Hvor køber man en sukkertop
Fra : Jens K H

Dato : 28-10-09 18:36

Hej ng,

jeg er på jagt efter nogle sukkertoppe.

Det drejer sig om de små toppe, der vejer ca. 250 gram stykket. De er meget
almindelige i Tyskland, men er der nogen, der kender til steder i
Storkøbenhavn, hvor de kan købes?

PS skal bruges i forbindelse med en Gløg
--
Mvh Jens

Fra : kim rasmussen

Dato : 28-10-09 18:56

Søstrene grene tror jeg jeg har set dem......

Hilsen Kim

Fra : Emil

Dato : 28-10-09 19:05

"Jens K H" <jkah@tdcFJERN.dk> wrote:

>jeg er på jagt efter nogle sukkertoppe.
>
>PS skal bruges i forbindelse med en Gløg

Hvis sukkeret skal opløses, kan du blot bruge alm. sukker. Der er så
ingen forskel i hverken smag eller sødeevne.

Skal de indgå et fancy event, stiller sagen sig anderledes.

m.v.h. Emil

Fra : N Dude

Dato : 29-10-09 21:42

> Hvis sukkeret skal opløses, kan du blot bruge alm. sukker. Der er så
> ingen forskel i hverken smag eller sødeevne.

Smagen er ikke den samme. Rigtige sukkertoppe er lavet af 100% rent
rørsukker, og det har altså en lidt anderledes smag / eftersmag end
almindelig dansk sukker som jo er lavet af sukkerroer.

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 22:42

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> wrote:

>Smagen er ikke den samme. Rigtige sukkertoppe er lavet af 100% rent
>rørsukker, og det har altså en lidt anderledes smag / eftersmag end
>almindelig dansk sukker som jo er lavet af sukkerroer.

Du tager fejl. 100% rent sukker er i enhver henseende identisk, både
kemisk og smagsmæssigt, uanset herkomst.
Bemærk, at det i alle tilfælde er et raffineret produkt.

m.v.h. Emil

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-10-09 22:47

Emil wrote:

> Du tager fejl. 100% rent sukker er i enhver henseende identisk, både
> kemisk og smagsmæssigt, uanset herkomst.
> Bemærk, at det i alle tilfælde er et raffineret produkt.

Så er det nok fordi det rørsukker jeg plejer at købe, ikke er så
raffineret.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 23:05

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Så er det nok fordi det rørsukker jeg plejer at købe, ikke er så
>raffineret.

I de senere år er det blevet "in" at købe de oprindelige ting.
Derfor har betegnelsen 'rørsukker' fået ny betyning, og dækker i dag
over alm. sukker, som har fået tilsat melasse fra
rørsukkerproduktionen.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 29-10-09 22:50

Hej Emil

> Du tager fejl. 100% rent sukker er i enhver henseende identisk, både
> kemisk og smagsmæssigt, uanset herkomst.
> Bemærk, at det i alle tilfælde er et raffineret produkt.

Denne artikel påstår noget andet

http://da.wikipedia.org/wiki/Sukker

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 23:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Denne artikel påstår noget andet
>
>http://da.wikipedia.org/wiki/Sukker

Artiklen bygger på afskrift af gamle leksika, og afspejler
hovedsageligt den viden man havde i 1940érne og i tiden før.

Der er sket meget siden da.

m.v.h. Emil

Fra : N Dude

Dato : 30-10-09 00:17

> Artiklen bygger på afskrift af gamle leksika, og afspejler
> hovedsageligt den viden man havde i 1940érne og i tiden før.
> Der er sket meget siden da.

Wow...
Jeg vidste slet ikke, at wikipedia var så gammel...

Fra : N Dude

Dato : 30-10-09 00:14

> Du tager fejl. 100% rent sukker er i enhver henseende identisk, både
> kemisk og smagsmæssigt, uanset herkomst.
> Bemærk, at det i alle tilfælde er et raffineret produkt.

Det er noget nonsens...

Den slags sukker, du taler om, er sukker som gennem en omfattende industriel
proces som bl.a medfører blegning med *klor* får slutproduktet til at være
helt identisk. Det har absolut intet sammenligningsgrundlag med de
sukkertoppe lavet af ren, ubehandlet rørsukker som IKKE er kemisk
behandlet, som jeg henviste til. Enhver som har prøvet at købe afrikansk
eller cubansk rørsukker som er udvundet vha. gamle og bæredygtige,
ikke-kemiske metoder ved hvad jeg taler om. Der er en verden til forskel.

Desværre har EU besluttet at beskytte EU producenterne, så afrikansk
rørsukker er pålagt en told på 180% !! PLUS moms! Og USA fængsler folk som
handler med cuba...

Det gør desværre, at det kun er muligt at købe hollandsk, polsk og dansk
industrisukker til priser som forbrugerne har råd til.

Fra : Jens K H

Dato : 29-10-09 20:41

> [...]
> Storkøbenhavn, hvor de kan købes?
>
> PS skal bruges i forbindelse med en Gløg

Tak for input.

Jeg kigger i Søstrene Grene - og ja, der er tale om en 'event', så
almindeligt sukker vil ikke fungere.
--
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-09 20:50

> Jeg kigger i Søstrene Grene - og ja, der er tale om en 'event', så
> almindeligt sukker vil ikke fungere.

Hmm. De kan da ikke være SÅ svære at lave selv? Fugtet strøsukker i et
papirkræmmerhus, og så et par timer i ovnen ved 30-40 grader?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 29-10-09 21:03

Hej Jens

> jeg er på jagt efter nogle sukkertoppe.

Hvis alt andet glipper, ja så står de på hylden her:

http://vejleaadal.dk/default.asp?pageid=2209

--
Mvh Max

Fra : Jens K H

Dato : 30-10-09 10:58

> Hej Jens

> Hvis alt andet glipper, ja så står de på hylden her:
>
> http://vejleaadal.dk/default.asp?pageid=2209
>
> --
> Mvh Max
Hej,
tak for det, jeg vil gemme linket, men jeg tager nok ikke turen fra Kbh
udelukkende for sukkerets skyld...

Fra : Max

Dato : 30-10-09 14:44

Hej Jens

> tak for det, jeg vil gemme linket, men jeg tager nok ikke turen fra
> Kbh udelukkende for sukkerets skyld...

Nu var min tanke heller ikke at du skulle komme herover, selv om
stedet nok kan være et besøg værd, men du kunne jo ringe til dem
og prøve om de kunne bruge posten til at løse problemet.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-09 10:05

Jens K H skrev:

> Det drejer sig om de små toppe, der vejer ca. 250 gram
> stykket. De er meget almindelige i Tyskland, men er der
> nogen, der kender til steder i Storkøbenhavn, hvor de
> kan købes?

Som du selv siger er de almindelige i Tyskland, hvor de
bruges til "Feuerzangenbowle" og meget mere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Feuerzangenbowle

Jeg ville spørge efter dem i en af de tyske butikskæder,
fx Aldi, Edeka eller Lidl.

--
Herluf :·)

Fra : Jens K H

Dato : 30-10-09 10:48

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Feuerzangenbowle
>
> Jeg ville spørge efter dem i en af de tyske butikskæder,

Hej,

god idé - og det er lige præcis sådan en omgang gløg, jeg vil lave. Der er
indkøbt høj-oktan Stroh rom, så nu mangler jeg bare sukker-toppen, som
rommen skal hældes over og antændes.
Vædigt festligt, varmet meget og smager godt...
Jeg tjekker også de tyske butikker.
--
VH Jens