Svinekød vs. Oksekød
Fra : Edward Jensen

Dato : 28-10-09 22:10

Hej.

Jeg havde en dag en diskussion med en af mine bekendte desangående svine- og
oksekød. Førnævnte påstod hårdnakket, at han ikke er i stand til at smage
forskel på svine- og oksekød og derfor altid køber svinekød til sine
farsretter. Det postulat kan jeg overhovedet ikke indleve mig ind i, og jeg
mener helt objektivt (altså kemisk), at der er være stor forskel på de
smagsmolekyler, der er tilstede i de to kødarter. Jeg vil sågar gå så vidt
som at kalde det en gastronomisk svinestreg af monumentale dimensioner at
lave sauce bolognese på svinekød eller en hakkebøf med bløde løg af
frikadellefars, som var nogle af de eksempler, han brugte, hvor man ikke
kunne smage forskel.

Diskussionen kulminerede således i et bildsmagsprøvningsultimatum. En
uafhængig kok steger to bøffer: en af svinekød og en af oksekød. Kun moderat
krydret (det vil nok sige salt og peber). Hans påstand er, at jeg ikke vil
kunne smage forskel med bind for øjnene. "Vrøvl", siger jeg.

Hvad siger I? Er mine smagsløg så psykosomatiske, at de kan smage forskel,
fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se
det?

Venligt,
Edward

Fra : Nana

Dato : 28-10-09 22:34

> [...]
> fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se

Man kan SAGTENS både se, føle og smage forskel. Jeg ved det endda af
erfaring, da jeg et par gange har spasset rundt med kød fra fryseren, som
ikke lå i en originalpakning. Bolognese med svin er IKKE godt.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-10-09 07:11

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se

Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan smage og lugte forskel. Om det er sandt at
han ikke kan skal jeg ikke kunne sige, jeg har mødt folk der siger at de
ikke kan smage forskel på Mou suppe og hjemmelavet......GYS

Steen.

Fra : Max

Dato : 29-10-09 08:08

Hej Steen

> [...]
> sandt at han ikke kan skal jeg ikke kunne sige, jeg har mødt folk der
> siger at de ikke kan smage forskel på Mou suppe og

Folks evner til at smage og i et køkken er jo forskellige. Jeg har
da været stader hvor jeg ville have foretrukket Mou suppen,
hjemmelavet betyder nøcvendigvis ikke veltillavet.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-10-09 02:43

On Oct 28, 10:09 pm, "Edward Jensen" <edw...@jensen.invalid> wrote:
> Hvad siger I? Er mine smagsløg så psykosomatiske, at de kan smage forskel,
> fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se
> det?

Det vil jeg også mene at man kan til enhver tid.

--
Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-09 12:35

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I? Er mine smagsløg så psykosomatiske, at de kan smage
> forskel, fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller
> fordi jeg kan se det?

Selvfølgelig kan du smage forskel. Men man kan da smadre sin smagssans ved
gennem et helt liv at spise industrielt l*rt og i øvrigt ikke bekymre sig
om, hvad man putter i munden. Din bekendte er muligvis sådan én.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 29-10-09 13:06

Jens Bruun wrote:
> [...]
> gennem et helt liv at spise industrielt l*rt og i øvrigt ikke bekymre sig
> om, hvad man putter i munden. Din bekendte er muligvis sådan én.

Den bekendte er nok typen der dynger ristet løg, remoulade og ketchup på
alting :)

Fra : smileymas

Dato : 29-10-09 12:46

Edward Jensen wrote:

> [...]
> fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se

Mon ikke det er konsistensen mere end smagen,
der afslører forskellen, grissekødet er meget
blødere - for sjov skyld ku i tage andre hakkekød
typer med i testen, kalv/flæsk, kalkun, høns, lam.
Ku forestille mig at man godt ku blive lidt forvirret
mht. hvad der er hvad.. ,o)-max-

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-10-09 20:13

> [...]

> fordi jeg ved, hvilken slags kød, der er tale om, eller fordi jeg kan se

Selvfølgelig kan du smage forskel. Man vil kunne smage endnu større forskel
end Coca Cola vs Pepsi, hvilket man dog også nemt kan smage forskel på :)

Mvh Anders

Fra : N Dude

Dato : 29-10-09 21:36

> [...]
> stand til at smage forskel på svine- og oksekød og derfor altid køber
> svinekød til sine farsretter. Det postulat kan jeg overhovedet ikke

Så er han også slemt handicappet....
Ikke alene er der stor smagsforskel, der er også stor forskel på kødets
struktur, fedtmarmorering osv.
Det er en kendsgerning, at svinekød har mere smag end oksekød. Altså det er
det *rene* kød og ikke fedtet.

Var det mig, så ville jeg bare ryste på hovedet ad ham og så ellers ignorere
hans vrøvl. Han er sikkert også typen, der køber kyllingkød som er pumpet**
med vand, salt og sukker (det man betaler for er ca. 30 % vand!!), og som
sikkert også synes, at det smager da dejligt og er endda utrolig mørt.

Jeg gad i hvert fald ikke spild min tid på sådan en gut....

Nu er dit indlæg lidt uklart. Du skriver først at han ikke kan smage
forskel, men længere nede giver du indtryk af, at han også påstår, at andre
ikke kan smage forskel. Sidstnævnte er naturligvis det rene sludder og
vrøvl. Med hensyn til en blindsmagning, så skal man være klar over, at der
kan fuskes ret meget med hakkekødet. Man skal fx. tænke over, hvilken
udskæring man hakker. Det skal naturligvis være ens for de to dyr, sådan at
fedindhold osv er ens. Fx. er der ret meget smag i svineklumpen (sidder for
enden af lårbensknoglen, må ikke forvekles med griseklump, som er kæberne!),
så den er god til at hakke, og der er dybest set intet fedt i. I skal hakke
kødet selv, det der ligger i køledisken aner man ofte ikke hvad er. Men hvis
man ser helt isoleret på hakkekød og hvis der ikke er nogle regler til
udskæringer og fedtindhold overhovedet, så er det faktisk ret nemt at lave
to hakninger, som der er svært at smage forskel på. Det handler blot om at
fylde nok fedt i oksekødet og så i øvrigt vælge den bedst egnede udskæring
til formålet. Så lige netop på det punkt kan han have en pointe.
Supermarkedernes oksehakke med 22 eller endda højere fedtprocent er bestemt
IKKE noget at skrive hjem om. Der er tale om udpræget discountkød, som ikke
er tilstrækkeligt modnet, og det kan sagtens i smagen minde om svinekød.....

Men det er jo igen et eksempel på, at klaphatdanmark dybest set er ligeglade
med smag og kvalitet. Bare det er skidebilligt, så er hr.og fru klaphat
glade og tilfredse......

Og så lige bolognese, der er faktisk mange kokke og restauranter (også i
Italien) som ikke bruger rent oksekød, men derimod en blanding af okse, svin
og kalv. Mange blander fx. 20% svin i oksekødet for at få mere smag. Det er
der faktisk ikke noget forkert i, sålænge man ikke hævder at servere 100%
autentisk romersk mad.

**
Det er pt det kyllingekød som der sælges allermest af. Også det færdigstegte
kyllinge"kød" er pumpet med vand. Producenterne kalder det bare
neutralmarineret og ikke vand pumpet. Men det er det rene svindel og har
absolut intet med marinering at gøre. Men det er en hamrende fed fidus at få
folk til at betale kr 112,- pr. kg. for postevand samt lidt salt og sukker!

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 22:36

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>kyllinge"kød" er pumpet med vand. Producenterne kalder det bare
>neutralmarineret og ikke vand pumpet. Men det er det rene svindel og har

Spis brød til.
Det er nok gået op for alle danskere, at der ofte er tilsat mere end
det, som er tilladt, for at kalde det neutralmarineret.

Ikke desto mindre, vinder det neutramarinerede kød alle smagstest, som
er publiceret i dagbladene, simpelt hen fordi det er det mest saftige
og smagsfyldte kød.

Gennemsnitsprisen for neutralmarineret kyllingekød (frost) er omkring
kr. 50,-/kg, hvoraf op til 20% er vand m.v.

>Men det er en hamrende fed fidus at få
>folk til at betale kr 112,- pr. kg. for postevand samt lidt salt og sukker!

Ja, selv Super Best bæstet kan ikke gøre det super bedre - selv om de
forsøger.

m.v.h. Emil

Fra : N Dude

Dato : 30-10-09 01:07

> Ikke desto mindre, vinder det neutramarinerede kød alle smagstest, som
> er publiceret i dagbladene, simpelt hen fordi det er det mest saftige
> og smagsfyldte kød.

Det passer jo ikke. Følger du slet ikke med i den offentlige debat?
Bo Jakobsen har flere gange tilbagevist, at det ikke er sandt.

Hr og fru klaphat smager med pengepungen. Det er en uomtvistelig
kendsgerning.

Og hvilke smagstest er det helt præcist du henviser til? Hvem har foretaget
og tilrettelagt dem dem og endnu vigtigere hvem publicerer dem?

> Gennemsnitsprisen for neutralmarineret kyllingekød (frost) er omkring
> kr. 50,-/kg, hvoraf op til 20% er vand m.v.

Færdigstegt kyllingekød i strimler, tern eller såkaldte hele bryster koster
kr. 17.95 pr. 150 gram (1 pakke) i føtex. Det er ca. kr. 120,- pr. kg.
I dag er det muligt at pumpe 27-30% vand i kødet, når man tilsætter vand og
masser af sukker.

Uanset hvor meget vand og sukker, man tilsætter hønselort, så er og bliver
det aldrig andet end hønselort selv om man koger det til suppe!

Prøv at kigge lidt på det afsnit af Operation X, hvor TV2 kigger på
marineret kyllinge "kød". Det kunne være, at det kan rive dig ud af din
vildfarelse om, at producenterne er Gud og at deres sandhed er den eneste
ægte.

Fra : Henrik

Dato : 31-10-09 14:42

"Edward Jensen" skrev i en meddelelse
> En uafhængig kok steger to bøffer: en af svinekød og en af oksekød. Kun
> moderat krydret (det vil nok sige salt og peber). Hans påstand er, at jeg
> ikke vil kunne smage forskel med bind for øjnene. "Vrøvl", siger jeg.

Thorvald Pedersen skrev i bogen "Kemien bag gastronomien" på side 166 om
kogt køds smag og aroma:

måske kan det bibringe lidt fakta i diskussionen.

Fra : Emil

Dato : 01-11-09 05:11

"Henrik" wrote:

>Thorvald Pedersen skrev i bogen "Kemien bag gastronomien" på side 166 om
>kogt køds smag og aroma:

>måske kan det bibringe lidt fakta i diskussionen.

Jo; men p.t. er det dukket nogle trolle op, som forsøger at afspore
sagligheden, hvilket er ærgerligt, da denne gruppe ellers holder nogle
niveauer, som tilpasser sig spørgernes niveauer.

Alle Thorvalds klummer kan genses på Dansk Kemi´s hjemmesider; men de
fleste af dem, er nok mest for viderekomne.
<http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=378>

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 01-11-09 08:48

Hej Emil

> Jo; men p.t. er det dukket nogle trolle op, som forsøger at afspore
> sagligheden, hvilket er ærgerligt, da denne gruppe ellers holder nogle
> niveauer, som tilpasser sig spørgernes niveauer.

Lad være med ar tale om saglighed når du selv prøver at bevisføre
dine påstande ved at fremdrage reklamemateriale fra den danske
sukkerindustri og begynder at skrive indlæg om trolle møntet på
dem der mener noget andet end dig.

--
Mvh Max