Alt om sukker
Fra : Emil

Dato : 29-10-09 23:37

For at imødegå flere fordomsfyldte indlæg og for at øge viden om
sukker, bør man hente - og læse -

<http://www.nordicsugar.com/cms/resources/file/eb105c05aa6ac52/Alt%20om%20Sukker%20DK%20ny.pdf>

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 29-10-09 23:53

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> For at imødegå flere fordomsfyldte indlæg og for at øge viden om
> sukker, bør man hente - og læse -
>
> <http://www.nordicsugar.com/cms/resources/file/eb105c05aa6ac52/Alt%20om%20Sukker%20DK%20ny.pdf>

Den kommer vidt omkring sukker, men jeg savner dog lidt om fremstillingen og
kontroverser om raffineret sukker. Dog ikke underligt, at det er udeladt i
industriens eget oplysningsmateriale.

Men fakta er, at raffineringsprocessen er en usædvanlig beskidt,
energikrævende og forurenende proces. Der anvendes kemikalier af den helt
skrappe slags, blandt andet koncentreret lud og opløsningsmidler. Processen
skaber nydeligt, hvidt sukker, desværre uden nogle tilbageværende
indholdsstoffer, der ellers ville være i "naturligt" inddampet sukker. Det
være sig sporstoffer, vitaminer og mineraler.

Jeg må selv med skam indrømme, at jeg har en pose stående, da det jo er det
billigste...hvilket jeg egentlig ikke helt forstår, givet den krævende
fremstillingsproces.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 30-10-09 00:46

> Jeg må selv med skam indrømme, at jeg har en pose stående, da det jo
> er det billigste...hvilket jeg egentlig ikke helt forstår, givet den
> krævende fremstillingsproces.

Og hvorfor mon det er det billigste?

Det er, fordi Dansukker og resten af branchen er rene banditter. Bliv ikke
forbavset, hvis de har bestukket sig frem i EU...

Eksempelvis er der en EU told på afrikansk rørsukker på 180% plus moms!
Der er NUL EU told på US sukkerroer eller rør samt andre sukkerroer fra
lande EU kan "lide"
USA fængsler folk, der handler med Cuba, ligesom de opbringer og konfiskerer
skibe, der har rørsukker om bord. (og andre skibe for den sags skyld)

Så det er ikke underligt, at dansukker kan sælge deres kemiske lort billigt,
fordi de er fuldstændig alene og uden konkurrence på markedet. Det skyldes
simpelthen en overordnet politisk strategi i EU samtidig med, at der pumpes
massive EU tilskud til bønder i EU som vil omlægge produktionen til
sukkerroer.

Fra : Emil

Dato : 30-10-09 00:48

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]

>indholdsstoffer, der ellers ville være i "naturligt" inddampet sukker. Det
>være sig sporstoffer, vitaminer og mineraler.

Det nærmeste man kommer de naturlige ingredienser, er nok i Muscovado
(Brunt sukker) med højt indhold af melasse fra sukkerrør.
Desværre er det ikke tydeligt deklarereret, om bruningen i stedet
stammer fra bruningsreaktioner såsom karamellisering eller andre
tilsætningsstoffer (lakrids).
Det samme gælder for rørsukker og farin.

I det mindste kan man glæde sig over, at ovennævnte sukkerprodukter
hører til, blandt de mindst raffinerede.

>Jeg må selv med skam indrømme, at jeg har en pose stående, da det jo er det
>billigste...hvilket jeg egentlig ikke helt forstår, givet den krævende
>fremstillingsproces.

Vend spørgsmålet på hovedet: Hvorfor er mange simple (altså de
fabriksfremstillede) produkter så dyre?
Prøv at udregne kiloprisen for sovsepulvere m.v., som består af salte
og emulgatorer, helt uden sundhedsmæssig værdi.

m.v.h. Emil

Fra : N Dude

Dato : 30-10-09 00:34

> For at imødegå flere fordomsfyldte indlæg og for at øge viden om
> sukker, bør man hente - og læse -
> <http://www.nordicsugar.com/cms/resources/file/eb105c05aa6ac52/Alt%20om%20Sukker%20DK%20ny.pdf>

Hold da kæft noget SNOT!

Du må da enten være torskedum eller bare ekstremt naiv, siden du tror, at en
bandit-producent som Dansukker har patent på sandheden...
Aldrig har jeg hørt noget så latterligt..

Siden hvornår har usenettet valgt dig til at være moderator eller censor?

Hvem har bedt dig om at lege selvbestaltet general, som skal regulere folks
meninger her i gruppen, så de passer til dig?
Hvor finder du retsgrundlaget til at udøve den form for myndighed?

Du må da være snothamrende åndsvag, hvis du kan tro, at du kan gøre dig til
dommer over, hvad folk må skrive eller mene i et offentligt og *FRIT*
debatforum ???!?!

Du er sgu da for dum!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-10-09 06:15

On Fri, 30 Oct 2009 00:34:07 +0100, N Dude wrote:

> Hold da kæft noget SNOT!
>
> Du må da enten være torskedum eller bare ekstremt naiv

.... eller troll. Se hans seneste indlæg og læg ham derefter i dit
kill-filter!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-10-09 12:01

Emil wrote:
> For at imødegå flere fordomsfyldte indlæg og for at øge viden om
> sukker, bør man hente - og læse -
>
> <http://www.nordicsugar.com/cms/resources/file/eb105c05aa6ac52/Alt%20om%20Sukker%20DK%20ny.pdf>

Fra Dansukker.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : michael

Dato : 30-10-09 18:29

Emil skrev:
> For at imødegå flere fordomsfyldte indlæg og for at øge viden om
> [...]

Ja, objektiv oplysning fra Dansukker kan vi alle godt bruge... NOT!

Er du selv ansat af Dansukker eller blev du bare tabt mere end
almindeligt som spædbarn?

/michael

Fra : Emil

Dato : 01-11-09 05:21

michael <ingen@mail.dk> wrote:

>Er du selv ansat af Dansukker eller blev du bare tabt mere end
>almindeligt som spædbarn?

Kom frisk med et bedre link.

m.v.h. Emil