TV på Mac - Elgato?
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 02:23

Vi får vores tv-signaler fra Yousee her i byen. De har jo netop frigivet
digitale kanaler på kabelnettet. Som det fremgik af en andet tråd, fandt
jeg i den forbindelse ud af, at min Elgato Hybrid kunne tage de digitale
kanaler, mens vores søns åbenbart er et år ældre og manglde den
DVB/C-tuner, der er nødvendig.
Jeg overvejer nu, om han skulle have den nye model Elgato Hybrid
i fødselsdagsgave. Billedkvaliteten er langt bedre, tekst-TV virker, og
der er flere kanaler som f.eks. Canal 9, der sender nogle for ham meget
vigtige fodboldkampe. Det skal siges, at min Elgato Hybrid er det eneste
apparat her i huset, der har en DVB/C-tuner, så det er altså ikke muligt
at se det samme på stuens fjernsyn. Jeg vil egentlig bare høre, om det
stadig er en Elgato Hybrid, man skal købe, eller om der findes andet på
markedet. Jeg synes faktisk aldrig, man høre om konkurrenter til Elgato.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 07:13

> [...]
> stadig er en Elgato Hybrid, man skal købe, eller om der findes andet på
> markedet. Jeg synes faktisk aldrig, man høre om konkurrenter til Elgato.

Jeg har en Elgato Hybrid med EyeTV 3.2, og det eneste problem jeg
oplever er at jeg ikke altid får hele billedet med - ved operaoptagelser
vil man gerne læse også nederste tekstlinie.

Men da kan naturligvis skyldes opsætningen af EyeTV.

Desværre kan man ikke købe en separat boks med DVB/C og en hdmi-udgang.
TDC synes at have monopol på det her i landet, og indtil eksempelvis
Dansk Supermarked får nogle billige modeller [de findes udenlands] må vi
jo nøjes med de analoge signaler, selv på fjernsyn der er »forberedte«
gennem hdmi-indgang.

Et monopol betyder højere priser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 08:28

Per Rønne skrev:

> Jeg har en Elgato Hybrid med EyeTV 3.2, og det eneste problem jeg
> oplever er at jeg ikke altid får hele billedet med - ved operaoptagelser
> vil man gerne læse også nederste tekstlinie.

Det symptom har jeg også set. Hvis du bruger digitalt istedet for
analogt skulle du få hele skærmen med.

> Desværre kan man ikke købe en separat boks med DVB/C og en hdmi-udgang.

En sådan boks skal sædvanligvis have en dekoderkortindgang og så er
markedet formentlig for lille herhjemme. Der er som bekendt eksploderet
et marked for fjernsyn med digital kabeldekoder, så mon ikke du bare
skal kigge igen?

> Et monopol betyder højere priser ...

TDC har da ikke monopol. Stem med fødderne hvis du ikke kan lide Yousee.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 09:12

> [...]
> markedet formentlig for lille herhjemme. Der er som bekendt eksploderet
> et marked for fjernsyn med digital kabeldekoder, så mon ikke du bare

Jeg vil ikke abonnere på kodede kanaler, blot kunne se de digitale
kanaler, som er gratis i brug.

> TDC har da ikke monopol. Stem med fødderne hvis du ikke kan lide Yousee.

Ejendommen /har/ yousee, og vi har kun en pakke at vælge imellem. Den
store - som så til gengæld er billigere end den lille hos dem, der kan
vælge mellem tre pakker.

Jeg kan naturligvis vælge at få en anden udbyder, men jeg ville
alligevel skulle betale til yousee ...

Og når yousee er den eneste der sælger apparatur med DVB-C og hdmi på
det danske marked, endda med en ligegyldig kortlæser, så skal det da
blive dyrt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 12:38

Hej Per,

> Og når yousee er den eneste der sælger apparatur med DVB-C og hdmi på
> det danske marked, endda med en ligegyldig kortlæser, så skal det da

Det er jo heller ikke rigtigt.

Sidst jeg var nede i den lokale Stofa butik, havde de da 2-3 forskellige
DVB-C bokse på hylderne, man kunne købe.

De lokale TV/radio-forretninger kan sikkert også nemt skaffe sådan en
boks hjem. Ellers kan du jo handle på nettet (også i Danmark). Nu slog
jeg bare tilfældigt op på Google og fandt fx www.tektronik.dk som sælger
et par modeller. En anden mulighed er www.eldanmark.dk som har 3
modeller... fx:

http://eldanmark.dk/digitale_rec_dvbc/triax_chd415cx_2320_da.html

Og ja, sådan noget som MidtData har også den slags:

http://midtdata.dk/hardware_1000140338_Triax-DVB-CMPEG4modtager(You-See).html

Der findes nok en del flere...

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 13:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> http://eldanmark.dk/digitale_rec_dvbc/triax_chd415cx_2320_da.html
>
> Og ja, sådan noget som MidtData har også den slags:

Jeg sammenligner så med dem jeg kan se i Føtex, med DVD-T og MPEG4, til
499 kroner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 13:59

Hej,

> Jeg sammenligner så med dem jeg kan se i Føtex, med DVD-T og MPEG4, til
> 499 kroner.

Det giver vel ikke ret meget mening at sammenligne dem med dem - du kan
jo ikke bruge DVB-T til noget på kabeltv. Man kan jo sammenligne med så
meget - en tuner til analog TV koster jo "ingenting" - det kan du vel
bruge som argument for at der må være monopol på DVB-C tingene som
skruer prisen i vejret.

Der er nok næppe lige så mange købere til en tilfældig DVB-C boks i
Elgiganten som der er til en tilfældig DVB-T boks.

Fra : KentBM

Dato : 30-10-09 16:44

Per Rønne skrev:
> Jeg sammenligner så med dem jeg kan se i Føtex, med DVD-T og MPEG4, til
> 499 kroner.
Tænk har test nogle stykker. Godt nok får nogle af deres forbruger-test
ganske meget kritik, men du kan jo prøve på taenk.dk alligevel.

Der har være en del kritik af strømforbruget på specielt de billige
bokse, så billig er ikke nødvendigvis bedst.

Bt.dk har også testet nogle bokse (eller også er det tænks test, som der
refereres til, men det kan du selv se på).

Men der er altså bokse at købe.

I øvrigt laver Elgato en kort-boks til det svenske market. Det burde
efterhånden være muligt at købe denne (Boxer godkendte) boks også til
danske marked, men igen er det ikke noget, som jeg har set på for nyeligt.

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 16:49

KentBM skrev:

> I øvrigt laver Elgato en kort-boks til det svenske market. Det burde
> efterhånden være muligt at købe denne (Boxer godkendte) boks også til
> danske marked, men igen er det ikke noget, som jeg har set på for nyeligt.

Kan du evt hitte den på en webside? Gør det lidt nemmere at undersøge
selv :)

Fra : Martin Bech

Dato : 30-10-09 21:53

In article <4aeb0b08$0$277$14726298@news.sunsite.dk>,

> Kan du evt hitte den på en webside?

Find EyeTV Common Interface midt på denne side:
http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy.en.html
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 21:54

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> In article <4aeb0b08$0$277$14726298@news.sunsite.dk>,

> Find EyeTV Common Interface midt på denne side:
> http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy.en.html

eftersom det også er Boxer der leverer DVB-T i sverige så er det da
sansynligt at den også virker i .dk

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 21:56

Martin Bech skrev:
> In article <4aeb0b08$0$277$14726298@news.sunsite.dk>,

> Find EyeTV Common Interface midt på denne side:
> http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy.en.html

Søreme så :) Men kun til luftsignal. Øv.

Gad vide hvorfor det er kun til Sverige? Bruger de særlige signaler?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 16:27

Per Rønne skrev:

> Jeg vil ikke abonnere på kodede kanaler, blot kunne se de digitale
> kanaler, som er gratis i brug.

Det har jeg forstået. Læste du alt hvad jeg skrev?

> Ejendommen /har/ yousee, og vi har kun en pakke at vælge imellem. Den
> store - som så til gengæld er billigere end den lille hos dem, der kan
> vælge mellem tre pakker.

Jamen, så er der jo ikke så meget at rafle om. Jeg går ud fra du ikke
kan forlange at blive fri for den pakke, og så bare tage luftsignal?

> Jeg kan naturligvis vælge at få en anden udbyder, men jeg ville
> alligevel skulle betale til yousee ...

Ok, det kan du ikke.

> Og når yousee er den eneste der sælger apparatur med DVB-C og hdmi på
> det danske marked, endda med en ligegyldig kortlæser, så skal det da
> blive dyrt.

Naturligvis. Konklusionen er at du skal flytte hvis du ikke vil betale
for Yousees produkt - alternativt engagere dig til næste generalforsamling.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 17:53

> Det har jeg forstået. Læste du alt hvad jeg skrev?

Det mener jeg, ja.

> Jamen, så er der jo ikke så meget at rafle om. Jeg går ud fra du ikke
> kan forlange at blive fri for den pakke, og så bare tage luftsignal?

Korrekt.

> Ok, det kan du ikke.

> Naturligvis. Konklusionen er at du skal flytte hvis du ikke vil betale
> for Yousees produkt - alternativt engagere dig til næste generalforsamling.

Det sker ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 18:03

Per Rønne skrev:

> Det sker ikke.

Så må du jo bare betale for hvad varen koster...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 09:14

> [...]
> markedet formentlig for lille herhjemme. Der er som bekendt eksploderet
> et marked for fjernsyn med digital kabeldekoder, så mon ikke du bare

de kan fåes i tyskland til rimelige penge ... men de fleste køber "bare"
et fjernsyn med inbygget DVB-C tuner ... det er så meget nemmere ...

/thomas

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 09:43

> de kan fåes i tyskland til rimelige penge ... men de fleste køber "bare"
> et fjernsyn med inbygget DVB-C tuner ... det er så meget nemmere ...

Og dyrere - især når man har fjernsyn med hdmi-indgang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 11:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og dyrere - især når man har fjernsyn med hdmi-indgang.

så er en boks fra Yousee inkl. harddisk optager til 2.700,- da stadig
billigere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 13:13

> så er en boks fra Yousee inkl. harddisk optager til 2.700,- da stadig
> billigere ...

Ja, selv det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 16:29

Per Rønne skrev:

> Og dyrere - især når man har fjernsyn med hdmi-indgang.

Hvorfor købte du ikke bare et fjernsyn med DVB-C dengang? DU kan nå det
enndu - så kan du sælge det du har (til Morten, hæhæ)

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 17:53

> Hvorfor købte du ikke bare et fjernsyn med DVB-C dengang?

Fordi det efterhånden er tre år siden mit gamle fjernsyn gik i stykker.

> DU kan nå det enndu - så kan du sælge det du har (til Morten, hæhæ)

Ha, ha!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 16:29

Thomas von Hassel skrev:

> de kan fåes i tyskland til rimelige penge ... men de fleste køber "bare"
> et fjernsyn med inbygget DVB-C tuner ... det er så meget nemmere ...

Hvad er rimelige penge? Jeg overvejer seriøst en harddiskrecorder med
DVB-C. Dem er der bare ikke mange af.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 17:10

> Hvad er rimelige penge? Jeg overvejer seriøst en harddiskrecorder med
> DVB-C. Dem er der bare ikke mange af.

ja, dvbshop.de havde en til ¤99 ... men jeg ser nu at den hverken har
HDMI ud eller kan tage h.264 kodede kanaler ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-10-09 19:36

> Jeg vil egentlig bare høre, om det
> stadig er en Elgato Hybrid, man skal købe, eller om der findes andet på
> markedet. Jeg synes faktisk aldrig, man høre om konkurrenter til Elgato.

Er det ikke noget med, at i EyeTV kan man under indstillinger vælge
hvilken "USB dims" man har? Problemet er så at finde en med dvb-c
funktion og en som med sikkerhed virker i DK.

Den lette løsning er at købe en Hybrid fra Elgato. Du ved den virker

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 20:19

Martin Bredthauer skrev:

> Er det ikke noget med, at i EyeTV kan man under indstillinger vælge
> hvilken "USB dims" man har? Problemet er så at finde en med dvb-c
> funktion og en som med sikkerhed virker i DK.

Jo. Det vil kun virke hvis EyeTV slæber en driver med ind til den
pågældende USB-dims. Det ser ud til at Elgato holder kortene MEGET tæt
ind til kroppen på den konto.

Nogen der ved hvilke chipset der sitter i Hybrid'erne?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-09 13:22

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Nogen der ved hvilke chipset der sitter i Hybrid'erne?

Hmmm... Windows siger det er en WinTV HVR-930C... Det er jo noget at gå
videre med :)

Fra : Martin Bech

Dato : 31-10-09 11:05

In article <1j8dnoq.1me7v3f12bfri7N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg vil egentlig bare høre, om det
> stadig er en Elgato Hybrid, man skal købe, eller om der findes andet på
> markedet. Jeg synes faktisk aldrig, man høre om konkurrenter til Elgato.

Der er konkurrenter til Elgato, men mht. softwaren er Elgato fuldstændig
dominerende. Fx Terratec laver dvb-c tunere med og uden kortlæser:
http://www.terratec.net/en/products/tv/hybrid.html?premium=1
og begge disse er kompatible med EyeTV. De bliver endda leveret med
EyeTV Lite.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-09 18:28

> [...]

> http://www.terratec.net/en/products/tv/hybrid.html?premium=1
> og begge disse er kompatible med EyeTV. De bliver endda leveret med

Jeg har lige selv været ude i Elgiganten. De havde faktisk en fra
Pinnacle, men der stod ikke noget om, at den kunne bruges med Mac. Jeg
har dog set på deres hjemmeside, at der findes en Mac-udgave.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bech

Dato : 01-11-09 13:34

In article <1j8ggjz.1r368tjwebqbuN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg har lige selv været ude i Elgiganten. De havde faktisk en fra
> Pinnacle, men der stod ikke noget om, at den kunne bruges med Mac.

I følge preferences i EyeTV er der understøttelse af 12 modeller af
Pinnacle-tunere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-09 07:51

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> I følge preferences i EyeTV er der understøttelse af 12 modeller af
> Pinnacle-tunere.

Jeg stod også lidt og overvejede, om det blot var den medfølgende
software, der gjorde, at den kun var til Windows. Vi har jo allerede
EyeTV. Da jeg kom hjem, så jeg på Pinnacles hjemmeside, at der er en
speciel Mac-model, der ligner Windows-modellen i butikken. Jeg turde
ikke købe den, når der ikke står på pakken, at den kan bruges med Mac OS
X.
--
Henrik Münster
Esbjerg