle links til
'http://jubii.dk'.

Ta' et kig på jquery.com og læs nogle tutorials, der er mange som
forklarer det bedre end mig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-10-09 21:13

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> eller sætter href-attributten på alle links til 'http://jubii.dk'.
>
> Ta' et kig på jquery.com og læs nogle tutorials, der er mange som forklarer

Ulemper er f.eks.
en hulens bunke kode, du ikke har brug for
lange download (og udpaknings) tider
at du skal sætte dig ind i en (to, tre, fire...?) nye syntax(er)
at du ikke har en kinamands chance for at finde ud af hvad der går
galt, hvis noget gør det

Hvis du kan programmere, kan du lave dit eget "framework" - det behøver
ikke fylde mere end ca. 30 linier. Selvfølgelig afhængig af
anvendelsen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-10-09 00:32

Birger Sørensen wrote:

> Ulemper er f.eks.
> en hulens bunke kode, du ikke har brug for

You win some, you loose some. Man skal helt klart gøre op med sig selv,
om man har brug for et framework, men der er - i min opfattelse - mere
tjent og sparret ved at bruge et frem for at lade være - hvis man vel og
mærke vil pille i DOM'en, lave ajax requests etc. fra samme site.

> lange download (og udpaknings) tider

Seneste version af jQuery fylder ~60KB. Det er ganske lidt.

> at du skal sætte dig ind i en (to, tre, fire...?) nye syntax(er)

Alternativet er at sætte sig ind i, hvordan to, tre, fire browser
engines virker. Ta' f.eks. eventlistners.

> at du ikke har en kinamands chance for at finde ud af hvad der går galt,
> hvis noget gør det

Det har man heldigvis en community i ryggen, hvor man kan søge hjælp.

> Hvis du kan programmere, kan du lave dit eget "framework" - det behøver
> ikke fylde mere end ca. 30 linier. Selvfølgelig afhængig af anvendelsen.

Ja, 30 linjer pr. 'dims' - ik' ;) Det løber hurtigt op. Jeg forstår
rationalet bag 'kan selv, vil selv', men afhængigt af ens motivation for
at udvikle webapplikationer, kan det gi' mening at trække på andres
kompetencer og know how.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-10-09 00:51

Peter Farsinsen skrev den 31-10-2009:
8X
> [...]
> udvikle webapplikationer, kan det gi' mening at trække på andres kompetencer

Nej da. Et simpelt framework til AJAX fylder ca 30 linier. Og der kan
være en hel del mere, før det når dine 60Kb - hvilket er mere end et
600X400 pixel billede, og tager længere tid at hente, fordi de 60Kb
formentlig er pakket på en eller anden måde.

Jeg forstår godt, at det er tiltalende, når man først har lært den nye
syntax, at det gør nogle ting lettere, og jeg forstår også at folk der
ikke kan programmere selv, falder for den slags. Men det er en meget
høj pris at betale.

Frameworks er http:'s spam - langt det meste er spild af tid og
båndbredde.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-10-09 03:57

Birger Sørensen wrote:

> Frameworks er http:'s spam - langt det meste er spild af tid og
> båndbredde.

<http://www.version2.dk/artikel/10924-google-javascripts-er-internettets-bremseklods>

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-11-09 23:19

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> syntax, at det gør nogle ting lettere, og jeg forstår også at folk der
> ikke kan programmere selv, falder for den slags. Men det er en meget høj

Ha ha all right. Hvis vi ikke var OT, så ryger vi det da nu. Flot post
ellers...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk