Æg på køl?
Fra : Pipeline

Dato : 28-10-09 03:57

Hvorfor er de lige at vi har æg på køl i de danske supermarkeder?
Har oplevet mange steder sydpå (Italien, Frankrig og Portugal), at
æggene står ved normaltemperatur i supermarkederne.
For ikke at tale om markedspladser, hvor de står hele dagen ved 30+ grader.

Fra : Mogens

Dato : 28-10-09 06:51

Pipeline wrote:
> [...]
> æggene står ved normaltemperatur i supermarkederne.
> For ikke at tale om markedspladser, hvor de står hele dagen ved 30+ grader.
Ja og i Spanien står de ofte i grøntafdelingen!

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-10-09 07:26

"Pipeline" <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> står ved normaltemperatur i supermarkederne.
> For ikke at tale om markedspladser, hvor de står hele dagen ved 30+

Det har vi da heller ikke her i huset og jeg har aldrig oplevet et dårligt
æg, men nu er jeg jo heller ikke så gammel

Steen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-10-09 09:52

Pipeline skrev:

> Hvorfor er de lige at vi har æg på køl i de danske supermarkeder?
> Har oplevet mange steder sydpå (Italien, Frankrig og Portugal),
> at æggene står ved normaltemperatur i supermarkederne.

Emil har engang forklaret hvorfor, men jeg kan ikke umiddelbart finde
indlægget på Google Groups. Måske ved Emil selv hvor der er, eller
måske kan han gentage svaret.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Mogens

Dato : 28-10-09 11:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Emil har engang forklaret hvorfor, men jeg kan ikke umiddelbart finde
> indlægget på Google Groups. Måske ved Emil selv hvor der er, eller
> måske kan han gentage svaret.
>
> Mvh,

Dette er hvad Emil tidligere har skrevet om opbevaring af æg:

Der må max. gå 5 dage fra ægget er lagt til det bliver pakket
(pakkedato).
Et æg betegnes som friskt, til omkring 28 dage efter lægningen.
Men det kan holde sig i 3-6 måneder i køleskab.

Læs selv flere tips v.h.a. menuen til venstre på denne side:
http://www.hedegaard-foods.dk/page402.aspx

m.v.h. Emil

Fra : Lars

Dato : 10-11-09 02:13

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Emil har engang forklaret hvorfor, men jeg kan ikke umiddelbart finde
> indlægget på Google Groups. Måske ved Emil selv hvor der er, eller
> måske kan han gentage svaret.
>
> Mvh,

Det er vist noget med at æg er helt sterile indeni, hvilket måske er med
til at give den lange holdbarhed?

vh Lars

Fra : AxelS

Dato : 24-12-09 04:16

Landbrug & Fødevarer, erhvervsorganisationen for landmænd og
fødevarevirksomheder, skriver på deres hjemmeside,
http://www.danishmeat.dk/Kost_og_Opskrifter/Koekkentips/Opbevaring_af.aspx,
at æg opbevares bedst ved konstant luftfugtighed på 75-85% og
temperatur under 12C.
Begrundelsen for at holde luftfugtigheden er at forhindre
"kvalitetsforingelse og vægttab pga. fordampning", og temperaturen er
afgørende for smagsændringer.

Det europæiske projekt for fødevaresikkerhed m.m.m., http://www.organichaccp.org,
noterer desuden på en dansksproget hjemmeside, http://orgprints.org/4998/1/8_aeg.pdf,
at såfremt der er Salmonella i æggene, så er temperaturen særdeles
kritisk for formeringen af bakterierne.
Det må vel så være begrundelsen for at æggene bør opbevares ved
temperaturer under 5C.

Konklusionen må vel være at det ikke er nødvendigt at køle æggene, når
blot de bliver brugt hurtigt efter indsamling, men hvis man ikke selv
producerer, så bør man holde sig til kølede æg.

- Axel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-10-09 11:54

Mogens skrev:

> [...]
> Et æg betegnes som friskt, til omkring 28 dage efter lægningen.
> Men det kan holde sig i 3-6 måneder i køleskab.

Ok, så husker jeg måske forkert. Det kan være en anden end Emil.
Men jeg husker at en her i gruppen argumenterede for hvorfor æg
kan holde sig længere uden for køleskabet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 00:51

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Ok, så husker jeg måske forkert. Det kan være en anden end Emil.
>Men jeg husker at en her i gruppen argumenterede for hvorfor æg
>kan holde sig længere uden for køleskabet.

Det er gået noget helt grueligt galt for mig, så jeg har mistet mange
indlæg. En "refresch group" fik dine indspark på banen igen, så jeg nu
kan se og besvare dem.
Google Groups finder også indlæg jeg aldrig har set tidligere.

Ang. holdbarhed af æg har jeg undersøgt en masse, og den længste
holdbarhed er opbevaring i vandglas (flere år), hvor der lige er nogle
fif til metoden. Men selv efter 3-4 år kan æggene behandles og opleves
som friske, omend noget af smagen er gået tabt.

Næstlængst holdbarhed er ved mellem 8 til 12 grader C, og relativ høj
luftfugtighed. Den høje fugtighed sikrer mod udtørringen af de
beskyttende dele (yderste vokslag og 1. og 2. indre hinde). P.gr.a de
optimale forhold, er der ikke konstateret problemer ved 1 år gamle æg,
bortset fra en lille smagsforringelse.

De mest afgørende faktorer for ægs holdbarhed er således høj
luftfugtighed (undgå udtørring af beskyttelsesmekanismerne) og absout
ubekadigede æg, som kan sikre mekanismerne.
Tidligere rensede man herhjemme hønseæg ved enten at vaske møjet af i
sæbevand, eller slibe hønsemøjet af med fint sandpapir. Begge dele
ødelagde den beskyttende vokshinde yderst på skallen, så der skete en
fordampning og skabte adgang for baciller. Begge dele er forbudt i
dag.

Temperaturer op til 30 grader ændrer ikke noget videre i æggenes
egenskaber. Det er først ved omkring de 40 grader, at de første
ændringer kan spores.
Ved lang opbevaringstid kan det ikke undgåes, at der sker en
fordampning fra hinderne, ligesom æggets ph-værdi ændres, så det
bliver mere modtagelig for baciller.

Så en måned ved 30 grader med høj luftfugtighed er ikke så skadelig.

Fordampningen måles som højden af luftlommen i æggets buttede ende,
målt i m.m., og bør ikke være mere end 4-6 m.m.

Herhjemme i DK har vi en række love og regulativer, hvor Mogens har
citeret mig allerede.

Det "sjoveste" er, at lednedsmiddelstyrelsen (eller hvem det nu var)
har udstedt to forordninger, vejledninger el. lign., hvori der i det
1. skrives, at æg skal opbevares på køl, hvor vi danskere forstår 5
grader eller mindre. I det andet står der, at æg ikke må opbevares ved
under 5 grader - så 4,9 grader C duer altså ikke.
Begrundelsen for sidste er, at der derved kan dannes kondens på
æggenes overflade, som derved giver grobund for baciller.

De burde have deres skolepenge tilbage, eller spærres inde på en
galeanstalt.

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 29-10-09 10:30

On Thu, 29 Oct 2009 00:50:39 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>kan se og besvare dem.
>Google Groups finder også indlæg jeg aldrig har set tidligere.

Jeg ved ikke om det er grunden, men alle dine gamle posts er ikke
tilgængelige via google groups, de forsvinder efter lidt tid. Så alle
dine tips er ikke tilgængelige for eftertiden, og det er da lidt synd
:-/
Det ser ud som om du bruger Agent som news-reader, men prøv at finde
dine indlæg her:

"Riskoger - m.m. Emil ?"
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/a7b67fac832a3252/6d23d37539477d65?hl=da&lnk=gst&q=emil#6d23d37539477d65

De er væk her .. hvorfor ?

/Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-09 10:45

Emil skrev:

>    […]
> Det er gået noget helt grueligt galt for mig, så jeg har mistet
> mange indlæg.

Det ser ud til at din newsreader fortæller Google Groups at dine
indlæg ikke skal arkiveres. Er det tilsigtet?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 29-10-09 10:56

On Thu, 29 Oct 2009 09:45:12 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Det ser ud til at din newsreader fortæller Google Groups at dine
>indlæg ikke skal arkiveres. Er det tilsigtet?
>
>Mvh,

Dette står i google groups under dit seneste indlæg om æg:

Bemærk! Forfatteren til dette indlæg har anmodet om, at det ikke
arkiveres. Dette indlæg vil blive fjernet fra Grupper om 6 dage (5
Nov., 00:50).

http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/162d9027971c4c3b?hl=da#

.. gad vide om det er en setting i agent ?

/Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 29-10-09 11:00

> [...]
>
>http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/162d9027971c4c3b?hl=da#
>
> .. gad vide om det er en setting i agent ?

Og det var der så ..

Group/Default Properties/Posting Messages/Prevent usenet messages from
being archived (X-No-Archive)

Hvis du har det flueben sat, så slettes indlæg helt automatisk efter
en uge i google groups.

Heldigvis er sunsite ligeglade med det og beholder alle indlæg, så man
kan grave guldkorn frem fra tidligere alligevel

/Jakob

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 15:36

Jakob Langgaard <not@mine.com> wrote:

>Og det var der så ..
>
>Group/Default Properties/Posting Messages/Prevent usenet messages from
>being archived (X-No-Archive)

Tak for det. Er rettet.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 29-10-09 15:33

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Det ser ud til at din newsreader fortæller Google Groups at dine
>indlæg ikke skal arkiveres. Er det tilsigtet?

Nej, flueben i (X-No-Archive) er nu fjernet.

Jeg har back-up af alt, hvad jeg nogensinde har publiceret, og kan på
et par minutter finde alt igen, blot der opgives Newsgroup, Subjekt og
en ca.-dato.

Spørgsmålet er så, hvad de gamle indlæg er værd, for der indløber
dagligt ny viden og der gøres nye erfaringer.

Det var dig, som for alvor triggede min interesse for æg´s opforsel,
da du for nogle år siden, 1. gang skrev om opbevaringen af æg i
U-lande.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-09 10:03

Lars skrev:

> Det er vist noget med at æg er helt sterile indeni, hvilket
> måske er med til at give den lange holdbarhed?

Uden tvivl, men det forklarer ikke hvorfor æg angiveligt holder
sig bedre køligt end koldt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 12-11-09 18:52

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>........ men det forklarer ikke hvorfor æg angiveligt holder
>sig bedre køligt end koldt.

Nu er det et stykke tid siden, at jeg undersøgte problematikken.
Begrundelsen var dugpunktet, og at æg ofte opbevares i køleskabets
dør, hvor de største (og hurtigste) temperaturændringer sker, hver
gang køleskabsdøren åbnes.

Herved dannes der hurtigt dug (fugt) på æggenes skaller, og baktusser
elsker fugt. Så det lyder indledningsvis logisk nok.

De officielle danske anbefalinger er opbevaring ved 12 grader. Men jeg
lærte engang at dugpunktet var defineret som en temperaturFORSKEL på
omkring 7 grader? Men i de fleste danske køkkener er temperaturen nok
20 grader eller derover!

Heraf kan man udlede, at æg i DK bedst opbevares i en lukket,
æggeemballage af pap (ikke plast), som er placeret i køleskabets
grøntsagsskuffe.

m.v.h. Emil